Reeële doelstelling???? Binnen 21 wedstrijden L2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reeële doelstelling? Binnen 21 wedstrijden L2.

ja
28 (25%)
nee
82 (74%)

Totaal aantal stemmen: 110

Sjonniej

Re: Reeële doelstelling???? Binnen 21 wedstrijden L2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:53

De vraag is een beetje wat je ermee wilt bereiken en in hoeverre je serieus bent met het rijden van de proeven en het behalen van je doelen.

Ik ben zelf wel van de strakke planning. Ik heb nu bijv. nog 11 proeven te gaan in de winterperiode en wil voor de zomer M1 startgerechtigd zijn, op dit moment heb ik 1 winstpunt in de L2. Daarmee leg ik mezelf een grote druk op. Maar dat werkt voor mijzelf juist fijn, daardoor ga ik extra hard trainen en extra hard mijn best doen om dat doel te halen. Het is geen onmogelijk doel, maar wel lastig om te behalen.

Ik zou mezelf in jouw geval wel op willen leggen dat ik na die 21 wedstrijden L2 startgerechtigd moet zijn. Dat motiveert mij om dat te halen. Het is zeker niet onmogelijk, maar toch een uitdaging om het te behalen.

Echter is het wel belangrijk, dat je altijd in je achterhoofd moet houden dat je met een levend dier werkt en dat zijn welzijn belangrijker is dan jouw doelen.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:55

Ik heb in 34 wedstrijden het Z1 met 1 winst punt gehaald. Dat is dus 66 proeven! Dus moet makkelijk kunnen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:43

ik vind het eerlijk gezegd geen goede doelstelling :=
je vergeet dat er zo ontzettend veel factoren zijn waarbij er kans is dat je niet kunt starten of dat het eens wat minder gaat.
waarom jezelf dan stress bezorgen met een doel die eigenlijk nergens op slaat?
wat gebeurt er namelijk als je niet binnen 21 wedstrijden L2 bent?

ikzelf had als doel vorig jaar om M1 startgerechtigd te zijn. was hier ook erg mee bezig.

nou.... na een periode van 4 maanden om aan de klasse L2 te wennen ( de B en L1 gingen als een speer,maar in de L2 blokeerden we volledig) en we eindelijk winst begonnen te krijgen, kreeg mijn merrie een flinke longontsteking waardoor we 5 maand uit de running waren.

weer opgebouwd en wilde weer starten... hopsa.. koliek... 3 dagen voor het concours }:0
eerstvolgende concours pas eind februari.
ben dus alleen al door enkele tegenslagen straks ruim 1.5 jaar verder eer ik weer winst kan halen in de L2.
Geen probleem.. heb het doel opzij gezet en zie wel wanneer we kunnen starten. de knopjes van het M zitten erop en nu is het afwachten wanneer we gaan starten straks

als je jezelf zulke tijdsdoelen gaat stellen, gaat dit 100% zeker ten koste van je paard.
durf je paard de kans te geven te wennen aan het niveau, en ook jezelf de ruimte te geven om in mindere periodes niet te hoeven starten ( en DAT brengt frustraties kan ik je zegge, starten in mindere periodes!)

ga gewoon lekker na 10 winst over, en zet voor jezelf geen tijdslimiet. de wereld vergaat immers niet als je de tijd ervoor wilt nemen.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:11

claudianoa schreef:
Ik heb in 34 wedstrijden het Z1 met 1 winst punt gehaald. Dat is dus 66 proeven! Dus moet makkelijk kunnen

Jemig hoe doe je dat?
Je paard al keer eerder Z geweest?
En constant met 10 of 11 wp over naar volgende klasse ?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:59

Ja elke keer door en nee ze heeft voor mij niet gestart in het Z, ze was 4 maanden zadelmak toen ik haar kocht. gewoon bijna elke proef winst rijden en de B door in 3 wedstrijden omdat je er toen maar 5 moest hebben. heb er wel een paar jaar over gedaan hoor, ik start niet zo vaak en ze heeft twee veulens gehad. je moet alleen starten als je paard er goed voor staat

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:55

gewoon lekker rijden, dan zie je vanzelf wel wat je bereikt. ;)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:07

Ik wil je adviseren om je rijden als training te beschouwen en daar doelen aan te koppelen. De proefen kan je dan gebruiken om te toetsten of de trainingsdoelstellingen zijn bereikt en waar nog meer aandacht aan besteed dient te worden (een trainingsdoel kan bijvoobeeld zijn het correct halsstrekken). Een abstracte doelstelling in de vorm van een specifiek nivo in een bepaalde tijdsperiode is misschien wel haalbaar, maar niet wenselijk als uitgangspunt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:50

Lowara schreef:
als je jezelf zulke tijdsdoelen gaat stellen, gaat dit 100% zeker ten koste van je paard.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Hoezo zou het nastreven van tijdsdoelen per definitie ten koste van je paard gaan?
Als je een tijdsdoel hebt, wil dat toch niet zeggen dat je je niet meer bekommert om het welzijn van je paard? Of dat de wereld vergaat als je je doel niet haalt? Of dat je paard moet boeten omdat jij je doel niet haalt?

Voor mijn motivatie is het juist heel goed om strakke tijdsdoelen te hebben. Maar dat wil niet zeggen dat ik alles op alles zet om die doelen te behalen!! Dat wil wel zeggen dat ik mij tijdens de training beter focus en beter nadenk over een trainingssessie dan dat ik gewoon wat in de rondten rijd. Want ik wil dat winstpunt halen over 2 wkn, dus moet ik zorgen dat ik de aankomende keren ga werken aan het wijken wat nog steeds onvoldoende is, of aan het achterwaarts, wat nog voor verwarring zorgt.
En als ik mijn doel niet haal? So be it. Jammer, dan halen we die winstpunten toch een andere keer?

Een doel als; halsstrekken voor een 8, is voor mij een slecht doel. Omdat ik weet van mezelf, dat ik me dan teveel op dat ene punt focus en de rest laat versloffen. En dan ben ik er uiteindelijk nog niet mee opgeschoten.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:57

geniet en doe zo af en toe een wedstrijdje en zie maar waar je komt.
als je je zo gaat focussen lijkt me dat het plezier er snel van af is....
juist omdat je zoveel tegenslagen hebt gehad moet je even rustig aan doen en genieten.
gewoon lkkr trainen en af en toe een wedstrijd, dan kom je zeker weten het verst en blijft het ook nog leuk voor je paard ;)
succes!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:16

Waarom zou je als doel stellen om tegen die tijd of binnen zoveel proeven in een bepaalde klasse te zitten? Je doelstelling moet eigenlijk zijn je paard zo goed mogelijk voor elkaar te hebben. De wedstrijden komen dan vanzelf. Met beide paarden die ik gestart heb ben ik elke klasse binnen 5 of minder wedstrijden uitgekomen, maar ik heb nooit de wedstrijdklasses als doel an sich gezien.

Mijn oude merrie had bijv. de neiging om heel erg achter de teugel te kruipen. Mijn doelstelling werd dan dus: We gaan zorgen dat ze wat meer op de achterhand komt en zichzelf draagt.

Je kan beter aan de hand van je lessen doelen stellen die op jullie als combinatie van toepassing zijn (bijv. paard moet goed aan het been worden, meer door de kaak heen, soepeler aan 1 kant worden, etc., etc.).

Als je dan op wedstrijd gaat komt het resultaat vanzelf. Ik zie een wedstrijd altijd meer als een 'toetsing' van je training. Natuurlijk ga je er wel heen om te winnen, maar ik denk niet dat het een verstandige doelstelling is om z.s.m. door bepaalde klasses heen te willen gaan.

Ook denk ik dat het bovendien met je behaalde punten niet reëel is.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:42

kijk maar in mijn profiel :+ ik had begin dit jaar het doel om eind van het jaar L2 + 1 te zijn...MAK-KIE dacht ik toen :=
12 maanden, 24 wedstrijden, 48 proeven...nou, B+15, L1+15, L2+1...makkie!

Helaas had ik als ex-manegeruiter het niveau op KNHS wedstrijden (ja, zelfs in de B) enorm onderschat en met een ondervaren pony tussen de paarden was het gewoon veeeeel moeilijker dan ik had verwacht. Eerlijk, we waren er ook gewoon niet klaar voor (maar ja, wist ik veel? :+) en inmiddels zijn we dat wel en hebben we veel meer ervaring en nu begint het te lopen...

Ik zou gewoon lekker gaan rijden. Wel fanatiek blijven en het doel van 'verder komen' wel in je achterhoofd houden, maar een concreet doel als dit zet ik mezelf nooit meer ;) :D

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:45

In 21 wed. L2! Hangt puur af hoe je punten zijn! Als je altijd dik een wp haalt is het zeker wrel rieel. Maar als je dat niet haal zou ik zeker niet zomaar over stappen. Ik zou kijken naar je punten! Het wordt wel steeds moeilijker hé! In de B kan je heel veel smokkelen. M niet meer! Dus je kan wel de klasse door vliegen. Maar als jij en je paard er niet klaar voor zijn, niet doen!

Lekker blijven rijden en heb er plezier in! :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 15:34

Lowara schreef:

En waar haal je die wijsheid vandaan!!???? Ik heb een paard dat wil leren en snel leert, dezelfde oefeningen herhalen bij hem zorgt bij hem voor verveling waardoor hij gaat lopen klieren. Hij wordt volgend jaar 7 en heeft tot nu toen zijn hele leven nog gespeeld en nu wil ik hem eens door gaan rijden ook omdat hij daar veel vrolijker van wordt. Paard wordt niet alleen maar in de bak gereden, die wedstrijden zijn 1x per maand op onze eigen club en dan in het zomer seizoen nog een andere club dus die heeft iets meer, maar komt ook nog steeds in het duin en op het strand omdat ik weet dat dat hem groot plezier doet.

Nog 1x voor de duidelijkheid mijn eigen doel is in eerste instantie eind 2010 L1 te zijn, maar vroeg me dus af of L2 misschien reeëler is omdat de L1 te dichtbij zou zijn en omdat ik die doelen vaker om me heen hoor. Tuurlijk is het per combinatie verschillend.

Overigens misschien wat extra info: ik ben niet onervaren, ik rijdt al wedstrijden vanaf mijn 12de op de manege en heb onderling L2 gestart dus geheel vreemd is dit alles niet voor mij. Paard is rustig op wedstrijd en ik ook, want kan me niet druk maken om het feit wat een jury vindt, zolang ik maar weet dat mijn paard zijn best doet of deed.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:59

Onderlinge wedstrijden en op de manege starten zijn niet echt te vergelijken met officiele KNHS wedstrijden.
Op een manege ben je al gauw heel wat, maar op officiele wedstrijden kom je dan bedrogen uit.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:04

het is een reeel doelstelling als zowel jij en het paard klaar zijn om l2 te kunnen rijden

ik ben ook begonnen op b1 en na 8 wedstrijden was ik m2 -> in belgie is het zo 1 keer gewonnen mag je hoger gaan hoeft niet.

maar ik rijd bij de pony's ook bij het z en mijn paard heeft bij vogige eigenaar z1 gereden

het is dus te doen maar je moet ook even na gaan of het paard en jij de oefeningen voor in de l2 te rijden wel al beheersen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:14

Ik had mezelf ook een hoog doel gesteld vorig jaar:ik reed Z2 en mijn doel was om aan het eind van het jaar een slipjas te mogen kopen(dit mag ik als ik ZZ zwaar+5 ben) en het is me toch maar mooi gelukt!
Het is echter belangrijk om niet gefrustreerd te raken als blijkt dat je je doel niet gaat halen.Voor mij was mijn doel dan ook meer een 'hopen op' en dan is het des te leuker als je het haalt.
Zonder doel en wedstrijden ben ik niet fanatiek genoeg en laat ik hem makkelijker een dagje staan.Ik denk dus dat een doel stellen voor iedereen anders is.
Bovendien vind ik 1 klasse hoger in het jaar niet echt een heel hoog gegrepen doel,gewoon hard oefenen!!!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:51

ambre schreef:
Ik had mezelf ook een hoog doel gesteld vorig jaar:ik reed Z2 en mijn doel was om aan het eind van het jaar een slipjas te mogen kopen(dit mag ik als ik ZZ zwaar+5 ben) en het is me toch maar mooi gelukt!
Het is echter belangrijk om niet gefrustreerd te raken als blijkt dat je je doel niet gaat halen.Voor mij was mijn doel dan ook meer een 'hopen op' en dan is het des te leuker als je het haalt.
Zonder doel en wedstrijden ben ik niet fanatiek genoeg en laat ik hem makkelijker een dagje staan.Ik denk dus dat een doel stellen voor iedereen anders is.
Bovendien vind ik 1 klasse hoger in het jaar niet echt een heel hoog gegrepen doel,gewoon hard oefenen!!!

Ja, dat bedoel ik dus dat heb ik dus ook

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:16

Je kan doelen altijd bijstellen. Vaak is omhoog bijstellen fijner dan achteraf toch lager moeten bijstellen. Waarom richt je je er bijvoorbeeld niet op om van de zomer L1 startgerechtigd te zijn? Zeker als je nog niet KNHS hebt gestart kan het wel eens tegenvallen. Van de zomer kan je dan altijd nog je doel bijstellen naar L1+x of L2+x. Doelen behalen is leuker dan de teleurstelling van een te hoog doel. Dus kleine doelen stellen in korte periodes dan heb je vaker een pleziertje ervan.

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:20

het ligt eraan wat voor een paard je hebt,
zelf zal ik gewoon de tijd nemen die je denk dat je nodig hebt,
niet overgaan naar een hogere klasse als je weet dat je er nog niet klaar voor bent.
zelf heb ik de klasses ook ff iets doorgereden, voordat ik hoger ging

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:07

Niet reëel, wel mogelijk. Ligt ook aan je paard. Ik rij een paard dat Z heeft gelopen en die het erg leuk vind op de wedstrijden. Ben elke keer met 10 punten overgegaan, kijken waar t schip strandt. Ik ga liever direct over en zoek mijn weerstand hogerop dan dat ik op 'safe' speel. Hou wel van een uitdaging!

B>L1 binnen 3 wedstrijden (6 proeven), L1>L2 binnen 5 wedstrijden (10 proeven), L2>M1 binnen 6 wedstrijden (10 proeven). Ben tijdens mijn eerste M1 wedstrijd weer flink met beide pootjes in de klei gezet! Had maar 167!

Maar het kan dus wel. Veel trainen, geluk hebben en een paard hebben dat voor je wil gaan! Dat geluk heb ik :D

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:18

Kan zeker wel, en je 1e punten zijn ook geen graadmeter.
Had m n eerste wedstrijd 166 en 174 punten in de B, maar zijn er daarna in 5 wedstrijden doorheen gevlogen, en vaak nog bovenaan geeindigd ook.
Gewoon lekker blijven trainen en als je je paard goed voorelkaar hebt, vlieg je vanzelf de klassen door. Ik rij trouwens ook niet door tot veel punten. 10 = 10, oefenen doe k thuis wel, heb je geen wedstrijd voor nodig!
Succes met starten, maar vooral: veel plezier ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:20

Zo denk ik ook! Heb zelf een enorme droomstart gehad, maar is geen graadmeter voor wat komen gaat! Dat merk ik nu wel weer!

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:34

Ik denk dat het goed is om een doel te stellen waar je naartoe kan werken MAAR stel je doel op tijd bij zodat het haalbaar is.
het hangt helemaal af van hoever je bent in je africhting.
BV. met mijn oude ervaren paard reed ik elke proef 1 of 2 pnt :o nu met een jong paard is mijn doel een fijne proef te rijden zodat het een goede ervaring is. En ik heb evenveel plezier.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:54

Zo hoort het ook. Vooral bij jonge paarden is t belangrijk dat wedstrijden leuk zijn. Positieve ervaringen zijn bij groentjes cruciaal.

debox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:03

Als je echt in 21 wedstrijden L2 wilt zijn zul je idd hogere punten moeten gaan rijden.
Tip: Train thuis eerst lekker door naar het L2 en ga dan op wedstrijd!