Help, half geschoren pony!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle__

Re: Help, half geschoren pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:11

Bedankt ook voor de tip en het meedenken :)

Ik weet alleen niet of ik iemand kan vinden die haar vast durft te houden, want breng alleen maar spanning over op haar denk ik...

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:16

lieskehh schreef:
Shattered schreef:
Even doorzetten, op je tanden bijten en doorzetten.

Zet je paard tussen twee touwen in en ga oefenen. Dat het averechts werkt, oke? Dan doe je het niet goed, als het paard schrikt zet je het apparaat NIET uit. Je gaat rustig door en doet alsof je neus bloedt, al schiet ze het plafond in, negeren! Geef haar even een geruststellend aaitje en praat rustig tegen haar, je laat het apparaat aanstaan tot het paard ontspant en gewend raakt aan het geluid. Dan zet je het apparaat pas uit, daarna ga je weer een stapje verder en hou je het apparaat tegen haar aan. Zo bouw je het heel snel uit...

Ja maar als ze dat apparaat vast is
en ze wil een aaitje geven dan kan dat niet of ze gaat slaan met haar voorbenen
of super hard rennen.
en slaan met voorbenen is ook niet alles.

Vastzetten tussen twee touwen (aan de zijkanten van het halster), tussen twee boxen bijvoorbeeld. Knap paard die je dan kan slaan met de voorbenen..
Laatst bijgewerkt door Shattered op 09-11-09 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:17

Ja oke maar dan wordt ze denk echt gek.
ze probeert dan wel wat.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:19

Laat lekker gek doen, een paard kan wel wat hebben hoor. Ga zelf niet panieken als je paard omhoog komt, doe alsof je dat echt niets kan schelen en blijf bij haar staan met het scheerapparaat. Ondertussen praat je zachtjes tegen haar en geef je haar een aaitje om haar gerust te stellen.. Geef haar ook eens een snoepje tussendoor om de aandacht af te leiden.

Je maakt de schrikreactie alleen maar feller als je het apparaat uit doet als ze schrikt, het paard leert dan dat als ze schrikt het enge geluid weg gaat.
Laatst bijgewerkt door Shattered op 09-11-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:19

Ik zou haar opnieuw verdoven (in combinatie met spierverslappers), en binnen 20 minuten zorgen dat je de rest geschoren hebt. Eventueel kan je (extra) ook nog een praam gebruiken. En volgend jaar zou ik al vroeg beginnen met dekens... ;)

Wij hebben op stal ook een paard die alleen onder verdoving geschoren kan worden. Dat meisje heeft maar 20 a 25 minuten de tijd om haar paard te scheren (daarna "breken" ze vaak door de verdoving heen, zoals bij jouw pony ook het geval geweest is), dus je hebt dan geen tijd voor afwerking e.d.
Maar alles beter dan hoe ze er nu bij loopt, lijkt me... Succes!

Jammer dat die mevrouw haar achterbeen al voor de helft geschoren heeft trouwens. Anders had je er nog voor kunnen kiezen om de benen zo te laten en alleen het lichaam en de hals te scheren.

Oh en vraag hulp! Van iemand die heel stoer is. 8-)
Laatst bijgewerkt door nikkigioa op 09-11-09 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:21

we zullen is gaan proberen :)

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:23

Shattered schreef:
Laat lekker gek doen, een paard kan wel wat hebben hoor. Ga zelf niet panieken als je paard omhoog komt, doe alsof je dat echt niets kan schelen en blijf bij haar staan met het scheerapparaat. Ondertussen praat je zachtjes tegen haar en geef je haar een aaitje om haar gerust te stellen.. Geef haar ook eens een snoepje tussendoor om de aandacht af te leiden.

Je maakt de schrikreactie alleen maar feller als je het apparaat uit doet als ze schrikt, het paard leert dan dat als ze schrikt het enge geluid weg gaat.

Snap helemaal wat je bedoelt hoor, maar ik ben te gevoelig om nuchter te blijven. Moet dan echt iemand er bij hebben die er niet van staat te kijken als de pony met 4 benen tegelijk de lucht in springt en slaat met de voorbenen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:26

Zoek iemand anders erbij die niet erg moeilijk doet en kijk zelf van een afstandje toe. Gevoel is soms iets lastigs, maar je kan paarden er helemaal gek mee maken. Door zelf ook er gespannen bij te staan krijgt je paard een bevestiging. "Ja, zie je! Het is hartstikke eng!" terwijl jij juist aan je paard wil overbrengen dat het helemaal niet eng is.

Tussen twee touwen zetten kan al heel veel helpen, dan kan een paard moeilijker ronddraaien en ook slaan is al veel moeilijker. Je staat zelf stukke veiliger. :)

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:27

Ja precies, dus ik ben er niet de juiste persoon voor haha :=

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:29

Het mooiste voorbeeld vind ik mijn merrie, er hebben kinderen van 3 jaar op gereden. Luid kirrend en aan mijn merrie plukkend.

Mijn moeder gaat er op, die een beetje angstig is van zichzelf. Wat doet de merrie? Die werd helemaal nerveus, grote neusgaten, piepkleine stappen, hals erop. Ik ga er weer op, paard laat de hals zakken en ik stap er zo mee weg..

Zet eens een ander persoon erbij, dat kan al veel schelen!

_debke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:31

misschien de volgende keer met twee man tegelijk scheren, zodat het wat sneller gaat. hoeft ze ook niet lang onder verdoving.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:36

Ik heb haar de laatste keer zelf ook niet vastgehouden. Was er zelf niet eens bij. Dit omdat ik moest werken en kwam eigenlijk ook wel goed uit, want zo kon ik de spanning niet overbrengen.

2 man tegelijk scheren. Die had ik nog niet gehoord. Is dat wel praktisch?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:39

Misschien een ideetje hoor, maar je had het erover dat jijzelf te gevoelig bent om nuchter te blijven. Misschien is het een idee dat jij er niet bij bent als ze geschoren word? en je er mensen bij laat die bij wat er ook gebeurd lekker relaxed blijven. Het kan best zijn dat bij de trainingen en het scheren zelf het paard de spanning overneemt van jou, en dat in combinatie met die van zichzelf gewoon niet kan verdragen.

Zo kon ik er niet bij zijn als paarden hun entingen kregen, ik werd bijna misselijk van die naald (waardoor de paarden angstig werden) Een flippend paard vind ik het probleem niet, maar die naalden :S

Edit, dorrie, je was me voor :P

loveisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:43

.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:44

Ben er de laatste keer zelf ook niet bij geweest :)

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:49

Hoi allemaal,

Ik ben er de laatste keer (vrijdag) bij geweest en heb Lotte zelf vastgehouden.
Die pony is niet plat te spuiten :n Ze heeft verdoving gehad waarmee je een reus van een paard mee neer legt en mevrouw komt er dubbel en dwars doorheen...
De spierverslappers hebben een half uur goed gewerkt, ze probeerde wat, maar als ze door had dat ze niets kon gaf ze zich over.

Azzaro schreef:
Balen meid dit!
Ik weet niet waar je vandaan komt? Anders wil ik het wel proberen voor je met een vriendin van me... klinkt misschien heel banketstaaf maaar als de verdoving erin zit en het lukt niet een praam erop. Wij hebben vaker dit soort paarden gedaan en de praam helpt bij 9 van de tien gevallen wel

Praam heeft ze ook opgehad, maar die kreeg ze er ook af, ze gooit met haar hoofd, slaat met haar benen en gaat rennen...
Dat is niet vast te houden, waardoor het ook gevaarlijk is om de praam vast te houden, want die vliegt dus ook opeens alle kanten op :=

Tallie1979 schreef:
TS, ik denk dat je het beste nog een keer kunt proberen te verdoven. Mijn dierenarts heeft een cocktail waar hij een uur onder zeil van is. Ze gebruiken die verdoving ook wel voor staand castreren. En dan beginnen op de romp en als laatste pas de benen doen. Veroof hem in zijn stal, zet hem dan tussen 2 touwen en begin pas als hij echt goed staat te suffen.

Die cocktail heeft ze idd gehad vrijdag :)

Lotte let totaal niet op wie of wat er bij haar in de buurt staat. Ze haalt iets in haar hoofd en dát gebeurd, hoe dan ook.
Opnieuw verdoven lijkt mij ook de beste oplossing en dan snel de hals en als het gaat de benen afscheren. :j

_Michelle__ schreef:
Ik weet alleen niet of ik iemand kan vinden die haar vast durft te houden, want breng alleen maar spanning over op haar denk ik...

Ik hou haar wel weer vast! Ben niet bang en weet dat ik op moet letten.
Weet nu ook wat ze uit haar truccendoos haalt, dus ik doe het voor je met alle plezier :j

Shattered schreef:
Vastzetten tussen twee touwen (aan de zijkanten van het halster), tussen twee boxen bijvoorbeeld. Knap paard die je dan kan slaan met de voorbenen..

Vastzetten is geen optie denk ik... Grote kans dat ze zich op welke manier los trek en het hele zooitje molt :o

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:53

Ik zou ze volgend jaar niet meer scheren (in ander topic las ik trouwens dat dit de derde keer was dat je ze liet scheren en dat het de eerste keer best te doen was....dus gaat het van kwaad naar erger)
Gewoon op tijd beginnen met dekens...Ik heb mijn dressuurpaard nooit moeten laten scheren, die kreeg vanaf september (naargelang het weer) een licht deken op en naargelang het weer vorderde kreeg hij een zwaarder deken op en dan nog een zwaarder en nadien een onderdeken erbij (als het echt lang vroor).
Die stond gewoon altijd mooi in een zomervachtje...

Nu opnieuw verdoven spijtig genoeg en snel weer afwerken is de enigste optie denk ik.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:55

Zet haar tussen twee touwen en een heel knap paard als ze zich daaruit red.. Zorg dat haar halster goed zit en zet je praam vast tussen het halster...

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:59

een praam vast zetten dtussen het halster touw?

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:00

Het rare is inderdaad dat ze de eerste keer braaf was. De tweede keer was drama en nu nog erger.

Bij ons op stal is zover ik nu kan verzinnen geen mogelijkheid om ze tussen 2 touwen vast te zetten.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:04

priscilla schreef:
Zet haar tussen twee touwen en een heel knap paard als ze zich daaruit red.. Zorg dat haar halster goed zit en zet je praam vast tussen het halster...

Een knap paard knalt ook door al die verdovingen heen alsof ze er niet eens een gehad heeft :=
Ik zou het niet aandurven, deze pony zo vastzetten :n
Als ze zelf neit loskomt zal ze wel gaan hangen of wat dan ook, in ieder geval alles behalve rustig blijven staan.
En dan is ze dus nog niet te scheren :n

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:09

LoveLita schreef:
priscilla schreef:

Een knap paard knalt ook door al die verdovingen heen alsof ze er niet eens een gehad heeft :=
Ik zou het niet aandurven, deze pony zo vastzetten :n
Als ze zelf neit loskomt zal ze wel gaan hangen of wat dan ook, in ieder geval alles behalve rustig blijven staan.
En dan is ze dus nog niet te scheren :n

Daarom ook stel ik me ook de vraag: waarom ze volgend jaar weer door deze beproeving te laten gaan?
Ik zou ze nu opnieuw serieus laten verdoven en ze snel afwerken....en hopelijk voor haar dat jullie klaar zijn vooraleer ze het beseft (zou goed zijn voor haar vertrouwen).
En volgend jaar investeren in een paar goede dekens zodat scheren niet meer moet.
Ik weet het staat hipper en cooler als ie geschoren is...
Maar als ik voor mezelf het optelsommeke gemaakt heb: ik had 3 diktes van dekens en 1 onderdeken (allemaal horsewear). Daar heeft ie zolang als ie bij mij was mee gedaan ( meer dan 4 jaar) en de dekens doen nu nog dienst. Dan kom ik goedkoper uit met mijn dekens dan dat ik hem 2 keer per winterseizoen zou laten scheren hebben en dat dan zonder eventuele verdovingspasta of hem laten in te spuiten door de DA.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:11

Maar zelf vasthouden vind ik een risisco voor degene die haar vastheeft.
De praam tussen het halster bedoel ik mee dat je de stok aan de zijkant tussen het halster schuift.

En idd zou ik dit ook als laatste keer scheren beschouwen en volgend jaar op tijd beginnen met dekens.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:11

Volgend jaar wordt ze ook niet meer geschoren :n
Dit jaar was ook niet de bedoeling, maar ben te laat met echt dikke dekens begonnen aangezien het nog zo lang warm was.
Ze is toen ontzettend snel in haar vacht geschoten en kan haar warmte met rijden niet kwijt.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:24

Sommige paarden hebben vooraf (door komst veearts of aanvoelen spanning) al teveel adrenaline in het bloed zodat de verdoving echt niet goed werkt. We hebben 3 jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt. Scheren ging redelijk, ook de benen, tot de hals aan de beurt kwam. Tweede keer met verdoving dierenarts, leek rustig tot lampje scheerapparaat aanging en daarna met praam en veel gedoe en hulp stalhouder gefatsoeneerd. Bovendien had de verdoving een soort van vertraagde werking en hebben we savonds nog in angst gezeten omdat pony bleef liggen/slapen in stal en niet meer op wilde staan. Voor ons was het dus eens maar nooit meer! Hebben wel overwogen over "paardenfluisteraar" in te schakelen ook ivm problemen bij inenten en ik had ook weleens bij tv-programma gezien dat ze ook goed kunnen helpen bij scheren. Mijn dochter heeft het er ook weleens over om pony zelf te scheren, omdat hij van haar veel toelaat, maar van mij hoeft het echt never ever meer!