geen vosse merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:55

Onvoorstelbaar wat mensen voor fabels de wereld in kunnen helpen...
Nog een vosmerrie hier... '16 jaar jong... misschien een afwijking hoor, steekt af en toe der tong uit der mond als ze geen aandacht krijgt, maar ja je moest eens weten wat mensen doen om aandacht te krijgen.... :+

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:58

ik heb dat inderdaad ook al gehoord. met name van een kennis wiens dochter een handelsstal heeft en die vertelde me dat je vosse merries echt enorm moeilijk verkocht krijgt naar bv Ierland en het UK.
of het echt waar is of niet, dat weet ik niet... Het kan natuurlijk wel... er zijn nog eigenschappen die genetisch 'vasthangen' aan een bepaald kleurenpatroon (denk aan lethal white bv waarbij homozygoot overo zorgt voor slecht/ niet werkende darmen). Van appaloosa's wordt ook gezegd dat de overerving van vlekjes samen gaat met een iets koppiger karakter.

misschien is dit maar een verhaaltje, maar er zou ook een vorm van waarheid kunnen in zitten dus.

Essie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:08

Voorheen was ik het met de uitspraak 'aan iedere vos zit een steekje los' eens, maar ik heb nu zelf een 4-jarige vosmerrie van United en ik heb nog nooit zo'n braaf, aanhankelijk, leergierig en meewerkend paard gehad als haar. De uitspraak geldt dus niet voor alle vosmerrie's!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:09

Ik heb inmiddels 2 vos merries gehad en een vos hengst.
Alle drie heerlijke beesten, vreselijk lief in de omgang. Zelfs mijn moeder kon met alle drie overweg, terwijl zij eigenlijk niets van paarden moet weten.

Tancreda4

Re: geen vosse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:42

Hier een vosse merrie die wel het fabeltje volgt. Merrie vos, steekje los. Totaal geflipt en heb je handen vol aan :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:44

"A Good Horse is never a Bad Color"

De vooroordelen die hier weer de wereld in geholpen worden zijn om te huilen...
Ik heb een drie vosmerries (twee met verdunningsfactor) en het zijn alledrie schatten...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:24

Zouden zoveel mensen zulke vooroordelen geloven dan? Als er echt mensen zijn die om die redenen een bepaalde kleur niet kiezen, omdat bij een kleur een bepaald gedrag zit, dan zijn ze niet heel uh snugger :o

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:50

Ik ben de trotse eigenaar van een vos merrie geweest. Het was het meest geweldige paard dat ik ooit gehad heb. Moeilijk maar goudeerlijk. Wel ontzettend druk en dat is helaas ook haar dood geworden. Ze brak haar been na een van haar rare capriolen op het land.
Ik heb nu trouwens een bruine merrie en die is zeker net zo druk en een stuk lastiger. Kleur zegt niets.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:02

Inderdaad gewoon een fabeltje!
Heb 4 jaar lang een geweldige vosmerrie mogen verzorgen en ondanks dat ze een behoorlijk eigen karakter had, was er niets mis mee! Geweldig dier! :+:

Mijn huidige pony is een bruine merrie en die is 10x lastiger dan die vosmerrie. ;)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:12

KirstenG schreef:
Onvoorstelbaar wat mensen voor fabels de wereld in kunnen helpen...
Nog een vosmerrie hier... '16 jaar jong... misschien een afwijking hoor, steekt af en toe der tong uit der mond als ze geen aandacht krijgt, maar ja je moest eens weten wat mensen doen om aandacht te krijgen.... :+

hahhaha dat ken ik, doet die van mij ook altijd, en dan moet je hem vastpakken, hahaha dat is zijn kunstje :D
ik vind dit echt heel raar, de vossen die ik ken zijn juist alleemaal heel braaf,
mijn eigen vosruin is het braafste paard wat ik ken zo ongeveer :o
doet echt geen stap verkeerd, behalve als het een stap te sloom is dan

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:17

vosse merries zijn in het algemeen gevoeliger dan andere merries
komt door de hormonen
(net zoals met rosse vrouwen, juist hetzelfde :D )

heb ook een vosse merrie en ze is niii te doen soms
echt een specialleke

een pismerrie noemen ze dat in de volksmond !

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:20

heudensfreak schreef:
komt door de hormonen

echt een specialleke

Ben ik dan ook een pismerrie? :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:25

heudensfreak schreef:
komt door de hormonen

echt een specialleke

Dat is ook een fabel. Voskleurige merries zijn niet zo commercieel als donkere ruinen, maar er is geen genetische afwijking bij ze hoor :D

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:28

gelukkig maar, dus ik kan met een gerust hart gaan fokken met onze anatomisch-onmogelijke-tongbewegende vosmerrie? :+ :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:32

KirstenG schreef:
gelukkig maar, dus ik kan met een gerust hart gaan fokken met onze anatomisch-onmogelijke-tongbewegende vosmerrie? :+ :D

He ik ken een vosse ruin die dat ook doet. Is die van jou toevallig ook een tuiger :+ .

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:34

Wat zou er dan aan een vos moeten schelen? Ik heb zelf een vos merrie gehad ook nog eens een volbloed, nou ik heb nog nooit zo'n lief paard meegemaakt!
Heel zacht van karakter en luisterde als de beste stond gewoon los in de gang met poetsen, kon echt alles met haar doen. Ik denk niet dat je een paard moet oordelen op wat voorn kleur die heeft.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:49

liedje89 schreef:
KirstenG schreef:

He ik ken een vosse ruin die dat ook doet. Is die van jou toevallig ook een tuiger :+ .

haha nee, absoluut geen tuiger. Het is maar goed dat ze dat niet hoort... ( of komt dat heel erg over?) :+

Nee hoor, het is een KWPN rijpaard, maar met een aandachtsprobleempje :P

Tralalaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:52

Met een vos is toch niks mis? Ik heb er ook jaaaaaren één gereden. Top beestje hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:53

Onze tuiger zal zwaar beledigt zijn. Het is wel een KWPN tuiger dus hij voelt zich heel KWPN. Hij pest ook samen met de andere KWPNers de Fries dus wat dat betreft :+ is hij wel heel gemeen en vals. Verder is hij wat gevoelig maar wel lief.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:56

Tja ik zou willen zeggen er is maar één goedeF/V ries...
Maar dat ga ik niet zeggen, want dat is niet om voor te lachen :+ :P

Vind Friezen namelijk erg leuk... Tuigers ook hoor...

voor de kar... :P

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:58

Ik heb ook 2 vossen :D
De merrie is wat schrikachtig, maar dat kan ook door haar verleden komen en ach het is af en toe een beetje een aansteller, maarja een merrie blijft een merrie ongeacht de kleur he O:)

En ik heb nog een voshengst, nou werkelijk, als ie 20 cm groter was geweest, dan was ie nooit meer weggegaan :D Wát een fijn dier! :D
Laatst bijgewerkt door _Daphne op 26-11-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:58

Vossen en vaalen dat zijn donderstralen....ach het is een hele oude uitspraak.

En nee klopt niet...Gelderse zijn doorgaans vos kleurig en staan bekend om hun goede karakter...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:19

Ik heb ook een vosse merrie met 4 witte beentjes zelfs en soms zeggen ze wel eens tegen haar ' dat is een echte vosse merrie he' feit is dat ze ok best gevoelig is maar langs de andere kant is ze ook een arab dus..en ze is ook niet zo makkelijk qua sommige dingen dat wel.
Laatst bijgewerkt door Idifix op 26-11-09 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:22

Ik vind het wel grappig, men schijnt iets tegen vossen te hebben, maar ondertussen is (een van de) meest succesvolle hengst(en) een vos: Jazz.
En bij de arabische volbloeds hebben we bijvoorbeeld magnum psyche en kais die het goed doen.
en wat dacht je van Nadine van HP minderhout? Dat is een vos, een merrievos zelfs!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:23

Ik denk dat je het met de volgende uitspraak kunt vergelijken.
Alle negers zijn lui.
Tja..........
Zit een kern van waarheid in, maar om nou alle vossen/ negers over een kam te scheren.... :roll: