over vee-wild roosters stapppen tijdens buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 01:43

Hier zetten ze gewoon een bord: verboden voor ruiters neer ipv ze op te knappen.
Zal als het mooi weer is van een paar een foto maken van de "goede kwaliteit".

Maar het ging mij in eerste instantie ook om om alle risico's uit te sluiten vooral als je gewoon erlangs kan.
En ja soms zal je af moeten stappen, maar dat heb ik er dan graag voor over ipv het risico op een ongeluk (welke dan ook).

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 01:58

Bij ons in het bos is een veerooster (volkomen onnodig :( ) geplaatst, met daarnaast een klaphek voor paarden. Of er nu een koets achter hangt of niet. Nu is zo'n hek erg lastig, zeg maar niet te openen als iemand alleen op de koets zit, en laat hier nogal wat koetsiers alleen op stap gaan. Vrij snel werd er dus al met paard overheen gestapt.

Ik durf het niet, het zal maar net fout gaan...hij zal maar net weg glijden en met een ijzer blijven hangen, of erger; met een hoef er compleet doorheen zakken. Zelfs nu het halve rooster vol zand ligt durf ik het niet aan. (Wel had ik snel door hoe ik vanuit het zadel dat hek los kan gooien :P )

annastasia

Re: over vee-wild roosters stapppen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:53

Ik haal het ook zeker niet in m'n hoofd over zo'n rooster te stappen. En zeker niet met de kleine ponyhoefjes.

Die roosters kunnen heel wat hebben.
Bij het andere bedrijf ligt er zo'n rooster aan het einde van de laan (was voor de koeien). De melkauto moet er ook overheen etc.
Daar gaat 32 ton melk in + het gewicht van de vrachtwagen. Dus die dingen kunnenecht wel wat hebben.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:01

Absoluut niet over veeroosters gaan, maar ook niet over wildroosters. Een paar jaar geleden is er iemand van de rv erdoor
heen gezakt. Een van de spijlen was verrot. Paard moest afgemaakt worden.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:06

Trouwens veeroosters zijn om vee( de runderen en de ijslanders) te laten keren, je paard kan er niet overheen, de spijlen staan te ver uitelkaar. Wildroosters staan de spijlen
vrij dicht op elkaar, maar toch niet doen want zie het bovenstaande wat er gebeurd is enkele jaren geleden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:01

Mijn vraag ook; waarom zou je....

Ik doe het nooit. Als het de enige oplossing is, ga ik gewoon een rondje om of het gebied niet in. Zo simpel is het, wil het risico niet nemen. Denk overigens ook niet dat ik die van mij niet erover zou krijgen trouwens :D

rowan1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:06

Dat ligt 100% aan welk veerooster.
Eentje op weg naar de noord-a = plat ( niet rond met stekels enzo )
En licht heel dicht bij mekaar, onze hele stal inclusief manege loopt daaroverheen.
Dat moet dus goed zijn :+
Maar bij wilde neem ik echt het risico niet .

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:14

Ik heb 1 soort rooster waar ik hem overheen durf te sturen, al zou hij overal overheen lopen denk ik :')
Zal er eens een foto van maken.
Zijn rechthoekige "spijlen" die vrij dicht tegen elkaar aan staan.
Hoefjes kunnen er absoluut nooit tussen glijden en die zijn wel erg stevig.

Aangezien Reus 1.83m is en wel eens heet is onderweg vind ik het naar de zandvlakte vertrouwder hem over het rooster te sturen dan door het hekje, moet er dan sowieso af en weet niet of ik er dan weer opkom. :=

Dus ja een bewuste keuze voor het rooster te gaan ipv door hekje.
Mocht ik bij een rooster de spijlen te ver uit elkaar vinden te staan dan rij ik een andere route :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:21

ikke schreef:
en er zijn versies waar je prima overheen kunt (rechthoekige strips die rechtop staan, dicht bij elkaar) Die laatste zijn probleemloos te passeren met een paard, mits je dat met enig beleid doet.

Die zitten hier rondom het dorp zodat het wild het dorp niet in kan (we wonen midden in het kroondomein) en ook daarmee heb ik het in de 30 jaar dat we hier wonen verschillende keren mis zien gaan.
Een paardenhoef werkt namelijk als een wig en drukt gewoon door als hij er op een verkeerde manier tussen schiet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:26

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:42

Er is een hekje, maar je gaat toch over het rooster? Vind dat wel een risico.... Overigens ben ik van mening dat als je niet de basis van op en af stappen hebt, mij afvraag of je dan wel genoeg basis hebt om buiten te rijden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:47

Bij elk hek hier zit een hoog handvat zodat je gewoon kan blijven zitten...
Maar ook dat is voor sommige teveel moeite omdat ze dit soort verhalen op internet geloven dat het gewoon zonder gevaar kan.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:48

Nee ik rij heel onverantwoord buiten :j :))

Mijn paard maakt aardig adrenaline aan op buitenrit, kan em wel even stilzetten en juist op buitenrit met mijn dochter en shet is kan ie nog langer braaf stilstaan.

Maar bij het zien van de vlakte heeft hij al zoiets van: JOEPIE!!! :):)
Sorry maar ik neem het hem niet eens kwalijk ook...

Dus ja ik ben een paar keer over de roosters gestapt die overigens nog geen meter lang zijn, dus niet zoals op het voorbeeld.

Lia: Dat handvat werkt hier overigens niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:54

Lengte maakt natuurlijk geen bal uit, paard op de foto is ook de spijlen van de eerste 50cm heen gezakt.
Als jij het wel verantwoord vind moet je het vooral doen, maar ik heb het net te vaak mis zien gaan....

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:58

Voor mijn gevoel vind ik een korter/smal rooster prettiger als een lang/breed rooster (dat laatste ga ik niet overheen :n )... gevoelsmatig denk ik.

Vind het hier wel een gezonde discussie en vind het leerzaam de meningen etc te lezen :j

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:00

Heb veel met mijn haflingers in de bossen gereden.
Maar zou er nooit overheen rijden weet zeker dat ze het wel durven.
Ik neem het risico gewoon niet dat ze erdoor heen kunnen zakken.
Moet er niet aan denken dat dit zou gebeuren.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:01

Ik doe het ook nooit, altijd netjes het hekje open :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:02

Lia_ schreef:
Maar ook dat is voor sommige teveel moeite omdat ze dit soort verhalen op internet geloven dat het gewoon zonder gevaar kan.

Onkunde is iets anders dan inzicht. Sukkels die te lam zijn om een hekje te openen, horen niet in het wild los te lopen.

Over dat inzicht: indien je vastloopt op het rooster uit je eerste link, dan is de rijbaan mogelijk te doen (ik kan de onderlinge afstand van de liggers niet goed inschatten) omdat de overspanning veel kleiner is en daarmee de wig-werking van de hoef nihil. Zie de foto's van het vastzittende paard, daar is de overspanning van de liggers veel groter, net als bij het fietspad-deel op de eerste link! Daar heb je dus niks te zoeken met een paard!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:05

ikke: Bedoel je mij nou met een sukkel die te lam is een hekje te openen? :=

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:05

Til mijn honden ook altijd op en loop erover heen, en dat zijn 'intelligente' beesten....
Ik vind persoonlijk dat iemand best met zijn eigen leven mag spelen maar niet met het leven van een ander mens/dier.

Daarnaast als je excuses gaat bedenken om er wel overheen te gaan: beetje omgekeerde wereld. Helaas heb je dan ook veel volgers, meisjes met pony's die denken dat het dus wel kan want dat word gezegd.

Ieder voor zich. Nog een reden waarom een ander NIET op mijn paard komt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:31

Lia_ schreef:

Het rooster bij ons is hetzelfde als jou foto, maar minder lang. Voor het hek openen kan je bij ons in principe niet blijven zitten; het zijn klaphekken zonder handvat. Dat ik het wel kan komt waarschijnlijk doordat ik al een paar jaar had geoefend op openen van de bak-stroomlint (zonder stroom ;) ) en sluiten vanuit het zadel. Pony weet dat hij moet wachten enz. Het eerste hek klapt van je weg, en inmiddels is Ascot het al zo gewend dat hij deze zelf met zn neus los gooit :+ Maar de koetsiers moeten dus iemand het hek laten openen.... (het zijn heel leuk twee hekken, op zon 10 meter na elkaar. Als oversteek voor koeien van begrazingstraject die hier niet oversteken :roll: Onnodig gevaarlijk en geld verspilling)

Mensen die over het rooster rijden...tja, ik zal het iets netter omschrijven als ikke; hun paard, hun risico.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:46

Wil nog even reageren dat ik er tot nu toe misschien 2 keer over gegaan ben.
Als ik de zoekfunctie op bokt gebruik zie ik dat meer mensen dit eens gedaan hebben.

Vind het een gezonde discussie hier en misschien doe ik het wel nooit weer ;)
Maar goed, daarom kun je wel van elkaar leren neem ik aan :j

Echter vind ik mensen voor bepaalde woorden uitmaken wel wat ver gaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:51

Ik wil niemand ergens voor uitmaken maar het valt me gewoon op hoeveel mensen het gevaar van een rooster onderschatten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:51

Orlando_ schreef:
Wil nog even reageren dat ik er tot nu toe misschien 2 keer over gegaan ben.
Als ik de zoekfunctie op bokt gebruik zie ik dat meer mensen dit eens gedaan hebben.

Vind het een gezonde discussie hier en misschien doe ik het wel nooit weer ;)
Maar goed, daarom kun je wel van elkaar leren neem ik aan :j

Echter vind ik mensen voor bepaalde woorden uitmaken wel wat ver gaan :')

Wie de schoen past, trekt 'm aan.
Ik ga ook over roosters, mits ik dat veilig vind en er geen alternatieven zijn. Blijkbaar is technisch inzicht een zeldzaamheid (wat dan ook zou verklaren waarom mijn werkgever geen personeel kan vinden).

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:02

Ik ga zelf ook noooooit over een wildrooster heen tijdens het buitenrijden, moet er niet aan denken dat het fout gaat. Vooral Babiche met haar kleine voetjes, de rillingen lopen al over m'n rug bij het idee dat ze er door heen zou zakken.
Ik heb wel een keer gehad dat ik vast zat in een natuurgebied. Het was afgesloten met zo'n groot wit hek met een slot erop, en daarnaast voor voetgangers een strook wildrooster. Toen ik er 's middags aankwam was het hek open en kon ik lekker gaan rijden. Tijd van m'n leven gehad toen, was echt een heerlijk gebied om te rijden! Maar toen ik zo tegen de schemering (17:00, in de winter) aan weer bij de uitgang kwam, was het hek op slot :+ Gelukkig was de eigenaar erbij, die is naar huis gelopen en met de trailer terug gekomen. Grote, dikke houten 'plank' meegenomen die precies over de breedte van dat wildrooster paste. En zo zijn we eruit gekomen. Ja dat was een avontuur op zich, zo in het donker in een natuurgebied wachten :=