Een objectieve jury zal een pony tussen de paarden niet benadelen maar helaas zijn er juryleden die toch onder de indruk van een prachtig paard eerder een 7 voor een netjes uitgevoerd onderdeel aan zo'n paard geven en aan de pony die erna komt voor hetzelfde onderdeel een 6, als je als ponyruiter een paar keer achter elkaar zo'n jury treft dan kan ik me voorstellen dat je gaat twijfelen maar als je doorzet zul je toch merken dat je op een gegeven moment niet meer als baanvulling dient maar echt meedoet voor de punten, het duurt alleen vaak wat langer, het is wel zo dat er bij de pony's vaak hoger gejureerd word dan bij de paarden alhoewel ik wel merk dat dat de laatste tijd ook beter word en de wp niet meer weggegeven worden zoals bij de invoering van de nieuwe proeven in mijn ogen vaak wel het geval was. Iedereen die nog goed op zijn pony past zou het gewoon een jaar moeten proberen en dan kun je volgens mij een betere keuze maken of je met je pony of een paard verder wilt, in de dressuur dan want springen word door de niet passende afstanden lastiger of je moet al een grote, goedspringende paardgefokte E-pony hebben, dan kun je in de B of L nog wel meekomen.
ik start met mijn fjord ook bij de paarden en heb inderdaad moeite om mee te komen. ben inmiddels wel l1 met 7 winstpunten die ik allemaal bij de paarden heb gehaald. maar het gaat moeizaam..
elude
Geplaatst: 12-10-09 13:13
ik heb ook met mijn e pony tussen de paarden gestart en ik ben vaak met een sip gezicht naar huis gegaan. ik heb een hele zomer gestart, en ging iedere week op wedstrijd. mijn instructrise ging dan ook mee en vaak waren we er van overtuigd dat ik wel een winstpuntje moest hebben en dan had ik extreem lage punten.. nu moet ik zeggen mijn pony liep niet enorm ruim en kon helemaal niet showen. we hebben hem ook verkocht ivm overgang naar paarden.. nu ben ik er van overtuigd dat het niet dom is om met een pony tussen de paarden te starten maar denk eerst goed na over de kwaliteiten van de pony voordat je ervoor kiest.. of je moet misschien niet ver willen komen, en gewoon lol hebben dan vind ik het ook enorm stoer als je het aandurft!
RensSyl
Geplaatst: 13-10-09 21:12
misschien een 2e paard/
smeetjoew
Geplaatst: 14-10-09 08:29
Ontzettend veel meiden zijn op hun 18e echt te groot voor hun pony. Vaak zijn ze al te groot op hun 16e, maar dan willen ze perse nog twee jaar uitzingen. Ik vind het ronduit zonde, want het verpest je hele rijden door op een te kleine pony te gaan rijden. Je gaat je beugels korter doen, vaak anders zitten om kleiner te zijn. Nee... Als je te lang bent, moet je echt de overstap maken naar paard of hele grote E-pony als je perse pony wil blijven rijden.
Overigens doe je je pony er ook geen plezier mee om er als lange griet op te blijven rijden. En vaak rij je dan ook nog M/Z niveau, dus je vergt ook nog behoorlijk wat van die diertjes.
Ik ben overigens op mijn 14e overgestapt naar de paarden. Ik werd toen al behoorlijk groot voor mijn D-pony van 1.47. Had haar net in het Z1 gestart met twee winst en wilde die zaterdag M springen starten, maar ze was toen al verkocht.