boxrust & 2x per dag stappen aan de hand, probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IRIIZ_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:06

ik hou mijn paard altijd even bezig met wortels en snoepjes

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:13

Wij hebben er ook zo een. Stappen inderdaad in de gang en met twee streepjes sedasan. Dat gaat goed. Maandag echo en dan hopelijk groen licht om wat te gaan doen....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:01

Jeanine84 schreef:
Jazz van een vriendin van me staat al een jaar op box rust en mag 3x per dag stappen..deze wordt iedere morgen verdoofd..paard is een echte Jazz en dus ook niet aan de hand te stappen zonder verdoving!

Het is offtopic, maar ik moet het even kwijt. Ik vind dit echt volstrekt paard onwaardig. Ook enig idee wat die verdoving op de lange duur gaat vernielen in het lichaam? Ik vind niet dat je een paard dit aan mag doen...

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:27

Tsk, weer zo lekker kort door de bocht dit.
En wat vind je dan wel Melanie5 ? Je komt ook niet met een oplossing.
Zelf ook wel zoiets meegemaakt ? En hoe heb jij het opgelost dan.
Je vindt het niet paardwaardig, maar als dit de enige oplossing is hebben mensen geen keus, behalve afscheid nemen van het paard, heb je daar wel aan gedacht.

Rivendell

Re: boxrust & 2x per dag stappen aan de hand, probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:49

Daar heb ik zeker aan gedacht. Ik heb zelf een aantal jaar terug een merrie in laten slapen omdat ze ook bijna een jaar boxrust kreeg voorgeschreven. Ik begin daar gewoon niet aan. Mijn merrie zou ales gesloopt hebben op stal, inclusief zichzelf.
Geen afscheid kunnen nemen is de reden waarom zoveel paarden onnodig pijn lijden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:00

Bij ons heeft er ook eens een paard 6 maanden op boxrust moeten staan en dat was dan net de zenuwachtigste van heel de stal.

Eerste dag heeft hij letterlijk geprobeerd uit z'n box te springen (dus over de tralies van de bovendeur).
2de dag was hij iets kalmer omdat we 1 van de merries opgeofferd hadden om ook mee binnen te staan, toen stapte hij enkel constant rondjes met af en toe een huppeltje.
3de dag leek hij dan eindelijk te berusten in z'n boxrust.

Hij mocht 6 weken gewoonweg niet uit z'n box en daarna moesten we beginnen met stappen en opbouwen.

Dat stappen hebben we 1 keer aan een gewoon hoofdstel geprobeerd. Daarna zijn we gelijk overgeschakeld op menhoofdstel inclusief oogkleppen en menstang en een longeersingel, lange leidsels erbij en dan werd hij zo aan de lange teugel gestapt. Met het menbitje bleef hij wel braaf en zijn we veilig z'n revalidatie doorgekomen.

Na die 6 maanden had hij er een serieuze ton onder gekweekt omdat hij op box wel onbeperkt hooi kreeg.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:10

Hoeveel krachtvoer krijgt ze nog? Dat zou ik tenminste halveren..
En ja, het blijft moeilijk om eenpaard duidelijk te maken dat hij alleen mag stappen.
Alle opties die ik kan bedenken, zijn al genoemd.

Als ik op dit moment een paard had met een dergelijke blessure, zou ik direct naar Wolvega gaan om daar het paard te laten onderzoeken.
Hoewel wij een hele goede da hebben, heb ik nog steeds het idee dat we bij mijn paard te snel hebben opgegeven en toch niet op de juiste manier opgegaan zijn met de blessure.

Ik weet niet welke da je hebt maar ik zou je anders willen aanraden om eens kontakt op te nemen met Dierenkliniek Wolvega. Ik weet dat ze daar ook een techniek hebben waarbij ze bloed afnemen van je paard, die bewerken en dan een bepaald "onderdeel" van het bloed terugspuiten in het paard.
Toen ik afgelopen voorjaar met mijn paard daaar was (voor iets heel anders daan de pees) hebben we het daar over gehad en nog is er nog bekeken of deze methode nog iets was voor mijn merrie..
Zou zeggen; neem het eens in overweging..(moest dit even kwijt :P )

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:14

Kan je niet samen met iemand anders het paard tussen jullie innemen. Allebei een touw aan het halster en wandelen maar.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:24

Melanie5 schreef:
Jeanine84 schreef:
Jazz van een vriendin van me staat al een jaar op box rust en mag 3x per dag stappen..deze wordt iedere morgen verdoofd..paard is een echte Jazz en dus ook niet aan de hand te stappen zonder verdoving!

Het is offtopic, maar ik moet het even kwijt. Ik vind dit echt volstrekt paard onwaardig. Ook enig idee wat die verdoving op de lange duur gaat vernielen in het lichaam? Ik vind niet dat je een paard dit aan mag doen...

Ja heb je gelijk in. Maar dat geeft dus een dilemma. Het paard bij ons moet om de pees te laten herstellen echt niet lopen springen. Maar zo stappen gaat echt niet. Ze springt over je heen. ij wilden ook niet dagelijks sederen en stappen dus niet dagelijks. Maar dat geeft een ander risico. De pees is zich op de echo's goed aan het herstellen. Maar dit nieuwe peesweefsel heeft eigenlijk door de vele boxrust te weinig 'rek' gehad. Als we zo verder mogen zullen we dus héél rustig moeten opbouwen. en dat kan alleen met sedatie.

Alternatief is: paardwaardiger half jaar en pees helemaal kapot. en dan? Dus het is kiezen tussen twee slechten. En ik denk.... Half jaar stappen met sedatie en dan herstelperiode waardoor het paard weer een volkomen normaal en paardwaardig leven krijgt toch de moeite waard is.

Daar moet ik bij zeggen dat dit paard de boxrust bijzonder goed verdraagt. Wind zich helemaal niet op en toont zich tevreden. Mits er wel genoeg gepoetst, getroeteld en pepermuntjes gevoerd wordt....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:25

vind je het zelf spannend om te stappen met je paard? ik bedoel, ben je bang dat er iets gaat gebeuren?
paarden hebben dit sneller in de gaten dan wij zelf helaas.
zo ja, probeer zelf te ontspannen en zo min mogelijk na te denken over wat er zou kunnen gebeuren als... (dat ene zijltje gaat wapperen, die trekker straks langs rijd, ik noem maar wat)
ga gewoon lekker stappen, schrikt ze, prima, zolang ze er maar niet vandoor gaat en begint te galopperen.

wat je ook doet, je eigen veiligheid is het belangrijkst.

probeer het een tijdje met een hoofdstel in, denkt ze er aan om iets te gaan doen, geef je een ruk aan dat touw, meteen klaar met die onzin. dit zal ze wel voelen, maar dat is nu juist de bedoeling.
met een hengstenketting precies hetzelfde verhaal, gewoon 1 korte ruk aan dat touw en weer los. als ze dan een stukje naar achter loopt is helemaal niet erg, graag zelfs, teken dat het door is gekomen.

ik heb veel gewerkt met hengsten en jonge paarden dus weet hoe het is..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:33

Je bent hier al heel erg goed voorzien van tips trics etc, mocht je nog meer willen en ook af en toe eens lekker je hart luchten ben je meer dan welkom in ons topic in de HK. Heel veel ervaring met peespaardjes, zowel revaliderende als genezen als helaas...

[HK] peesblessures 6: wij geven staples

We zijn net aan een vers topic begonnen maar in de opening staan links naar de andere topics. En uiteraard mag vragen altijd!!! (We geven met liefde een schouder om op uit te huilen of een schup onder je hol om door te gaan, maar net wat je nodig hebt :D )

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:24

Ook ik heb ( helaas ) meerdere paarden met een peesblessure gehad. Wij hebben de paarden ook iedere keer 2 streepjes tranquigel gegeven. Het is natuurlijk niet ideaal, maar zo blijven we wel wat rustig(er). Constant draaien, wegspringen etc. is ook niet bevordelijk voor je paard. Ik heb het ook op aanraden van mijn veerts gedaan, en het kan geen kwaad om het langdurig te geven.