Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bulli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:50

Leuk om alle verhalen uit Nederland te lezen.

Wij rijden hier met alle paarden in de sneeuw zonder ijzersen dat gaat heel erg goed we kunnen zelfs draven en galoperen.

Wanneer we wel uitmoeten kijken is als het gedeeltelijk gaat dooien en dan weer opvriest dan kan het glad zijn.
Wat betreft klonten onder de voeten ze zeggen dat de sneeuw niet klontert als het harder vriest als -7 maar dat is ook niet altijd waar.

Wat je eventueel zou kunnen doen wanneer je paard wel altijd op ijzers staat is aan je hoefsmid vragen of hij ijzers heeft voor de winter die kunnen ze bestellen bij Mustad of Kerckaert deze hebben 4 gaten waar je kalkoenen met stalen punten in draait deze gebruikt bijna iedereen hier in Zweden .

Maar wij hebben er voor gekozen om onze paarden zonder ijzers te zetten in de winter omdat ze in een kudde leven en elkaar dan lelijk zouden kunnen beschadigen.

Mocht je je paard zo laten beslaan vraag dan of ze er sneeuwzolen tussen leggen deze moeten de sneeuw eruit duwen zodat je geen klonten onder de hoeven krijgt.

Wat betreft afspuiten dit zou ik zelf niet doen misschien kan je ze wel borstelen na het rijden.

Nou ik hoop dat jullie hier iets aan hebben groeten Dimitry

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:02

Leuk al die verhalen/ervaringen te lezen.

Helaas een slechte ervaring van mijn kant ^)
Er gingen veel mensen met de paarden rijden vandaag en was nog een paard voor de arreslee (leuk met die belletjes enzo) en met kar.
Dus het kriebelde en Reus gezadeld en zou klein blokje stappen.
In de dikke laag sneeuw was het prima te doen, voorzichtjes over de weg ook wel.

We stapten grootendeels over fietspad wat met een lekkere laag sneeuw bedekt was.
Tot Reus ineens schrok (van een bultje sneeuw _-:( ) en met zijn hoofd begon te schudden en er vandoor zou gaan... sprong zo het asfalt op waar een ingereden laag sneeuw lag en dus glad was.
Ik probeerde em bij me te houden en toen gingen we onderuit ^) ^)

We hebben beide een zere bil denk ik maar verder is het goed gegaan gelukkig.
Ben wel weer opgestapt later en hebben ons blokje afgemaakt.
Terug op stal was het 1 en al mist en had het toch koud!!!
Mijn handen deden erg auwie ;(

Maar goed, ga dus echt niet weer met mijn Reus in de sneeuw rijden :n :') hij is wat te onrustig hiervoor, al kan ik me voorstellen dat het met bomproof überbrave paardjes goed te doen is :j

edit: Reus is ijzerloos

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:12

Ik ga gewoon naar buiten met de sneeuw, heerlijk, alleen wel rustig aan! EN ik let op de sneeuw, dat het niet blijft plakken onder de hoeven, dan krijgen ze ijsklompen onder de hoeven, erg gevaarlijk, maar dat was vandaag niet zo. En het was supermooi, op verschillende plekken leek het sneeuw op te stijgen, was echt sprookjesachtig!
Verder overigens geen dekentjes ofzo, dat zou ook onzin zijn want mijn paard staat buiten en heeft een wintervacht! :D.

8nnemiek

Re: Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:25

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:30

Mijn paard staat overigens van 08.00-17.00 op de wei, maar was dus een dom ongeluk wat dus wel kan gebeuren.... ^) en met zijn 1.83m hoogte viel er nogal wat ^)

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:03

ik ben vandaag ook naar buiten geweest in de sneeuw :D heerlijk 25 cm
maar je moet alleen opletten waar je rijdt zoals sneeuw met klinkers kan glad wezen. of een opgevroren weg.
maar je moet gewoon aanvoelen waar je paard het beste grip heeft.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:12

Vandaag zonder zadel even het bos in geweest.. Gewoon hoofdstel in en rijden maar. Zelfs gedraafd en gegallopeerd in 20 cm sneeuw, niets aan de hand.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:22

Ik durfde het gisteren hier niet aan. De wegen hier zijn merendeels schoon maar aan de kanten veel te veel opgevroren stukken. Die van mij is nu eenmaal niet zo'n braverd dat ie nooit eens een keer wegspringt. De bermen zijn nu hier al helemaal geen optie, schots en scheef, dus heb het maar niet gedaan. Wel jammer, want het was hier een prachtige dag met een heerlijk zonnetje.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:35

Nu kan/doe ik het niet meer. Maar 2 weken terug was het bij de eerste sneeuw goed te doen.

Sophia189

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:38

Ik doe het altijd gewoon in de sneeuw rijden.
Ik heb een paar tips
- prik met een hooi vork in de grond als je er door kan prikken kan je wel rijden en als je er niet door kunt prikken kun je niet rijden.
-Of op de slee met je pony :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:50

Orlando_ schreef:
Tot Reus ineens schrok (van een bultje sneeuw _-:( ) en met zijn hoofd begon te schudden en er vandoor zou gaan... sprong zo het asfalt op waar een ingereden laag sneeuw lag en dus glad was.
Ik probeerde em bij me te houden en toen gingen we onderuit ^) ^)

Dit soort risico's is dus net waarom ik niet in de sneeuw ga rijden. Zolang je 100% controle hebt is het prima allemaal, maar er kan altijd iets mis gaan en dat vind ik gewoon geen fijn idee. Ik zie ook allemaal visioenen voor me van auto's die gaan glijden en mij voor mijn sokken rijden enzo... Ik houd het voorlopig maar even bij mijn rondje in de wei.

Fijn dat het goed afgelopen is met jullie, Orlando! Dat is wel even schrikken zeg.

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:03

We hebben de bak vlak gemaakt voor de eerste sneeuw :)* ,nu kunnen we perfekt rijden...zonder ijzers en helemaal niet glad.De paarden vinden het geweldig...en ik ook :j

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:36

JoCo schreef:
Ik denk dat ieder van ons er al wel eens van droomt: lekker een buitenrit met je paard in een wit landschap, héérlijk toch?!

Misschien een stomme vraag, maar hoe doe je dat zonder dat het gevaarlijk is?
Ik bedoel, glijdt een paard dan niet uit, wat met die vervelende sneeuwklonters onder de hoeven?
Kan dit enkel als een paard geen ijzers heeft?

En het belangrijkste, hoe komt het dat een paard geen koude/bevroren voeten krijgt?
En spoel je dan best de benen met lauw water bij terugkomen of beter niet?

Graag jullie tips ...

volgens mij klontert sneeuw juist niet onder kale hoeven. hier lopen ze 24/7 in de sneeuw en er hangen alleen klonters in hun sokken :D
en koude/bevroren voeten? je paard is een paard :? geen poppetje ofzo! :D

dus lekker gaan rijden en afspoelen is ook onzin. :j

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:09

Dankje Nimue! Gelukkig gaat het met ons beide goed en hebben er niks aan over gehouden.
Maar deze combi gaat niet weer sneeuwrijden ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:18

Ja hoor, ook hier (Midden Nederland) heb ik vorige maand gewoon buiten gereden in de sneeuw. Paard is ook niet achterlijk, zodra het ergens glad is merkt hij dat al wel als hij er met 1 hoef op gaat staan, en dan heeft hij er nog 3 over om zich mee staande te houden ;) Hij was erg voorzichtig op de sneeuw, en kiest zelf ervoor om liever in de sneeuw dan op de weg (waar het glad is) te lopen. Ik heb voornamelijk gestapt maar ook stukken getölt en gedraafd, zelfs gegaloppeerd, hij werd helemaal vrolijk van de sneeuw :D

De voeten met warm water afspoelen is echt onzin :+ Het doorbloedingsmechanisme van het paard zorgt ervoor dat ze geen koude voeten krijgen.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:55

Ligt hier nog sneeuw zat!!!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:19

hoi!
even een vraagje.. (misschien staat het al in dit topic)
Maar kun je het beste in het weiland rijden nu er zoveel sneeuw ligt??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:25

Ligt aan je weiland :+ Als het een hotserige, ongelijke, bevroren toestand is zou ik het niet doen.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:27

Onder de sneeuw liggen bevroren plassen water in de wei en in het veld, ik durf helaas niet.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:17

Mijn paardjes zijn erg blij in de sneeuw ! :D ze staan 24/7 buiten , alleen rijden heb ik nog niet gedaan buiten , er zijn teveel wegen met glad geplet sneeuw :(
Mijn paardje heeft trouwens wel een gevoelige hoef , bij zijn hoefbal begint het nu erg zacht te worden en een beetje beurs ... komt dit ook door de sneeuw denken jullie ? En hoe zal ik het het beste kunnen behandellen ? of hoef insmeren met vaseline ?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:50

Je paard staat nu eigenlijk de hele dag in de natte troep...Dan wordt alles week. Ik zou het interen of ze 's nachts toch lekker in een droge stal neerzetten...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:27

Ik durf het niet aan hoor nu te rijden met die sneeuw. Alles is geplet en grotendeels een ijsbaan. Ze staan wel buiten, dan kijken ze wel uit als het glad is, maar met rijden vind ik dat toch eng.
Gisteren had ik gelongeerd en toen gleed mijn paard toch een paar keer uit. Ze staan allemaal zonder ijzers.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:34

Ik durf echt niet.... ik had besloten weer te beginnen na 4 weken niet rijden maar het is hier helaas nog spekglad....

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:13

Het lijkt mij ook wel leuk om een x in de sneeuw te rijden maar ik vind tog dat er teveel risico's aan zitten hor ;P

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:17

Sneeuwbeslag of geen ijzers en gewoon lekker rijden. De gladde stukken mijden. Een paar hobbels en bobbels kan een paard wel hebben hoor, ze zijn niet van suiker ;)