Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

elverdingkim schreef:Ik sluit me aan wat hier al meerdere keren is gezegd. Doe grondwerk met hem, het liefst met hulp. En stel hem ook rustig voor aan andere mensen. Als hij jou niet trapt, maar anderen wel, misschien is hij dan niet vertrouwd bij (andere) mensen.
Wat het bijten betreft. Ik had een paardje die alles en iedereen beet. Ik kreeg van iemand advies waarvan ik eerst dacht dat diegene gek was. En dat denk jij denk ik ook: Bijt hem terug!
Ik wist echt niet meer wat ik met hem moest doen. Hij trapte, beet en toonde totaal geen respect(voor niks en niemand). Uiteindelijk was ik zo wanhopig dat ik het advies heb gevolgd en hem (hard) in zijn oor heb gebeten. Hij schrok zich dood en heeft NOOIT meer gebeten!
Dit hoef je niet zielig te vinden, dit is een manier om je paard te laten zien dat jij de baas bent en niet hij. Het klinkt allemaal raar, maar vooral bijten is voor paarden de manier om de rangorde te bepalen. Als het niet op een lieve manier wil, moet je streng en consequent zijn. En bij mijn paard maakte het veel meer indruk dan slaan ofzo.
Nu zijn er wel drie dingen die je je moet realiseren:
1. Mijn paardje was pas 10 maanden(ofzo) en dus nog veel jonger dan jou paard. Dat kan verschil maken.
2. DOE HET ALLEEN ALS HIJ JOU BIJT EN DOE HET DIRECT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je geeft een kind ook geen straf als het lief aan het tekenen is. Wanneer hij jou bijt, moet je niet aan je eigen pijn denken, maar consequent en streng zijn en direct terug bijten. Wanneer er ook maar één minuut tussen zit gaat het effect verloren. Dan begrijpt hij niet meer waarom hij gebeten wordt.
3. Mijn paardje wist dat hij fout zat. Elke keer als hij beet rende hij naar de andere kant van het weiland omdat hij wist dat het fout was.
Verder wil ik je nog de tip mee geven om alles wat er is gezegd goed in je op te nemen. Lees boeken, vraag aan trainers en probeer dingen uit. Wanneer je je bij zijn gedrag neer legt geef je hem nog meer macht en is jou relatie met hem helemaal niks meer.
Succes er mee!
Daphne__ schreef:zoals hierboven te lezen is, staat ze veel buiten in een groep van 7 pony's.
ook aan de gezondheid ligt het niet volgens de dierenarts
met een round pen heb ik geen ervaring.
weet alleen dat het te maken heeft met westurn...
GJ9 schreef:Ik vraag me af hoe je je paard in zijn oor bijt?
Ik heb het vaker gehoord, van een hengstenhouder. Klein mannetje, die bijt ook dominante paarden in het oor. Hoe komt hij nou bij dat oor, vraag ik me af? Hij vraagt vast niet eerst het paard zijn hoofd naar beneden te doen. En eerst beetpakken en daarna bijten lijkt me ook niet handig. Ik zou het graag een keer zien
)
Daphne__ schreef:normaal zijn newforesters betrouwbare pony's, daarom worden ze ook vaak als kinderpony's gebruikt.
en dat merk ik ook wel bij de andere pony's die we hebben, stuk voor stuk suer lief en betrouwbaar.
maar iets maakt het dat deze merrie dit niet naleeft
mischien heeft ze extreem last van haar hormonen?
zou dat ogelijk kunnen zijn?
ze is nu gedekt, en vandaag heeft mijn zus een beetje met haar gewerkt en ze merkt duidelijk meer rust!