Hoe betere band met veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Re: Hoe betere band met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 01:03

ik tut elke dag met mn veulen :) en het is nou al een heerlijk veulen in omgang. ik hoor veel mensen : ja laat ze toch lekker 2/3 jaar in de opfok staan.. ja en dan op 3 jarige leeftijd nog is alles gaan leren zeker .. ben blij dat ik het zo doe .. en dat ik hem niet in een opfok heb gezet tot zn 3e levensjaar!!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 01:04

san1989 schreef:
Precies en dat werkt prima!
Met dwingen maak je de band alleen maar kapot ;)
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik hem altijd maar zijn zin geef ;)

Owwnee,de mijne merkt het echt wel,als ze iets doet wat ik niet wil,of een loopje met me wil nemen.
Maar ik hou wel rekening met haar leeftijd,en eis dus niet dat ze alles perfect doet(puntjes op de i kunnen later ook nog).
Het gaat mij ook puur om wat basis dingen.
Ze is nu 5 en halve maand,en was tot een week of 3 geleden zelfs geen halstertje gewend.
Nu staat ze al klaar als ik met halstertje aankom,kan dat zonder probleem omdoen,ze vind het leuk mee te lopen met ons ruintje als we gaan wandelen.
Hou dat ook leuk,door af en toe even een graaspauze in te lassen.
Borstelen kent ze inmiddels ook al prima(betast dan ook altijd even haar oortjes,en maak zogenaamd haar oogjes wat schoon of til een lipje op).
Haal mn hand even langs haar billen of binnenkant van haar achterbenen.
Dat vind ze nu al heel normaal.
Ben nu wat aan het uitbreiden naar haar benen,en als ik wat lager als haar knie kom dan tilt ze haar voorhoefje op(heb daar voor het gemak maar meteen het woordje voetje aan verbonden).
Volgende stap is eens even vastpakken en gelijk neerzetten en zo uitbouwen.
Maar dat kan een week duren maar ook een maand of langer,want als zij aangeeft het zat te zijn met oefenen,dan stop ik.
Ik probeer het leuk te houden,en zo vrijwillig mogelijk met haar om te gaan.
Met wandelen heb ik dat ook gedaan...oke voor het eerst een halstertje om en zomaar meelopen,dat doen niet veel veulens!
Dus ons ruintje ingeschakeld,die ging dan voorop,en na wat twijfelen en aansporing...(als zij stil stond,klein beetje druk op het halster houden,en gelijk loslaten als ze ook maar een stapje deed,ging het echt binnen 2 dagen heel snel!).
Ze weet nu precies wat het woordje KOM betekend..ze komt of naar me toe,en met wandelen weet ze dat het betekend doorlopen.
Alles gaat uiteraard gepaard met veel belonen en vrolijke stem!(geef haar geen snoepjes of lekkernijen ervoor).
Ook begint ze nu het klakken met de tong te begrijpen en het woordje draf(ze zet dan een kittig drafje in,oke soms slaat ze door in een galopje,maar vergissing snap ik best!) :D
Verder is het een gelukkig en vrij veulentje,wat natuurlijk weleens schrikt van nieuwe dingen maar ook zich wel laat kalmeren of terugzetten.
Zelfs een echt shettenveulentje,wat nu al dingen gaat uitproberen om het vrouwtje wat te testen :D
Die ook echt weleens tijdens het wandelen besluit een bokje te geven of een sprintje wil uitproberen.
Maak daar geen groot probleem van,bekijk de situatie en haar stemming,en besluit dan om er een punt van te maken of niet.
Want het blijft een jong veulen,en alles wat ze nu spelenderwijs leert is meegenomen,maar ze hoeft in principe nog niets!
Verder mag ze de hele dag haar gangetje gaan,en wil ze even meewerken dan word ze beloond.
Op deze manier vind ik het goed gaan,ze leert best in gestaag tempo de basis dingen,maar ik overvraag haar naar mijn idee niet.
Want heeft zij geen zin meer,dan is het einde oefening voor die dag. ;)