paarden in bevroren buitenbak/paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:38

Mijn buitenbak/paddock heeft een slechte water doorlatende zandlaag, hierop een laag van 20 cm hippotex.
Met de regen wel vochtig maar nu wel vlak bevroren . Paarden staan 24/7 buiten met vrije inloop in de stal.
Nu 30 cm sneeuw, loopt lekker zacht.
Afbeelding

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:29

yildiz schreef:
sjeik schreef:
In de winter hoef je niet te beslaan en bij een gladde bak of paddok kun je ze sokken aan doen.

Waarom zou je in de winter niet hoeven te beslaan en in de zomer wel? :? Ben wel benieuw naar argumenten...
Lijkt mij nogal van gebruiksdoel afhangen (ik slide namelijk niet zo lekker zonder slidingplates) orthopedisch beslag, hoeven groeien minder hard in de winter, etc, etc...
Allemaal redenen om juist wel te beslaan!

Kattekop. Het gemiddelde paard maakt in de winter minder kilometers over straat en lang niet iedereen rijdt western en heeft van die sliding plates nodig. Kijk maar es om je heen.

aimeesakes

Re: paarden in bevroren buitenbak/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:31

Mijn paard staat gewoon lekker in de bak, niet de hele dag want dan vriest hij vast :) maar eventje kan wel. Vooral de weg naar de bak is altijd even lastig en moet je voorzichtig doen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:36

superwoman schreef:
Ik heb ze eerst steeds los in de bak gezet. Gister voor het eerst niet ;(
Eergister zag ik ze glijden bij het hek, waar de sneeuw platgelopen was en erg glad. Werd ook bijna mee naar binnen gesleurd...
Hopelijk kunnen ze vandaag weer even buiten. Haal ze nu eerder binnen, voordat ze naar binnen willen rennen...

vandaag gaat het weer *\o/*

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:38

onze paarden staan nu op stal

maar komen elke dag paar uur er uit om de benen te streken

eerst wat ze doen is rolen in de sneeuw

dan beetje rennen vooral jonge spul en dan lekker genieten om zich heen kijken

maar ze zijn zo blij dat ze weer naar binnen morgen

lekker eten box vol sto en avonds liggen ze allemaal met een vol tevreden pens na te genieten

ochends na eten liggen ze weer allemaal voor dat ze weer na buiten geen benen te strekken

heb idee dat ze erg tevreden zijn en na hun zin hebben

als hun genieten genieten wij ook

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:48

sjeik schreef:
yildiz schreef:
Waarom zou je in de winter niet hoeven te beslaan en in de zomer wel? :? Ben wel benieuw naar argumenten...
Lijkt mij nogal van gebruiksdoel afhangen (ik slide namelijk niet zo lekker zonder slidingplates) orthopedisch beslag, hoeven groeien minder hard in de winter, etc, etc...
Allemaal redenen om juist wel te beslaan!

Kattekop. Het gemiddelde paard maakt in de winter minder kilometers over straat en lang niet iedereen rijdt western en heeft van die sliding plates nodig. Kijk maar es om je heen.

Ik kijk om me heen en zie niemand die het beslag er in de winter afhaalt. Het verschilt van paard tot paard en daarom noemde ik gebruiksdoel en ook het orthopedisch beslag. Enne.. 'kattekop'?! Waar is dat nou goed voor? Ik mag toch zeker wel reageren op een generalisatie en vragen naar argumentatie, kom nou!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:53

Jij vind mij zowat idioot nadat ik schreef, dat hier doorgaans alle paarden ijzerloos de winter doorgaan.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:34

die van mij staan gewoon lekker buiten overdags alleen niet in de paddock, staan gewoon op de wei, ik denk dat je even op moet passen of de grond niet te hard en te onregelmatig is.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:30

sjeik schreef:
Jij vind mij zowat idioot nadat ik schreef, dat hier doorgaans alle paarden ijzerloos de winter doorgaan.

Zo vat je het misschien op, maar dat is niet wat jij schreef en ook niet wat ik schreef (of bedoelde). Ik reageer alleen op een generalisatie waar ik het niet mee eens ben. Of mensen hun paarden nou beslaan of niet (die van mij heeft pas sinds kort alleen achter plates, als het niet hoeft dan wat mij betreft liever niet) of ze de ijzers er nou afhalen of niet in de winter maakt mij echt niet uit. IK zie het alleen niet om mij heen gebeuren ook niet bij vrienden van mij die ook aanspanningen hebben. Daar reageerde ik dus op. Maar joh, beetje gemiere**** op de letter, laten we het maar beter rusten, tis nogal offtopic... ;)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:53

Sammie schreef:
kaatje77 schreef:
Ik zet mijn paard liever buiten en dat ie een been breekt dan dat ik hem vanwege de sneeuw op stal laat, dat is toch ook niet goed?
Kan ie ook net zo goed een been breken toch?
Dus ik vind dat persoonlijk geen argument

Bedoel je dit nu sarcastisch of heb je echt liever dat je paard een been breekt ipv van de beweging voor een paar dagen op een andere manier geven? Extra wandelen etc. etc. Paarden moet je met dit weer ook niet alleen op stal laten staan, maar er is wel een enorm groot verschil tussen op stal laten staan en op stal staan, niet buiten losdoen en beweging geven. Een poot breken en je paard af laten maken of je paard heel behouden vind ik wel een erg belangrijk argument..

Beweging geven op een andere manier is ook goed, ik bedoel ermee te zeggen, liever eruit en wat dan ook doen is altijd beter dan op stal laten staan.
Op stal kan je paard ook geblesseerd raken. ;)

Hier in de buurt houden ze de paarden nl 24/7 op stal omdat er sneeuw ligt :oo Dus ze gaan er op geen mogelijkheid uit, ja misschien even op de poestplaats omdat de stal gedaan moet worden, maar voor de rest worden ze binnen gehouden....

Ik heb een paard gehad wat een been heeft gebroken, dus ik weet wel waar ik over praat, daarom zeg ik het ook, misschien komt het hard over :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:18

kaatje77 schreef:
Hier in de buurt houden ze de paarden nl 24/7 op stal omdat er sneeuw ligt :oo Dus ze gaan er op geen mogelijkheid uit, ja misschien even op de poestplaats omdat de stal gedaan moet worden, maar voor de rest worden ze binnen gehouden....

Ik vind dat ook moeilijk, maar moest daar gister ook voor kiezen. Sneeuw was aangedrukt en spekglad.
Vandaag ging het gelukkig weer wel.
Echter hou ik ze liever zelfs 2 weken 24-7 op stal, dan dat ik een heel groot risico neem dat ze hun benen breken. Die 2 weken wegen echt niet op tegen een gebroken been en dus het einde voor altijd....
Ik heb gelukkig net op tijd mijn bak nog glad getrokken :(:)

Natuurlijk kunnen ze zich ook op stal blesseren, maar dat is een kwestie van afwegen waar de grootste risico's liggen.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 22:42

Een van mijn paarden heeft ook speciaal beslag, voor en achter om de beenstand te corrigeren. Die gaan er dus echt niet af in de winter! Beetje kort door de bocht dat ijzers er maar onder vandaan moeten in de winter, maar ik ga ervan uit dat dat niet zo bedoelt was. Maar er zijn dus ook andere redenen naast het western om je paard op ijzers te houden in de winter, ga maar uit van slechte hoeven, verkeerde beenstand of ander medich beslag. Maar dit is een heel andere discussie, die erg offtopic gaat. Dus daar wil ik ook verder niet over uitweiden. Maar ik ben het zeker wel eens met Yildiz.

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:57

Mijn pony,s staan ongeveer 5 uur per dag lekker buiten in de bak. ze doen het rustig aan. Ik zorg er voor de er veel hoopjes hooi liggen zodat ze lekker te eten hebben.
Mijn paard staat op dit moment ergens anders waar ik hem een uurtje per dag in de paddock kan zetten. Op deze manier kan hij even een frisse neus halen en een beetje "wandelen". Verder rijd ik hem elke dag, zodat hij toch aan zijn beweging toe kan komen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:43

Qimm schreef:
hier staat het hele spul lekker 27/7 .
:x

Die van mij zet ik gewoon buiten neer en ze vinden de sneeuw wel grappig, die ene van mij ging er uitgebreid in liggen rollen. En tjah de anderhalf jarige is wel op zijn plaat gegaan, maar was daarna ook voorzichtiger, die had het nog nooit gezien natuurlijk, de rest in 2005 nog wel..
We proberen de bak zo vlak mogelijk te houden, maar dit keer was mijn vriend net even te laat, we kregen toen net visite en de volgende dag lag er sneeuw..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:41

hihi ja mijn dagen hebben 27 uur hoor :D Weet je hoe handig?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:45

Hier al twee dagen dooi, maar nog 30 cm sneeuw op hard opgevroren gaten van zo'n 60 cm diep. Dus nog geen paarden buiten. Ze hadden wel de stapmolen gestrooid (hoera hoera!) en ik heb de hengsten even kunnen laten spelen in de longeerring.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:47

Vandaag lekker zowel draver als mn Shet gelongeerd. Voor de Shet was het zelfs de 1e keer. Ze staan altijd buiten, geen problemen gehad met de gladheid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:06

Ik denk dat paarden die weinig buiten komen, de meeste risico's lopen omdat ze met een overdosis energie zitten.
Paarden die veel buiten komen, voelen aan wat wel en niet kan en zitten niet met opgekropte energie.
Onze paarden (zonder ijzers overigens) staan 24/7 buiten (met schuilstal, waar ze verdraaid weinig gebruik va maken)
Delen van de wei zijn best recht, delen zijn hobbelvelden. Je ziet dat ze verdraaid goed weten waar ze moeten opletten en dat doen ze dan ook.
Nooit problemen mee gehad en het vriest hier heel wat meer dan in nederland.

Een been breken is heel erg naar, maar dat kan altijd gebeuren. Een paard wat veel buitenkomt en geen overtollige energie heeft door teveel stalrust en te veel krachtvoer, zal zijn beweging aanpassen op de ondergrond.
Dat betekent geen garantie tegen een breuk, maar die heb je nooit.
Er zijn ook paarden die in de zomer in de wei hun been breken omdat ze onderuit gaan of tijdens een rit, omdat ze schrikken en ongelukkig vallen.
Ik denk dat het opsluiten van je paard om het tegen alles te beschermen niet alleen een averechts effect heeft (weinig beweging is stijvere, zwakkere spieren en pezen) maar ook voor een groter risico zorgt als ze dan eindelijk de benen mogen strekken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:10

liljebo schreef:
Ik denk dat paarden die weinig buiten komen, de meeste risico's lopen omdat ze met een overdosis energie zitten.
Paarden die veel buiten komen, voelen aan wat wel en niet kan en zitten niet met opgekropte energie.
Onze paarden (zonder ijzers overigens) staan 24/7 buiten (met schuilstal, waar ze verdraaid weinig gebruik va maken)
Delen van de wei zijn best recht, delen zijn hobbelvelden. Je ziet dat ze verdraaid goed weten waar ze moeten opletten en dat doen ze dan ook.
Nooit problemen mee gehad en het vriest hier heel wat meer dan in nederland.

Ben het wel met je eens, maar voor degene waarbij 24-7 niet mogelijk is door wat voor reden dan ook, kan een paar uurtjes per dag wel extra gevaarlijk zijn met deze sneeuw-ijsel. Wanneer ze dan naar buiten gaan "moet" er even worden gerend enzo, wat paarden die 24-7 buiten al beter weten hoe de ondergrond is en "hoe" ze kunnen rennen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:54

die van mij komt ook gewoon lekker buiten hoor! :D
En vd week ookal een aantal buitenritjes gemaakt!!
(die van mij is trouwens ijzerloos ;) )

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:27

ja! het is voor paarden veel leuker om in een bevroren paddock te staan dan 24 uur in een klein hokje
of misschien 23 uur. paarden hebben veel beweging nodig en ook in het wild staan ze op bevroren ondergrond toch?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:30

Mijn verzorgpaarden staan 24/7 in de paddock.
Kan ze moeilijk na 20 jaar buitenlopen gaan opsluiten in een stal :+
En ze passen wel op met wat ze doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:03

verzorgpaarden van mij die staan 24/7 buiten. dus ook met dit weer.
ze hebben nooit last gehad van de sneeuw. en wat blessures betreft... paarden die kijken inderdaad wel uit waar ze lopen.

shaunnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:56

Wij hebben een eb en vloed bak die dus lekker bevoren is!
Maar natuurlijk onder de sneeuw is de bak hard omdat het bevroren is.
Is het dan wel veilig om je paard erin los te laten?
Omdat er deze week in paard in hetzelfde dorp is losgelaten in een bevroren bak,
en zijn been had gebroken waardoor hij ingeslapen moest worden!

mariskaaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:45

myn paard staat op ijzers,
en zet hem zeker niet buiten in een bevroren paddock.
hij kan makkelijk op zn bek gaan ;)
bij ons op stal zijn ook nog 2 binnenbakken dus zet hem altijd
binnen los. :D

xx