Paard knaagt aan ijzeren voerbak en trekt dan heel hard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:54

@diesel: Het is echt al heel vaak onderzocht. Misschien was er wel iets anders aan die stal waardoor hij sneller ging luchtzuigen meer stress op die bepaalde plaats dan ergens anders op stal. (meer mensen, tocht, meer paarden minder etc. ze nemen het echt niet van elkaar over.) De oorzaak ligt in de stress die het paard ervaart. Als het paard geen stress ervaart gaat het per definitie niet luchtzuigen of het nu wel of niet naast een andere luchtzuiger staat. Veel luchtzuigende merries geven ook niet luchtzuigende veulens, die zouden zoiets toch als eerst moeten over nemen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:55

Van 7 tot 7 buiten is idd lang, en ook erg goed dan. Maar om dat het paard dan weer alleen 12 uur op stal te zetten met weinig eten is dan weer niet goed.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:59

IngridB schreef:
Vind het raar dat sommige mensen nu zeggen dat het paard belangrijker is dan geld.
Jullie kunnen niet in de portemonee van ts kijken en als het niet mogelijk is om het
paard in een andere stalling te zetten of een stalgenootje erbij te kopen, dan is dat zo en zal ze heus wel
haar uiterste best doen om haar paard het naar de zin te maken.

Haar paard staat van 7 tot 7 buiten en dat is in mijn ogen best lang.

Ik denk dat mensen eerder bedoelen dat het welzijn van het paard niet in geding moet komen omdat er te weinig geld is. Sommige mensen trekken die grens nu eenmaal ergens anders dan jij. Een maatje is ook heel belangrijk en als je dat om wat voor reden dan ook niet kan geven (gebrek aan ruimte, tijd, geld) moet je er serieus over na denken of je paard ergens anders niet beter af is. (Niet perce bij een andere baas maar bijv. op een andere stal, of iemand in de buurt zoeken die ook een paard alleen heeft en met die persoon samen je weilanden 'delen' oid. Je weiland verhuren er is vast wel een mouw aan te passen maar een paard hoort gewoon niet alleen. En er bestaat ook een redelijke kans dat dat binnen enkele jaren niet meer mag als de welzijnswetten voor paarden ingevoerd worden.)

xxHHxx

Re: Paard knaagt aan ijzeren voerbak en trekt dan heel hard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:16

Kan een paard ineens gaan luchtzuigen van bv de stress?
Vandaag kwam me nieuwe paard en die ging staan luchtzuigen op de voerbak. Was niet bekend dat het een luchtzuiger was.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:17

CarmD schreef:
Mijn paard doet exact hetzelfde. Hij heeft wel genoeg soortgenootjes en weidegang (hij heeft het waarschijnlijk van zijn vorige overbuurman overgenomen). Wat ik doe als hij het erger gaat doen is dat ik hem twee pilletjes zantac geef. dit is tegen maagzuur voor mensen en werkt bij hem heel erg goed! en preventief smeer ik zijn voerbakrand, dit is het enige wat hij vastpakt, in met Cribbox. Dit kun je gewoon bij elke paardenwinkel kopen en werkt erg goed als het insmeren maar bij houdt.
Ik heb ook een keer een ander duur medicijn voor paarden met maagzweren geprobeerd, maar dit hielp niet. Misschien dat deze twee dingentjes je verder kunnen helpen, zijn namelijk niet duur en wel diervriendelijk in tegenstelling tot een band....

een paard neemt het niet over van een ander paard,echt niet. het is idd waarschijnlijker dat de paarden allemaal in het zelfde stalmanagement verveling en te weinig ruwvoer hebben waardoor de paarden met de aanleg tot ,het ontwikkelen zeg maar.
mijn oude paard is het gaan doen op zo een grote pension stal en doet het nu nog steeds,echter de andere paarden die ik nu aan huis heb samen met de opa nemen het niet over van m al 10 jaar niet dus ik denk dat dat zo wel blijft ;)
ook komt er uit onderzoeken naar voren dat paarden elkaar niet nadoen in deze vorm.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:18

Nadia1503 schreef:
Vandaag kwam me nieuwe paard en die ging staan luchtzuigen op de voerbak. Was niet bekend dat het een luchtzuiger was.

het kan wel maar hou het heel goed in de gaten,je kan m erom terug brengen...verborgen gebrek...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:26

Ik vind de reactie van Silence ook totaal niet naar, maar heel eerlijk en juist netjes omschreven.

Een paard kan niet communiceren met de schapen, en heeft dus geen 'vriendjes' daar. Het voorbeeld wat Silence noemt vind ik ook een goede.

Is er niet een optie om naar een andere stal te verhuizen? Er is toch heus wel iets anders in de omgeving te vinden waar hij samen/naast andere paarden kan staan?

Mijn pony zou gek worden, die heeft dagelijks vrije contact (in de paddock bijv) nodig met andere paarden, anders wordt hij chagrijnig en zit hij niet lekker in zijn vel.

Paarden zijn kuddedieren, dus nee dan moeten ze niet met andere dieren zoals schapen samen staan, maar met paarden.

Je vind het waarschijnlijk bot, maar ik vind dit toch niet eerlijk tegenover het paard.

Mijn pony heeft een tijdje op een stal gestaan dicht bij mijn huis en goedkoop ook nog. En vriendinnen op stal, kortom voor mij perfect. Voor mijn pony daarentegen... in de winter kwamen ze weinig buiten, enkel als je zelf kwam, hij had dus ook weinig contact met andere paarden en de verandering van gedrag was zeer groot. Hij viel de andere paarden zelfs aan uit frustratie, schopte ze de hoek in, en geloof me maar, zo is hij écht niet.

Ik ben bij mezelf gaan nadenken, is dit wel eerlijk? Ik heb het wel naar mijn zin, maar mijn pony overduidelijk niet. En dát is nou juist het allerbelangrijkste.

We zijn daarna verhuisd naar een stal waar hij in de winter dagelijks meerdere uren buiten kwam, samen met anderen. Hij bloeide helemaal op :D
Voor mij was het een halfuur met de scooter ipv 15 min met de fiets, ook ging de stallingsprijs een stuk omhoog.

Maar mijn pony was weer gelukkig, en daar gaat het om :)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:32

liedje89 schreef:
IngridB schreef:
Vind het raar dat sommige mensen nu zeggen dat het paard belangrijker is dan geld.
Jullie kunnen niet in de portemonee van ts kijken en als het niet mogelijk is om het
paard in een andere stalling te zetten of een stalgenootje erbij te kopen, dan is dat zo en zal ze heus wel

Ik denk dat mensen eerder bedoelen dat het welzijn van het paard niet in geding moet komen omdat er te weinig geld is. Sommige mensen trekken die grens nu eenmaal ergens anders dan jij. Een maatje is ook heel belangrijk en als je dat om wat voor reden dan ook niet kan geven (gebrek aan ruimte, tijd, geld) moet je er serieus over na denken of je paard ergens anders niet beter af is. (Niet perce bij een andere baas maar bijv. op een andere stal, of iemand in de buurt zoeken die ook een paard alleen heeft en met die persoon samen je weilanden 'delen' oid. Je weiland verhuren er is vast wel een mouw aan te passen maar een paard hoort gewoon niet alleen. En er bestaat ook een redelijke kans dat dat binnen enkele jaren niet meer mag als de welzijnswetten voor paarden ingevoerd worden.)

Ik snap het wel hoor. Een paard moet nou eenmaal niet alleen staan, maar financieel hebben ze misschien niet de mogelijk heid om een andere stalling te zoeken. Het beste in haar geval zou dan zijn om een stalgenootje te zoeken of misschien een shetlander aan te schaffen. Deze kosten heel weinig en haar paard heeft zo wel een maatje erbij

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:45

Bedankt allemaal voor de reactie's hoewel ik niet meer echt de behoefde heb om te reageren maar goed! :)
Gelukkig, Het hooi is nu aanwezig en zit nu op een dik pak hooi te knagen! :j
Ik zal voorderest nog wel even nodige vragen beantwoorden.
Over het alleen zijn ga ik dan ook niet meer reageren dat heb ik namenlijk verteld! :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:52

Hooi is wel het laatste waar ik op zou bezuinigen....

Fijn dat hij niet weer lekker genoeg heeft om te knabbelen! :D

Een paard kan prima een paar uurtjes alleen staan, tenzij die aangeeft dit niet fijn te vinden.

door te luchtzuigen maakt het paard een pijnstillertje aan, dit kan dus zijn omdat ie ergens last van heeft : maagzweer?
dit kan ontstaan door de overgang van 24/7 buiten , naar binnen!
Mischien iets om even op te letten? veeartsbezoekje?

Wat je kunt doen om zijn tanden te besparen is rubber om het ijzer doen.
door het luchtzuigen zullen op alngere termijn de voortanden slijten, en het ergste is als ze dus helemaal afslijten, en die gevallen zijn er snel genoeg :)

dit is iets wat een paard een paar keer doet.. en het vervolgens niet meer kan afleren :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:58

liedje89 schreef:
IngridB schreef:

Helemaal gelijk in. Ben ik ook van mening. Alleen dat is hier absoluut niet het geval.
Het enige wat ik zeg is dat ik geen 2e paard/pony van mijn ouders is. Klaar dat is het :) Mijn ouders kunnen het makkelijk betalen naast de 4 bedrijven die we hebben, Wat denk je? Het is gewoon zo dat mijn vader niet een paard/pony wilt aanschaffen als hij daar geen reden in ziet. :) Gebrek aan ruimte? :D Haha! No way! 1 weide zo groot als 2 voetbal velden en een kleine wei zo groot als 1 Voetbalveld! Niets geen gebrek! :D

IngridB schreef:
Hebben jullie de mogelijkheid om een tweede paard te stallen?
Verhuur deze stal dan, dan staat je paard niet alleen en heeft hij een 'maatje'.

maak zijn stal leuk met wat 'speelgoed' zoals een bal of iets dergelijks zodat hij
altijd wat te doen heeft.
Staat hij helemaal alleen of staan die schapen ook bij hem in dezelfde stal?

Heel erg bedankt voor je reactie. Morgen is het kerstmarkt en zijn alle winkels open en ik ga meteen aan het werk! :)

liedje89 schreef:
Silence schreef:
Luchtzuigen kan leiden tot maagproblemen zoals een maagzweer.

En wat je zegt over het welzijn van Olivier. Jammer dat het geld belangrijker is. Jij kunt niet zien of je paard gelukkig is alleen en de kans is groot dat hij dat niet is. Een paard is namelijk een kuddedier. Die hoort niet alleen. Als jij weken lang alleen met een kip mag samenwonen. Dan wordt je ook gek, maar die kip denkt dat jij gelukkig bent. En waarom denkt hij dat.....omdat hij jou niet snapt en verstaat. En zo is dat bij jou net zo. Jij denkt dat je paard gelukkig is, dus daar moet ie het maar mee doen.

Er zijn genoeg goedkope stallingen waar hij niet alleen staat, maar wel een stuk gelukkiger is. En wat is jou nu meer waard....

Het is andersom Silence. Maagproblemen (en maagzweren) zijn de oorzaak van het luchtzuigen. Het luchtzuigen zelf is een gedrag waarbij het paard zijn pijn (of stress) uit in dat geval. De lucht komt niet daadwerkelijk in de maag (onderzocht met endoscopie) en doet deze dus ook geen kwaad. Vroeger dacht men dat het luchtzuigen voor maagproblemen en koliek kon zorgen maar het zijn de maagproblemen die zorgen voor het luchtzuigen en de (mogelijke) koliek. Of liever gezegd een voedingsprobleem veroorzaakt alle drie. Een hoog precentage van luchtzuigers blijkt bij endoscopie (genezen) maagzweren te hebben (ik dacht bijna 80%).

Als ik jou was zou ik er gauw voor zorgen dat je paard wat meer ruwvoer krijgt. Een paard dat luchtzuigt verliest in waarde (het is een gebrek) en als hij het een tijdje doet kom je er niet snel vanaf. Misschien kan je je ouders met dat argument overtuigen snel (misschien dan wat duurder of wat meer moeite) ruwvoer bij te halen.
Ik begrijp nu niet helemaal uit je verhaal of je paard nu bij paarden of schapen staat (met uitzicht op paarden of kan hij ze ook aanraken). Ik denk dat het toch wel belangrijk is dat hij direct contact heeft met paarden.

Hij kan ze aanraken :) Ja hoor, Helemaal!
Bedankt voor je reactie.

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:07

knollentuin schreef:
Nadia1503 schreef:

het kan wel maar hou het heel goed in de gaten,je kan m erom terug brengen...verborgen gebrek...

Het paard is voor de rest heel nuchter.
Eigenaresse al gebelt, zegt het nooit gezien te hebben.
Maar lijkt me sterk, toch?

Balen zo'n leuk paard, maar ga hem denk ik toch terug laten halen.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:22

Weten jou ouders dat er iets met je paard is en dat hij zo doet?
Dat zou ik anders echt gaan zeggen en dan ook vertellen dat het over kan gaan
als hij een stalgenootje krijgt. al is het maar een stal verhuren aan iemand. vertel ze dat
jou paard dit ook uit verveling kan doen en dat hij echt een maatje nodig heeft.
Kun je niets afspreken om bv een shetlander erbij te nemen en dat jij dan eventueel
hun helpt in het bedrijf ofzo. Ik noem ook maar wat hoor. Misschien kun je iets terug doen voor
je ouders als hun jou paard hiermee kunnen helpen.

Nee heb je en ja kun je krijgen!!!!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:30

TS ; is er geen optie voor een leuk goedkoop gezond paardenmarktshetje :) ? Hoeft niet zo gek veel te kosten en dan heeft je paard toch een maatje als het klikt :) .

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:20

Sabinee__ schreef:
TS ; is er geen optie voor een leuk goedkoop gezond paardenmarktshetje :) ? Hoeft niet zo gek veel te kosten en dan heeft je paard toch een maatje als het klikt :) .

Totdat ze wat gaan mankeren en er een paar keer een DA bij moet komen.(Vooral met zoveel weiland heb je snel kans op een hoefbevangen shetje) En wat te denken van een hoefsmid, entingen , wormenkuren ed. Kan me voorstellen dat haar ouders 1 paard genoeg vinden. Maar de optie van een tweede stal verhuren.... brengt het nog geld op ook. ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:51

Ik heb gevraagt of ik samen stalgang met 2 andere haflingers kon regelen bij mijn buurman, die ook 2 welschjes heeft.
De haflingers leken me het geschiksts qua omgang, En het valt wel te regelen dacht hij.
Nog even kijken hoe of wat en voila! :)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:56

Nou dat is toch super. ;)
Dus als ik het begrijp komt je paard dan bij je buurman te staan?

Ideaal toch, je paard helemaal happy en jij helemaal happy
en........geen kapotte voerbak :D hahaha

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:07

Nou helemaal super oplossing!! :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 00:09

Haha, Nee een ander paard komt naast ons te staan aan 2 zeiden.. Ik zal even proberen te laten zien:

Afbeelding
Dit zijn de stallen, De rode streepjes zijn kijk-streepjes, of tralies aan de voorkant! ;)
Het blauwe is het gangpad, de middelste stalling is Olivier en aan beide zeide staat een haflinger. We hebben namenlijk 3 stallen.
Maar ze zijn nog niet helemaal optimaal - paard-klaar, ze zullen dus eerst een beetje gerenoveerd worden, Hopen dat papa dat wilt Regelen, ... Anders houd het namenlijk een beetje op zeg maar! :')

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:15

Beter! Denk dat je paard daar wel gelukkiger van wordt. En als je vader dat niet wil doen, heb je dan geen broer/oom/neef/vriend die daarmee zou willen helpen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 00:17

het is nogal veel werk moet je weten, Nieuwe voerbakken, de waterleiding moet worden aangepast. Die loopt nu naar 1 stal, De andere stallen zijn jaren onbewoond geweest.

Het kost dus wel wat geld..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:18

Minder geld als dat je er een nieuw paardje bij zou moeten kopen!

En ja, paarden kosten geld, dat weet je als je eraan begint.. Maar wel goed dat je nu bezig bent met de oplossingen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:22

Waterleidingen hoeven niet perse toch?
gewoon emmer water :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:25

Jolliegirl schreef:

moet je ze wel vaak per dag vullen, paarden drinken veel!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:27

itsmi schreef:
Jolliegirl schreef:

moet je ze wel vaak per dag vullen, paarden drinken veel!

Ligt eraan.
Als ze alleen snachts op stal staan.
Hier drinken ze nog geen hele emmer (25 liter) leeg....