Ilzas schreef:@ikke: ja, maar wat ik zeg: ze moeten het ook eens kunnen leren, je moet het ook kunnen oefenen, en dan is een noodrem toch wel prettig.
En anderzijds: ik weet niet hoor, zit nu zo'n 25 jaar in de paarden, in mijn optiek blijft er gewoon een categorie "onbetrouwbare etterbakken". Die tot op hoge leeftijd onvoorspelbaar blijven (en ook een categorie "schatten" hoor!).
Maar naar mijn idee gaat het dus niet bij ieder paard over. Bij sommige is het echt in die fase van 5,6,7 jaar, de puberteit zeg maar en daar bijna is het wel over, maar bij sommigen blijft het. Onze ruin liep sinds zijn zesde ((meer dan) wekelijks, het jaar rond) op het strand en met zijn 14de, kon ie het nog ineens in zijn kop halen.... (daarna is ie overleden overigens)
Mijn ouwe sok was zeer betrouwbaar. Ze wilde gewoon hard, punt, uit. Dat daar een deel vluchtgedrag bij zat is iets wat ik me pas later realiseerde (toen was ze er niet meer). Met dat paard kon je op de Dam in Amsterdam gaan staan wanneer Ajax de cup gewonnen had, dan nog zou er niks gebeuren. Zo safe was dus. Ik kwam ermee op de kermis (dwars erover), reed midden in het hoogseizoen dwars door Renesse, was allemaal goed, volkomen betrouwbaar. De afspraak was heel simpel: niet luisteren = bekkie au. Die afspraak moest één maal per jaar, in het voorjaar meestal, even worden herbesproken en de rest van het jaar was ze een wereldpaard; kon ik iedereen mee wegsturen.
Mijn huidige paard zou dit zeker niet accepteren. Die geeft me de eerste de beste keer dat ik dat zou doen een cursus vliegen waar alle Bokt-paarden een puntje aan kunnen zuigen. Maar ze heeft het ook niet nodig. Dit paard is gewoon betrouwbaar, punt, uit. Doet alles op een simpel, dubbel gebroken trensje, 11,5 cm, en dat voor een kasteel van 1,67.

Ik rijd nu al tijden bitloos, paard is prima te houden, moest alleen heropgevoed worden en er moesten blokkades uit het lichaam verwijderd worden.