Agressief paard, muilkorf??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 02:18

Ik denk dat het probleem hier wel duidelijk is...Aangezien er meerdere malen gevraagd wordt hoelang het paard buiten komt (en dan bedoel ik vrij buiten, dus niet aan de longe/stapmolen of onder het zadel maar in de wei of paddock met vriendjes) en daar ontwijkend op geantwoord wordt, denk ik dat 'm daar juist de kneep zit. ;)

TS, zou je willen vertellen hoe vaak ze buiten komt en of ze alleen staat of met meerdere?

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:45

Als je goed leest, komt ze er dagelijks uit..[/quote]
Maar niet de hele dag geloof ik he? Staat ze alleen op de weide of samen?
(Mijn verzorgmerrie is ook echt niet uitgeraasd als ze een uur op de weide heeft gestaan,, integendeel, als ik er niet nog een halfuur achter zit mag ik me aan heel wat verwachten als ik erop kruip en ga rijden en dan mag ik nog heeel lang rijden voor ze eindelijk kálm wordt. Als jou paard hetzelfde doet maar dan met agressief gedrag verhelp je dit dus niet met een uurtje of twee op de weide.)[/quote]

Hmm is van 9.00-17.00 een uurtje?? Geloof het niet.
Met rijden is ze opzich wel braaf. Ze is wel wat stresserig maar dat word niet minder als ze meer buiten staat. Dat is haar karakter. Heb haar 2 laten behandelen door een osteopaat en die zei ook dat het wel een stresserig paard was...

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:47

maikeltje schreef:
Ik denk dat het probleem hier wel duidelijk is...Aangezien er meerdere malen gevraagd wordt hoelang het paard buiten komt (en dan bedoel ik vrij buiten, dus niet aan de longe/stapmolen of onder het zadel maar in de wei of paddock met vriendjes) en daar ontwijkend op geantwoord wordt, denk ik dat 'm daar juist de kneep zit. ;)

TS, zou je willen vertellen hoe vaak ze buiten komt en of ze alleen staat of met meerdere?

ZE KOMT DAGELIJK BUITEN VAN 7.00/9.00 TOT 16.00/17.30 DAT IS S WINTERS. ZOMERS IS HET VAN 7.00/8.30 TOT 21.00/21.30 DUS DAT MOET MIJ TOCH GENOEG LIJKEN. ZE STAAT MET NOG EEN PAARD BUITEN.

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:51

AliceTwingo schreef:
ik heb het over haar reactie waarin ze zegt dat niet elk paard gemaakt is om buiten te staan..
ik neem aan dat ze dat zegt met betrekking tot haar paard ;)

Ja kopt. Als ik mijn paard dag en nacht buiten zet, vriest ze dood. Ze heeft altijd dekens om en ook al doe ik dat niet ze maakt niet voldoende vacht aan. Daarom heb ik haar alleen overdag buiten. De tijden heb ik nu al een aantal keren genoemd. van7.00/9.00 tot 16.00/21.00 staat ze buiten. Dus dat moet toch wel genoeg zijn denk ik.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:55

Hoe is ze in omgang tegen het andere paard?
Is ze dan ook zo dominant. Ik denk persoonlijk dat jouw merrie je baas wilt zijn.

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:55

breezy302 schreef:
TS: Hoelang en hoevaak per dag komt je paard de stal uit? En dan bedoel ik niet in de stapmolen/rijden/longeren/wandelen. Nee hoevaak en hoelang staat ze buiten met vriendjes in de wei of paddock? Wat voer je precies en hoeveel?

Als je paard niet in de wei of paddock komt kan ik je paard heel goed begrijpen!

Het voeren hangt er vanaf wat voor werk ik met haar verricht. Ben in intensief aan het trainen krijgt ze meer kracht voer bij dan als ze vakantie heeft. Ruw voer blijft altijd het zelfde. Alleen zomers is het gras en s winters hooi/kuil

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:58

knollentuin schreef:
ts is misschien wat overdonderd door de vele reactie want ze reageerd totaal niet ,ook antwoord ze al vanaf het begin heel summier en niet gericht maar ontwijkend op de vraag .
mijn advies,zoek hulp; lees goed wat men hier aandraagd en schiet niet alvast in de verdediging.en elke tip afzwaaien met ..ja maar mijn paard ... :n niet doen probeer s wat ga er niet bij voorbaat al vanuit dat je het zelf wel weet ,anders had je dit probleem niet gehad;toch 8-)

Als je goed leest hetb ik op de weide gang al vaak genoeg gereageerd.
Als het 100% aan mij zou liggen zouden mijn andere paarden het ook moeten hebben gehad en dat is niet zo. Ook heb ik al 2 keer een osteopaat er bij gehad..

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:04

Blijkbaar vindt jij het genoeg... Je paard ook??? Ga eens onderzoeken wat dit veroorzaakt, niet direct oplossingen bedenken. Dat is net als een arm in het gips zetten omdat je opeens niet kan schrijven (oftewel.. Slaat nergens op). Vergis je niet, zelfs 12 uur op stal kan voor een paard àl stress zijn, gedrag kan gewoonte worden, pijn en ongemak liggen er eigenlijk altijd aan ten grondslag..

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:16

Hoi hoi....zo, kom ook weer even binnenvallen hoor. Ik denk dat als je paard de hele dag buiten staat, dat het aanvallen niet komt omdat ze niet 24 uur buiten staat (even buiten gelaten of ze het wel of niet met of zonder dekens zou kunnen, want dat is de discussie hier niet) Heb je wel eens overwogen om je paard mee te nemen naar Erik Laarakker? Mijn paard was twee keer behandeld geweest door een osteopaat en toen hij toch niet helemaal lekker bleef lopen (andere reden om te gaan dus) bleek bij Erik dat hij op andere plekken muur en muurvast zat.
Bij Erik kunnen ze je paard van voren tot achteren helemaal doormeten en misschien komt daar wel iets uit waar je niet aan hebt gedacht.

Overigens, jij geeft aan dat ze in de zomer gras en in de winter hooi/kuil krijgt, misschien dat het ene of het andere bij haar niet goed valt. Doet ze het aanvallen in de zomer ook?

Ook het kuil/hooiverhaal dat kunnen ze bij Erik controleren. Zo kreeg mijn paard biks van de pensionstal, maar hij deed soms zo raar met eten. Bleek dat die biks voor hem totaal ongeschikt was. Biks eruit, andere biks/muesli erin en nooit meer gebeurd. Hij bleek daar ook enorme maagpijn van te krijgen. Soms zijn oplossingen heel simpel :)

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 10:18

celticpony schreef:
Blijkbaar vindt jij het genoeg... Je paard ook??? Ga eens onderzoeken wat dit veroorzaakt, niet direct oplossingen bedenken. Dat is net als een arm in het gips zetten omdat je opeens niet kan schrijven (oftewel.. Slaat nergens op). Vergis je niet, zelfs 12 uur op stal kan voor een paard àl stress zijn, gedrag kan gewoonte worden, pijn en ongemak liggen er eigenlijk altijd aan ten grondslag..

ja dat snap ik dat 12 uur ook nog lang is. Daarom heb ik ook verschillende speeltje voor haar, maar dat kijkt ze niet naar om. Maar langer buiten lukt echt niet en straks word ze dan ziek omdat ze niet genoeg vacht aan maakt. Dan ben je nog verder van huis weg..
Pijn heeft ze waarschijnlijk niet. Omdat ik 2 maal (kort geleden) nog een osteopaat er bij heb gehad. Die bekijkt z'n paard ook helemaal en lost de problemen op. Misschien moet ze ook wel erg wennen aan haar 'nieuwe' lichaam, sinds de osteopaat geweest is. maar dat lijkt me vrij sterk..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:20

ik weet dat eht toch wel erg goed helpt om stress paarden te voorzien van heel veel hooi.
zo lang ze aan het eten zijn en kunnen eten voelen ze zich stukken beter.
geef dus zoveel mogelijk hooi

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:28

Ik denk dat jouw paard op een verkeerde stal staat of een dominantieprobleem heeft.

Zelf heb ik een merrie die zeker niet te vertrouwen is zeker niet met een veulen aan de voet. Op de manege verplaats naar een gang die geen doorloop was naar buiten of naar de rijbak toe. Hierdoor was het rustiger om haar stal heen. Mijn oplossing voor haar was uiteindelijk weg te gaan van de manege waar ik met haar stond naar een particuliere stalling, en inmiddels aan huis. Nu komen er geen vreemden bij haar stal en is dit gelukkig over. Wel blijft het een paard die ik in stal altijd in de gaten zal houden en ik zal bij haar zeker niet geen drollen wippen als zij in stal staat.

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 10:29

ellepel schreef:
ik weet dat eht toch wel erg goed helpt om stress paarden te voorzien van heel veel hooi.
zo lang ze aan het eten zijn en kunnen eten voelen ze zich stukken beter.
geef dus zoveel mogelijk hooi

Jeps. Ik voer haar daarom 4 maal per dag. maar vaker lukt helaas niet, ivm werken. Ze krijg meestal tussen 7.00 en8.30 eten, 13.00 en 17.00 en 21.00.
Dat zijn haar voer tijden. Ook krijgt ze daar bij meestal wat kracht voer..

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 10:30

friesiszwart schreef:
Ik denk dat jouw paard op een verkeerde stal staat of een dominantieprobleem heeft.

Zelf heb ik een merrie die zeker niet te vertrouwen is zeker niet met een veulen aan de voet. Op de manege verplaats naar een gang die geen doorloop was naar buiten of naar de rijbak toe. Hierdoor was het rustiger om haar stal heen. Mijn oplossing voor haar was uiteindelijk weg te gaan van de manege waar ik met haar stond naar een particuliere stalling, en inmiddels aan huis. Nu komen er geen vreemden bij haar stal en is dit gelukkig over. Wel blijft het een paard die ik in stal altijd in de gaten zal houden en ik zal bij haar zeker niet geen drollen wippen als zij in stal staat.

Ik heb mijn paard thuis staan en alleen mij vader komt heel af en toe in de stal om te voeren en anders ik. Verder komt er eigenlijk niemand, Behalve eens in de zoveel tijd een hoefsmid, dierenarts etc.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:32

Heeft ze goed zicht in haar ogen? Als een paard niet helemaal goed ziet kan het ook wel eens zo'n reactie geven, zeker als het een nerveus dier is.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:33

Zou je haar nog op een andere plek op stal kunnen zetten? Dus een andere buurman/vrouw of een rustigere plek?
En bij zulk gedrag zou ik lichamelijke problemen eerst zoeken in de hormonen of de stofwisseling. Een keertje bloed laten nakijken ofzo?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:40

Hoeveel krachtvoer krijgt ze op een dag (en wat)?
Neem aan dat het om de french buffet gaat?
En nu krijgt ze kuil als ruwvoer?

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:56

Toont ze het gedrag ook als je haar van box veranderd????? En dan niet 1 nachtje maar langer als 2 weken van box veranderen...... Misschien helpt dat wel...

Overgens zag ik net een tip over Erik Laarakker. Dit zou ik zeker doen!!!! baat het niet dan schaat 't niet.....

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:06

Tanya21 schreef:
AliceTwingo schreef:
ik heb het over haar reactie waarin ze zegt dat niet elk paard gemaakt is om buiten te staan..
ik neem aan dat ze dat zegt met betrekking tot haar paard ;)

Ja kopt. Als ik mijn paard dag en nacht buiten zet, vriest ze dood. Ze heeft altijd dekens om en ook al doe ik dat niet ze maakt niet voldoende vacht aan. Daarom heb ik haar alleen overdag buiten. De tijden heb ik nu al een aantal keren genoemd. van7.00/9.00 tot 16.00/21.00 staat ze buiten. Dus dat moet toch wel genoeg zijn denk ik.

Als ze niet veel vacht aanmaakt, heeft ze dan kou? Ik heb geen idee wat voor paard het is, maar ik ken zat paarden die eigenlijk niet zoveel vacht aanmaken maar toch geen kou hebben, gewoon omdat ze niet zoveel nodig hebben, maar haar nu nog 24/7 buiten gooien lijkt mij ook wel bizar :+, zelfs met een extra deken, dan zou ik eerder wachten op wat warmer weer.
Ik zou het in elk geval wel proberen. Als je paard gewoon echt niet graag op stal staat zal haar gedrag op de weide overgaan en gaat het niet over, dan is er eerder ergens een medisch probleem.

Bloodymary

Re: Agressief paard, muilkorf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:13

Ik denk dat je met heel veel geduld moet proberen haar zachter te maken. Veel knuffelen voor en na het rijden, ook al wil ze dit niet altijd. Belonen met een snoepje als ze dat goed doet. En vooral niet schreeuwen als ze iets fout doet.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:14

In mijn ogen zijn de omstandigheden qua weidegang, gezelschap en voerbeurten niet het probleem, ik vind dat dat prima voor mekaar is. ( En ja ik weet dat 24/7 in veel ogen veeeeeeeel natuurlijker is.........) Mss toch eens naar Erik Laarakker gaan om alles na te kijken?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:30

zou iig zorgen dat er continu hooi/kuil in de stal ligt

levert dat geen verandering op
dan verder kijken naar maag hormonen etc

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:38

Heb je er al eens een DA naar laten kijken? (Niet de osteopaat)
Want je geeft zelf aan dat het paard niet buiten kan staan omdat het dan koud krijgt.. Normaal zou elk paard (met of zonder dekens, met of zonder dikke vacht) zich warm kunnen houden, mits voldoende ruwvoer. Nu geef je zelf aan dat je ze 4x per dag ruwvoer geeft en daarom denk ik dat het toch iets medisch is...
Misschien helpt een andere stal ook wel, ookal staat ze nu rustig en niet in de doorgang...
Ik denk niet dat een muilkorf de oplossing gaat zijn.. Daarmee haal je alleen het probleem weg en niet de oorzaak. En dan zal het paard wel iets anders zoeken om het gedrag te uiten...
Ik zou niet kunnen stil zitten tot ik wist wat er precies aan de hand is, en het kan vanalles zijn ;)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:46

Ik weet niet of knuffelen de oplossing is op zich. Sommige paarden zijn gewoon niet van het knuffelen. Die willen voor je werken en verder met rust gelaten worden (met andere paarden, dat dan weer wel). Inderdaad kan een hele andere locatie wonderen doen, maar dat is hier geen optie natuurlijk. Is ze altijd zo geweest (sorry als je dat al opgeschreven hebt)?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:53

Joycebunny schreef:
Zoek eerst eens naar de oorzaak van stalondeugden. Het woord zegt het zelf : stalondeugden.
Zou jij niet pissig worden als je elke dag in een hok van 4x2 word opgesloten?
Dat word dus zoeken naar de mogelijkheid om hem 24/7 buiten te zetten.
Grootste probleem bij mensen. Ze sluiten hun paard op in een stalletje, en stalproblemen
zoals luchtzuigen lossen ze dan op door een muilkorf oid ;)

Paard kan ook gewoon agressief worden van de mensen en niet van de stal alleen.

Mijn vorige paard was door de vorige eigenaar mishandeld stond altijd veel buiten maar ze "vergat" hem regelmatig. Door zijn buien ben ik een stuk vinger kwijtgeraakt. Hij had namelijk een erge vorm van voernijd.

Ook werd hij vaak geslagen in stal omdat het daar makkelijk ging. Op stal was hij dus ook bang niet als er niemand voor stond maar wel als hij zich opgesloten voelde.

*edit: niet belonen met snoepjes of andere zaken van eten zelf weghouden als je met haar bezig bent. Belonen met stem en veel praten.
Ik had hier geen DA, paardenfluisteraar of andere geld aftroggelende mensen voor nodig maar gewoon mijn nuchtere verstand dit stuk missen schijnbaar veel mensen.

24/7 buiten is leuk en fijn maar lost het probleem niet op. Paard moet zich ook in stal leren gedragen. Voor hetzelfde geld moet je hem een keer op stal houden en zit je met de problemen.

Ik wist dat bij mij het probleem in de stal zat dus ik ging niet gelijk de stal in want dan kom ik op zijn terrein. Ik liet hem naar mij komen in alle rust. Ik stond voor de stal met de deur open. Ik deed dan rustig zijn halster om en haalde hem eruit. Vooral niets in stal doen en dan net zolang tot dat je een stapje meer kan doen. Dit heeft mij 2 jaar gekost. Mensen op stal vonden het maar raar en als ze langsliepen en hij vloog in de tralies begonnen ze te schreeuwen tegen hem of zelfs erger slaan met de zweep tegen het hek. Dit zijn allemaal zaken die het erger maken. Heeft mij tijd en energie gekost maar de mensen moesten hem leren respecteren zo kon hij ook zijn vriendelijkheid terug geven en ook weer vinden.

Dit zijn geen makkelijke paarden toch heb ik 11 jaar super veel plezier met hem gehad en veel meegemaakt hij ging door het vuur voor mij en ik voor hem.

Tijd en geduld dan komt het wel goed.