ateo schreef:ze wil nl. stoer zijn. Ze zegt dat ze niet bang is, maar ik merk aan haar van wel.
Duidelijk uit een ander hout gesneden dan mijn paardrijdende kind. Dan gaat ze zeker steeds meer gespannen zitten en de pony steeds harder lopen?
Ik zou het onderwerp buitenrit helemaal negeren en laten rusten, ze komt er zelf maar mee. Als ze dan toch nog gespannen zit, kan je haar daarop aanspreken. Je kunt haar duidelijk maken dat het stoerder is om "nee" te zeggen dan over haar grenzen heen te gaan. Juist dan is de kans groter om in de situatie te komen waar ze zo bang voor is. Ze mag ook "ja" zeggen tegen haar angst. Haar angst is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Toch?
Maar met touwen zou ik niet aan de gang gaan. Het ligt ook wel aan de omgeving waar je kunt rijden maar ik vind het maar onhandig gedoe en niet zonder risico bovendien. Als je kind in het touw blijft haken....even niet aan denken.
Het gaat gelukkig meestal goed en heel zelden fout - ik zie het als iets vergelijkbaars als zonder cap rijden. Maar ik neem aan dat je niet op deze manier de krant wilt halen:
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article4729842.ece/Paard_sleurt_jongen_in_Elsloo_kilometers_mee