Ouders met kinderen... In de paardenwinkel,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:20

Ik maak regelmatig ouders mee van kids die net beginnen met paardrijden en ik denk dat het voornamelijk onwetendheid is, dus is het zaak dat de verkopers goed gaan adviseren. ;)
Daarbij denk ik dat het ook zaak is dat de lesgevers ouders goed vertellen wat het belang is van een goede, veilige uitrusting. De ouders weten vaak niets van paarden, dus wat wil je nou? ;)

Overigens heb ik zelf ook een dochtertje en ja, het is wel zo dat je GEK wordt dat ze zo snel overal uitgroeien. :D
Kost je handenvol geld, hoor, maar natuurlijk vind ik dat mijn dochter met een goede cap moet rijden. Rijlaarzen, tja, extra paar sokken er in en het blijft echt wel zitten. Ze loopt nu qua schoenen ook wel vaker met een maatje groter, want dat vindt ze lekkerder zitten. Kan er niets aan doen, maar het gaat prima zo. Handschoentjes, pffff, nee, die gebruik ik zelf ook niet. :P
Als je blaren krijgt van je handschoentjes, mijn god, hoe zit je dan te trekken en te plukken? ;(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:20

Had ik met liefde gedaan, maar die bestaat helaas niet meer. (was van Kieffer) Misschien een keer naar Duitsland om daar een poging te wagen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:22

Je kan makkelijk blaren krijgen hoor door handschoenen, als je als ouder(s) verkeerde handschoenen koopt en dat gaat bij de tere handjes schuren (sommige kids hebben nu eenmaal hele gevoelige handen) zonder dat men echt aan de teugels zit. Ik krijg bv ook blaren van stal uitmesten... Dus dat kinderen blaren krijgen door de handschoenen heen hoeft echt niet direct te komen doordat ze teveel aan de teugels zitten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-10-09 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:23

Welshcobfan schreef:
Had ik met liefde gedaan, maar die bestaat helaas niet meer. (was van Kieffer) Misschien een keer naar Duitsland om daar een poging te wagen :)

Oh vandaar. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:25

Even een korte opmerking tussendoor
Ik rijd met handschoentjes omdat ik anders blaren krijg, en dat hoeft echt niet persé te komen door trekken en plukken :n

Ik heb bijvoorbeeld nogal extreme zweethanden met rijden. Zo erg dat als ik zonder handschoentjes rijd, de teugel voelt alsof je hem net door de olie hebt gehaald en niet hem afgepoetst, ook met stroeve teugels.
Je kan je wel voorstellen dat als je teugels zo glad wordt en je houd licht contact, je paard de teugels heel makkelijk door je handen heen trekt. Je hebt inmers geen grip (want glad) en wil de teugels niet straks vasthouden (want ik houd niet van trekken en plukken). Doordat de teugels dan makkelijk door je handen heen glijden krijg je blaren, naast dat het heel irritant is om steeds de teugels korter te maken.
Zelfs als ik een buitenrit maak aan een hele lange teugel (echt waslijnen en geen contact) heb ik blaren als ik zonder handschoenen rijd.

Bij mij hebben handschoenen dus vooral de functie van zweet opnemen en grip houden op de teugels. Niet om te trekken, maar puur om contact te kunnen houden ;)

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:31

Ben een beetje zo´n ouder.
Heb 3 kids van 3,4,5 jaar oud die rijden, dus verstelbare caps gekocht. Anders kan ik iedere maand caps gaan vervangen, en daar kan een keertje minder rijden niet tegenop. Als ze ouder zijn en ECHT gaan rijden/blijven rijden, nu hobbelen ze rond op Shetjes, krijgen ze een goed passende cap.

Rijbroekjes, heb ik toendertijd een maatje te groot gekocht. Passen nu prima en over een paar maanden wordt er wat doorgeschoven of een grotere maat gekocht. Marktplaats staat vol en Sta Rho is om te hoek.

Laarzen, komen van MP of de oudere broer/zus. Hier en daar maatje te groot, maar niet zo groot dat ze er niet op kunnen lopen.

Handschoenen, tja, ze kweken maar eelt. Moest ik vroeger ook!! Alleen voor de winter moet ik op zoek naar goede handschoenen.

Vjestagirl

Re: Ouders met kinderen... In de paardenwinkel,

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:04

Neem voor van de winter van die rek handschoentjes voor ze! Heb ik de eerste tijd ook mee gereden. Lekker warm, goed stroef en teugelvoering, ach...

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:12

Die rekhandschoentjes zijn idd best prima. Ze zijn in ieder geval spotgoedkoop en best wel warm. 't Is dat ik ze nu niet meer echt pas, anders kocht ik ze nog :)
Mijn laarzen zijn trouwens ook ooit op de groei gekocht, een paar dikke sokken en ze passen prima. (Helaas ben ik er nooit ingegroeid, en die sokken zijn wel erg warm in de zomer. Op den duur dus toch maar een maat kleiner aangeschaft ;p)

Mijn cap is ook verstelbaar en hij is nog nooit van mijn hoofd gevallen hoor. Dat lijkt me ook gek, hij is toch gewoon goedgekeurd?

Yazz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 17:10

kynshiri schreef:
mijn stiefzusjes reden vroeger ook gewoon met een fietshelmpje hoor; nooit problemen mee geweten eigenlijk?

zelf heb ik nu een verstelbare troxel (gewoon omdat ik die mooi vond ja) en ik heb niet het idee dat die zomaar van mijn hoofd zou vallen als ik van mijn paard donder??? staat echt muurvast hoor en ik dacht zelfs dat troxel aan strengere eisen onderworpen werd dan de meeste caps die een europese keuring hebben ondergaan?

Het gaat niet om het loszitten, maar om het feit, dat de Casco caps bij het vallen het verstelbare stuk. wat dus om jou hoofd klemt, loslaat van de cap zelf. en dan lig jij dus, met alleen een verstelbaar gedeelte, en de cap zelf ergens anders

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:11

Ik rij ook met rekbare handschoenen, en heb vrij grote handen. Alleen rekken ze weer zover uit, dat ze eigenlijk niet meer warm zijn.

Yazz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 17:13

Vind je het dan niet velangerijk dat je kindertjes ook nu op de shetjes al veilig zijn bij het vallen Jenny? :D :o
Jenny_B schreef:
Heb 3 kids van 3,4,5 jaar oud die rijden, dus verstelbare caps gekocht. Anders kan ik iedere maand caps gaan vervangen, en daar kan een keertje minder rijden niet tegenop. Als ze ouder zijn en ECHT gaan rijden/blijven rijden, nu hobbelen ze rond op Shetjes, krijgen ze een goed passende cap.

Rijbroekjes, heb ik toendertijd een maatje te groot gekocht. Passen nu prima en over een paar maanden wordt er wat doorgeschoven of een grotere maat gekocht. Marktplaats staat vol en Sta Rho is om te hoek.

Laarzen, komen van MP of de oudere broer/zus. Hier en daar maatje te groot, maar niet zo groot dat ze er niet op kunnen lopen.

Handschoenen, tja, ze kweken maar eelt. Moest ik vroeger ook!! Alleen voor de winter moet ik op zoek naar goede handschoenen.

Yazz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 17:15

Naomi_Azzet schreef:
Die rekhandschoentjes zijn idd best prima. Ze zijn in ieder geval spotgoedkoop en best wel warm. 't Is dat ik ze nu niet meer echt pas, anders kocht ik ze nog :)
Mijn laarzen zijn trouwens ook ooit op de groei gekocht, een paar dikke sokken en ze passen prima. (Helaas ben ik er nooit ingegroeid, en die sokken zijn wel erg warm in de zomer. Op den duur dus toch maar een maat kleiner aangeschaft ;p)

Mijn cap is ook verstelbaar en hij is nog nooit van mijn hoofd gevallen hoor. Dat lijkt me ook gek, hij is toch gewoon goedgekeurd?

Hij valt ook niet van je hoofd, want je versteld hem op de maat van jou hoofd, Maar bij het vallen is het al vaker voorgekomen dat het verstelbare deel loslaat van de cap zelf bij de klap. snap je het?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:26

Yazz_ schreef:
Celinee_ schreef:
Haha herkenbaar. Laarzen verkoop ik soms wel een maatje groter, maar niet zo groot dat ze uitvallen. En een broek op de groei is ook wel goed.
Maar een cap? Als ze een cap op de groei willen moeten ze maar een verstelbare nemen. Maar die zijn dan weer niet mooi. :P

Wist je dat ze niet meer gemaakt worden?
En dat ze helemaal neit meer veilig zijn?

Die worden nog steeds gemaakt, maar er zijn merken die niet zo veilig zijn...

En mijn dochter eheft ook een fietshelm achtige hoofddeksel gehad... ook omdat die 'veiliger' zou zijn en blabla...
70 euro gewoon met de grofvuile mee gegeven nadat de hond zich uitgeleefd.. omdat helm afzakte.. en nee niet te groot gekocht en nee wel goed afgesteld...

Naieviteit als je denkt dat de bakker verstand heeft van fietsenmaken...

want omdat de fietshelm geschikt is voor paardrijden, heeft uvgex speciaal daarom een rijhelm ontwikkeld en op de markt gebracht...

én veilig: gooi een paardrijhelm van een flat gebouw en een skimuts... welke blijft er heel??? :+

op groeikopen ben ik niet voor, tenminste niet voor cap, bp, laarzen... een rijbroek mag niet slobberen, moet netjes aangesloten zitten, aan de lange kant mogen ze zijn...
Slecht passende of zittende kleding bevorderd de veiligheid niet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:29

Ik heb een verstelbare cap van Casco die met die draaiknop. Wat een onding was dat zeg. Ik had het idee dat de draadjes uitrekte. Had ik hem vandaag goed afgesteld zat hj morgen weer ontzettend rot. Na een halfjaar was dat ding ook kapot. De draadjes waren los geschoten.
Heb hem toen meteen weg gegooid. Wel vond ik het een fijne lichte cap. En heb ik de Casco gekocht die je ook kan verstellen maar dan met een gesp. Die bevalt super.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:30

Jenny_B schreef:

ach......... een cap kan je kopen, een nieuw kindje niet.............

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:58

Hoi ! Toen ik begon met rijden was het nog het tijdperk van de onveilige dunne capjes met kinbakjes... Ook toen vaak genoeg gevallen en mijn hoofd doet het nog steeds prima hoor !! Na een tijdje kwam er zo'n veiligheidseis voor caps en mochten die dunne en kinbakjes niet meer, dus toen heb ik een tijd zo'n gewone zwart fluwelen cap gehad, maar dan een dikkere. Heb daar wel meerdere van gehad denk ik... Toen heb ik nog 1x een verstelbare gehad, maar die verstelbare band om m'n hoofd ging snel stuk en hij zat niet lekker op m'n hoofd, dus na daar een tijdje mee gereden te hebben ging die ook de deur uit. Toen een HH Pro gehad, toen weer een ouderwetse en nu weer een HH Pro. De HH Pro vind ik nog altijd het beste !! En qua rijbroeken, die moeten gewoon lekker zitten, niet afzakken en niet knellen. Ik ben ook niet voor spullen ''op de groei'' kopen als het om veiligheid gaat. Maar bij kinderen die hard groeien kan ik het me wel voorstellen dat ouders laarzen en rijbroeken een maatje groter kopen, als het dan niet afzakt is daar niks mis mee. En anders is overnemen van broer of zus of tweedehands spulletjes kopen ook een goedkope oplossing !!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:06

Yazz_ schreef:
Naomi_Azzet schreef:

Hij valt ook niet van je hoofd, want je versteld hem op de maat van jou hoofd, Maar bij het vallen is het al vaker voorgekomen dat het verstelbare deel loslaat van de cap zelf bij de klap. snap je het?

Klopt, vooral die casco's staan daar bekend om. Die van mij heeft klittenbandsluiting, dus dat schiet niet los: dat zit zo vast als een huis :) Dus gelukkig heeft niet elke verstelbare cap dat mankement.
Als ik zelf kids heb, zal ik ook eerder kijken voor een goede fietshelm die goed past dan een verstelbare casco (of ze moeten ineens wonderbaarlijk verbeteren). Fietshelm vangt de klap ook aardig goed op lijkt mij :) Van de fiets kun je ook hard vallen op het asfalt met je hoofd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:23

Verstelbaar is imo niet echt veel mis mee, maar koop dan wel een behoorlijke..
Ik had er een, ding was al 8 jaar oud en nog steeds prima.
Deze had niet zo'n ring om je hoofd, dat systeem vind ik ook niet zo jofel eerlijk gezegt.

Na 8 of 10 jaar is deze met pensioen gegaan maar ik heb er vanaf mijn 6e mee gereden.
Besparen deden mijn ouders zeker niet op veiligheid, en dat doe ik zelf ook niet.
Ik heb zelf naast een cap ook veiligheidsbeugels.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:25

Mijn ouders zeiden altijd: als ik je ook maar 1 keer betrap zonder cap op het paard, gaat het paard direct weg!
Dus dat zit er heel goed in, want ze menen het absoluut. Een kind kun je niet vervangen, een cap wel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:37

Ik heb jaren met een casco gereden, en ik ben er ook regelmatig flink hard mee gevallen. Ik heb hem vervangen toen ik met mijn hoofd op een paaltje landde, en toen ik opstond voelde ik hem bewegen. De cap was doormidden, mijn hoofd niet.

Op het momtent heb ik ook wat anders. Het is zwart, en verder dan dat kom ik niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:17

..en zo gaat het tigste topic over ´veiligheid´ weer van het spoor.

Terug naar het ts of wil men liever ventileren hoe slim men het van zichzelf vind dat men een cap draagt?

Het ts is simpel: als je iets functioneels beoogt te kopen, koop het dan zo dat het functioneren kán.
In het geval van een potentieel veiligheidsbevorderend artikel is het zéker niet veiligheidsbevorderend als het niet functioneren kan door een verkeerde maatvoering.

Ouders zijn wettelijk niet verplicht voor paardrijden een valhelm of andere spullen aan te schaffen.
Hun kinderen vallen onder hún verantwoordelijkheid.
Wat je er van víndt is een persoonlijke mening.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:24

dat is niet waar HC.......... welliswaar is het inderdaad niet wettelijk verplicht, maar verzekeringen gaan toch ernstig lastig doen waardoor dit bij bijvoorbeeld manegebedrijven en rijverenigingen evenals wedstrijden absoluut verplicht is

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:31

Ik heb een eigen paard, dus 'minder rijden' is natuurlijk geen optie, en heeft ook geen nut. Maar ik heb ook een nieuwe cap nodig, en wat ik dan hoor is "weet je wel hoe duur dat is?" :+ Tja, ik snap het ook wel, omdat ik alleen in het bos mn cap maar op heb, en dat is zo'n 1 a 2 keer per week. En verder ligt hij in de kast...
Maarja, ben nog nooit van 'm afgevallen, en zo wel: hopen dat deze me ook red :Y)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:36

Huertecilla schreef:
..en zo gaat het tigste topic over ´veiligheid´ weer van het spoor.

Terug naar het ts of wil men liever ventileren hoe slim men het van zichzelf vind dat men een cap draagt?

Het ts is simpel: als je iets functioneels beoogt te kopen, koop het dan zo dat het functioneren kán.
In het geval van een potentieel veiligheidsbevorderend artikel is het zéker niet veiligheidsbevorderend als het niet functioneren kan door een verkeerde maatvoering.

Ouders zijn wettelijk niet verplicht voor paardrijden een valhelm of andere spullen aan te schaffen.
Hun kinderen vallen onder hún verantwoordelijkheid.
Wat je er van víndt is een persoonlijke mening.

Nee, laten we vooral allemaal blijven verkondigen dat spullen echt goed moeten passen, want dat heeft lekker veel nut. Ik geloof namelijk dat we het er allemaal over eens zijn dat spullen goed moeten passen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:38

Ik vind het ook vrij nalatig als ouders een slechte cap kopen voor hun kinderen of geen cap. Maar goed, een ruitersportzaak zou eigenlijk altijd iemand bij het passen van de caps moeten hebben, want ik mis vaak wel advies.