Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nolana schreef:Hoi GenteDiMare,
Hoe gaat het nu met jou en je paardje??
Het is wel een mooi beestje hoor!!
Ik heb nog een paar tips voor je als je weer gaat beginnen met longeren,
Stop altijd op een moment met longeren als je paard rustig en eventjes braaf is en heel even doet wat jij wilt.
Als je bv stopt op het moment dat ze helemaal uit haar dak gaat zal dat haar gedrag met alleen maar stimuleren.
Doe dat dus nooit hoe bang je ook bent,stop op een moment als ze eventjes braaf en rustig is al doet ze maar 1 of 2 rondjes
wat jij wilt,naar binnen halen en haar overdreven belonen en praat met een lieve en zachte stem!
Stap dan met haar uit aan de hand in de longeerbak,gaat ze weer gek doen,spreek tegen haar met een boze en zware stem en dan ga je haar opnieuw longeren
en stop je weer op een moment dat ze braaf is en doet wat jij wilt,opnieuw overdreven belonen etc. en weer uitstappen aan de hand en zo ga je door totdat
ze naar jou zin eventjes braaf is en dan kun je met haar naar stal gaan.
Bij probleem paarden helpt slaan nooit en werkt dit alleen maar averechts,je paard moet vertrouwen in je krijgen en met slaan haal je dat vertrouwen wat je wel
of niet hebt opgebouwd net zo hard weer weg.
Je moet vooral veel geduld hebben en consequent zijn,bij elk klein dingetje wat ze goed doet overdreven belonen en bij elk klein dingetje wat ze fout doet
meteen bestraffen met je stem en echt boos zijn hoor alleen niet te lang boos blijven want in de tussentijd dat jij boos blijft heeft ze alweer een aantal
andere dingen gedaan en als dat juist weer goede dingen zijn moet je haar weer opnieuw belonen.
En natuurlijk zal ze af en toe uit de band springen of je uit proberen en gek doen maar daar zijn het paarden voor en dat mag ook want het is geen
robot die je inprogrammeerd en doet wat jij wil.
Je moet haar ook wel paard laten zijn en geen machine die wanneer het jou uitkomt maar moet luisteren en als ze niet luisteren een pets krijgen
dat soort mensen moeten geen paarden houden.
En mijn paard krijgt ook wel eens een pets hoor maar echt als laatste redmiddel,daar gaan wel 4 waarschuwingen aan vooraf dus het komt echt zelden voor.
Ik hoef alleen maar mijn stem te verheffen en dan weet hij al hoe laat het is omdat ik dat ook alleen maar doe als hij echt stout is dus dan schrikt
hij zich wezenloos en weet hij van gekkigheid niet wat hij moet om weer braaf te zijn.
Mijn paard is ook een probleem paard en was het vertrouwen in de mens bijna helemaal kwijt,ik ben al jaren intensief met hem bezig dus heb vooral veel geduld
en verlies de moed niet en dan komt het allemaal echt wel goed.
Heel veel succes!!