Serieus probleem, billen kapot rijden. Wat is de oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:25

beantsje schreef:
Natuurlijk heeft doorrijden alles te maken met de zit; vaak wordt dan té krampachtig het bekken gekanteld of achterover gehangen.
Het is uiteraard aan de instructrice om dit te corrigeren, maar dat kost tijd.
En als zo'n meiske dan steeds de billen stukrijdt, is de lol er gauw af en valt er niks meer te corrigeren.

Ja, en nu nóg een stapje verder achteruit.
Waarom niet bij het begin beginnen?
Voorkómen is beter dan allerlei symptoombestrijding.
Goede instructie laat de ruiter niet meer doen dan deze binnen de mogelijkheden van diens ontwikkeling heeft.

Je kan niet rennen voor je kan lopen.
Je kan niet op een bewegend paard zitten als je niet goed kan zitten.
Dráf is helemáál niet aan de horizon.

Het probleem is dat de ruiterij aan de dunne kant van de trechter begint, begint met op een bewegend paard zitten. Dit terwijl vrijwel geen ruiter kan zelfs maar veilig kan opstappen.
Daarom geef ik geen les. Beginnen doe je bij de basis en als de wil daartoe ontbreekt is het zinloos.

xDeniiseex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:00

Ik had dat eerst ook, nouja niet kapot, maar wel schraal, toen heb ik een tijdje zo'n wielrenners broek eronder gedragen en toen ging het wel weer.

tieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:39

Ik heb er ook veel last van. Je volledig stukrijden. Vreselijk. En toch stug doorgaan he. ;)
Ik rij op manege paarden. En bij de een is het erg en bij de ander valt het mee.
Maar goed. Meerdere tips voor je:
Van te voren vaseline smeren op de billen.
Een gelpad op het zadel doen. Die zijn universeel
Een zadelbontje op het zadel doen.
Een deken onder het zadel doen
Speciaal ondergoed met een dikkere kruislaag.
Broek met een (kunt) suede zit. Maar zeker een goed passende broek! Als de broek te wijd zit, gaat deze ook schuren.

Nou, tips opgedaan door jarenlange ervaring. Succes ermee!

tieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:48

Ik heb nog wel zo'n zadelbontje te koop. Tweedehands. Ik gebruik nu zelf nl. het gelpad voor op het zadel. Laat maar weten als je interesse hebt.

loismannem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:41

ik weet niet of het helpt want dit probleem heb ik zelf niet,
maar ik heb zelf zo'n bontje die je op je zadel kan doen, misschien helpt dat ?
het zit in iedergeval wel heel fijn al zeg ik het zelf.
En boxershorts, misschien helpt dat ook ?

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:53

Als je een fijne, hele betaalbare broek met kunstlederen zit zoekt, de Harry's Horse® Rijbroek 'EZ-sit Full Seat' zijn aan te raden. Ik heb er een in de kast liggen en deze rijdt heerlijk. Met deze broek is het bijna onmogelijk om in je zadel heen en weer te schuiven. Dit, in combinatie met goed ondergoed, zal het probleem misschien wel verhelpen.
Ik heb het één keer gehad dat de blaren op mijn billen stonden maar dat was na een rit van 6 uur in de Loonse en Drunense Duinen met een te dunne rijbroek en een string daaronder :o. Heb een week niet normaal kunnen zitten. Verder heb ik er gelukkig geen last van...
Succes i.i.g.!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:18

Huertecilla schreef:
Ja, en nu nóg een stapje verder achteruit.
Waarom niet bij het begin beginnen?
Voorkómen is beter dan allerlei symptoombestrijding.
Goede instructie laat de ruiter niet meer doen dan deze binnen de mogelijkheden van diens ontwikkeling heeft.

Je kan niet rennen voor je kan lopen.
Je kan niet op een bewegend paard zitten als je niet goed kan zitten.
Dráf is helemáál niet aan de horizon.

Het probleem is dat de ruiterij aan de dunne kant van de trechter begint, begint met op een bewegend paard zitten. Dit terwijl vrijwel geen ruiter kan zelfs maar veilig kan opstappen.
Daarom geef ik geen les. Beginnen doe je bij de basis en als de wil daartoe ontbreekt is het zinloos.

't Is ook maar goed dat je geen les geeft. Wat wil je dan, die kinderen eindeloos laten stappen? Of zelfs op een stilstaand paard alleen maar oefeningen doen? Lekker motiverend voor die kleintjes...
Les geven aan kinderen is ook compromissen sluiten. Het moet wel leuk blijven. Ik ken iemand die technisch gezien heel goed les gaf maar waar elke week wel een kind huilend uit de les kwam. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Symptoombestrijding als tijdelijke oplossing is niet zo erg, als het maar én-én is. Dus én nu met een lapmiddel het doorrijden voorkomen, en de zit verbeteren mbv oefeningen en zitles. Want we zijn allemaal hobbelend begonnen en dat komt uiteindelijk vanzelf wel goed.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:32

[/quote]

Ik denk dat je gelijk hebt, haar zit is nog niet goed,maar ja,dat kan ook nog niet met 4 privelessen ;) Toch denk ik wel dat het hem daarin zit, ze rijd te krampachtig ,te gespannen en geconcentreerd.
Ze moest tijdens het draven doorzitten en dan de benen dus ook releaxed laten hangen, dat lukte haar niet en ging steeds weer lichtrijden of juist knijpen met haar benen.
Ik ben het ook met je eens dat ze juist de basis goed moet aanleren en heb daarom ook juist deze manege gekozen, omdat ik wil dat ze alles goed leert en niet halfslachtig gaat rijden, ik heb ook liever dat ze nog 10 privelessen nodig heeft, dan dat ze als ze het maar half kan ,in een groep gegooid word ;)
Dat het aan de instructrice is om haar dat juist aan te leren klopt wel, maar als Romy (mijn dochter) het niet durft te zeggen, weet zij natuurlijk ook niet dat ze waarschijnlijk niet goed zit en er een probleem is, dus dat gaan we woensdag als eerst doen, het haar zeggen en in ieder geval wel een andere rijbroek kopen met een beter zitvlak :D[/quote]

Ze kan ook krampachtig gaan zitten juist doordat het zeer doet en ze daarmee haar billen wil ontzien. Flink veel vasaline erop en een onderbroekje waarvan de naden niet in de liezen drukken. Bij de Hema hebben ze (heren) boxersshorts die fijn zitten. Wel opletten dat er alleen platte naden inzitten.
Let niet teveel op al die opmerkingen dat je dochter eerst maar eens goed moet leren rijden. Er staat nergens geschreven dat dat met heel veel pijn gepaard moet gaan. Als je kind leert zwemmen krijgt het ook eerst bandjes om de armen om boven water te kunnen blijven. Daarna eens een plankje zodat ze de beenslag goed kunnen oefenen en als dat goed gaat mogen ze het met een enkele gordel van kurken om de middel proberen. Er is niemand die zijn kind zo het water ingooit en er vervolgens tegen zegt :"Een onafhankelijk slag ontwikkelen, dan leer je vanzelf wel zwemmen."
Paardrijden is niet anders. Je hebt niet uit jezelf een onafhankelijke zit, die moet je aanleren. Als dat met veel pijn gepaard gaat blijf je altijd krampachtig zitten omdat je alleen maar bezig bent om de pijnlijke plekken te ontzien.

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:52

heb ik ook eerst gehad bij mij lag het aan me onderbroek nu altijd met een boxer en ik heb een zadelbontje probleem over :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:16

beantsje schreef:
't Is ook maar goed dat je geen les geeft. Wat wil je dan, die kinderen eindeloos laten stappen? Of zelfs op een stilstaand paard alleen maar oefeningen doen? Lekker motiverend voor die kleintjes...

Zoon en nichtjes onderwijs ik met plezier.
Ik maak het spelenderwijs leuk. Balspel te paard, boogschieten te paard, etc. Stilstaand, stap of draf.
Spelenderwijs stukjes techniek aanbieden. Het waaróm laten ontdekken en uitleg aanbieden, laten testen.
Liever kort, eindigen met een succeservaring en dan morgen weer, dan 5 minuten te lang.
Oh, en het begin is zelfs eerst zónder paard. Dan op de grond met het paard leren communiceren, de logica van het systeem laten ontdekken. Heel motiverend voor hen dat ze ervaren dat het paard positief reageert op correcte communicatie. Dat ze ervaren dat ze kwaliteit van wat ze doen kunnen beinvloeden en zo de kwaliteit van het resultaat.

Ik ga al heel rap de bak uit ook. Heuvel op heuvel af, leuke dingen bezoeken met paard als vervoermiddel. Onderweg spelenderwijze stukje techniek aan bieden.

Iets zinvols toevoegen opdat theorie een reden heeft, een leuke bestemming toevoegen opdat het rijden reden heeft.
Heel motiverend voor de kleintjes ja :D

De kleíntjes zijn het probleem niet schreef ik al.

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:21

Ik heb dit ook gehad..
Ik kreeg toen een bondje en het was over :D! (lag ook aan het zadel want op andere zadels had ik het niet)
Wij hadden het overlegt met de manege eigenaar en die gaf deze tip toen

tieka

Re: serieus probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:27

het ligt ook vaak aan het zadel. Vooral manegerijders hebben dat nadeel. Want dan moet ieder zadel voor iedereen passen. En dat lukt helaas nooit

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:31

SBL schreef:
Als je kind leert zwemmen krijgt het ook eerst bandjes om de armen om boven water te kunnen blijven.

Eerst in een pierebadje lekker watervrij maken toch?!
Dan in water, evt. met bandjes, wat hooguit borsthoog is en wederom spél!
Dat boven water blijven en zwemtechniek aanbieden wordt dan een behoéfte en geen ´les´.

Maar ja, ze moeten leren ´zwemmen´. Een diploma halen.....

Ik heb nog ergens fotos van mijn turf van 3 met zwembandjes om aan het boogschieten. Vond hij ´lekker veilig´. Prima hoor. Vertrouwen, dat het goed gaat, de succeservaringen leggen een basis.
Nu schiet hij zonder ´les´ fluitpijlen (signaalpijlen) en dat is niet makkelijk.
Hij raakt nog steeds niet veel, maar dat is ondergeschikt aan de techniek van schieten eigne maken. Dat komt wel, dat raak schieten. Hij vindt het schieten op zích leuk. Kun je nagaan als hij straks wat consistenter raak schiet :D
Zwemmen, boogschieten, net paardrijden. De korste weg naar het doel is vaak geen recht lijn ;)

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:16

Huertecilla schreef:
SBL schreef:
Als je kind leert zwemmen krijgt het ook eerst bandjes om de armen om boven water te kunnen blijven.

Eerst in een pierebadje lekker watervrij maken toch?!
Dan in water, evt. met bandjes, wat hooguit borsthoog is en wederom spél!
Dat boven water blijven en zwemtechniek aanbieden wordt dan een behoéfte en geen ´les´.

Maar ja, ze moeten leren ´zwemmen´. Een diploma halen.....

Ik heb nog ergens fotos van mijn turf van 3 met zwembandjes om aan het boogschieten. Vond hij ´lekker veilig´. Prima hoor. Vertrouwen, dat het goed gaat, de succeservaringen leggen een basis.
Nu schiet hij zonder ´les´ fluitpijlen (signaalpijlen) en dat is niet makkelijk.
Hij raakt nog steeds niet veel, maar dat is ondergeschikt aan de techniek van schieten eigne maken. Dat komt wel, dat raak schieten. Hij vindt het schieten op zích leuk. Kun je nagaan als hij straks wat consistenter raak schiet :D
Zwemmen, boogschieten, net paardrijden. De korste weg naar het doel is vaak geen recht lijn ;)

Nee hoor, ik ben van de oude garde, gelijk het diepe in gegooid. Wel met bandjes hoor.
Maar wat het paardrijden betreft. Het zou mooi zijn als er een mechanisch oefenpaard bestond waarop een ieder eerst aan de bewegingen van een paard kan wennen en daarna pas op een paard word gezet. Dat is er echter niet. Zou wel een markt voor zijn trouwens. Elke manege wil er wel eentje hebben denk ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:34

SBL schreef:
Het zou mooi zijn als er een mechanisch oefenpaard bestond waarop een ieder eerst aan de bewegingen van een paard kan wennen en daarna pas op een paard word gezet. Dat is er echter niet. Zou wel een markt voor zijn trouwens. Elke manege wil er wel eentje hebben denk ik.

Een oefenpaard bestaan al eeuwen. Duarte schrijft in 1438 dat hij en zijn vader en in elk paleis één heben opdat ze ook tijdens noodzakeliijk ´kantoorwerk´ dagelijks met harnas van de grond zonder beugels in het zadel kunnen springen.
Dat is het ´paard´ uit de gymzaal...
Vroegáh stónd er zo´n ding in veel maneges en was droog oefenen normaal.
Er zíjn nog wel instructeurs die er gebruik van maken.

Het is heel vreemd dat er wel oefentoestellen zijn en standaard gebruikt worden voor les in mennen. Er is alle reden om dit ook voor paardrijden te doen.
Tot slot bestáát er een versie van het oefenpaard met mechaniek.

Het probleem is niet dat het er niet is. Het probleem is dat men niet wil leren lopen voor men gaat rennen, niet wil leren zitten voor men gaat rijden.
Dat probleem ligt niet bij de kleintjes en ook niet in het motiveren daarvan.

Zelfs les op het niveau van de Spaanse Rijschool in Wenen is evenveel ´theorie´ in de schoolbanken als ´praktijk´ op het paard.
Dat is aan de basis nóg ´erger´ want daar heeft de aspirant ruiter nog geen idee. Dat de kleintjes gelijk en uitsluitend met de teugels in de hand in het zadel gaan is om te Wenen.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:39

[/quote]

Een oefenpaard bestaan al eeuwen. Duarte schrijft in 1438 dat hij en zijn vader en in elk paleis één heben opdat ze ook tijdens noodzakeliijk ´kantoorwerk´ dagelijks met harnas van de grond zonder beugels in het zadel kunnen springen.
Dat is het ´paard´ uit de gymzaal...
Vroegáh stónd er zo´n ding in veel maneges en was droog oefenen normaal.
Er zíjn nog wel instructeurs die er gebruik van maken.

Het is heel vreemd dat er wel oefentoestellen zijn en standaard gebruikt worden voor les in mennen. Er is alle reden om dit ook voor paardrijden te doen.
Tot slot bestáát er een versie van het oefenpaard met mechaniek.

Het probleem is niet dat het er niet is. Het probleem is dat men niet wil leren lopen voor men gaat rennen, niet wil leren zitten voor men gaat rijden.
Dat probleem ligt niet bij de kleintjes en ook niet in het motiveren daarvan.

Zelfs les op het niveau van de Spaanse Rijschool in Wenen is evenveel ´theorie´ in de schoolbanken als ´praktijk´ op het paard.
Dat is aan de basis nóg ´erger´ want daar heeft de aspirant ruiter nog geen idee. Dat de kleintjes gelijk en uitsluitend met de teugels in de hand in het zadel gaan is om te Wenen.[/quote]

Zo'n ding beweegt niet, heb je niets aan.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:45

Naadloos ondergoed. Het is niet goedkoop maar ik gebruik het al jaren om te rijden. Geen storende naden die bij het zweten op de huid gaan schuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:09

SBL schreef:
Zo'n ding beweegt niet, heb je niets aan.

Dat is juist een voordeel.
Het bewegen is slechts één aspect. Je kan voorbereidend veel op het oefenpaard aanleren. Dat is allemaal verworven kennis en zekerheidsbasis bij overstappen op een levend paard.
Dat is in lijn met één nieuw ding tegelijk en geeft aan waarom zonder basis contraproductief is.

Voor begrip van teugelvoering heb je zelfs in eerste instantie geen houten paard nodig :D

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:02

capriz schreef:
Naadloos ondergoed. Het is niet goedkoop maar ik gebruik het al jaren om te rijden. Geen storende naden die bij het zweten op de huid gaan schuren.

Is ook zo hoor. Ik draag de (heren) boxersshorts van de Hema, met platte naden. En dat is perfect. De meeste problemen heb ik altijd 's zomers, als ik veel transpireer. 's Winters nergens last van.

HannahFrouk

Re: serieus probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:38

Hihi grappig, ik draag tegenwoordig ook herenonderbroeken bij ´t paardrijden. Niet omdat ik last van schuren heb, maar ze blijven gewoon veel beter zitten. Ik heb die van Bjorn Borg, zijn erg geinig om te zien ook. De herenonderbroeken hebben pijpjes, de damesonderbroeken niet (en je kunt wel raden wat er dan gebeurt, idd niet prettig!)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:56

Ik heb er de laatste jaren ook weer meer last van. Heb alle mogelijke vormen van ondergoed geprobeerd, heb op mijn houding gelet, en wat dan ook... het zou aan m'n zadel kunnen liggen, het hangt er ook van af hoe het paard stapt (hoe de gangen zijn en dat voel je via de rug van je paard).
Dus af en toe grijp ik ook naar de vaseline, dat helpt maar heeft één nadeel: door de warmte gaat het wat smelten, en dan kan je wel een vlek achteraan op je broek krijgen... Dus donkere rijbroek aantrekken!

Maxielover

Re: Serieus probleem, billen kapot rijden. Wat is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 02:17

Hoi, ik heb er soms ook last van, vooral met warm weer als ik rijbroek zonder suede zitvlak draag. Ik rij het niet echt open, maar ik heb wel rode plekjes waarbij het een beetje geschuurd heeft... Ik heb er op mijn eigen zadel het minst last van, maar als ik bijv. op een wintec of ander kunststof zadel ga rijden krijg ik sowieso last omdat die zadels knoerthard zijn... Ik heb wel eens met een bontje (zo'n vestan ding, nepbont) gereden, maar ik voel geen verschil. Ik denk dat het wel zal helpen, maar ik heb het niet nodig. Als ik last heb van plekjes doe ik er vaak iets op zoals talkpoeder, calendula of sudo crème. Vooral sudo crème werkt érg goed ! Voordat ze gaat rijden talkpoeder op de billen doen kan ook goed helpen, zodat het zweet door het talk wordt opgenomen en het zout van het zweet niet of minimaal kan gaan irriteren op de huid. Ook zou ik zorgen voor een goed passende rijbroek en een onderbroek die goed aansluit. Ik draag zelf met rijden altijd normale onderbroeken, ik heb wel eens met een hipster gereden maar omdat die meer bil bloot laten vond ik dat toch niet prettig. Mocht het nou écht niet over gaan als je zalfjes geprobeerd hebt, dan zou ik allereerst op zoek gaan naar een rijbroek met suede zitvlak en later mss nog kijken voor een bontje als dat nodig is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:36

Een pad op het zadel?

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:04

Ik weet dat mijn vader hier vroeger ook altijd veel last van heeft gehad (tussen zijn billen) :o Hij heeft gewoon altijd veel vaseline gebruikt en toen is het vanzelf weggegaan.

Zelf heb ik hier gelukkig geen last van. Ik draag wel altijd boxers van Bjorn Borg tijdens het rijden, omdat ik die gewoon lekkerder vind zitten en het dan niet gaat schuren in je lies, wat je met een string wel vaker hebt. Als ik dan eens een "gewone" onderbroek draag, dan zorg ik er altijd voor dat deze geen "scherpe" randjes in de lies heeft (dus onderaan). En hij moet natuurlijk goed zitten en niet in je billen kruipen :+

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:51

Heb ik nog nooit gehad... Maar een gewone echte ouderwetse onderbroek? Omdat ook een boxer iets tussen je billen zit, in elk geval, mijn pieces wel! Of is dat nou een hipster? I dont know...

Een ander zadel zou ik eens proberen, rijd ze altijd op hetzelfde paard? Op een manege kun je vragen of ze eens of op een ander zadel mag(passend op je pony), of op een andere pony (met ander zadel natuurlijk!) Zo kom je erachter of het zadel het probleem is