Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Peer_hvj schreef:Ik zelf rijd altijd als ik in de bak rij zonder cap, ik weet het het is niet heel veilig, maar met rijden hij doet niks, hij heeft zelf met de aankomst van sinterklaas Amirgo gespeelt en dat ging helemaal toppie, hij liep rustig met z'n oortjes naar voren door alles heen.
maar buiten rijd ik zoiezo wel altijd met cap (rij 9v/d 10 x ook buiten maargoed) er kan altijd iets onverwachts zijn buiten, iets dat zomaar uit de bosjes komt rennen of ineens een motorboot die door de bocht komt racen bv. Ik vind het zelf gewoon een veilig idee.
ik weet niet welke cap je hebt... maar ik heb de cap Troxel Sierra, prima cap goed gevenitileerd ben er zeer te spreken over. Heb nog geen last van me hoofd mee gehad (met me vorige cap had ik dat ook weleens)
Manon94 schreef:Jantine_ schreef:Het kan inderdaad altijd gebeuren dat je op je hoofd valt als je zonder cap rijd. Zo kan je ook aangereden worden, als je op straat loopt, kun je ook een ongeluk met de auto krijgen als je op de snelweg rijd, kan je neergeschoten worden als je op het verkeerde moment op een plek bent, kan je in mekaar geslagen worden op straat omdat je een keer omkijkt.
Ik rij meestal zonder cap, alleen de eerste paar keer op een nieuw paard heb ik hem op en op de paarden die nog welleens een rodeotje willen geven. Voorderest ligt die van mij mooi te wezen in mn kast
Goed argument
Citaat:Goed argument? HEEL SLECHT argument.
Je gaat 't gevaar toch niet expres uitlokken, omdat je "toch overal aangereden zou kunnen worden"?
In de auto doe je toch ook gewoon je gordel om? Omdat het veilig is, en omdat je weet dat de kans heel groot is dat je zonder gordel bij een aanrijding of noodstop gewond raakt.
En op een bouwplaats doen mensen toch ook een helm op, omdat het logisch is dat er een keer wat naar beneden kan vallen?
En boksers doen toch ook een boksbitje in, omdat ze misschien op hun tanden geslagen kunnen worden?
En hockyers dragen toch ook scheenbeschermers, omdat die bal misschien op hun schenen terecht kan komen?
In boten hangen ook reddingsvesten en reddingsbootjes, want stel dat er iets gebeurd, dan ben je tenminste veilig.
Tja... je kunt zó maar ergens dood van gaan inderdaad.
Maar dat betekend toch niet dat je dan maar álle veiligheid over het hoofd moet zien?
Want de kans dat je dood gaat of ernstig letsel oploopt als je zónder cap van je paard valt is veel groter dan wanneer je wel die cap draagt.
Stel dat je paard schrikt, van een vogeltje. Dat kan altijd.
Paar springt iets opzij, jij vliegt er af, en valt net met je hoofd op de grond. Stel dat je voor de rest van je leven verlamd bent of misschien zelfs sterft vanwege een breuk in je schedel!
Dat was zó makkelijk te voorkomen door gewoon die cap te dragen!
Dus het argument dat je tóch ergens dood aan kunt gaan vind ik een super slecht argument.
Gewoon een cap dragen.
Er zijn tegenwoordig genoeg goede caps met zeer comfortabele pasvorm en bijzonder goede ventilatie. Ga gewoon eens een middagje caps passen in een grote ruitersportzaak.
En als je duizelig wordt van het dragen van een cap bij hogere temperaturen, dan sla je het rijden toch gewoon een keer over? Er zijn genoeg andere dingen die je met je paard kunt doen.
Maar ik vind het een bijzonder slecht idee om je veiligheid dan maar overboord te gooien.
) 

Manon94 schreef:Ik heb de cap van mijn zus ook al geprobeerd, maar dat helpt ook niet. En daar zitten van die luchtgaatjes in...
Citaat:
2002: Dwingeloo - De val van een paard is een 25-jarige vrouw uit Nieuw-Dordrecht noodlottig geworden. Zaterdagavond overleed zij in het Academisch Ziekenhuis Groningen nadat zij in allerijl met een traumahelikopter daarheen was vervoerd. Die middag was zij van het paard gevallen op een zandweg in Dwingeloo, nadat zij kort daarvoor het paard had gehuurd van manege Paardencentrum De Drift.
In het huifkarrencentrum in Dwingeloo reageert eigenaar Jannes Smit met grote verslagenheid. In groepjes wordt in de kantine gepraat over het ongeluk, "waarvan je altijd hoopt dat zoiets niet in jouw manege gebeurt." Smit praat op gedempte toon, zijn stem hapert. Hij kan het nog nauwelijks verwerken, terwijl zijn zaak gewoon doordraait. "We moeten wel. We hebben veel vaste klanten die voor tweede paasdag gewoon een paard hebben besproken."
Het slachtoffer droeg geen helm of paardencap die de klap van de val kan opvangen. Het dragen van zo'n cap buiten de manege is niet verplicht. Smit zucht: "We hebben laatst nog overwogen om het dragen van een helm verplicht te stellen voor ons bedrijf." Maar veel klanten willen zo'n hoofddeksel niet op. Zo'n helm vinden ze lastig of drukt het kapsel plat. Wie het dragen van een helm bij paardrijden in zijn bedrijf verplicht stelt, loopt de kans klanten te verliezen.
Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Smit geeft het zonder omwegen toe. Gisteren heeft hij het besluit alsnog genomen: hij wil het dragen van paardencaps vanaf nu verplicht stellen binnen zijn bedrijf. Deze week zal hij twintig van die caps bestellen.
Citaat:2008: Den Haag - Een 16-jarig meisje uit Nootdorp is woensdagmiddag gewond geraakt nadat zij op de Ypenburgse Boslaan van haar paard geworpen gevallen is.
Een motoragent zag het meisje rijden en plotseling van haar paard vallen. Het slachtoffer kwam met haar hoofd op de grond terecht en verloor het bewustzijn. Het paard ging er vandoor, kwam bijna in botsing met een lijnbus om vervolgens op een bouwterrein tot stilstand te komen.
Het meisje is met een zware hersenschudding onder politiebegeleiding naar een ziekenhuis vervoerd. De gealarmeerde traumahelikopter was achteraf niet nodig en is teruggekeerd naar de basis.
Het meisje droeg geen cap.