Kan elk paard buiten staan in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:34

Diablo schreef:
Ik heb hier (o.a.) een Fries en een kwpn-er, die bijna geen wintervacht aanmaken, die redden het dan ook echt niet zonder deken in de winter. Ze worden hier allemaal onbeperkt bijgevoerd en krijgen nog krachtvoer op de koop toe.

Misschien onnodig te vermelden, maar mijn oude dame van 27 (kwpn) krijgt een hele lading dekens op, die kan zichzelf echt niet meer warmhouden.

Hier hetzelfde, mijn paard (ruin van 7 jaar) staat gewoon buiten, hij heeft wel een schuilstal waar hij in kan wanneer hij wilt. In de winter krijgt hij onbeperkt hooi, hij is ook wel een beetje te dik dus die vetlaag heeft hij ook ;)

De vzw-paarden daarentegen, zijn allemaal 25+, en die krijgen een deken op als het echt te koud wordt. Sommigen zijn ook vrij mager door hun leeftijd, en we willen niet dat ze extra energie gaan verspillen aan zich warmhouden.

1976sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:05

Ik zet mijn paard altijd in de winter binnen
Denk dat ze er toch wel last van hebben als het stren vriest
en het zeer nat is buiten.
Denk dat ze er toch wel last van hebben als het stren vriest
en het zeer nat is buiten.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-10-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, plaats aub alles in 1 post en gebruik als je iets vergeet de wijzig knop.

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:00

Dat ligt inderdaad aan het ras en aan de gezondheid, maar elk paard kan wel 's winters buiten staan met een deken. Maar paarden die van nature in de kou leven kunnen er natuurlijk beter tegen dan andere. Maar als het paar dde tijd krijgt een goede wintervacht te ontwikkelen, en 's nachts wel binnen staat, moet het denk ik wel kunnen. Maar let wel goed op wanneer je paard het koud krijgt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:01

JoSav schreef:
_San87_ schreef:
Wel vraag ik mij af, in hoeverre bijvoorbeeld de Achal Teke hier in dit klimaat buiten kan staan, omdat het dier uit de woestijn komt (al is het woestijnklimaat wel donders apart, natuurlijk). Iemand die daar uitsluitsel over kan geven?

Dit kan prima mits er voldoende ruwvoer ter beschikking wordt gesteld om op temperatuur en gewicht te blijven. De kou is geen probleem (in de Karakoem vriest het harder dan hier) hoewel langdurige regen bij een verminderde weerstand wel problemen kan geven. Het is niet de kou waar sommige Teke gevoelig voor zijn; je kunt je voorstellen dat het op de Centraal Aziatische steppe niet zoveel regent als hier. Over het algemeen is mijn ervaring dat ze zich in dit klimaat echter prima handhaven en ook een fikse wintervacht aanmaken en geen last hebben van mok of regenschurft. Mocht je het met eigen ogen willen zien kun je eens in Drenthe op de stoeterij gaan kijken. Daar staan de meeste Tekes gewoon jaarrond buiten en worden ze lekker wollig. Mijn eigen AT merrie staat nu ook gewoon 24/7 buiten en de wintervacht is volop in de maak. :) Toch vind ik dat je zoals bij elk ras ook naar het individu moet kijken. Ik ken bijvoorbeeld ook een Teke die maar wat graag op stal gaat zodra de eerste regendruppels zich aandienen. :Y)

Ah dank je :D Ik wil graag in de toekomst een Teke, dus ik ben me een beetje aan het inlezen over het ras.

husli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:50

Onze vijf volbloed Arabieren, drie dames en twee heren, staan 24/7 buiten ook in de winter.
Alleen het eerste jaar waren de paarden mager geworden. We geven ze nu in de winter naast voldoende hooi ook twee keer per dag krachtvoer en tijdig hun wormenkuur geven. Afgelopen winter stonden ze met 23 graden vorst buiten. Geen probleem met voldoende hooi en krachtvoer, we hadden alleen eerder een soort shetlanders, zo dik was hun vacht geworden. Ook de sneeuw was geen probleem. Hun vacht isoleert zo goed dat de sneeuw gewoon op hun rug bleef liggen :9
In Rusland staan al de paarden incl de veulens ook volbloed Arabieren, in de winter buiten en daar vriest het heel wat harder dan bij ons.

Het beste is vanaf de zomer de paarden buiten te laten 24/7, geen deken op, niet wassen, wel borstelen als je wilt rijden om zand/klei er af te halen. Je dieren krijgen dan de gelegenheid om wintervacht te krijgen. En natuurlijk voldoende hooi en als je ziet dat ze gaan vermageren bij voeren met goed krachtvoer/muesli :Y) .

suuzepuus

Re: Kan elk paard buiten staan in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:08

super husli, ik ben echt heel blij met jouw reactie!!!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:21

Ik betwijfel het ook. Veel paarden wel (mits goed bijgevoerd), maar zeker niet allemaal. Zeker in een nat klimaat is een schuilstal van groot belang om te schuilen tegen regen, wind en een droog plekje om te liggen. Mijn pony krijgt echt een flinke vacht en heeft het niet snel koud, maar als hij geen droog plekje heeft om te liggen, put hem dat op een gegeven moment echt uit.
Ander paard bij mij op stal krijgt gewoon geen wintervacht. Zijn vacht blijft precies hetzelfde als in de zomer en heeft dus ook echt een deken nodig als hij buiten staat, anders krijgt hij het op den duur echt te koud.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:23

'Mijn' fjord staat haar hele leven al buiten. In de zomer mag ze zich helemaal vol eten dat ze aan het eind van de zomer letterlijk tonnetje rond is. In de winter krijgt ze de beschikking over een schuilstal, maar 9 van de 10 keer komt ze er niet in en staat ze lekker onder de bomen...Verder krijgt ze dagelijks een baal hooi en 2 keer per dag een halve kilo brokken voor de vitamines. Als de darmen aan de gang blijven, creërt het ook warmte. Ze hebben hun eigen centrale verwarming :P

Aan het einde van de winter is haar buikje weer heel mooi afgeslankt en kan ze zich weer vol eten voor de volgende winter :) In de winter borstel ik alleen de zadelplek en achter de oren :+
Afbeelding

Verder heb ik nog een NRPS pony die al staat te rillen als er een buitje regen valt...Zij heeft ook een tijdje bij de fjord in de wei gestaan maar maakte dankbaar gebruik van het schuurtje en kwam er dan ook liever niet uit :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:11

fenna_x schreef:
Volgens mij kunnen alle rassen prima 24/7 buiten staan.
Lees dit maar eens als je tijd hebt, daar staat val alles over de warmteregeling van een paard.
;)
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Allemaal theorie, in de praktijk blijkt dat er gewoon een aantal paarden zijn die om allerlei redenen niet tieren 24/7 buiten in de winter.

Daarvoor moet je wel naar je paard kijken. ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:59

Alle rassen kunnen prima 24/7 buiten in de winter. Bij ons in de groep: een andalusiër, een draver, een kruising fjord en shets. Wellicht zijn er uitzonderingsgevallen die een deken nodig hebben, omdat zij bijv. eerdere jaren van hun leven op stal hebben gestaan, of te oud zijn om zichzelf warm te houden.

Veel hooi om zich warm te houden is wel een vereiste.

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:10

randalinpony schreef:
fenna_x schreef:
Lees dit maar eens als je tijd hebt, daar staat val alles over de warmteregeling van een paard.
;)

Allemaal theorie, in de praktijk blijkt dat er gewoon een aantal paarden zijn die om allerlei redenen niet tieren 24/7 buiten in de winter.

Daarvoor moet je wel naar je paard kijken. ;)

Klopt, maar op de vraag 'kan elk ras 24/7 buiten staan?' is het antwoord volgens mij ja.
Maar ik ben het met je eens dat het in de praktijk niet altijd kan. . .

willemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:14

elk ras wel, elk paard niet...

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:22

Ik had een pony jaren geleden die ging in mei het land in. En in oktober stond ie al te trillen bij het hek. Hij had geen dikke wintervacht je kon de huid er gewoon doorheen zien. Dus hij kwam dan al naar binnen. Het was een 3/4 arabier. Hij stond op een manege en dan blijven ze officeel tot november buiten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:51

willemike schreef:
elk ras wel, elk paard niet...

Gut, wat had ik veel woorden nodig terwijl ik hetzelfde wilde zeggen... :D

Aikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:45

Paard is een kudde dier dus ik denk dat in de meeste gevallen alle paarden wel buiten kunnen staan hoor.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:21

Aikes schreef:
Paard is een kudde dier dus ik denk dat in de meeste gevallen alle paarden wel buiten kunnen staan hoor.

Wat heeft de vraag van TS met het wel of niet zijn van een kuddedier te maken..? Of wil je suggereren dat ze 's nachts in de blubber tegen elkaar aan gaan liggen om elkaar warm te houden? :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:38

Elk gezond paard kan in nederland gewoon 24/7 buiten zomer en winter.
Dat ze geen dikke vacht hebben wil niet zeggen dat ze het koud krijgen. Het rillen doen ze om zich warm te houden. Ziet er misschien "zielig" uit maar dat is gewoon hun manier om zich warm te houden.
Zolang je ze er aan laat wennen is er niets aan de hand. Het is natuurlijk niet meer dan logisch dat je een paard dat altijd op stal stond in de winter. In een keer midden in de winter de wei op gooit dag en nacht.

palbertly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:44

Ik denk niet dat alle paarden buiten kunnen staan zonder het koud te hebben.
Niet elk paard heeft een dikke vacht van zich zelf, en ik denk ook niet dat dat goed komt nadat ze altijd lekker warm op stal hebben gestaan.
Ik denk wel dat een veulen in kwestie wel buiten kan staan zonder het koud te krijgen, want die is de warme stal en de warme deken niet gewend.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:36

Monica_1987 schreef:
Elk gezond paard kan in nederland gewoon 24/7 buiten zomer en winter.
Dat ze geen dikke vacht hebben wil niet zeggen dat ze het koud krijgen. Het rillen doen ze om zich warm te houden. Ziet er misschien "zielig" uit maar dat is gewoon hun manier om zich warm te houden.
Zolang je ze er aan laat wennen is er niets aan de hand. Het is natuurlijk niet meer dan logisch dat je een paard dat altijd op stal stond in de winter. In een keer midden in de winter de wei op gooit dag en nacht.

Helaas is dat niet zo, ik ben 2 jaar bezig geweest met afbouwen en toch trok mijn paard het niet. Ze heeft dus genoeg kunnen wennen. Ze stond niet meer te rillen, ze werd gewoon met de dag magerder van de kou |( (met de dag is een beetje overdreven, maar t ging snel)
Dat zal wel deels komen doordat ze bij de vorige eigenaar bijna haar hele leventje als sportpaardje dik ingepakt op stal had gestaan. Ik dacht dat 2 jaar afbouwen wel voldoende zou zijn, maar dat is dus niet zo.

Ze staat nu wel gewoon lekker 24/7 buiten, maar helaas wel met deken.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:39

fenna_x schreef:
;)

Hele leuke site, maar zij kijken niet naar een paard als individu. En dat moet je wel doen wil je een paard goed kunnen verzorgen.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:36

Sinds vijf jaar staat mijn 20-jarige kwpn-er thuis en wilde ik ook gaan proberen hem om te schakelen naar bloot in de winter. Maar hij heeft dus 12 jaar dekens opgekregen in de winter en hij leed er echt onder, afvallen, koud, staart knijpen, naar binnen willen. Hij bleef net zo dun in zijn vacht. Hij was echt niet meer gezellig.
Hij krijgt dus weer gewoon lekker een dekentje op, niet te warm, en gaat 's nachts lekker naar binnen. Hij is weer helemaal in zijn hum, dus waarom zou ik hem op zijn leeftijd nog zonder deken willen aanwennen.
Ik ben het wel eens met wat hier al meer gezegd is:

elk ras kan 24/7 buiten, maar niet elk paard.
En ik vind dat het aan het baasje is om zo goed naar je paard te kunnen kijken dat je weet of het goed met hem gaat als je hem 24/7 buiten zet.

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:15

xxappiexx schreef:
fenna_x schreef:
;)

Hele leuke site, maar zij kijken niet naar een paard als individu. En dat moet je wel doen wil je een paard goed kunnen verzorgen.

Uhm bedoel je dat ze daar zeggen dat elk paard buiten kan staan; en niet naar het paard zelf kijken?
*ben een beetje blond :o *

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:33

VSW > SV

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:56

fenna_x schreef:
xxappiexx schreef:

Uhm bedoel je dat ze daar zeggen dat elk paard buiten kan staan; en niet naar het paard zelf kijken?
*ben een beetje blond :o *

Yep, dat bedoel ik ;)

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:16

Ik denk dat wij het dan wel eens zijn hoor! ;)
Ik vind namelijk dat elk ras prima 24/7 buiten kan staan.
maar elk paard kan dat niet....