Leeftijd tov ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

duchanguis

Re: Leeftijd tov ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:07

Je kunt er natuurlijk niet om heen.
Laten we er vanuit gaan dat iedereen heel jong met pony's/paarden is begonnen.
Er mee is opgegroeid en besmet met het bekende paardenvirus.
Dan maakt het toch een groot verschil of je er nog geen 10 jaar in zit of ruim 50 jaar.
Wie dat gaat bestrijden is erg dom.
Het is natuurlijk niet zo dat een zeg maar 15 jarige minder weet, maar de ervaring is duidelijk veel minder.
Pak even mezelf, als 4 jarige op een Shet gezet en geen dag zonder paarden geweest tot ik nu half 50 ben en de nodige opleidingen binnen de paarden achter de kiezen.
En mijn stalbaas van half 70 weet nog veel meer dan ik.
Dan moet je me niet gaan vertellen dat een 15 jarige deze ervaring kan overtroeven. al heeft een ouder iemand uiteraard niet per definitie gelijk.
Jonge mensen zien alles vaak verfrissender, maar hebben ook de neiging alles beter te willen weten.
Wat bij oudere mensen vaak wel gaat mee spelen is dat ze voorzichtiger gaan worden, er ontstaat op een gegeven moment een andere manier van denken.
De lef van het jong zijn verdwijnt en daarmee vaak ook de souplesse van het lijf.
Dus met de tijd gaan de ouderen niet beter rijden, integendeel.
Maar bedenk dan wel dat juist deze ouderen hun sporen al hebben verdiend in de sport en extra en anders genieten van het omgaan met hun paard.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:12

Ik ga ook vanaf jongs af aan met paarden om, maar ik durf te wedden dat de oudere mensen die net zo vroeg zijn begonnen als mij, of eigen paarden hebben e.d, meer weten dan ik. En dat vind ik niet erg, dat is nu eenmaal zo. Leeftijd doet vaak ook een heleboel hoor. Ik ben 19 en zou bijvoorbeeld alleen les willen hebben van een volwassen persoon boven de 25. Omdat ik hier meer gezag voor heb, meer van durf aan te nemen en omdat je dan een beetje de verhouding tussen lesklant en instructrice behoudt. Dit is trouwens zoals ik het graag zie, iemand anders heeft wellicht weer meer behoefte aan een 19 jarige instructrice. Dus of je nu met 15 jaar nog zoveel weet, kan en doet.... Uiteindelijk draait een hoop alsnog om je leeftijd.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:14

Duchan je hebt gelijk hoor, vind ik. En stel dat we niet op dezelfde manier zijn begonnen. Stel ik ben van mijn 6e tot 16e gaan paardrijden met mijn eigen paard. En iemand anders is van haar 26e tot 36e gaan paardrijden met eigen paard. Persoonlijk, denk ik dat de vrouw met oudere leeftijd meer in haar mars heeft dan ik. Uitzonderingen daargelaten, maar zij is niet zo onstuimig meer als dat ik was op die leeftijd, ze heeft meer verstand bij wat ze doet, ze is ouder... ze heeft in haar leven meer geleerd, en niet alleen wat betreft paarden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:20

duchanguis schreef:
Je kunt er natuurlijk niet om heen.
Laten we er vanuit gaan dat iedereen heel jong met pony's/paarden is begonnen.
Er mee is opgegroeid en besmet met het bekende paardenvirus.
Dan maakt het toch een groot verschil of je er nog geen 10 jaar in zit of ruim 50 jaar.
Wie dat gaat bestrijden is erg dom.
Het is natuurlijk niet zo dat een zeg maar 15 jarige minder weet, maar de ervaring is duidelijk veel minder.
Pak even mezelf, als 4 jarige op een Shet gezet en geen dag zonder paarden geweest tot ik nu half 50 ben en de nodige opleidingen binnen de paarden achter de kiezen.
En mijn stalbaas van half 70 weet nog veel meer dan ik.
Dan moet je me niet gaan vertellen dat een 15 jarige deze ervaring kan overtroeven. al heeft een ouder iemand uiteraard niet per definitie gelijk.
Jonge mensen zien alles vaak verfrissender, maar hebben ook de neiging alles beter te willen weten.
Wat bij oudere mensen vaak wel gaat mee spelen is dat ze voorzichtiger gaan worden, er ontstaat op een gegeven moment een andere manier van denken.
De lef van het jong zijn verdwijnt en daarmee vaak ook de souplesse van het lijf.
Dus met de tijd gaan de ouderen niet beter rijden, integendeel.
Maar bedenk dan wel dat juist deze ouderen hun sporen al hebben verdiend in de sport en extra en anders genieten van het omgaan met hun paard.

Het gaat er niet om hoevéél jaar ervaring je hebt maar wat je ermee gedaan hebt gedurende die jaren.
Iemand die al 50 jaar in de paarden zit en het altijd op een bepaalde manier heeft gedaan (misschien zelfs een foute manier, denk de traditionele boertjes met paarden in een stand in de winter die nooit buiten komen) hoeft niet per defenitie meer ervaring te hebben dan iemand van 30 die zich bijvoorbeeld bezig houdt met NH en trailerlaadproblemen voor anderen oplost die dat boertje op zou lossen met touwen en een bezem :)

Ik heb bijvoorbeeld les van iemand die jonger is dan ikzelf, simpelweg omdat zij meer ervaring heeft.

duchanguis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:32

Nee, het gaat om de kennis.
En die boertjes van vroeger hadden misschien een andere leefwijze voor zichzelf en de dieren, maar ze wisten wel veel.
Zelf ben ik een leerling van een bereden militair van de 'Gele Rijders'.
En ik zal ondanks mijn ervaring en vele kennis daar nooit mee te koop gaan lopen.
Ik denk dat de generatie die na die boertjes zijn gekomen toch wel gevarieerder bezig zijn geweest dan vroeger en dat de kennis ook rijker is.
Toch kan ik veel met de tips en weetjes van die oude boertjes.