hoeveel grams deken met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimPower

Re: hoeveel grams deken met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:31

mijn paardje is geschoren, en staat onder een 400 grams. Ze is warm en staat eronder soms te zweten!Ligt aan het paard dus!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:34

jeetje zeg wat doet iedereen toch dikke dekens op, 600 tot 800 gram WOW!! Ik denk dat dit voor de meeste paarden echt niet nodig is.
Wij willen graag dat een paard warm aanvoelt, maar paarden willen het helemaal niet de hele tijd warm hebben op die manier. Als een paard achter zijn oren en bij de oksel iets warm aanvoelt, maar op de rest van zijn lichaam gewoon koel dan is dat veel beter.
Onze paarden staan 24/7 buiten met een schuilstal maar krijgen toch echt geen dikkere deken dan 200 gram op.
Als je zoveel dekens oplegt dan gaat de isolerende werking op een gegeven moment ook verloren...

kim_bandiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:58

mijn paard staat overdag buiten en 's nachts op stal heeft zijn eigen vacht nog en staat onder een 300 grams. zo koud is het nou ook weer niet een 600 to 800 gram vind ik toch echt te gek hoor het vriest niet 20 graden overdag al helemaal niet..
ik vind het te overdreven maar dat is mijn mening ;)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:00

Beide paarden hebben 300 gram op. De stal waar ze staan is klein, en als de deuren dicht zijn, is het erg warm. Vind het niet nodig om ze dan onder een nog dikkere deken te zetten. Mocht het, zoals ze voorspellen, echt heel koud worden dan wil ik er nog wel een deken onder doen. Maar voor nu is het warm genoeg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:49

In plaats van al die dikke dekens kun je beter meer ruw voer gaan geven (lees; hooi dus niet meer krachtvoer!)) Door de vertering hiervan in de darmen blijft het kacheltje van het paard lekker branden namelijk :j

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:52

Ik vind 300 gr perfect voor dit weer :o

steijger_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:58

Ik zit ook regelmatig naar buienradar op het internet te kijken om de bedenken wat ik zal doen met de dekens...

Ik vind dat het voor ieder paard verschillend is. Kijk goed naar je paard zijn vacht en de situatie waarin hij staat (binnen, buiten, op de wind enz).

Mijn arabier heeft ook bijna geen wintervacht. En heb mezelf een limiet gegeven, onder de 3 graden krijgt hij een 200 grams deken op en als het onder de -4 graden wordt, krijgt hij een 300 grams deken op. (Hij heeft een stal (uit de wind) met uitloop en staat graag buiten).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:01

Sjitske heeft nu een HH fleecedeken en een 200grams staldeken op..
Dit zodat als het weer wat "warmer" is ik de fleece eronderuit kan halen, omdat madam anders snel gaat zweten..

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:06

Mijn paard is geschoren en staat onder een 350 grams. Ze heeft het daaronder al warm. Het is ook heel erg per paard verschillend.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:16

rapido schreef:
In plaats van al die dikke dekens kun je beter meer ruw voer gaan geven (lees; hooi dus niet meer krachtvoer!)) Door de vertering hiervan in de darmen blijft het kacheltje van het paard lekker branden namelijk :j

Mijn paard zou dan een tonnetje worden, dus dat werkt echt niet voor alle paarden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:16

Ik bedoel alleen als het zo koud is dan hé ;)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:37

Hier is al een topic over, en dat loopt al een heeele tijd :P . Ik verbaas me nog steeds over wat ik daar voorbij zie komen :+ .
Inderdaad tot meer dan 800 grs. Mijn paarden hebben nu 500 grs op wat ik al veel vind maar ze zijn beide geschoren. Dat is al wel even geleden dus ze hebben al wel een beetje weer gekweekt.
We hebben stallen met buitenluiken die altijd open staan dus daar is het niet veel warmer dan buiten.
De 500 grs houden ze op tot het weer licht vriest en overdag boven nul is. En ze voelen gewoon lekker warm aan.

Voor ongeschoren paarden lijkt me max. grs toch voldoende? Tuurlijk ligt het ook aan het paard.
Voelen hoe ze aanvoelen daarop dekens aanpassen.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:40

Mijn pony is een maand terug geschoren en heeft nu 500 grams op liggen.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:45

Mijn paard heeft een bucas all in one 470 gr + HH 200 gr staldeken = 670 gr
Ongeschoren

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:52

Mijn paard heeft ongeschoren 200 gram opliggen en nu het weer echt koud wordt 's nachts heb ik er een onderdeken onder. Weet niet hoe zwaar die precies is, denk dat er in totaal nu 350/400 opligt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:58

Mijn pony heeft een 500 grams deken op. :) Zodra het niet meer vriest krijgt hij 350 gr op.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:02

Allebei niet geschoren:
- schimmel staat onder een 500grams, hele dag binnen en geen wintervacht.
- andere staat onder 200grams, van 10 tot 4 overdag buiten en heeft een wintervacht.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:03

Hangt ook van het paard af.

Mijn geschoren merrie (benen nog wel behaard) staat onder totaal ongeveer 350 gr.

Mijn drumhorse onder een 0 grams met fleecevoering.

Mijn paint x haf onder een 200 grams.

Ohja, en ze staan in een halfopen kapschuur...niet echt binnen dus maar wel onder dak.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:16

Ik heb geprobeerd om mijn a welshje zonder deken te laten (ik heb haar een paar maanden en daarvoor stond ze altijd op stal) Ze leek het toch koud te hebben vorige week met die kou en heeft toen een regendeken opgekregen...
Nou ging ze iedere keer als het zonnetje scheen deze opzoeken en er bewust instaan en ze begon stijver te lopen (ook had ze een pesthumeur tegen haar weidegenootje) dus ik heb er nu voor gekozen om onder de regendeken een 200grams staldeken te leggen.
Ze voelde gelijk lekker warm aan onder de dekens wat ze niet deed onder alleen de regendeken en de stijfheid lijkt nu ook te verdwijnen...

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 01:02

Mijn haf is wel geschoren, en die heeft 400 grams op.
200 grams winterdeken en een 200 grams onderdeken.
Hij heeft wel een wat langere vacht (iets langer dan voorheen), maar dat vind ik prima. :)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:24

Odessa1 schreef:
En ze voelen gewoon lekker warm aan.

Voor ongeschoren paarden lijkt me max. grs toch voldoende? Tuurlijk ligt het ook aan het paard.

Op de site Horses.nl vind je een artikel onder de titel 'Wel of geen deken?'. Daarin zegt Dr. Eric van Breda, die als medisch fysioloog precies weet hoe een lichaam werkt en wanneer een paard het warm of koud heeft: "De enig juiste manier om te controleren of een paard het (te) koud of (te) warm heeft, is door zijn exacte temperatuur te meten. Je hand onder een deken stoppen geeft geen werkelijk gevoel van de tempratuur.”
Hij is geen voorstander van dekens en denkt dat paarden vaak te warm worden ingepakt. „Steeds meer mensen gebruiken dekens met de gedachte ‘ik heb het koud dus dan zal mijn paard het ook koud hebben’. Het is een luxeproduct geworden. Maar let eens op je paard: heeft hij het werkelijk koud?’’

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:50

Liever zo weinig mogelijk, maar met dit weer had ik normaal een 300 gr opgedaan.. dat is echt de max vind ik.. tenzij geschoren!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:46

ElsB schreef:
Odessa1 schreef:
En ze voelen gewoon lekker warm aan.

Op de site Horses.nl vind je een artikel onder de titel 'Wel of geen deken?'. Daarin zegt Dr. Eric van Breda, die als medisch fysioloog precies weet hoe een lichaam werkt en wanneer een paard het warm of koud heeft: "De enig juiste manier om te controleren of een paard het (te) koud of (te) warm heeft, is door zijn exacte temperatuur te meten. Je hand onder een deken stoppen geeft geen werkelijk gevoel van de tempratuur.”
Hij is geen voorstander van dekens en denkt dat paarden vaak te warm worden ingepakt. „Steeds meer mensen gebruiken dekens met de gedachte ‘ik heb het koud dus dan zal mijn paard het ook koud hebben’. Het is een luxeproduct geworden. Maar let eens op je paard: heeft hij het werkelijk koud?’’

Tsja, het is jammer dat we het ze niet kunnen vragen of ze het warm of koud hebben :+ . Maar ik vind als je scheert je er wel wat voor terug moet geven. Dan kunnen ze het niet meer zelf regelen. Iedere keer temperaturen lijkt me ook niet fijn voor mens en dier en volgens mij als je temp er echt van stijgt of zakt dan hebben ze het wel heeel erg warm of heeeel erg koud. Maar volgens mij is haren rechtop zetten, staart tegen liggen aan drukken naast dat het andere tekenen zijn ook een indicatie voor warm of koud. Als ze de haren opzetten doen ze dat (volgens mij, wederom we kunnen het niet vragen :+ ) om te voorkomen dat ze het koud krijgen. Of ze het dan nog koud hebben als ze dat hebben gedaan is de vraag weer. En als je met je hand onder de deken voelt en ze zweten dan lijkt me dat toch echt wel een teken dat ze het te warm hebben.....En als ze buiten steeds onrustig lopen en er is geen andere oorzaak dan zou het goed kunnen dat ze het koud hebben lijkt mij.

Toen ze niet geschoren waren deed ik een deken op in de hoop dat ze niet teveel wintervacht zouden kweken. Niet omdat ze het koud zouden krijgen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:48

Evita_3 schreef:
Ik vind 300 gr perfect voor dit weer :o

Ik ook :) Snachts op stal met alle deuren dicht zou misschien zelfs de 200 grams nog voldoen.