Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gini schreef:Mijn band met mijn paard (veulen) heb ik deze morgen weer bevestigd gezien. De DA kwam, en ze was zo bang en ze had zo een pijn en toch...ze bleef bij me, ze liet mij haar geruststellen, ze onderging alles. Ze bibberde, wilde weg, wilde vluchten, die man deed haar pijn, dat zag ik aan haar, maar het halstertouw heeft geen enkele seconde onder spanning gestaan, omdat ik er was.
Azzelien schreef:Een band met je paard, ik blijf het moeilijk vinden om dat te beoordelen.
Laatst las ik iets wat me aan het denken heeft gezet. Het ging over paarden die sterk op hun eigenaar reageren als deze er aan komt, in de zin van hinniken, schrapen, etc. Iets wat vaak gezien wordt als teken van een goede band. Volgens de schrijver was dit helemaal niet zo'n goed teken. Zulke paarden zouden zo weinig afleiding hebben, dat ze blij zijn dat iemand hun dag komt breken.
Misschien een beetje off topic, maar wat vinden jullie?
. smaos schreef:Interessant topic!
Ik vind het ook moeilijk uitteleggen wat nou een goede band is, denk als je paard en jij het allebei goed hebben en gelukkig zijn met elkaar dat dat ook al erg in de richting komt. Maarja, wanneer weet je of je paard gelukkig bij je is? Als die naar je toe komt op de wei? Of alles braaf doet wat je van hem verlangt?
Ik had zelf 3 paardjes achter mijn huis, relatie uit, samen met de paardjes in de problemen, wat doe je dan? Op dat moment moest ik ze gedwongen verkopen, nu heb ik zeer veel geluk gehad dat mij mensen hebben uitgeholpen en dat ik dus een tijd uitstel heb gehad welk paard ik kon aanhouden en welke niet. 1 pony staat op een andere plek, 2 merries stonden samen, wel enkele uren van mij vandaan, maar was toch superblij dat ik ze toch nog had. Ik heb ondertussen 1 merrie verkocht aan een super tehuis! Waar ik het minste mee had, ik had haar pas 2 maanden voordat mijn relatie uitging, dus niet echt de kans gehad haar te leren kennen. (Misschien dat dat mijn droompaard dan wel was geweest, wie weet) Ik heb dus 1 Fell pony (die ik al bijna 10 jaar heb, van veulen af aan), MAAR, die heeft heel erge zomerexceem, bij mij schuurde die 8 maanden per jaar, tot bloedens toe, terwijl hij een deken op had en ik er dagelijks spul op smeerde en apart voer, reinigingkuren etc. Ik wist me echt geen raad met hem, hij was ook niet gelukkig door zijn schuren. Nu staat die ergens waar die niet schuurt, gelukkig is etc. Wat moet ik doen? Als ik kies vanuit mijn hart dan verkies ik mijn Fell pony boven mijn andere merrie, hem heb ik al zolang en ken hem zogoed, heb zoveel met hem meegemaakt. Maar als ik hem dus terughaal, dan gaat hij bij mij weer schuren en ongelukkig zijn, dus wat doe je dan? Dan moet je toch ook in belang van je paard denken. Zo kan die nog een goed leven hebben, zonder schuren, misschien dat hij ook terug naar mij zou willen, maar dan weer zoveel schuren? Dus in mijn geval (ik nu maar 1 paard in stalling kan aanhouden) kies ik waarschijnlijk de merrie boven mijn pony.
Dan kies ik ook niet met mijn hart en ook niet voor het paard waar ik de beste band mee heb. Ik heb totnutoe nog geen keus gemaakt, vind het veel te lastig.
Wat zouden jullie dan in zo'n geval doen? Kiezen vanuit je hart of in het belang van je paard? (sorry voor dit lange verhaal)
tussen jou en Abby is een keer een vonk over gesprongen en dit voelt Abby nog steeds... 
KDS schreef:dat ik een emailadres voor der aan wil maken om ook haar te kunnen emailen over mijn verjaardagsfeest
Oke... ik heb het serieus overwogen omdat ze wel echt mijn beste buddy is...

en zo kan ik nog wel ff door zwijmelemn. Ik denk dat het ook vooral te maken heeft met dat ik haar als veulen heb en haar alles zelf heb geleerd etc
MarcR schreef:Een paard is een kuddedier en de enige "band" tussen de dieren in een kudde is deze van leider en ondergeschikte op verschillende niveau's = rangorde. Wij en onze paarden vormen voor hen ook een kudde en dus de enige "band" die er is, is deze van de rangorde met wij als leiders en de paarden als ondergeschikten.Is deze rangorde anders dan hebben we de dominatieproblemen waarvan Bokt bol staat.
KDS schreef:maar paarden hebben binnen de kudde ook een zekere vriendschapsband. De paarden die in de wei staan te draaien als vriendlief weg is, vriendlief is echt niet atijd hoger.
Paarden staan elkaar ook te 'kroelen' en 'delen hun adem'. Dat zijn geen tekenen van rangorde (de hoogste in rang staat ook te kroelen met een lagere en niet allen degene net onder hem).
Voor mij moet je voor je paard een vriend zijn, meer dan een leider. Wat zeg ik, mijn paard mag op buitenritten bijvoorbeeld zelf beslissen hoe hard ze gaat op een pad, dat kan ze namelijk prima zelf inschatten, ik ga over de wegen en de auto's en allemaal mensendingen, gaat zij over paardendingen. Ik hoef niet perse de dominerende leider te zijn, wil graag juist dat mijn paard zichzelf uit en mij als vriend ziet; hoeft ze niet voor de wei door te galopperen om bij mij te komen (maar mag ze wel; scheelt mij lopen) maar ze loopt wel los bij me mee, zonder halster, vanuit de wei en ze mag ook gewoon omdraaien als ze dat wil en dat doet ze ook wel eens.
En ik zeg ook wel eens tegen der dat ik het wat eng vindt als ze zo maniacaal om me heen gaat rennen, wordt ze niet banger van maar rustiger. Maar dat komt misschien doordat we allebei weten hoever we bij de ander kunnen gaan.