kan een paard een mens echt missen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:05

Mijn merrie heeft in opfok gestaan in Friesland voor 2 jaar...Daar ontmoette zij een andere merrie waarvan eigenaresse in mijn omgeving woonde. Toevallig ken ik haar ook van mijn eerdere stal met mijn andere paard. Drie jaar later komen wij elkaar tegen op huidige stal. Zij met haar merrie en ik met mijn merrie. Zij hadden elkaar drie jaar niet gezien, ze herkende elkaar meteen....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:09

sefanja schreef:
Mijn merrie heeft in opfok gestaan in Friesland voor 2 jaar...Daar ontmoette zij een andere merrie waarvan eigenaresse in mijn omgeving woonde. Toevallig ken ik haar ook van mijn eerdere stal met mijn andere paard. Drie jaar later komen wij elkaar tegen op huidige stal. Zij met haar merrie en ik met mijn merrie. Zij hadden elkaar drie jaar niet gezien, ze herkende elkaar meteen....

Heb je het nu over dat de merrie's elkaar herkende?

sefanja

Re: kan een paard een mens echt missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:19

Ja even een reactie op bericht van TS ... Maar mijn merrie herkent ook echt mensen, zeker de mensen van wie zij wat lekkers krijgt. Zij weet het precies te vinden waar zij het verstopt hebben en wie haar wat geeft.... En zoals ik al eerder had vermeld, mijn merrie is altijd een paar dagen wat boos als ik terug ben van vakantie... Zij voelt zich dan verlaten, heb haar sinds zij drie maanden was.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:52

sefanja schreef:
Ja even een reactie op bericht van TS ... Maar mijn merrie herkent ook echt mensen, zeker de mensen van wie zij wat lekkers krijgt. Zij weet het precies te vinden waar zij het verstopt hebben en wie haar wat geeft.... En zoals ik al eerder had vermeld, mijn merrie is altijd een paar dagen wat boos als ik terug ben van vakantie... Zij voelt zich dan verlaten, heb haar sinds zij drie maanden was.

Dat met het voedsel is heel logisch. Eten is voor paarden zeer belangrijk. Ze herkennen zeker wel die mensen maar dat wil niet zeggen dat ze de mens zelf mist al die niet meer komt. Ze mist dan het voedsel dat ze er van krijgt.
Herkenning vind ik nog altijd wat anders dan missen. Over dat van vakantie tja dat is iets wat je gelooft of niet.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:43

Ik geloof er zeker in. Mijn rij instructrice rijdt haar altijd als ik er niet ben, maar mijn merrie is koppiger, lastiger etc. Mijn andere paard herkent zelf voetstappen en de auto... wij hadden hem verkocht, doorverkocht en opeens een manege terug gevonden. Oudjaarsdag, mijn zus liep met de kleine en er kwam een gehinnik uit een box later zijn hoofdje. Dat was ons oude paard, wat gepraat met staleigenaar. Wij hebben hem uiteindelijk weer terug gekocht.

Jahnita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:34

Een paard kan niet missen maar wel herkennen. Het paard kan wel een trauma oplopen als hij bv zijn maatje ziet ingeslapen worden. Ze weten dus wel dat je er niet bent en misschien kunnen ze zich daarom wel vervelend voelen.. Ze zullen je dus ook altijd blijven herkennen maar echt missen doet een paard niet.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:00

En daar zullen wij nooit achterkomen... Ik ben geen paard....

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:02

Ja zeker wel en dat heeft niet alleen met eten te maken....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:49

JuravelOX schreef:
Ja zeker wel en dat heeft niet alleen met eten te maken....

Ik zou zeggen leg uit....

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:49

Mijn oude merrie was boos op me als ik een weekje weg was, inderdaad met haar billen naar me toe gaan staan. maar als ik bv na 2 wnk weer op stal kwam, dan kwam ze hard hinnekend naar me toe, en wilde dan zelfs kroellen wat zeker niet haar ding was.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:51

Een kennis van mij had een tinkerhengst. Die heeft ze echt maanden opgelapt na een slechte voorgeschiedenis. Ze ging toen 1 weekje op vakantie maar ze moest terugkomen omdat de hengst niet meer at van verdriet....zodra ze terugwas, was het weer goed.
Lijkt me toch een typisch gevalletje van missen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:00

Om die reden heb ik mijn paard een paar jaar geleden dan maar weer teruggekocht.

Nooit spijt gehad van de beslissing om hem terug te kopen en nu blijft hij tot zijn dood bij me!

Had het wel al eerder meegemaakt met hem en de eerste keer toen ik hem net had en op vakantie was geweest, beet hij me vrij hard in mijn arm. Heb toen onze verstandhouding weer even rechtgezet }:0 en was het meteen weer goed. Hij wist wat hij aan me had.
Toch is het een paard met een gaaf maar moeilijk karakter, ik vond hem voordat ik hem verkocht echt heel moeilijk in allerlei dingen, het is een vrij angstig paard ook.
Blijkbaar hadden we een betere band met elkaar dan ik dacht....

Oh ja, het volledige verhaal staat in mijn profiel!!!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:09

Ja ik denk dat een paard je zeker kan missen, zeker als je een hele hechte band hebt.
Toen ik vorig jaar op wintersport was een weekje, werden mijn pony's gevoerd door de boer waar ze staan, normaal doe ik het altijd wel zelf. In die week heeft één van mijn pony's niks geen hooi gegeten, dat deed ie pas weer toen ik terug was. Ze staan verder wel op de wei maar daar groeit ook bijna niets in de winter, dus was best even ongerust hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:06

Ik weet wel zeker van wel, een paard hecht zich ook aan mensen hoor. Als het goed is zien ze je een beetje als een "soortgenoot", maar dan wel als leider. Als die wegblijft, is dit onbegrijpelijk voor het dier. Want ja, ze willen wel graag bij jou zijn.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:07

Als ik op vakantie ben geweest, is mijn merrie altijd heel boos.
Loopt ze van je weg enzo.
Ze heeft een heel eigen karakter.
Ik weet dus eigelijk wel zeker dat ze je kunnen missen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:34

dat heb ik ook Bunga....

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:33

Ja het lijkt me wel dat paarden mensen kunnen missen.
Ze herkennen je toch ook bijvoorbeeld als je fluit of roept? Ze komen niet zomaar aangalopperen in de wei naar iemand die ze niet kennen. Een band opbouwen met je paard geeft toch wel een speciaal gevoel.
Bij mij maakt mijn hart toch altijd weer een sprongetje als ik naar stal kom, en je roept, en er komt zo'n lief koppie op de hoek kijken met oortjes naar voren en een zacht gehinnik :o

Bloempot9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:56

Kan, mijn Ferdy heeft me ook erg gemist nadat ik tijdelijk naar een andere manege was

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:32

Ik denk het wel.
Stel iemand anders zorgt voor je paard terwijl jij weg bent, en hij krijgt natuurlijk elke dag zijn eten. De routine zal weliswaar iets anders zijn(borstelen,manier van aanraken), maar het paard krijgt gewoon zijn eten, dus waarom zou een paard jou missen? Eten en soortgenoten in de buurt is toch het belangrijkste voor het paard? Toch zijn er verhalen van paarden die NIETS eten tijdens de afwezigheid van de eigenaar/verzorger waarmee hij een hechte band heeft. Dus ja, ik denk zelf van wel, alhoewel je het natuurlijk nooit zeker weet ;)