problemen met huurders van stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StormJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:38

Ja, daar moet je wel rekening mee houden.
Iedereen kan hier meelezen, ook de mensen die je liever niet tegenkomt hier.
Daarom moet je zo anoniem mogelijk blijven en geen namen noemen.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 14:41

ik denk niet dat ze op bokt zitten hoor
en zij weten niet dat ik op bokt zit...
en moest het zijn lezen ze trouwens dat iedereen die gepost heeft zegt dat ik hun de regels duidelijk moet maken :)
Het is gewoon niet leuk meer zo en wou gewoon wat meningen horen
@ storm ik heb ook geen namen genoemd en ga ik ook niet doen hoor ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:43

ik sluit me er ook bij aan, bedoel dat men soms een beetje aanpast voor een klant... nou dat is prima! maar het is en blijft jou stal.. op een manege (als je het dier daar zet) word het ook gedaan zoals HUN dat willen.

ze moeten niet zeuren als jij de dieren binnen zet, ze mogen blij zijn, verder is idd 1 paard later voeren dan de andere gestress voor de dieren daar hun ook willen... het hooi gebeuren..tja als ze het nu opeten is het iets anders maar als ze het niet opkrijgen snap ik dat je het niet wilt. Ik ken overgins wel ook een merrie die het hooi door heel dr stal sleept (nja vooral richting drinkbak, daar legt ze het in en dan pas eet ze het op) als ik te vroeg kom dan ligt het er ook maar wat, maar int algemeen eet ze alles wat er ligt uiteindelijk op (bv als ik iets later daar ben om te mesten dan heeft ze het op kunnen eten)

maar iig jou stal, jou terrein, jou regels!!! gedeeltelijk aanpassen prima (bv 1 paard eerder naar buiten... of een keer niet naar buiten, of zelfs de nacht buiten laten ofzo.. maar verder nee, al helemaal niet als ze toch maar blijven zeuren.
Verder is het miss een idee om het voer al klaar te leggen voor de fries in zijn/haar voerbak, als meneer dan perse het dier zelf binnen wil zetten dan horen de paarden iig niet het gerommel van de voerbakken.

Iemand op stal deed dit ook eens omdat ze vaak laat was uitrijden (zo net rond etenstijd) dan had je veel minder stress als het voer er al in lag

succes iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:44

Nee, maar je hebt een foto van jezelf in het profiel staan, dus jij bent niet meer anoniem.

Dat zij of kennissen niet op bokt zit, weet je niet....bokt is zo algemeen bekend. Misschien zitten ze in heel andere topics en worden ze attent gemaakt.

amosje

Re: problemen met huurders van stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 14:46

Kheb men profiel net gewist voor een tijdje ;)
kdenk niet dat voer al in de bak mag gedaan worden hoort nl bij de ontspanning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:48

Dat kan je wel verbieden, krachtvoer voeren als de andere paarden binnen staan. Dat brengt zoveel onrust. Maar mijn ervaring is ook weer dat paarden zich heel snel aanpassen en als dit elke dag zo is, dan reageren ze al niet meer, mits ze kraken van de honger, maar dat zal niet.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:59

heb even het topic doorgelezen

ik blijf bij de mening van de t
je vraag zoiezo al weinig geld voor de fastiliteiten die je hebt
niet dat dat er iets mee te maken heeft
maar in ieder gev al ik zou gewoon zeggen wat ze er van vind
als die hoefsmid al zegt dat hij iedere keer de paarden ergens anders moeten beslaan
zou dat wel betekenen dat er op elke stallig war ze hebben gestaan wel iets mis was volgens hun

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:54

Ook ik heb het topic zojuist doorgelezen, en ben het met bovenstaande eens.
120 euro voor een stal waar de paarden buiten komen, gemest en gevoerd worden is erg weinig!!!
Leg de mensen rustig uit dat de situatie is veranderd, dat je het in het vervolg zo en zo wilt hebben en dat ze hun paard toch ook kunnen poetsen als ontspanning? (Dat is ook voor de paarden gelijk een stuk meer ontspanning dan nu).

Ik vind dat wat jij hier schetst qua service en de kosten dat je erg royaal bent voor die prijs.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:24

Als ik jou was zou ik zeggen, om die tijd gaan 'al' de paarden naar binnen toe en als jullie dat zelf willen doen, dan moet je ook om die tijd aanwezig zijn, anders lopen ze met de rest mee de stal in en zo kunnen jullie het toch 'zelf' doen.
Voeren wordt ook om 'die' tijd gedaan net als al de andere paarden en niet een paar uur later pas om
onrust in de stal te voorkomen.
Hooi zelf bijpakken omdat deze mensen het 'niet genoeg' vinden, dat vind ik behoorlijk brutaal.
Jij bent de baas en ze hebben zich aan Jou regels te houden, zoniet, dan een andere stalling laten zoeken.
je bent hartstikke goedkoop qua stalling en je moet je niet de les laten lezen door deze mensen hoor.

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:31

Helemaal mee eens! :j
Nagano schreef:
goed gesproken!!!
jij bent de baas daar op stal en als meneer het daar niet mee eens is
dan moet hij maar op zoek gaan naar een andere stal

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:35

Nou zo duur ben je niet.
Als er klachten over modder zijn( dat heeft iedereen, het is winter!)
dan moeten ze naar een andere stal met binnenbak verhuizen.
Daar hangt natuurlijk ook een ander prijskaartje aan!
Ik vind het al top dat de paarden iedere dag lekker buiten komen.
Dat is ook niet op iedere stal.
amosje schreef:
ik kijk naar hoe het hooi gegeten word krijgen ze het op krijgen ze meer
maar die van hun krijgen het niet eens op wat ik geef dus vind het zonde dat hun maar liggen bij te gooien en niet luisteren
van de week had hij zelf moeten zien dat er smorgens nog in het netje van de pony zat

vandaag was de stal van de paarden een heel pak properder omdat ze zich niet zitten op te jagen omdat die andere aan de poort staan te trappelen en allemaal tegelijk eten hadden gekregen

en ik heb geen openingsuren als ze de paarden om 9 u savonds nog willen mee bezig zijn heb ik ook geen problemen mee hoor,
ze zaten te mekkeren over dat er veel modder was,
hallo doe dan laarzen aan en geen naaldhakjes eh en het is toch van het getrappel van hun paarden savonds dat er zoveel modder is want die van mij staan dan op stal en ze komen uit een wei achter de ingang weide dus..

en ik heb voldoende weide maar het is niet dat de weides langseen liggen maar achtereen en als ze wat verder staan liggen ze te zagen dat de paarden dichter aan huis moeten
enzo kan ik nog wel weer even doorgaan

@ zap: ik heb de mogelijkheid 24/7 buiten met hooi en bieten inbegrepen of de stal en zij willen op de stal dus zullen ze met de restmoeten volgens, enja idd in het begin was het geen probleem maar toen waren zij alleen hier nu zijn er meerdere
en de paarden die buiten staan neem ik ook nog apart en voer hun brok bij naargelang de hoeveelheid het paard nodig heeft

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:54

@ TS , wij hebben ook van die aparte klanten gehad.

Paard bleek zich niet in een kudde te kunnen handhaven, nou dan maakte wij toch een aparte paddock.( zand en een hek kosten niks).
Paard mocht niet in de blubber, het was toch handiger dat "mijn" hengst werd gecastreerd want die van hun ging de strijd met hem aan, of onze hengst niet wat later naar buiten kon dan de rest want het gaf onrust met rijden

En zo waren er nog wel 100 maffe dingen, dat ik op een gegeven moment het idee had dat mijn eigen terrein was ingenomen. Na veel gepieker en irritatie heb ik de huur opgezegd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:12

Eigenlijk zou ik bij het grote deel van de Bokkers niet op stal willen staan gezien de reacties. Jury vormt hier voor mij een hele positieve uitzondering op.
Als pensionhouder altijd EERST praten, en ook ruimte laten voor het verhaal van de andere kant!

Buiten zetten: wat is nu het probleem als die mensen hun paarden later binnenhalen? Ga daar dan samen een oplossing voor zoeken!
Hooi voeren: ik neem aan dat de kosten het probleem zijn. Vraag ze dan een extra bijdrage omdat ze extra hooi willen voeren of stel dat ze dan moeten zorgen voor eigen hooi! (heb ik ook gedaan op een vroegere stal, eigen baaltjes als aanvulling op het stalrantsoen).

Mijn eigen kant:
Mijn paarden vermorsen ook hooi. Mijn ene paard gebruikt een deel hooi om op te plassen en dat eet hij niet meer op. Als je minder geeft, eet hij gewoon minder en wordt mager, hij blijft er wel op plassen ;) Verder hebben ze gewoon een hele dag hooi te eten, lekker voor ze en gezond. ;) Nou sta ik op doe het zelf dus geen haan die er naar kraait, maar voorheen heb ik ook altijd eisen gesteld over het voeren: MIJN paard, IK bepaal hoeveel hij krijgt, NIET de pensionhouder. Geld is daarbij geen probleem maar daar moet wel over gepraat worden.
En over het binnenhalen: ik heb ook liever zo min mogelijk mensen aan mijn paarden, ivm opvoeding maar ook ivm aansprakelijkheid.

Enfin, kern van de zaak: eerst praten, huur opzeggen kan altijd nog.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:22

Urielle schreef:
Eigenlijk zou ik bij het grote deel van de Bokkers niet op stal willen staan gezien de reacties. Jury vormt hier voor mij een hele positieve uitzondering op.
Als pensionhouder altijd EERST praten, en ook ruimte laten voor het verhaal van de andere kant!

Buiten zetten: wat is nu het probleem als die mensen hun paarden later binnenhalen? Ga daar dan samen een oplossing voor zoeken!
Hooi voeren: ik neem aan dat de kosten het probleem zijn. Vraag ze dan een extra bijdrage omdat ze extra hooi willen voeren of stel dat ze dan moeten zorgen voor eigen hooi! (heb ik ook gedaan op een vroegere stal, eigen baaltjes als aanvulling op het stalrantsoen).

Mijn eigen kant:
Mijn paarden vermorsen ook hooi. Mijn ene paard gebruikt een deel hooi om op te plassen en dat eet hij niet meer op. Als je minder geeft, eet hij gewoon minder en wordt mager, hij blijft er wel op plassen ;) Verder hebben ze gewoon een hele dag hooi te eten, lekker voor ze en gezond. ;) Nou sta ik op doe het zelf dus geen haan die er naar kraait, maar voorheen heb ik ook altijd eisen gesteld over het voeren: MIJN paard, IK bepaal hoeveel hij krijgt, NIET de pensionhouder. Geld is daarbij geen probleem maar daar moet wel over gepraat worden.
En over het binnenhalen: ik heb ook liever zo min mogelijk mensen aan mijn paarden, ivm opvoeding maar ook ivm aansprakelijkheid.

Enfin, kern van de zaak: eerst praten, huur opzeggen kan altijd nog.

Ik denk niet dat er te praten valt met deze mensen. Ze bellen al boos op als zij hun paard binnen zet. Hij voert stiekem hooi bij en zij heeft daar wat van gezegt en toch doet hij het.
Sorry, maar niks praten met deze mensen. Meteen zeggen zo en zo is het en anders, toedeloe!!!! }>

Ja, sorry, komt misschien heel grof over, maar zo denk ik er wel over.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:27

Als mensen ongevraagd aan mijn paarden zitten, kunnen ze mij ook op hoge poten verwachten hoor. De enige reden die het kan verantwoorden is een paard met koliek ofzoiets.

Als mijn paard niet genoeg te eten krijgt naar mijn zin, zorg ik er ook zelf voor. Als de pensionhouder het daar niet mee eens is, moet ie maar meer voeren. ;)

Een pensionhouder die gewoon zegt mijn wil is wet ben je als verantwoordelijke paardenhouder beter kwijt dan rijk. Pensionhouder heeft er tenslotte geen last van als jouw paard mager wordt, als je paard zich lostrekt en gewond raakt ben jij als eigenaar gewoon verantwoordelijk omdat je 'er mee akkoord bent dat de pensionhouder hem binnenhaalt'. Tenzij je daar dus niet mee akkoord bent ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:27

Urielle het is JOUW paard dat klopt maar je gaat toch eerst ergens even kennis maken en praten over de spelregels?
Als die spelregels je niet aan staan ga je toch simpelweg op zoek naar een stal waar ze je wel aan staan?

Het is natuurlijk wel van de zotte dat een paar klanten gaan bepalen hoe of wat.
TS geeft aan dat het vele voer wat er gebruikt wordt geen probleem is, alleen wel dat er nog meer hooi wordt gevoerd terwijl er nog meer dan genoeg ligt, dat de mensen zelf wel dingen willen doen voor hun ontspanning maar eigenlijk verder weinig naar de paarden omkijken.

Ik denk dat als die klanten wat meer aanwezig waren bij hun paarden dat ze ook meer zien. Dus dat ze zien dat TS regelmatig bij de paarden is, dat ze er wel goed voor zorgt voor zover dat in haar bereik ligt.

Krijg je alleen wel weer een andere discussie. Wat de een goed vind is voor de ander lang niet goed genoeg...

Daarom is het zo belangrijk om alle spelregels schriftelijk uit te reiken, zo heb je nooit onduidelijkheden!

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:43

Als je afspraken op papier hebt, dan kun je daar van twee kanten op terug komen. Afspraak is afspraak. Het lijkt mij als je een paard in pension zet bij iemand dat je niet kunt verlangen dat diegene niet aan jouw paard komt. Dan moet je hem bij je huis stallen. Ik heb mijn paarden altijd thuis gehad, maar nadat ik uit huis ben gegaan heb ik een pensionstalling moeten zoeken. Ik ben zelf erg kritisch en precies, maar heb daar goede afspraken over gemaakt met de pensionhouder vóórdat ik op stal kwam. Er zijn regels, maar in overleg is er veel mogelijk. En je kunt het beste een gesprek of discussie aangaan dan je ergens heel vervelend over blijven voelen en niets zeggen. Dat lost niets op voor beide partijen. (Tenminste zo zie ik het)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:47

Urielle schreef:
Als mensen ongevraagd aan mijn paarden zitten, kunnen ze mij ook op hoge poten verwachten hoor. De enige reden die het kan verantwoorden is een paard met koliek ofzoiets.

Als mijn paard niet genoeg te eten krijgt naar mijn zin, zorg ik er ook zelf voor. Als de pensionhouder het daar niet mee eens is, moet ie maar meer voeren. ;)

Een pensionhouder die gewoon zegt mijn wil is wet ben je als verantwoordelijke paardenhouder beter kwijt dan rijk. Pensionhouder heeft er tenslotte geen last van als jouw paard mager wordt, als je paard zich lostrekt en gewond raakt ben jij als eigenaar gewoon verantwoordelijk omdat je 'er mee akkoord bent dat de pensionhouder hem binnenhaalt'. Tenzij je daar dus niet mee akkoord bent ;)

MMMMM...ik ben ook een pensionhoudster, heb momenteel 20 pensionpaarden staan ( buiten mijn eigen 13 paarden) maar ik maak me wel degelijk zorgen als een van "mijn" pensionpaarden mager word of zich niet lekker voelt. Daar word dan de eigenaar over aangesproken of hij misschien iets onder de leden heeft b.v. Vind dat ze dan ook met mij moeten kunen overleggen als ze b.v meer of minder voer willen voor hun paard.Natuurlijk moet het wel een beetje in het normale blijven. Een pensionklant die b.v wil dat zijn of haar paard 10 kilo krachtvoer moet krijgen per dag...dat word een ander verhaal. Maar stel...paard heeft het echt nodig...dan krijgt hij het ook. ( moeten ze denk ik wel iets bijbetalen) :D
het aanraken van de pensionpaarden...nou...soms liever niet als ze dwars door je heen gaan met buiten zetten!!!!! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:07

meggiemeg schreef:
Urielle het is JOUW paard dat klopt maar je gaat toch eerst ergens even kennis maken en praten over de spelregels?
Als die spelregels je niet aan staan ga je toch simpelweg op zoek naar een stal waar ze je wel aan staan?

Deze mensen waren volgens TS juist de eerste klanten dus de regels zijn van later dan de klanten ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:08

Dinger schreef:
Het lijkt mij als je een paard in pension zet bij iemand dat je niet kunt verlangen dat diegene niet aan jouw paard komt.

Tuurlijk wel, zelf binnenzetten, zelf buitenzetten, wanneer moet iemand dan aan je paard zitten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:12

@Aerdenhout
Gelukkig maar. Maar jij klinkt nu iig ook als een pensionhouder die gewoon met zijn klanten praat, ipv zoals al deze mensen suggereren die mensen zonder boeh of bah weer van de dam zetten.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 18:18

nou hij is just geweest
hij was anders dan anders hij was precies "goedgezind"
heeft mijn vader gevraagd of hij vind dat we te weinig voeren
hij vond van niet maar gister lag er precies iets minder in..
hebbe we ook gezegt het is niet iedere dag even hard opgestrooid dus dan lijkt het minder
probeer altijd evenveel te nemen. en dat ze vroeger binnewaren als anders
ma vandaag had ie niks bijgedaan twas goe : terwijl ze evenvroeg binnen waren ;( je kan er soms echt niet meer aanuit
nou begon ie over iets anders,, is mijn vader vergeten erover te praten over het gelijk binnendoen
naar daar gaan we morgen overpraten
we blijven natuurlijk vriendelijk en proberen het voor iedereen aangenaam te houden

volgende week komt er een nieuwe en die vroeg mij de regels ik ze gezegd en hij vond ze ok en vond het niet meer dan logisch dat ze samen binnen en buiten gaan..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:28

Urielle schreef:
Dinger schreef:
Het lijkt mij als je een paard in pension zet bij iemand dat je niet kunt verlangen dat diegene niet aan jouw paard komt.

Tuurlijk wel, zelf binnenzetten, zelf buitenzetten, wanneer moet iemand dan aan je paard zitten?

Nou..mijn zegen hebben ze hoor, scheelt mij heel veel werk!!Misschien krijg ik ze ook zo gek om zelf uit te mesten als ze buiten staan.
En als er eens een dek scheef ligt...niet aankomen doen ze zelf maar recht, nee gelukkig gaat dat hier anders en mogen zowel ik als de andere pensionklanten aan de paarden komen.
Zonder toestemming poetsen, wandelen of rijden is weer een ander verhaal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:29

Ik kijk altijd naar de paarden van de anderen bij ons op stal.
Als ik zie dat er een dekensingel los hangt maken we m even vast. Als het halster nog omzit wat niet hoeft op stal even eraf.
Als ik het niet vertrouw even een belletje naar de eigenaar.
Zou het zelf ook erg prettig vinden als een ander zich bekommert om mijn paard op die manier

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:32

Jeetje wat zijn sommige kort door de bocht zeg.
Je besluit je paard in pension te zetten en dan heb je je aan bepaalde regels te houden, regels die tussentijds wat aangepast kunnen worden, veelal in het belang van iedereen en hiervoor wordt het contract niet aangepast daar staan alleen de reguliere zaken van de betreffende stal in.
Paarden zijn kuddedieren een meestal levert 1 paard laten staan en de rest binnen meer kwaad dan goed op.
Ook ik sta in pension en gelukkig heeft iedereen zoveel verstand van zaken dat ze rustig aan mijn paard mogen komen om binnen of buiten te zetten, een deken recht te leggen graag zelfs, ben blij dat er niemand op stal staat die hier anders overdenkt.
Overleg is mogelijk maar moet wel van twee kanten komen en het blijft lastig in een wereld met paardenmensen en mensen met paarden.