Hoeveel voor dit paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:50

Een bekende vader lijn is niet de garantie dat een paard goed loopt. Dus als de pony goed gebouwd is, sterke hoeven heeft en correct loopt wil ik er best wat voor betalen.

Veel belangrijker vind ik het röntgenen van zowel merrie als hengst, voordat er een veulen uitkomt. Maar in de praktijk zie je dit zelden of nooit.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 12-10-09 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:51

Wat verstaan jullie onder een vuilnisbakkie?
Is dat een kruising of gewoon echt een paard waarvan je totaal niet weet wat erin zit?
Wat zou dan de prijs zijn voor een kruising Fries onbeleerd?
Of is dat dan ook gelijk een vuilnisbakkie en niks meer waard?
(gewoon nieuwschierig bedoeld)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:55

Ik zou voor een kruising Fries minder betalen dan voor een kruising zonder Fries, maar dat verschilt per persoon natuurlijk. ;) In principe denk ik niet dat een kruising Fries per definitie meer of minder waard is dan een andere kruising. Soms heb je er eentje die relatief goed gelukt is en die zal meer opbrengen dan een minder mooie kruising. Qua fokwaarde zijn alle kruisingen in mijn ogen gelijk.

Maydine

Re: Hoeveel voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:02

Toch zeker maximaal 1500 euro..

Het is trouwens makkelijker te beoordelen wanneer je wat (bewegings)foto's plaatst :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:04

even wat sulheilita zegt ( quite deed het niet :? )
het is wel waar dat friezen al heel snel wat waard zijn hoor!
ik ging eerst altijd vaak naar een friese paardenfokker en die vroeg voor zijn veulens ook tussen
de 2000 tot 5000 hij verkocht de meesten voor 3000 euro!

maar even over de vraag van de TS ik zou er zelf tussen de 1500 tot 2000 voor geven
maar denk niet meer... aangezien hij verder geen belangrijke papieren en nog aardig groen is..
in iedergeval veel sucses ermee :Y)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:25

Laat je door de verkopers niet gek maken (op je gevoel gaan spelen) emotionele waarde is niet te bepalen...
Door niemand niet..!! Wat in jou of hun ogen veel waard kan zijn kan voor iemand anders niets waard zijn!!
Probeer het "zakelijk" te zien, wat wil je met het paard, wat zijn je doelen (evt. wedstrijden) wat zijn de mogelijkheden, maar ik zou me vooral vanwege zijn ogen al zorgen maken..
Zoals gezegd voor ± € 2500,= kan je ook een heel ander paard kopen die al eventuele wedstrijd ervaring heeft, verkeersmak is enz..
Voor mij zou dit paard met de dingen die je opgesomt hebt niet meer dan € 1000,= zijn..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:35

Op het verhaal af zeg ik 1250 max, en dan ga ik aan de hoge kant zitten en houd ik er rekening mee dat ze weten dat je het dier graag wilt hebben. Tenzij we allemaal van onze stoel vallen van de bewegingsfoto's. :D
Voor hoeveel is die 2-jarige met manenschurft uiteindelijk verkocht? Want een vraagprijs is een vráágprijs he, je kunt vragen wat je wilt, maar of je uiteindelijk een koper vindt... ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:45

Als ze weten dat je hem graag wilt en daarom meer vragen zou ik hem in eerste instantie laten schieten.
Laat ze hem maar op MP zetten, je loopt dan idd het risico dat ie verkocht wordt maar als je bedenkt hoe de markt momenteel ligt en dat er echt heel weinig animo is voor papierloos en ervaringloos kun je de gok best wagen, dikke kans dat ze na een tijdje wel zakken met de prijs.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:18

mijn eerste paard was gelijkaardige situatie

3 jaar, merrie basis gereden
reed haar toen al en kende de ouders etc.
geen papier
was 1250
meer dan 1500 iig niet

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:39

suleilitha schreef:
Hihi, maar dat stond er niet, Chipieke :D (maar geeft niet hoor)
Ik heb momenteel zelf een erg leuke Fries in de verkoop, mooi papier, ze is licht ingereden en tuigmak, maar ik denk dat we haar nog mooi even aanhouden, vanwege het feit dat ik er toch echt meer geld voor wil dan me tot nu toe is geboden.
Annelies, een goed tehuis is inderdaad ook bij mij een voorwaarde, al denk ik dat met het geld wat ik wil zien de kans op een slecht tehuis erg mee zal vallen ;)

Haha, ik kreeg het gewoon niet uitgetypt en was zodanig moe dat ik eerlijk gezegd niet de zin had om na te denken over hoe het te verwoorden, maar jij nam me de woorden wel uit de mond :D

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 00:03

Hey Allemaal!

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga er zeker wat aan hebben, jullie hebben het vaak onderbouwd met argumenten die ik ook goed kan gebruiken ;)

Hieronder volgen wat foto's, deze zijn een half jaar geleden gemaakt. Hij (de 'oranje' :+ ) staat hier nog 24/7 met wat andere vriendjes op de wei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier kan je zijn oog misschien een beetje op zien.. Betere foto's heb ik helaas niet..

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga er volgende week heen en dan ga ik er ook (voor het eerst) op rijden, dus wie weet volgen er dan nog wat filmpjes!

Sientje schreef:
Voor hoeveel is die 2-jarige met manenschurft uiteindelijk verkocht? Want een vraagprijs is een vráágprijs he, je kunt vragen wat je wilt, maar of je uiteindelijk een koper vindt... ;)

Die is uiteindelijk niet verkocht.. Stond in eerste instantie ook niet te koop, maar omdat deze mensen hem wilden hebben, hebben ze er een 'prijsje' van gemaakt.. Veel te hoog dus en daardoor is die ook lekker gebleven. Overigens is dat paard nu 7, loopt heerlijk voor de kar, ook wedstrijden, en recreatief onder het zadel. Dus achteraf gezien zijn ze blij dat hij toen niet verkocht is :+

Bramasole schreef:
Een bekende vader lijn is niet de garantie dat een paard goed loopt. Dus als de pony goed gebouwd is, sterke hoeven heeft en correct loopt wil ik er best wat voor betalen.

Dat is het voordeel dat ik dit paard ken. Hij heeft tot nu toe nog nooit iets gehad (afgezien van een verbrande neus :+ ) en hij heeft super sterke hoeven. Dit heeft hij van zijn moeder ge-erfd.

Overigens is zijn moeder ook een vuilnisbakje (zit iets van Fries in, gedekt door een Fries geeft ze echt Fries look-a-likes), maar is zijn vader een volbloed Kwpn-er ;)

Hoop dat jullie hier weer wat aan hebben en ik hoor het nog wel. :o
Nogmaal heel erg bedankt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:36

Na het zien van de foto's vind ik een bedrag van rond de 850/900 wel de max. Erg kort voorbeen, plompe grote grove hoeven, en een erg zware onderkaak. Niet om jou te beledigen maar allesbehalve een rijtypisch paard. Als ik jou was, zou ik deze met een gerust hart laten staan en er een paar honderd bij doen, voor een toch wat meer rijtypisch dier.
Verder is het leuk dat je denkt dat deze sterke hoeven heeft maar dat weet je pas als je een paard veelvuldig rijdt, van een paard dat niks doet weet je domweg niet of de hoeven sterk zijn of niet.
Ik zou zeggen, staar je niet blind op dit dier want het is echt niet moeders mooiste en kijk nog eens goed om je heen, je zult er geen spijt van krijgen.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:52

Ik zou er niet meer voor neelegen dan 800,- euro!! Er staan zoveel goede vol papier paarden te koop met ervaring...
De markt is op t moment erg laag met de prijzen want iedereen 'ruimt' op, i.v.m. de winter die er aan komt!!
Staar je niet blind op een paard maar kijk rond, is mijn advies!!
Ik denk overigens wel dat dit een leuk beestje kan worden hoor, lijkt een beetje springbloed te voeren? (kort voorbeen en beetje overbouwd)
Wat wil je met de pony gaan doen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 01:02

Of je 't moeders mooiste vind ligt er ook nog aan of je van een zwaar type houd of niet.
Vind hem nog niet zo verkeerd, rug, kruis en hals lijken normaal/goed. Hoofd is idd wat grof maar 't is net wat je mooi vind, zegt vaak wel wat over het karakter.
Hij is wat kort in het voorbeen idd maar wat me ook opvalt is dat ie hol lijkt te staan in zijn voorbeen en daar zou ik niet blij van worden.
Een redelijke prijs lijkt me ergens tussen 800 en 1000 maar de klik die jij ermee hebt speelt natuurlijk ook mee.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 01:09

klinkt erg leuk! Maanogen vind ik altijd wel mooi, nouja niet altijd,
maar vaak wel.

ik denk echter dat zo'n paard tussen de 1000 en 2000 euro ligt.
dus eigenlijk perfect voor een eerste paardje als je het niet al te breed hebt.

heb je een fototje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 01:10

Foto's genoeg in dit topic en deze is met iets van ruim 800 echt vet betaald...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:41

Ts als jij verliefd bent op dit paard en kan bieden wat het nodig heeft, moet je er vooral mee verder gaan.

Maar als je meer voor ogen hebt, en wellicht de sport ermee in wil dan zou ook ik je adviseren even verder te kijken ;) . Vergeet niet dat ook met recreatief rijden, je dressuurmatig bezig moet zijn.

W.b. de hoeven en beenstand. Wat je kunt doen is gewoon een smid laten komen die bij jou in de buurt goed werk verricht. Kost je een paar tientjes en je kan er veel aan hebben. Natuurlijk kijkt hij naar hoe het nu is en kan hij niet zien hoe het paard zich houdt tijdens het veelvuldig rijden maar dat is met alles.

Probeer de "roze bril" even af te zetten en af te vragen of je met dit paard kunt bereiken wat je werkelijk wilt.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:56

Ik zou voor dit paard niet meer dan 1000,- neerleggen. Het lijkt mij een echte tuiger. Geen rijpaard. Maar tot nu toe is er nog niet verteld wat je met dit paard wil doen?

Ik wil je in elk geval veel succes wensen bij de aankoop.
Groetjes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:16

Zoals al gezegd, dit is geen type rijpaard, en zeker geen type sportpaard.

Kort in het voorbeen en overbouwt zijn , is geen garantie voor een goede springtechniek :+

Hij heeft een vreemde bouw, alles behalve ideaal.
Zijn voorbeen is wat hol en kort, hij is flink overbouwd, en de hals is niet ideaal.

Hij heeft zonder meer een enorm leuk en lief koppie. E als ie braaf is zal het zeker een goede recreant zijn. Er zit van alles wat in, de hoge staartimpant en puntige croupe zouden van een arabier ergens ver weg kunnen komen, terwijl voorlijf weer echt koudbloedachtig is.
Dat maakt dat het geen sportpaard zal worden.
Maar als jij gewoon een leuke recreant wilt, en je hebt het geld er voor over. Sja dan zie ik niet in waarom je het niet zou moeten doen.

Maar let wel, als het niet blijkt te klikken, zul je m wss niet snel kwijtraken, en voor de prijzen die hier genoemd worden (c.a. 1000 eu max.)

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:55

ik vind de antwoorden vrij negatief hier hoor.

als de bedoelingen van de ts gewoon recreatief rijden zijn, wandelen, beetje oefenen in de bak, beetje springen, en vooral gewoon een leuke vriend hebben vind ik hem echt wel geschikt.
het is geen kwpn'er maar ik ken heel veel mensen die met zo'n paardje begonnen zijn. Als hij netjes bereden wordt en in het werk komt gaat hij er ook snel anders gaan uitzien! krijgt wat meer bespiering, beetje slanker etc etc

als jij een klik hebt met dit paard ts, en hij is gezond, dan zou ik tot 1500€ gaan maar meer niet.

veel succes :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:59

Negatief?
Nee hoor, integendeel.

De mensen zijn gewoon reeel en willen de TS goed informeren.

We willen niet dat ze een miskoop doet , het is alleen nog niet duidelijk of TS sportambities heeft of niet, zo wel dan word aangeraden om verder te kijken .

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:09

laaauwrah schreef:
als de bedoelingen van de ts gewoon recreatief rijden zijn, wandelen, beetje oefenen in de bak, beetje springen, en vooral gewoon een leuke vriend hebben vind ik hem echt wel geschikt.

Volgens mij zeggen we dan allemaal hetzelfde ;)
Maar zoals CM al schreef wanneer er meer ambities zijn, kijk dan even verder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:17

"wat is en paard waard" en "wat vind jij het paard waard"?
Wanneer je er een goede klik mee heb en het echt "jouw" droompaardje is, zou ik niet moeilijk doen over een wat hogere aankoopsprijs. De echte kosten zitten vaak toch in het onderhoud.
Een paard naar je zin is goud waard vind ik.

Soms zie je mensen weglopen om bijv 100,- en diezelfde mensen zie je later tobben met een aangekocht paard wat wel goedkoper was.....
Natuurlijk zijn er genoeg paarden te koop en kun je het goed treffen, maar imo moet je wel álles goed op een rij zetten wat belangrijk is!
Ik heb iig nog nooit spijt gehad van mijn relatief dure merrie :Y)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:22

Er worden hier wel hoge bedragen genoemd voor zo'n beestje vind ik.
zou er ook niet meer dan 1000 euro voor geven.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:31

Ik zou ook zo verliefd kunnen worden op deze, zo'n uitdrukking zoek ik altijd in een paard. Aanhankelijk, lieve uitstraling en een beetje body.

Ik vindt juist een dressuurpaard echt niet moedersmooiste paarden maar tinkers houdt ik ook niet van. Dit zou precies goed zijn. Maar dat is ieders smaak en mening, ik zou deze niet laten staan maar ik denk dat ik er uiterlijk 1000,- voor over had... reden: niet vanwege geen papieren of bouw maar vanwege de 'slechte tijd'. Een paard waar je verliefd op bent speeld geld (bijna) niet mee ;) Ik zeg doen en een bod uitbrengen van 800,-. Dan heb je iets speling en komen jullie er wel uit. Ik denk overgens niet dat er nog een andere kaper op de kust ligt, dit soort paarden doen er vaak wat langer over om een baasje te vinden. Heel veel suc-6 en laat je het hier weten?