Amateur versus prof

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:29

Carolien_P_S schreef:
boehoe... hier is ze dan... de persoon die inderdaad in Paard & Sport deze discussie is opgestart.
Geen zorgen over mij.... ik heb nog geen traan gelaten en over het algemeen ben ik helemaal niet ontevreden met onze prestaties! Ja soms sta ik ook boven (semi) profs

Bericht in Paard & sport is iets ingekort. Heb ook aangegeven dat het mij om de B & L1 proeven gaat. Ik begrijp best dat ook profs met jonge paarden moeten kunnen beginnen... alleen dat hoeft voor mij niet in het B & L1 terug te komen elke keer.

Wat mij opvalt is dat er steeds minder amateurs uit komen op wedstrijden. Zoals een 10 jaar geleden: ik heb een paard en rij 3x in de week bij de club voor mijn lol en af en toe rij ik een wedstrijdje voor de lol... nou dat hoef je tegenwoordig niet meer te proberen! En dat vind ik dus jammer..... ook mensen die voor de lol een paard hebben en rijden moet het mogelijk zijn om een regionaal concours te rijden en leuk mee te doen. Volgens mij is dat inmiddels bijna onmogelijk (ja je hebt uitzonderingen) zelfs in de laagste rubrieken!

Erg jammer.... want de gehele paarden industrie draait op de amateurs ruiters. Dus ik vind dat deze dan ook iets meer in ere gehouden mogen worden, zoals bv deze de gelegenheid stellen om in de B & L1 tegen gelijkwaardige amateurs te rijden.

Hangt er vanaf wat je een prof vind.
Ik vind iemand geen prof als deze nog steeds in de B mag en wil starten. Iemand die minimaal 2 x Z heeft behaalt mag niet meer in de B starten.
Voor de waarde van het paard is en B prestatie niet winstgevend en L ook niet. Hoogstends een proefje in de L om te kijken hoe deze reageerd op vreemd terrein, maar verder snap ik niet wat "profs" te zoeken hebben in die lage klasses.

Ik ben ze iig nog niet tegen gekomen....

Daarbij snap ik ook niet waarom je alleen in de lagere klasses gelijkwaardige (voor zover mogelijk, want zelfs enigsinds gelijkwaardig lukt je nooit) amateurs wilt zien rijden en in de hogere klasses het blijkbaar niet uit zou maken :?

Carolien_P_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:44

Heel eenvoudig.... om de gewone amateur de kans te geven mee te doen. Als zo'n amateur dan de B en L1 door is zijn er (normaal) wel een paar jaar voorbij. Dus voor de amateur de kans om leuk mee te doen.
Jonge paarden gereden door (semi) profs moeten ooit beginnen op een wedstrijd. Als er mogelijkheden zijn om deze wel uit elkaar te houden op wedstrijd is dat perfect.

Als je ziet hoe de sport zich heeft ontwikkeld de laatste 10 jaar.... gigantisch inderdaad niveau is flink gesteden maar ook de investeringen. Als we dit nog eens 10 jaar doortrekken: wie blijven er dan nog over? Alleen maar (semi) profs.

De investeringen die je nu moet doen om mee te kunnen (ook al in B) zijn toch aanzienlijk een goed paard (niet goedkoop) goede prive les (ook niet goedkoop) wat is het volgende dagelijkse begeleiding?

Zelfde discussie als studiebeurs (allen rijken nog kunnen studeren)........ heeft de KNHS geen taak om te zorgen dat er straks geen situatie bestaat dat alleen rijke mensen mee kunnen doen aan regionale wedstrijden zelfs in de laagste rubrieken?

KiWiKo

Re: Amateur versus prof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:47

ik weet niet......... maar je gaat op wedstrijd om je kunnen te laten beoordelen door een jury........ toch niet louter en alleen voor dat oranje lintje?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:48

Beroepsruiters mogen niet eens in de B meedoen, dat mogen alleen de echte amateurs en zelfs als die 2x Z geweest zijn mogen ze het niet meer en de meesten starten hun jonge paarden pas vanaf het Z, dus ik vraag me eigenlijk af waar jij al die profs tegenkomt? Lijkt me toch stimulerend als er ook wat betere ruiters in de lagere rubrieken zouden rijden om het gemiddelde nivo omhoog te krikken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:51

misschien een dergelijk systeem invoeren als in amerika? Zodra je daar (nu heb ik het even over halterklasses) met paarden geld verdient (lesgeven, paarden trainen etc) ben je pro, en anders amateur. Alleen de lijn is weleens erg dun, maarja, dat hou je toch

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:56

Carolien_P_S schreef:
Heel eenvoudig.... om de gewone amateur de kans te geven mee te doen. Als zo'n amateur dan de B en L1 door is zijn er (normaal) wel een paar jaar voorbij. Dus voor de amateur de kans om leuk mee te doen.
Jonge paarden gereden door (semi) profs moeten ooit beginnen op een wedstrijd. Als er mogelijkheden zijn om deze wel uit elkaar te houden op wedstrijd is dat perfect.

Als je ziet hoe de sport zich heeft ontwikkeld de laatste 10 jaar.... gigantisch inderdaad niveau is flink gesteden maar ook de investeringen. Als we dit nog eens 10 jaar doortrekken: wie blijven er dan nog over? Alleen maar (semi) profs.

De investeringen die je nu moet doen om mee te kunnen (ook al in B) zijn toch aanzienlijk een goed paard (niet goedkoop) goede prive les (ook niet goedkoop) wat is het volgende dagelijkse begeleiding?

Zelfde discussie als studiebeurs (allen rijken nog kunnen studeren)........ heeft de KNHS geen taak om te zorgen dat er straks geen situatie bestaat dat alleen rijke mensen mee kunnen doen aan regionale wedstrijden zelfs in de laagste rubrieken?

sorry, maar dan nog snap ik niet wat jij als profs ziet, want ik zie ze niet in de B en in de L...
De ruiters met wat meer wedstrijdervaring kom je wel in de L nog wel eens tegen, maar dan met jonge paarden die nog alles spannend vinden - nou die maken echt niet meer kans dan een ander :(:)

Paardrijden is duur!
Je kunt trouwens ook meedoen met de manegewedtrijden :j

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:01

KiWiKo schreef:
ik weet niet......... maar je gaat op wedstrijd om je kunnen te laten beoordelen door een jury........ toch niet louter en alleen voor dat oranje lintje?

Ik heb maar een blauwe maandag gestart (ook door omstandigheden) maar ik vond er echt geen bal aan. Je rijdt zo alleen, iedereen is alleen maar met zichzelf bezig. Je kunt wel zeggen dat je de profs niet tegenkomt in de B of L maar toch... wat je ziet; er rijden een x aantal megagrote vrachtwagens het terrein op, waar vervolgens het ene na het andere paard afkomt. Het klootjesvolk wordt nog geen blik waardig gegund. Van enige collegialiteit en behulpzaamheid of zelfs maar hoffelijkheid naar anderen in de inrijbak merk je niets. Vervolgens proefjes afwerken, snel couponnetjes halen en wegwezen.
Dat was vroeger not done. Er was een prijsuitreiking waar je op wachtte, vaak ook nog te paard.

Ik mis gewoon de sfeer, van het inderdaad elkaar ontmoeten in een wedstrijd.
Natuurlijk, er zijn meer oorzaken, onder andere het grote individualisme. Het is nog niet zo heel lang geleden dat er ponyclubs met elkaar heengingen, elkaar aanmoedigden en dan samen weer naar huis. Misschien komt dat wel omdat men nu soms elke 14 dagen op wedstrijd gaat? Hoe dan ook, het lijkt dat het hele paardrijden alleen om winstpunten en rozetten draait. Jammer hoor...

Bijkomend effect (en dat vind ik oprecht jammer) is dat het instapniveau (B van beginnend, inderdaad) voor volwassenen hoog is en steeds hoger wordt. Kinderen hebben tenminste nog de bixie-klasses. Nu wordt het voor volwassenen een enorme stap om nog te beginnen en er gezellig (vooral dat) in te groeien. Waarom niet een hoger recreatiegehalte in de sport? Net als dat je bijv. bij het voetballen weliswaar een veteranenklasse hebt, maar waar het vooral toch gaat om gezellig samen een potje voetballen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:12

beantsje: ik heb daar echt geen last van hoor.
Vraag me echt af hoe je "erin stond". Persoonlijk kan ik met de meeste deelnemers goed overweg, klets regelmatig wat. Heb ook wel eens wat mogen lenen omdat ik wat was vergeten...
Na de prijsuitreiking ga ik ook snel naar huis, want dat paard staat al lang genoeg op de trailer en de paarden en over dieren thuis wachten ook op me...

Reed vroegah ook bij een ponyclub en vond juist dat mensen zich overal maar mee wouden bemoeien..en vaak het 1 en ander afkeurden als je het iets anders deed. Weet nog dat ik de eerste was met bandages, nou dat was nergens voor nodig :?

De persionstal waar ik hiervoor stond ging en gaat trouwens ook nog met een grote vrachtwagen naar wedstrijden en konden de pensionklanten meerijden... dus vanaf de B t/m de Z maar wel "gewone ruiters"

Carolien_P_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:27

Blij dat ze bij jullie niet rijden.
Bij ons wel. Er wordt niet vaak verslag gedaan van een dressuurwedstrijd in de regionale krant. Toevallig deze winter wel 2x. Beide keren ging het over meerdere prijzen winnen in B dressuur en beide keren bleken het dus profs te zijn (maw voor hun werk paardrijden). Wat het % profs is in B / L dressuur weet ik niet (want ken ze niet allemaal).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:28

Tja, hoe stond ik erin? Zoals gezegd heb ik maar een paar keer gestart. Ik reed een tinker en het ging mij eigenlijk vooral om een ijkpunt te hebben, om mijn eigen niveau eens langs de meetlat te leggen. Nu verwacht ik niet dat iedereen meteen met je aan de koffie gaat, maar ik werd regelmatig 'weggekeken', kreeg weleens een grote mond van grieten die nog niet half zo oud zijn als ik of werd afgesneden in de inrijring, kortom de gezelligheid was ver te zoeken.
Het is dat mijn tinker niet meer te rijden was, maar ook anders was ik er snel mee gestopt.

Overigens is mijn ervaring dat de echte toppers over het algemeen absoluut niet over het paard getild zijn hoor, het zijn altijd de wannabees die de sfeer verzieken.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:19

Carolien_P_S schreef:
Bij ons wel. Er wordt niet vaak verslag gedaan van een dressuurwedstrijd in de regionale krant. Toevallig deze winter wel 2x. Beide keren ging het over meerdere prijzen winnen in B dressuur en beide keren bleken het dus profs te zijn (maw voor hun werk paardrijden). Wat het % profs is in B / L dressuur weet ik niet (want ken ze niet allemaal).

Dat is alsnog een tamelijk schrale reclame voor een prof: winnaar in de B. Geloof niet dat veel klanten daar warm voor lopen, toch?

Maar wanneer is iemand een semi prof? Als hij/zij naast een andere baan nog wat bij verdient met het rijden van paarden/lesgeven/jureren? Hoe moet ik dat zien?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:44

Carolien_P_S schreef:

ts je lijkt structueel niet in te gaan op de opmerkingen dat profs (1) niet in de B mogen starten wanneer ze 2 x Z zijn geweest en ten 2e dat profs zaols talented het zo mooi omschreef het bijzonder schrale reclame is en bovendien het paard niet (veel/genoeg te opzichte van de kosten) in waarde zal stijgen door een winstpuntje in de B.

beantsje: Ben toch bang dat jij net pech heb gehad met de wedstrijden...zoals ik wsl pech heb gehad met mijn pony-club waar ik me niet prettig in voelde ondanks een aantasl aardige mensen. ik heb ook wel eens een mindere wedstrijd gehad en er zij lokaties waar ik liever niet start omdat er toch wel wat "ander" volk rond loopt - maar heb daar tevens ook leuke mensen ontmoet. Ik probeer(de) toch in de buurt te starten en dan ga je ook wel eens naar lokaties waar je iets minder mee hebt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:58

Profs in het B en L? Zijn mij nooit opgevallen, kan me ook niet voorstellen dat die dat intressant vinden.
Misschien een keer L met een lastig jong paard of zo, maar storend nee.
In het Z kom je er meer tegen, wederom niet storend.

In ieder geval zijn de profs niet storender dan de amateurs die net zo goed soms geen boe of bah zeggen
en voor je voeten rijden.
Kwestie van leuke wedstrijden uitzoeken (bv. Strijen, in de zomer meerdaags concours, hartstikke leuk),
dan selecteer je vanzelf al voor een groot deel op het soort mensen dat daar komt.

Wat is overigens een prof?
Het buurmeisje dat toevallig Orun heeft gedaan en wat kindertjes in de bak rondstuurt en zelf 1 paard heeft?
Of de pension houder die een paardenpension heeft en zelf 2 paarden, waar hij al jaren mee start.
Beiden verdienen hun geld in de paarden, zou je dus als profs kunnen zien, maar zijn ze dat ook echt?
En zo zullen er veel twijfelgevallen zijn, netzoals amateurs die zich hier al gemeld hebben met 5 startkaarten.

Van mij mogen de profs lekker tussen de amateurs blijven rijden, ik vermaak me toch wel.
Ik rij om mijn paard zo netjes mogelijk te laten lopen en hem zo goed mogelijk voor te stellen.
Dan is het leuk om winst te rijden en af en toe ook wat te winnen.
Ik vind 1 x per maand op wedstrijd voldoende, houdt het leuk.

Tja en het materiaal? Van paard tot zadel, tot auto, tot trailer, tot instructie.
Die is afhankelijk van de omstandigheden, hoeveel geld heb je, hoeveel tijd?
Waar ligt je liefhebberij? etc. etc.

Ik klaag niet, jaren met mijn pony tussen de paarden gereden. Ben blijkbaar niet ontmoedigd.
Gisteren wederom een pony gekocht :D :o (ietsje groter dan de vorige 1.54 en ik ben 1.84)
En ja, deze pony (paarden ras overigens) is gekocht om uit gebracht te worden in de sport!
Duurt even voor we gaan starten is nu ca dik 2 maand onder het zadel.
Maar ik en mijn pony, gaat gewoon starten tussen de amateurs en profs met kleine en grote paarden,
vriendelijke en chagerijnige humeurs.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:26

Carolien, ook ik vraag me af waar jij de grens tussen prof en amateur legt?
Ik heb een paar keer Z gereden, maar ik ben toch echt een amateur, paardrijden is puur mijn hobby en ik verdien er niks mee, het kost alleen maar klauwen met geld. :D
beantsje schreef:
Ik heb maar een blauwe maandag gestart (ook door omstandigheden) maar ik vond er echt geen bal aan. Je rijdt zo alleen, iedereen is alleen maar met zichzelf bezig. Je kunt wel zeggen dat je de profs niet tegenkomt in de B of L maar toch... wat je ziet; er rijden een x aantal megagrote vrachtwagens het terrein op, waar vervolgens het ene na het andere paard afkomt. Het klootjesvolk wordt nog geen blik waardig gegund. Van enige collegialiteit en behulpzaamheid of zelfs maar hoffelijkheid naar anderen in de inrijbak merk je niets. Vervolgens proefjes afwerken, snel couponnetjes halen en wegwezen.
Dat was vroeger not done. Er was een prijsuitreiking waar je op wachtte, vaak ook nog te paard.

Ik weet niet op welke concoursen jij geweest bent, maar op de meeste wedstrijden vind ik het gezellig hoor. Je komt altijd bekenden tegen om een praatje te maken en over het algemeen gaat iedereen hier normaal en leuk met elkaar om.
Megagrote vrachtauto's zie ik hier ook niet zoveel, en als je ze ziet zijn ze meestal gevuld met springpaarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:53

Carolien_P_S schreef:

Dan ben je geen amateur, dan rij je gewoon ronduit beroerd. :oo In de B en L is een winstpuntje halen echt niet enorm moeilijk, en zelfs als je niet veel op wedstrijd gaat, moet je toch door die klasses kunnen vliegen omdat je in training zoveel verder bent geraakt.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:35

@carolien_P_S Ik vraag mij af wat jij onder prof verstaat. Ik heb zelf meerdere paarden tot M2 gereden en 1 tot Z2. Ik rij momenteel 2 paarden L/M niveau. Veel mensen gaan er van uit dat ik geen B/L1 mag starten maar dat mag wel. Ik krijg regelmatig te horen: Jij start onterecht B of L1. Het ging 1x zo ver dat iemand geprobeerd heeft dat iemand een keer naar de jury toe ging om te proberen mij te diskwalificeren!
De "profs"die jij bedoeld hebben hun paarden goed voor elkaar als zij op wedstrijd gaan. Als ik jureer zie ik meer beroerde proeven in de B/L dan goede. Dan zie je duidelijk dat de "profs" week in week uit bovenaan staan. Ik ben van mening dat wanneer je netjes rijdt en de oefeningen uitvoert zoals het hoort je makkelijk een winstpunt rijdt al kom je op een ezel de ring in.

Bij de dressuur is het inderdaad meer ieder voor zich. Ik vind het wel dat er bij dressuur meer haat en nijd is bij inrijden. Ik merk dat men daar weinig respect voor elkaar heeft met inrijden. Weinig mensen letten op waar zij rijden en gaan amper voor je aan de kant terwijl je voorrang heb. Ik moet mijn paard vaker letterlijk op de rem trekken om botsingen te voorkomen dan bij dspringen/SGW. Maar bij springen en SGW is de sfeer ontspannen en gezellig. Daar heeft men nog respect voor je en bieden zij nog eens hun excuus aan als zij per ongeluk in de weg rijden.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:02

beantsje schreef:
Het klootjesvolk wordt nog geen blik waardig gegund. Van enige collegialiteit en behulpzaamheid of zelfs maar hoffelijkheid naar anderen in de inrijbak merk je niets. Vervolgens proefjes afwerken, snel couponnetjes halen en wegwezen.

Natuurlijk, er zijn meer oorzaken, onder andere het grote individualisme. Het is nog niet zo heel lang geleden dat er ponyclubs met elkaar heengingen, elkaar aanmoedigden en dan samen weer naar huis. Misschien komt dat wel omdat men nu soms elke 14 dagen op wedstrijd gaat? Hoe dan ook, het lijkt dat het hele paardrijden alleen om winstpunten en rozetten draait. Jammer hoor...

Dat komt omdat het voor de professionals, hun job is! Ze vinden het echt niet meer gewoon "fijn" of een hobby om de paarden te starten in het weekend, ze doen het voornamelijk omdat ze parcourservaring nodig hebben, omdat ze tot een bepaald niveau moeten worden getraind voor de verkoop, voor hun eigenaar, ... puur uit broodwinning!
Jij gaat naar diezelfde wedstrijd voor de sfeer en voor je plezier en voor de hobby, voor hen is het hun werk!
Daarom moeten ze niet arrogant zijn ofzo, maar kan ik het wel snappen dat ze liefst zo snel mogelijk wegzijn, en ook gewoon hun job daar doen zonder gezellig te doen...

Over dat lagere instap niveau, hier in België is dat denk ik een minder probleem dan in Nederland, hier kan je "in wedstrijd" springen vanaf 60 cm ofzo bij de subprovinciale wedstrijden... (bij de federatie, LRV is ook 90 cm). Dressuur denk ik niet dat je bedoelt? Een B proefje lijkt me nu toch voor iedereen toegankelijk? De E-proefjes hier in België iig toch!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:08

Rijd momenteel geen wedstrijd, maar ga wel veel naar wedstrijden kijken.
Zelf zou ik er totaal geen probleem mee hebben. Integendeel, een echte uitdaging om tegen zo iemand te mogen rijden, waardoor je motivatie volgens mij toch automatisch wat wordt opgekrikt. Bovendien kan je ook een hoop leren zou ik zo zeggen, door enkel maar naar hun proef te kijken kan je zeggen van 'zo had ik het misschien ook beter gedaan in die oefening' waardoor je onbewust de volgende keer daarop gaat letten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:23

Tja wat is een prof????
Iemand die in de B rijdt in ieder geval niet voor mij. Maar verder hoe ga je dat vaststellen.
Mij maakt het niet veel uit. Als ze echt zo goed zijn, stromen ze snel door.
Mij ontneemt het gelukkig ook niet mijn plezier in het rijden.

Wat is dan het volgende??? Komen er dan ook klasses voor paarden, dat er een prijsklasse aan gesteld worden, zodat jij bijv. met je papierloze, gevlekt weet ik wat paardpony (of hier invullen wat je allemaal nog meer kan benadelen) ook een kans maakt??
Nu heb ik toevallig een trendy zwart paard, maar er zijn veel en veel betere paarden, moeten die dan ook uitgesloten worden?? Zoals al eerder geschreven kwaliteit van het paard doet ook heel veel. Ik mag ook blij zijn met een simpel proefje, wij gaan hoe dan ook niet vlammen. Als ik dan wel een vlammende proef zie, is die gewoon meer waard dan de mijne. Ik ga mijn paard daardoor ook niet minder leuk vinden en ik ga niet met een rotgevoel naar huis. MI haal je je paardengeluk uit kleine dingen. (hoera, hij stond stil bij het groeten)

Van mij mag het zo blijven, rijd gewoon voor de lol en houdt die lol er in.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:29

Hoe hoger je zelf komt, hoe meer prof's er meer rijden, hoe professioneler jij je waarschijnlijk ook bezig gaat houden met de sport. Ik heb er geen problemen mee, de paarden waar jij misschien een hekel aan hebt, winnen over een jaar of 6 misschien wel een grote internationale wedstrijd, en dan is het feest omdat dat paard uit Nederland komt.
Ik bedoel, die jonge paarden moeten ook kilometers maken, en als dat dan ten koste gaat van plaats dan betekend dat dat jij waarschijnlijk niet goed genoeg bent....

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:26

ik heb nooit geen profs gezien bij mijn wedstrijden hoor.. maja ik heb op zijn hoogst L1 gereden.
en al zouden ze mee rijden dan zou ik het niet erg vinden. ik rij voor mijn punten, niet voor mijn plaatsing..

Simone1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:07

Er zijn bij ons in de buurt een paar professionele ruiters die tijdens kampioenschappen in de L-rubrieken starten. Ik vind dit erg onprofessioneel en kinderachtig. Natuurlijk kan een "huis, tuin en ruiter" hier niet tegen op.
Ze zouden hierbij de eer aan zichzelf moeten houden. Waarschijnlijk zijn ze erg trots als ze in een paardeblad staan als winnaar in de klasse L.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:20

Simone1969 schreef:
Er zijn bij ons in de buurt een paar professionele ruiters die tijdens kampioenschappen in de L-rubrieken starten. Ik vind dit erg onprofessioneel en kinderachtig. Natuurlijk kan een "huis, tuin en ruiter" hier niet tegen op.
Ze zouden hierbij de eer aan zichzelf moeten houden. Waarschijnlijk zijn ze erg trots als ze in een paardeblad staan als winnaar in de klasse L.

Dat vind ik dus ook geen reclame nee :=

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:41

Simone1969 schreef:

Als jij je paard goed voor elkaar heb dan kun je ook van hun winnen. Ik zie meer ruiters die niet L waardig zijn op een kampioenschap dan ruiters die het wel zijn. Die professionele ruiters hebben de boel gewoon goed voor elkaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:37

caroline78 schreef:
Als jij je paard goed voor elkaar heb dan kun je ook van hun winnen. Ik zie meer ruiters die niet L waardig zijn op een kampioenschap dan ruiters die het wel zijn. Die professionele ruiters hebben de boel gewoon goed voor elkaar.

Ook mee eens :j
Maar blijf het geen reclame vinden op dat niveau -O-