Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Waratje schreef:Marc, een heet paard is heel anders dan een rustig paard. De vorige eigenaar zal het gedrag van het paard misschien niet positief hebben verbeterd (of wel, maakt ook niet uit), maar het karakter is wat het is.
Mijn merrie is ook een heet paard van karakter, er is geen discussie over dat ik bepaal wat er gebeurt (ze heeft wel inspraak), maar ze zal heet zijn tot haar dood. Dat heeft niets te maken met leiderschap of het gebrek daaraan. Heel veel mensen willen/kunnen daar niet mee omgaan, worden boos, of bang, of allebei en dan wordt het inderdaad erger en moeilijker. Maar als je in de basis niet kunt lachen om die fratsen en niet kunt vertrouwen dat ze bij je blijft, dan heb je met zo'n paard een groot probleem en kun je er beter een andere baas voor zoeken en voor jezelf een ander paard.
Het is niet nodig dat iedereen een dusdanig geweldige "leider" is dat hij/zij door ieder paard als zodanig wordt geaccepteerd en er dan ook nog gemakkelijk mee uit de voeten kan. Met sommige persoonlijkheden kun je vrienden worden, met anderen gaat het nooit wat worden. Dat (h)erkennen is dus de kunst
Ashley5 schreef:Ik ben het met Waratje eens.
Ik ben altijd consequent geweest in het straffen en belonen van mijn paard. In het begin was ik helemaal niet bang voor hem. Dat hij me uitprobeerde maakte me niet uit. Vrijwel niemand anders durfde er op. Maar door een paar erg vervelende valpartijen door gemene trucjes van hem is het vertrouwen gewoon gezakt. Ik heb wel geleerd mijn angst opzij te zetten en nog gewoon te bluffen. Maar daar wordt het paardrijden niet leuker op.
Op andere paarden ben ik niet bang. Het was echt bij mijn eigen paard door die ervaringen. Maar doordat geen zin meer heb in rondstuiteren door de bak kies ik ook liever voor een paard met een rustiger karakter. En natuurlijk mag die heus wel eens uit z'n schoenen springen en eens uitproberen. En natuurlijk zal ik daar ook vanaf gaan vallen. Maar daar ben ik niet bang voor. Het zat puur aan dat paard vast, die angst.

AMEN.