Hallo,
ik heb enkele maanden geleden ook een jonge merrie gehad (ze was al 4, maar had nog niet teveel gedaan) en had een gelijkaardig probleem met longeren. 1 kant ging ie goed. andere kant (haar "moilijke" kant) draaide ze haar gewoon om.
en als je begon te roepen of iets deed, ging ze steigeren. (en het was een groot, breed paard, dus man dat was wel even niet om te lachen als die op 2 benen stond).
De trainer heeft toen ook gezegd dat ik de longezweep moest gebruiken (niet op haar natuurlijk, maar erlangs).
Dus toen ze het nog deed, moest ik haar kort houden, slaan met de zweep om haar te beletten niet in de andere richting te gaan en roepen als een gek. Ik kan je verzekeren, ik ben nog nooit zo tekeer gegaan als toen (ik ben normaal van het type dat alles met zo min mogelijk druk en zo licht mogelijke vraag wil doen).
Maar, na een klein weekje (4 dagen enk ik), was het wel over en heb ik haar sindsdien probleemloos kunnen longeren en heeft ze dat gedrag niet meer vertoont.
Soms lijkt het wel bij jonge paarden dat alles wat je doet tevergeefs is, en dan opeens zie je de verandering en hebben ze het door.
Ze spelen ook veel hé.
Ik wens je veel sterkte en als je aan t sukkelen bent, weet dat je niet alleen bent