zelf verzonnen reglementen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:27

Anoniem schreef:
zie hier een aantal regels staan die ik niet eens kende! is het écht zo dat je met alle kleuren handschoentjes mag starten?

Ja, ik ben toen die regel inging meteen met mijn zwarte trainingshandschoenen gaan starten.
Tegenwoordig rijd ik thuis zonder handschoenen en ik heb eindelijk fijne witte handschoentjes gevonden (bij de Intratuin, ze heten "handschoenen voor licht werk" eigenlijk voor in de tuin en de hele binnenkant is stroef :D ), alle kleuren mogen maar je mag niet zonder handschoenen rijden.

Het kan wel zo zijn dat de jury het niet goed zichtbaar vindt als je met donkere handschoentjes rijdt en je daarop afrekend. Dat heb ik als schrijfster wel eens meegemaakt.

Anoniem

Re: zelf verzonnen reglementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:25

oke! tsja ik vind mijn zwarte hand schoentjes veel prettiger rijden als mijn witte ^^ dus mss toch maar een keer met zwart rijden

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:53

Ja tuurlijk doen als je zo beter rijdt. Maar kijk zelf even in de reglementen, dan heb je het tenminste zelf gezien als er iemand toch wat van zegt. En misschien zie je nog wel andere dingen die mogen waarvan je het niet wist, bijvoorbeeld de kleur van je dekje...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:52

Pff, ik kom hier een boel 'regels' tegen. Heel kort door de bocht gezegd hou ik me alleen vast aan de regels die in de reglementen staan, en de rest daarmee dus niet. Ben je het echt niet eens met een beslissing van e jury in jouw nadeel, dan kun je op de dag zelf nog protest aantekenen bij de wedstrijdleiding. Wellicht een idee voor iedereen om een uitdraai van de reglementen bij je te hebben zodat alles uitgesloten kan worden???

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:32

ik heb er 2 in 2 weken meegemaakt...

vorig weekend dat ik NIET met stang en trens mocht omdat ik een pony had (ben 23)
en start bij de paarden..

en vandaag dat ik geen kopstukbontje mag hebben...

naar mijn idee mag dit beide?!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:49

Ja, dat mag beide.
Om de neusriem mag het niet.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:10

KarinvdM schreef:
Ja, dat mag beide.

probeerde ik ook duidelijk te maken,
meneer vond me nogal eigewijs...en bleef erbij dat het niet mocht.
het er wel gewoon mee gereden, het mocht want was maar 1 proef..pfff

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:21

KarinvdM schreef:
Ja, dat mag beide.

Het mag niet zolang het het orientatievermogen van het paard aantast. Art 145 Dressuurreglement.
Dit hoeft dus niet alleen een neusriembontje te zijn. Ik heb bontjes om de bakstukken, dit mag ook niet.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:23

Fitzroy schreef:
KarinvdM schreef:
Ja, dat mag beide.

Het mag niet zolang het het orientatievermogen van het paard aantast. Art 145 Dressuurreglement.
Dit hoeft dus niet alleen een neusriembontje te zijn. Ik heb bontjes om de bakstukken, dit mag ook niet.

oke misschien is het laatste dan toch niet toegestaan maar ga het toch even navragen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:26

Inderdaad Fitzroy, maar op het hoofd tast het het orientatievermogen niet aan.

Citaat:
– oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere
voorziening,
die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.

Art 145 lid 3 van het dressuurregl.

Een bontje om het kopstuk zie je wel vaker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:16

Mocht toch in het verleden echt niet van de KNHS, heb het voor Wrangler in 2006 gevraagd omdat die steeds open lag van zijn hoofdstel. Maar om het hoofdstel mogen/mochten nergens bontjes of stukjes vilt of gelletjes bevestigd zijn met uitzondering van een reglementair toegelaten kinkettingbeschermer. Ben toen maar met zinkzalf aan de slag gegaan om de huid af te harden.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:57

Ik ben blij met die opmerking over de handschoentjes!! Ik heb hele nare witte en hele fijne zwarte voor de normale training, dus ik weet het wel voortaan :D

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:18

en hoe zit het dan met de ring verkennen in het M2
als je in een binnenbak rijd mag je dan voor dat je proef begint de ring in en dan beginnen.
of gelijk binnen komen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:27

Als je niet om de ring kan, dan mag je in de ring.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:13

Dat van dat kopbontje klopt volgens mij ook.... hoorde eens dat het gevaar bestaat dat er iets onder wordt gestopt en daarom is het niet toegestaan.
Bontjes op zadel mag ook niet....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:56

Eigenlijk ook wel weer scheef, want het singelbontje werd (iig destijds) wel oogluikend toegestaan (ook letterlijk zo gemaild), en ik meen dat ook de zadelbontjes nu wel mogen met die reglementswijziging van toen?

Over starten vanuit de ring gesproken: ik heb ooit nog een aanvaring gehad met een ringmeester omdat ik in het L2 van buiten de ring wou starten (erom heen rijden en melden bij de jury kon, en ik wou oefenen voor het M1 plus mijn paard was braver als de bloembakjes al eens van erg dichtbij bekeken waren). Ik moest uiteindelijk van in de ring starten, maar as far as I know mag je in het L2 zelf kiezen of je vanuit de ring of van buitenaf start?

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:00

Ja in de L2 mag je dat zelf weten.... klopt helemaal Urielle

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:05

tsja, heb vaak gelezen en gehoord dat je in de B maar 1 rondje in/of stap mag, maar mn arabiertje wil alles zien, ik rijd soms wel 4 rondjes(ook draf) en ben er nooit voor afgestrafd hoor! hooguit eens een keer als "het duurde wel lang voor je begon" of dingen in die richting, maar geen aftrek

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:33

Tot de L2 MAG je in de de ring verkennen, vanaf M1 niet meer. Tenzij je er niet omheen kan, wat vaak in de indoorwedstrijden het geval is. En hoeveel rondjes, ach, zolang mijn voorlezer niet goed 'oplet' en ziet dat de jury haar hand opsteekt, rij ik nog een rondje hoor!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:43

@ Mariskalove: de baan verkennen mag in stap, draf en galop. Maar je moet wel binnen 45 seconden starten na het startsein van de jury.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:46

Maar is het nou ook zo dat als je vanaf de M niet om de ring heen kan en dus in de ring even je rondje rijd totdat je mag starten ... dat je dan alleen over de hoefslag mag?
Of mag je bijv. dan ook voltes maken of over de diagonaal rijden?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 07:28

Je mag alles doen, al wil je je hele proef rijden als de jury nog bezig is met het vorige protocol. :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:01

Lappie_Lap schreef:
Maar is het nou ook zo dat als je vanaf de M niet om de ring heen kan en dus in de ring even je rondje rijd totdat je mag starten ... dat je dan alleen over de hoefslag mag?
Of mag je bijv. dan ook voltes maken of over de diagonaal rijden?

Tenzij je zo'n jury treft zoals ik 2 jaar geleden. Die beweerde dat je dan maar 1 rondje mag en dat ook nog eens alleen in stap :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:46

Scum, dat is geen strenge jury, dat is een jury die de regels niet kent.
Ik heb dat ook een keer meegemaakt in het M, kon niet om de bak heen, dus dan mag je bak gewoon verkennen. Komt ze toch brullend uit dat hok zetten, wat ik wel niet aan het doen was.....
Na enige discussie, aanhaling van de reglementen en om te voorkomen dat ik de ring uitgestuurd toch maar even vermelden da tik zelf jury was (ik had me vooraf voorgenomen dat niet te doen :o , maar het werd me iets te heet onder mijn voeten) mocht ik dan toch doorrijden, maar dan wel gelijk beginnen.
Ik wist toen wel gelijk dat ik de sterren van de wereld moest rijden om nog winst te halen..........

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:22