Ervaringen met Bucasdekens gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 22:32

CCindy schreef:
maar waarom dan meerdere uitvoeringen maken?

Omdat er zo veel verschillende manieren zijn waarop paarden 's winters gehouden worden.

24/7 buiten, alleen overdag buiten, 23/7 in een warme stal, enz,enz.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 22:45

melaniepk schreef:
Ik heb deze deken besteld:

Citaat:
Bucas Smartex Medium
De Smartex Medium is een tussenuitvoering, minder warm als de dikke All-in-one deken maar toch gevoerd met een 200grams vulling. Perfecte deken! Alle Smartex dekens zijn: waterdicht, ademend en extreem sterk. De "stay-dry" fleecevoering transporteert zweet en vocht zodat het paard volledig opdroogt.

Zoals ik het lees mag ik aannemen dat hier dus wel een 200 grams vulling buiten de fleece om in zit ?

En nu maar hopen dat er daadwerkelijk een 200 grams vulling in zit, bij de power turnout light full neck staat ook • 270g isolatie + Power Stay-Dry fleecevoering , maar er zit alleen maar een fleece voering in

Yessy

Re: Ervaringen met Bucasdekens gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:47

Volgens mij zit in de medium niet heel veel meer dan 200 gram hoor. Het is gewoon een fikse fleecelaag.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:41

Deze Bucas net gepast, was juist weer veel te krap.
Ik geef het op met Bucas, heb gewoon geen Bucas pony denk ik.
Nu de Rambo proberen, hoop hier op wat meer geluk.
Dan hebben we nog Weatherbeeta, en dan is het klaar, heb ik zo ongeveer alles geprobeerd.

Wat zijn de verschillen precies?
Rambo - meeste kwaliteit - duurste
Rhino - minder kwaliteit - goedkoper
Amigo - minste kwaliteit - goedkoopst

Ik ga dan weer het liefst voor een 200 grams waar ik eventueel nog een onderdeken onder zou kunnen doen.
Zat te denken aan de Rambo Original Medium (200 grams).
Vind het wel een nadeel dat Horsware geen loopsplitten heeft.

Stalgenoot van me heeft hele goede ervaringen met Epplejeck dekens. Wat over gelezen net, klonk ook goed.
Morgenmiddag/avond dus weer op dekenjacht... liefst een rambo, anders een Epplejeck proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:44

Ik heb de regendeken van bucas en de smartex medium. Lekker warm, waterdicht, scheurvast en past op mijn kwpn paard perfect, ik ben er helemaal weg van. Als mijn tinker ooit een op moet dan ga ik voor hem ook naar de bucas kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:45

Yessy schreef:
Volgens mij zit in de medium niet heel veel meer dan 200 gram hoor. Het is gewoon een fikse fleecelaag.

Bucas heeft geen 'vulling' maar een isolerende ademende laag, met de warmte van vulling. Vandaar dat de dekens niet dik zijn. Kijk maar eens bij de omschrijvingen bij de paardendrogist.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:46

Ik ben fan van buccas,ik koop never nooit meer iets anders,heb t wel geprobeerd want als je voor 3 paarden moet kopen doet je knip wel zeer..maar ik heb er nu wel een aantal die al meerdere jaren meegaan,de oudste al zeker 7 jaar en nog waterdicht! ook na wassen.
ze kunnen ook tegen een stootje want de heren gaan hier niet lu...ig met elkaar om en ze sleuren en trekken nog wel s aan een deken. kortom buccas yeah! *\o/*
en het is idd fijn dat er zoveel verschillende zijn,voor elk weer of manier van paard houden een dek.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:53

Er zit gelukkig wel een dikke 200 grams voering in :j, hij is zelfs nog te warm denk ik als ik hem nu op zou gooien, dus heeft mijn paard zijn 100 grams dekentje nog eventjes op ;)

yvonnedv schreef:
melaniepk schreef:
Ik heb deze deken besteld:

Bucas Smartex Medium
De Smartex Medium is een tussenuitvoering, minder warm als de dikke All-in-one deken maar toch gevoerd met een 200grams vulling. Perfecte deken! Alle Smartex dekens zijn: waterdicht, ademend en extreem sterk. De "stay-dry" fleecevoering transporteert zweet en vocht zodat het paard volledig opdroogt.

Zoals ik het lees mag ik aannemen dat hier dus wel een 200 grams vulling buiten de fleece om in zit ?

En nu maar hopen dat er daadwerkelijk een 200 grams vulling in zit, bij de power turnout light full neck staat ook • 270g isolatie + Power Stay-Dry fleecevoering , maar er zit alleen maar een fleece voering in

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:16

ik heb ook een aantal bucas dekens.

bijna alle oudere types
die met fleece gevoerd
zonder vulling
deze heb ik nu op en blijven zolang mogelijk op
onze lespaarden hebben er vaak genoeg aan in de winter
als het heel koud is krijgen ze een 300 grams winterdeken op
alleen mijn merrie heeft nog een dikkere bucas, ook met fleece gevoerd maar deze is veel dikker dan de andere, en deze is echt lekker warm 's winters

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:32

Qualiteit van de bucas is prima; alleen lichtelijke schuurplekken op de schoft. Nadeel van het oude type vind ik dat het tussenstukje bij de voorsluiting (dus niet die verbreding die je extra kunt kopen) bij regenachtig weer nat wordt. Nieuwe type heeft dat niet!
Enneh; al die tabelletjes; er staat niet bij of die van toepassing zijn op een geschoren of ongeschoren pony; lijkt mij dat je toch je eigen gevoel moet volgen! Vachtje minder is toch dekentje meer; mijn idee is dat de aio voldoende is voor een geschoren pony! Bij bucas zit het niet in het gewicht van de vulling; maar ook in de qualiteit van de vulling en buitenstof. Dus niet zweterig; vandaar het grote temperatuurbereik.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:07

Ik heb vrijwel alle outdoordekens van Bucas.
Van ongevoerd tot de smartex all in one, de zwaardere versie.

Ik heb deze dekens allemaal maar 1 winter op gehad. Momenteel gebruik ik alleen nog de ongevoerde regendeken en de licht gevoerde bij échte kou.
Ik ben erg te spreken over deze dekens.

Kwalitatief zijn ze heel goed en stevig. Daarnaast vallen ze bij mijn paard goed, geven goede schoudervrijheid en hij krijgt geen schuurplekken.
Ik heb de ongevoerde regendeken alleen op bij vele regenval. De dikkere versie bij extreme kou (afgelopen winter 1 week bijv).

Verder staat mijn paard zonder deken.

Dekens kosten wat, maar ik vind het ze waard :)

nienke65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:35

Vandaag is mijn kwpn-er geschoren. Ze had de Bucas Smartex Big-Neck op en dat ging prima. Maar wat moet ik nu doen? Velletje eraf, dekentje erbij?? Ik heb er nu een onderdeken van 200gr onder gedaan. Ik lees op dit forum dat het met de Bucas niet de bedoeling een onderdeken te gebruiken, maar ik ben bang dat ze anders toch te koud wordt? Of is de marge van Bucas zo groot dat ze nu met dezelfde deken toekan? Overdag staat ze buiten, 's nachts binnen. ze staat op een pensionstal en ik kan er niet elke dag naar toe om dekens te wisselen.

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:32

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik voor een bucas deken aan het kijken voor mijn paard, ik heb alleen een aantal dingen ik hoop dat jullie daar een antwoord op hebben :)!

De BUCAS POWER TURNOUT LIGHT HIGH NECK, zou 270 gr vulling hebben, op andere sites lees ik weer dat hij alleen fleece fulling heeft. Weet iemand wat voor fulling deze deken heeft?

De verhouding ligt die anders als bij een andere deken? Ik zie bij een bovenlengte van 125, staat 5'6, en onderlengte 168. Normaal heb ik 125/175 dus 5'9. Zal dit passen? Mijn andere deken is een weatherbeeta.

En ik lees ook veel dat bucas dekens redelijk smal van voor zijn, zijn ze echt heeel smal van voor? Hij is wel bedoelt voor een ijslander.

Heeft iemand ook een idee hoeveel denier de dekens zijn, dit kan ik nergens vinden..

Heel wat vragen,, ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:30

Mijn Andalusier heeft ook gewoon de normale maat, niet een bredere omdat hij wat stevig is, dus qua pasvorm vallen ze goed.
Onze pony;s hebben ook de 125/165, die zijn 1.43 en nog wat iel,daar kunnen ze nog flink in groeien, bij hun valt de deken ruim, wel goed bij de borst.
Mijn anda heeft 135/185 en is 1.60, valt ook goed, ik ben dus tevreden.

Ik heb nog 2 halsstukken van Bucas te koop, nieuw,gaan met klitteband vast aan alle Smartex dekens, in de winkel zijn ze 70 euro per stuk, voor de helft is hij te koop.....

De site van de paardendrogist is vrij duidelijk qua diktes en stof.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:43

Onze pony van 1.37, welsh; heeft de 115/155 en past prima; maatje groter zou misschien kunnen, maar echt niet kleiner. Verhouding bij Bucas is inderdaad anders dan bij andere merken; de 155 onderlengte is dan meestal echt te klein.
En de buitenstof; het is dezelfde bassilic nylon als b.v. de Rambo dekens hebben; er is geen betere buitenstof dan deze volgens mij!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:18

wiilemijn schreef:
De BUCAS POWER TURNOUT LIGHT HIGH NECK, zou 270 gr vulling hebben, op andere sites lees ik weer dat hij alleen fleece fulling heeft. Weet iemand wat voor fulling deze deken heeft?

De Light heeft alleen een fleece vulling.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:33

Heb al 2 jaar een Bucas Rain (of zo iets), zonder noemenswaardige voering, MET volledige hals, 1.90, die paste inderdaad niet rond de schouder/halsaanzet, maar ook bij Paardendrogist zo'n Bucas-borstverbredingsstok van 12.50 er bij gekocht: toen paste-ie perfect.
De deken is ijzersterk, zelfs bestand tegen knabbelgrage Shettenmaatjes in de wei, en inderdaad droogt paard (Tinker x Fries) indien enigzins klam, onder de deken gewoon keurig op.
Heb wel enkele malen moeten inspuiten met nieuw laagje voor de waterbestendigheid, maar als je dat eenmaal weer hebt gedaan is-ie gewoon weer helemaal regenvast. Er zit een hele dunne zwarte fleece-achtige voering in, voor mijn paard ideaal, omdat hij niet geschoren wordt, maar wel traint, dus voor de warmte niet nodig: hij blijft gewoon sschon en droog er onder (weidegang 24/7 hele jaar door), dus in de ochtend kun je meteen opzadelen ook.
De full neck heb ik vanwege lange witzwarte manen, die raken als ze nat worden en meneer gaat rollen akelig in de klit, blijven er mee ook schoon en droog.
Overigens: de onderste twee klittenbandsluitingen om e hals krijg ik inmiddels niet meer dicht: meneer Jaopie heeft een zware hals!. Dus doe ik alleen de bovenste dicht, blijft ook zitten.
de deken is inmiddels wel een keer of 10 gewassen, koud in de wasmachine: ik ben dus tevreden!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:42

terpentijn schreef:
de deken is inmiddels wel een keer of 10 gewassen, koud in de wasmachine: ik ben dus tevreden!

Was je hem dan met dat wasmiddel van Bucas?

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:58

Oke, dank jullie wel. Wat voor maat hebben jullie bij een ander merk? i.v.t. bucas. Neem je dan de bovenlengte of de onderlengte?

estelle3333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:32

CCindy schreef:
Deze Bucas net gepast, was juist weer veel te krap.
Ik geef het op met Bucas, heb gewoon geen Bucas pony denk ik.
Nu de Rambo proberen, hoop hier op wat meer geluk.
Dan hebben we nog Weatherbeeta, en dan is het klaar, heb ik zo ongeveer alles geprobeerd.

Wat zijn de verschillen precies?
Rambo - meeste kwaliteit - duurste
Rhino - minder kwaliteit - goedkoper
Amigo - minste kwaliteit - goedkoopst

Ik ga dan weer het liefst voor een 200 grams waar ik eventueel nog een onderdeken onder zou kunnen doen.
Zat te denken aan de Rambo Original Medium (200 grams).
Vind het wel een nadeel dat Horsware geen loopsplitten heeft.

Stalgenoot van me heeft hele goede ervaringen met Epplejeck dekens. Wat over gelezen net, klonk ook goed.
Morgenmiddag/avond dus weer op dekenjacht... liefst een rambo, anders een Epplejeck proberen.

Anky dekens zijn ook goed! :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:26

wiilemijn schreef:
Oke, dank jullie wel. Wat voor maat hebben jullie bij een ander merk? i.v.t. bucas. Neem je dan de bovenlengte of de onderlengte?

Onze pony zit een beetje tussen de 165 en 175 in. Ik heb nu een 130 rambo en die is wel een beetje aan de lange kant.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:02

Ik heb de bucas all in one . Is 490 grams.
Echt ideaal. Ben d'r zo blij mee ! :D 8-)
Echt ideaal. Hij ventileerd ontzettend.
Had em erop voor het scheren 2 weken, toen geschoren en gewoon weer alleen de all in one opgedaan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 13:04

Ik ben van plan om de pony deze week voor de tweede keer te scheren. Hij heeft een turnout full neck op. Zal ik er dan een staldeken onder doen of zal de turnout volstaan?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:07

Ik zou eind vd week scheren, en dan hetzelfde deken op leggen als nu. Dit deken was ie namelijk met de hele koude temperaturen onder vriespunt de afgelopen tijd, ook gewend. Hij zat natuurlijk niet zo dun in zijn vacht als wanneer je hem opnieuw scheert, maar als je hem nu op het goede moment weer scheert (dus wanneer het ineens net iets warmer is, minstens 5 graden ofzo?) komt dat mooi uit.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:54

Ik heb meerdere bucas dekens: All In One (2x), smartex rain, turnout light, irish extra en bucas zweetdeken en ik ben over allemaal goed te spreken. Ik vind het hele fijne dekens, ze ademen echt super en liggen als een huis. De All In One schijnt tot -15 te zijn maar toen het hier laatst zo koud was, moest ik er een deken bij leggen. Maar verder zijn ze perfect voor de nederlandse wintertjes. Nog nooit doorgelekt, paarden zijn altijd kurkdroog onder hun dekens en dat is wel zo fijn als ze 24/7 buiten staan. Ze hebben wel een schuilstal maar staan ook vaak zat in de (stort)regen en dan ben ik blij dat ze mooi droog blijven, slaap ik ook weer lekker ;)