Paard schieten, maar niet voor consumptie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:49

Dat zou mooi zijn inderdaad.

Wij zijn bij de excursie geweest, valt na te lezen op bokt.
Ik ga geen onzin lopen verkondigen.

Iets wat hersendood is , maakt idd niets meer mee.
Zal ook heus niet opstaan, dat zou niet kunnen,omdat de hersenen die spieren niet zodanig kunnen aansturen.

En volgens mij is een andere reden van het bloed uit een dier te "halen" omdat het bloed anders in het vlees gaat zitten ofzo?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:50

De meningen zijn hier goed verdeeld.
Maar mijn vraag of ik haar ook kon laten schieten ZONDER consumptie-bestemming wordt een beetje overschaduwd.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:50

Zinzi_jewel schreef:
ophalen door Rendac kost haast niets ! Was 3,50 voor Evienne ( het te vroeg geboren veulen van mijn merrie ) Veulen was 1 mnd te vroeg ...
Wilde alleen absoluut niet zien hoe de kraan haar pakte en in de bak legde ...

Ik vind het een rot gezicht, heb het 1x gezien van een vreemd paard.
Maar wat ik hoorde van mensen die er gebruik van hebben gemaakt (van de rendac) is dat wanneer je het vraagt, ze zorgvuldig met je dier omgaan, en niet van 3 meter in de bak laten vallen.

TurboTinker

Re: Paard schieten, maar niet voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:51

Dat komt omdat je zelf de discussie aan gaat.

En ja, dat kan. kost je alleen de schiet kosten dacht ik.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:54

Snackie: Heb ik gevraagd om een discussie? Nee, heb het zelfs in mijn openingspost gezet.

Wat ik wou weten is of het mogelijk is om een paard te schieten zonder consumptie-bestemming en hoe dat proces evt. verloopt.
Hier wordt nu alleen maar dit en dat gezegd, waarvan ik niet weet wat ik moet geloven.
Ik vraag dan ook duidelijk in mijn post of iemand hier ervaring mee heeft.

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:55

Bij schieten etc hangt het er idd vanaf wat voor schietmasker je gebruikt. Als je paard niet voor consumptie wordt gebruikt neem ik aan dat ze een kogel nemen, zodat verbloeden niet nodig is. Bij een andere pin, die dus niet dwars door de hersenen heen gaat, is verbloeden daarna nog wel nodig anders is 't paard dus NIET dood. Heb dit net geleerd voor mijn tentamen veterinaire volksgezondheid wat ik morgen heb. Het is
1. bedwelmen (immobiliseren, bewusteloos, dier krijgt niks meer mee) (bij rund en paard met schietmasker, penetrerend of niet penetrerend, bij varken en kip met CO2 of elektrisch) (het dier moet dan binnen 1 minuut verbloeden anders kan het weer 'bijkomen')
2. Verbloeden --> hart klopt nog wel anders wordt het bloed er nooit uitgepompt. Het bloed moet er uit anders is het vlees niet van goede kwaliteit.

Nogmaals dit is dus voor dieren die voor consumptie worden gebruikt.

Ik heb er zelf geen ervaring mee om mijn paard te laten schieten (kon niet meer vervoerd worden), maar heb wel van andere mensen gehoord die het wel gedaan hebben die er wel 'tevreden' over waren. Ook van andere die het niks vonden, omdat hun paard nog lang moest wachten bij het slachthuis en daar nog heel veel stress had.

Liezel1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:59

Ik kende iemand die zijn paard zelf geschoten heeft.
Beest was in de omheining gerend en been hing er los bij. Was in het weekend en de DA die dienst had was al bij een ander spoedgeval, niemand anders beschikbaar. Deze man was jager en heeft zijn paard dus zelf geschoten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:00

Ik heb mijn paard ook naar het slachthuis gebracht.
Hij was vrij rustig, liep met de slager mee naar binnen, nadat hij een appeltje van hem had gehad.

Het was ook zo gebeurd.
Nav. ben ik een 5 tal maand later met de bokt excursie mee geweest om te kijken.
Er stond daar een pony, die met bebloedde handen werd geaaid, en het dier gaf geen krimp, geen stress, stond daar gewoon rustig te staan. Dus ik heb een positieve ervaring ermee.

Maar ik kan me voorstellen als het paard in paniek raakt, dat het dan een slechte ervaring is.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:00

Liezel1 schreef:
Ik kende iemand die zijn paard zelf geschoten heeft.
Beest was in de omheining gerend en been hing er los bij. Was in het weekend en de DA die dienst had was al bij een ander spoedgeval, niemand anders beschikbaar. Deze man was jager en heeft zijn paard dus zelf geschoten.

Lijkt me hardstikke heftig..
Maar goed, als je op die manier je paard niet hoeft te laten lijden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:02

liezel1: Zo dat is wel heftig, maar als je jager bent en dus kunt schieten, kan ik begrijpen dat je je dier z.s.m. uit zijn lijden verlost.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:43

Snackie schreef:
Zinzi_jewel schreef:
ophalen door Rendac kost haast niets ! Was 3,50 voor Evienne ( het te vroeg geboren veulen van mijn merrie ) Veulen was 1 mnd te vroeg ...
Wilde alleen absoluut niet zien hoe de kraan haar pakte en in de bak legde ...

Ik vind het een rot gezicht, heb het 1x gezien van een vreemd paard.
Maar wat ik hoorde van mensen die er gebruik van hebben gemaakt (van de rendac) is dat wanneer je het vraagt, ze zorgvuldig met je dier omgaan, en niet van 3 meter in de bak laten vallen.

Klopt , ik heb ze zelf niets gevraagd , maar denk dat de chauffeur mijn reactie zag .. Liep nl snel weg toen ik de wagen zag komen !
Volgens de stalhoudster ( die ook ander vee hebben ) hebben ze Evienne heel netjes behandeld , blijkbaar moet je als je belt wel doorgeven wat voor dier meegaat . Wellicht dat de chauffeurs wel weten dat een paard ( veulen in dit geval ) net iets gevoeliger ligt als een varken of koe ...
Ook niet leuk natuurlijk , maar anders

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:53

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:02

Hersendood komt een paard niet meer uit terug, dus "verder leven?"nee hoor ;)
Als ik mijn paard moet laten afmaken wil ik haar inderdaad ook laten schieten: heb meer slechte verhalen gehoord over inslapen dan over schieten, die kogel is er veel sneller doorheen.
Liever denk ik zelf na: wat zou ik liever hebben:
-langzaam wegzakken
-het in 1 klap kwijt zijn
Het 2e zou mijn persoonlijke keuze zijn en vind ik dus wel zo eerlijk tegen mijn paard.

Verder zou ik het niet kunnen dr voor consumptie te laten gebruiken.. Sinds op de frikandelbroodjes van de superdeboer vermeld staat 20% paard zie ik dr al vlekjes op (heb een bonte lopen..) dus nee :n ik wil dr laten ophalen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:58

schieten/slachten zonder consumptie kan. In Nijkerk wordt het paard met dezelfde pin geschoten als een paard dat wel voor consumptie is. Of ze laten bloeden weet ik niet meer zeker, ik dacht van wel.
Paard wordt verder niks mee gedaan en wordt bij het slachthuis opgehaald door de rendac.
In uitzonderlijke gevallen is thuis schieten ook mogelijk.

Maar als je zeker weten goede informatie wil hebben, bel dan een slachthuis op.
Je kan me pb-en voor een nummer als je dat wil hebben

edit: wat er verder met het "kadaver" bij de rendac gebeurt is terug te lezen in het excursie verslag van de Rendac. (met de zoekfunctie zo te vinden als het goed is)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:40

CarolShadow schreef:
Snackie: Heb ik gevraagd om een discussie? Nee, heb het zelfs in mijn openingspost gezet.

Wat ik wou weten is of het mogelijk is om een paard te schieten zonder consumptie-bestemming en hoe dat proces evt. verloopt.
Hier wordt nu alleen maar dit en dat gezegd, waarvan ik niet weet wat ik moet geloven.
Ik vraag dan ook duidelijk in mijn post of iemand hier ervaring mee heeft.

Je vraagt naar ervaringen. Snackie en ik oa zijn op excursie geweest naar een slachterij in Nijkerk waar we alles van dichtbij hebben gezien en waar we de slager overstelpt hebben met vragen.. oa dus de vraag over het wel of niet bloeden.
Of je het geloofd of niet is aan jou, maar dit heeft wel degelijk met jouw vraag te maken... hoe verloopt het proces bij wel schieten, geen consumptie...
Jammer dat je dan zo aanvallend reageerd, terwijl mensen moeite doen om jouw vraag te beantwoorden

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:01

Ik zou een goede slager bellen en vragen hoe en wat... Over stress: als het paard als eerste die dag aan de beurt is is alles nog schoon en zijn er vaak nog geen andere dieren. Kwestie van goede afspraken maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:04

Bij van veen (Nijkerk) kun je ook een tijd afspreken waardoor je paard niet hoeft te wachten en waardoor je er zelf (eventueel) bij kan zijn. Waarschijnlijk kan dit bij meer slachterijen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:21

Brainless schreef:
Bij van veen (Nijkerk) kun je ook een tijd afspreken waardoor je paard niet hoeft te wachten en waardoor je er zelf (eventueel) bij kan zijn. Waarschijnlijk kan dit bij meer slachterijen.

Van Veen is een hele nette vriendelijke man die ook heel goed kan uitleggen wat er gedaan wordt en waarom.
Slachthuis in Nijkerk is ook het slachthuis waar we met de slachthuis excursies naar toe zijn gegaan.