Wanneer heb je een band met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Wanneer heb je een band met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:35

Weet je wat ik altijd zo grappig vind. Dat als je op een filmpje klikt en er staat bij als commentaar 'deze man/vrouw heeft pas een band met zijn/haar paard' dat dat altijd een filmpje is over paarden die vrijheidsdressuur doen, er zonder zadel/hoofdstel op kruipen etc.
Twee opmerkingen daarbij:
1. De manegepony's in de buurt daar kruip ik ook zo in de wei op. Met hen heb ik totaal geen band (was de eerste keer dat ik hen zag). Dus dat heeft gewoon met braafheid te maken en niet met band ruiter/paard.
2. Heb je alleen een band met je paard als je VD doet? Nee toch. Maar waarom lijkt het daar wel op. Namen als Jean Francois Pignon etc. en wat kan je zien dat die een band heeft? Omdat zijn paard gaat liggen als die met het zweepje klappert?
Ik kan mijn paard niet laten liggen of steigeren of zitten, heb ik er dan geen band mee?

Ik trap hier open deuren in, overduidelijk. Maar toch blijkbaar niet?

Nu iets meer ontopic: de band van een paard is niet te definiëren. Wat iedereen daaronder verstaat is verschillend. Mijn band met mijn paard (veulen) heb ik deze morgen weer bevestigd gezien. De DA kwam, en ze was zo bang en ze had zo een pijn en toch...ze bleef bij me, ze liet mij haar geruststellen, ze onderging alles. Ze bibberde, wilde weg, wilde vluchten, die man deed haar pijn, dat zag ik aan haar, maar het halstertouw heeft geen enkele seconde onder spanning gestaan, omdat ik er was.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:40

Gini schreef:
Mijn band met mijn paard (veulen) heb ik deze morgen weer bevestigd gezien. De DA kwam, en ze was zo bang en ze had zo een pijn en toch...ze bleef bij me, ze liet mij haar geruststellen, ze onderging alles. Ze bibberde, wilde weg, wilde vluchten, die man deed haar pijn, dat zag ik aan haar, maar het halstertouw heeft geen enkele seconde onder spanning gestaan, omdat ik er was.

Mooie illustratie van leider - ondergeschikte band.
Je veulen vondt de ervaring niet leuk maar wist "als mijn leider (= Jij) dit toelaat dan is dit goed voor mij en zal ik mij onderwerpen en niet verzetten".

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:18

Een band met je paard, ik blijf het moeilijk vinden om dat te beoordelen.
Laatst las ik iets wat me aan het denken heeft gezet. Het ging over paarden die sterk op hun eigenaar reageren als deze er aan komt, in de zin van hinniken, schrapen, etc. Iets wat vaak gezien wordt als teken van een goede band. Volgens de schrijver was dit helemaal niet zo'n goed teken. Zulke paarden zouden zo weinig afleiding hebben, dat ze blij zijn dat iemand hun dag komt breken.
Misschien een beetje off topic, maar wat vinden jullie?

1976sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:13

mijn paard begint altijd vrolijk te hinniken als ik er aan kom.
Is heel leuk.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:50

Azzelien schreef:
Een band met je paard, ik blijf het moeilijk vinden om dat te beoordelen.
Laatst las ik iets wat me aan het denken heeft gezet. Het ging over paarden die sterk op hun eigenaar reageren als deze er aan komt, in de zin van hinniken, schrapen, etc. Iets wat vaak gezien wordt als teken van een goede band. Volgens de schrijver was dit helemaal niet zo'n goed teken. Zulke paarden zouden zo weinig afleiding hebben, dat ze blij zijn dat iemand hun dag komt breken.
Misschien een beetje off topic, maar wat vinden jullie?

Helemaal mee eens! Een paard dat op stal staat en hinnikt en schraapt als jij eraan komt, wil gewoon eten, aandacht en uit zijn kooi. Meer niet :).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:25

smaos schreef:
Interessant topic!
Ik vind het ook moeilijk uitteleggen wat nou een goede band is, denk als je paard en jij het allebei goed hebben en gelukkig zijn met elkaar dat dat ook al erg in de richting komt. Maarja, wanneer weet je of je paard gelukkig bij je is? Als die naar je toe komt op de wei? Of alles braaf doet wat je van hem verlangt?

Ik had zelf 3 paardjes achter mijn huis, relatie uit, samen met de paardjes in de problemen, wat doe je dan? Op dat moment moest ik ze gedwongen verkopen, nu heb ik zeer veel geluk gehad dat mij mensen hebben uitgeholpen en dat ik dus een tijd uitstel heb gehad welk paard ik kon aanhouden en welke niet. 1 pony staat op een andere plek, 2 merries stonden samen, wel enkele uren van mij vandaan, maar was toch superblij dat ik ze toch nog had. Ik heb ondertussen 1 merrie verkocht aan een super tehuis! Waar ik het minste mee had, ik had haar pas 2 maanden voordat mijn relatie uitging, dus niet echt de kans gehad haar te leren kennen. (Misschien dat dat mijn droompaard dan wel was geweest, wie weet) Ik heb dus 1 Fell pony (die ik al bijna 10 jaar heb, van veulen af aan), MAAR, die heeft heel erge zomerexceem, bij mij schuurde die 8 maanden per jaar, tot bloedens toe, terwijl hij een deken op had en ik er dagelijks spul op smeerde en apart voer, reinigingkuren etc. Ik wist me echt geen raad met hem, hij was ook niet gelukkig door zijn schuren. Nu staat die ergens waar die niet schuurt, gelukkig is etc. Wat moet ik doen? Als ik kies vanuit mijn hart dan verkies ik mijn Fell pony boven mijn andere merrie, hem heb ik al zolang en ken hem zogoed, heb zoveel met hem meegemaakt. Maar als ik hem dus terughaal, dan gaat hij bij mij weer schuren en ongelukkig zijn, dus wat doe je dan? Dan moet je toch ook in belang van je paard denken. Zo kan die nog een goed leven hebben, zonder schuren, misschien dat hij ook terug naar mij zou willen, maar dan weer zoveel schuren? Dus in mijn geval (ik nu maar 1 paard in stalling kan aanhouden) kies ik waarschijnlijk de merrie boven mijn pony.
Dan kies ik ook niet met mijn hart en ook niet voor het paard waar ik de beste band mee heb. Ik heb totnutoe nog geen keus gemaakt, vind het veel te lastig.
Wat zouden jullie dan in zo'n geval doen? Kiezen vanuit je hart of in het belang van je paard? (sorry voor dit lange verhaal :+ )

Simoon... gevoel is je hart, en wij zijn net als paarden ook een diersoort, van mensen en dieren kan een mens "van houden", lief hebben... iets wat leeft kunnen we koesteren en lief hebben, er om geven. Een paard is ook een dier en kan wel degelijk van andere dieren houden, los van alle hierarchie zaken, kuddedier-zijn. Een paard kan zeer zeker van een mens houden, en omgekeerd. Een dier is niet alleen maar puur instinct en ingeboren gedragpatronen, dan zou het een machine zijn en komen we op een oud wijsgerig terrein a la Descartes eeuwen geleden, een dier/mens heeft ook een soort bezieling, dit is onder andere je gevoel, dit is niet in woorden uit te drukken, slechts door dichters en door metaforen, en elk levend wezen uit zijn/haar gevoel op een eigen unieke manier. Volgens mij zijn daar geen duidelijke gedragspatronen in te benoemen om dat te herkennen.. zo van mijn paard doet dit en dat dus heb ik een band met het paard. Het is allemaal niet zo simpel als men denkt.

Toen jij laatst bij ons was om Abby (staat bij ons) te bekappen... was jouw merrie Abby toen ze jou zag enorm druk, rennen, drukte maken, vrolijk zijn, aandacht trekken, en dream deed ook mee... abby staat al bijna een jaar in twente... en dit doet ze anders nooit zo uitbundig... blijkbaar was ze heel erg blij je te zien... eten daar ging het abby niet om ze heeft hier immers onbeperkt hooi en goed voer... dus het was jij, jij maakte haar blij *\o/* tussen jou en Abby is een keer een vonk over gesprongen en dit voelt Abby nog steeds...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:34

intresante vraag waar ik het antwoord stiekem nog niet op weet..
ik heb in mijn korte leven al heel wat paard gehad,, en heb op negen van tie geen geld toe gekregen maar moeten geven.
er zaten dan ook gewoon paarden bij waarmee ik prettig werkte waar ik mij veilig bij voelde maar zeker voor een miljoen weg zouden gaan.

en een band, ja wat is een band, ik vindt een band het aanvoelen van elkaar het 2 minuten weg zijn en weer terug willen ( en dan ook gaan ).
een team die zich door alle tegen slagen heen loods en altijd optimistisch blijft.
foute dingen over je paard durven toe te geven maar een positief ding toch zo werten te brengen dat het negatieve weer weg vloeid.
het er mee zitten als je denken aan weg doen, en dan je zelf een ontiegelijke prutser vinden..
maar dan nog is dit een band van jou kant,, maar hoe weet je of het paard ook een band heeft met jou ?
hoe weet je dat jij de enige bent in zijn leven bij wie hij gelukkig kan zijn ? dat weet niemand

echt onafscheidbaar dan heb je een band..

en eerlijk ?

als ik een miljoen geboden krijg gaat hij toch echt weg,, en ik denk vele die nu zeggen het niet te doen in zo een situatie heel anders gaan denken..

maar voor een laggerig bedrag gaat mijn grote vriend echt niet weg mits je met een bod van een paar duizenden euro's komt haha

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:50

(Ook ik was iemand die zei dat poowny wel weg gaat voor een miljoen)

wat ik leuk vind, is dat mijn pony hinnikt als ik aankom bij de wei, even naar me opkijken en dan lekker door blijft grazen als ik gewoon even kom kijken. Wanneer weet ik dat ze het niet naar haar zin heeft? Als ze als een mongool aan komt stormen in de wei.

Ik wil best zeggen dat ik een klik heb met mijn paard, ze kent me, ze kent onze grenzen en ik merk dat ze positief veranderd is naarmate ik haar langer heb. Is ook echt wel mijn vrindinnetje hoor.. Maar ik heb meer vriendjes en vrindinnetjes gehad, en als zij weg gaat zal er heus wel een nieuw vriendje of vrindinnetje voor terug komen. Heb er al genoeg verloren om te beseffen dat ze allemaal een keer weg, of dood, gaan.

Ik ga niet mijn paard voor eeuwig houden, terwijl ik meer wil dan ze kan, of ze neit meer gelukkig is met wat we doen. Dan is het tijd om te zeggen, paard we hebben heel veel plezier met elkaar gehad, en nu gaan we beide met een ander plezier hebben.

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:21

Ik denk dat het een gevoel is wat je heb met je paard. Dat groeit vanzelf, door heel veel met je paard bezig te zijn.

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:42

Een band met je paard?

- Dat ik weet hoe zij in elkaar steekt en zij nog beter weet hoe ik in elkaar steek.

- Dat ik nooit bang ben als ik op haar rijdt en dat zij (met soms enige overtuiging) met buitenrijden langs alle aanvallende kabouters gaat

- dat zij het hartstikke leuk vindt om keihard te crossen en weet dat ik dat stiekem ook vindt.

- dat ik haar ontzettend eigenwijze karakter geweldig vindt en dat zij dat stiekem ook weet.

- dat ik haar veel heb geleerd en zij op haar beurt mij veel heeft geleerd, en dat we nu samen verder aan t leren zijn.

- Dat we samen heel hard kunnen werken, maar ook baaldagen hebben.

- Dat zij weet dat ze dressuurmatig moet werken en 1x in de week mag springen en dat ik weet dat ze dat veel liever andersom zag.

En ik weet vooral dat ik NIET zou weten wat ik met al die vrije tijd zou moeten doen als ik haar niet had. En dat ik dol op haar ben

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:41

dat ik een emailadres voor der aan wil maken om ook haar te kunnen emailen over mijn verjaardagsfeest ;)

Oke... ik heb het serieus overwogen omdat ze wel echt mijn beste buddy is...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:28

KDS schreef:
dat ik een emailadres voor der aan wil maken om ook haar te kunnen emailen over mijn verjaardagsfeest ;)

Oke... ik heb het serieus overwogen omdat ze wel echt mijn beste buddy is...

HAHAHAHAHA!!!! Geweldig!

Ik zou het ook wel fijn vinden als paardlief gewoon elke avond naast me op de bank zat... :o

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:31

Ik vind het ook net zo spannend om haar binnenkort aan schoonouders voor te stellen als vriendlief aan mijn ouders :P

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 01:03

KDS schreef:
Ik vind het ook net zo spannend om haar binnenkort aan schoonouders voor te stellen als vriendlief aan mijn ouders :P

aan schoonmoe vertellen dat je "ook" een behoorlijk behaarde vriendin hebt waar je erg veel van houdt... zo het "voorstellen" in de week leggen,,, en voorbereiden

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 01:17

Ik heb (nog) geen klik met mijn 2,5 jarige fjordenmerrie. Ik vind haar wel ontzettend leuk en lief, ik weet wat ze wel en niet kan en waar ze wel en niet blij van word. Ik weet precies hoe ze is, en zij weet wie ik ben. Maar een klik hebben we gewoon niet. We vinden elkaar wel aardig.. misschien komt die klik nog wel :)
Anyways, mijn paard is een paard met paardenvriendjes. Ik denk niet dat een paard gelukkiger word van een mens.. (soms wel ongelukkiger..) maar meer van de leefomstandigheden en band met soortgenoten..
Toch vind ik dat je aan sommige paarden wel kunt zien dat ze blij zijn met hun baas :)
Het belangrijkste is gewoon dat je paard jou, en jij je paard natuurlijk, kunt vertrouwen.
En dat is toch soms anders dan een klik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 01:51

ik vind dat je een band hebt al je elkaar compleet aanvoelt, van elkaar doorhebt wanneer een van de 2 niet lekker in de vel zit.
Vertrouwen hebt in elkaar, ik kan alles met mijn paard, tussen de benen doorkruipen en er onder gaan liggen, er boven op staan ( foto's profiel )
Ze is erg eenkennig, als ik in de buurt bent en er is een ander met dr bezig is ze erg gefocust op mij en kruipt het liefs in mijn binnenzak ( er zijn bokkers die het kunnen bevestigen ).
Als ze s;avonds binnen staat en ik kom nog ff langs en ze hoort me begint ze vaak te schreeuwen als een idioot. Als ik haar los laat in de bak volgt ze me tot op de voet. Ik weet wanneer ze zich niet lekker voelt ookal probeert ze het niet aan te geven, ik voel het gewoon.
Zij weet mij precies aan het lachen te maken :P en zo kan ik nog wel ff door zwijmelemn. Ik denk dat het ook vooral te maken heeft met dat ik haar als veulen heb en haar alles zelf heb geleerd etc :P

patri3s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:09

Ik heb wel eens in de stal geslapen bij mijn paard. Mijn nacht was niet zo fijn, ik werd regelmatig wakker maar ik heb wel het gevoel dat het onze band versterkt heeft.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:17

bieden ze mij een miljoen voor me paard mogen ze haar mee nemen inderdaaat
maar wil er wel zekker van zijn dat ze goed zijn voor haar
voor tets hebben ze trouns al het 3 dubbele van wat wij voor haar hebben betaald geboden
maar ik ben eigenwijs weet dat dit beestje iets kan bereiken en wil haar daar eerst mee opweg helpen
is een fries en kan supper mooi lopen en daar gaat het fokkers om want hooge kans dat die ster wordt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:56

Iedereen heeft wel een band met zijn paard, kan een goede zijn of een slechte of iets er tussenin, maar die band op zich is er wel :+

En je krijgt geen betere band als je tegen heug en meug doorzet met een paard dat (te) moeilijk voor je is. Het getuigt van meer wijsheid en karakter wanneer je inziet dat je geen goede combinatie bent met je paard en daarom een goede andere baas voor hem zoekt dan wanneer je blijft knokken of hem maar houdt omdat hij nou eenmaal van jou is.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:59

Voor mij heb je band met je paard als je daar niet meer over hoeft na te denken. Als dat gewoon vanzelfsprekend is :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:22

MarcR schreef:
Een paard is een kuddedier en de enige "band" tussen de dieren in een kudde is deze van leider en ondergeschikte op verschillende niveau's = rangorde. Wij en onze paarden vormen voor hen ook een kudde en dus de enige "band" die er is, is deze van de rangorde met wij als leiders en de paarden als ondergeschikten.Is deze rangorde anders dan hebben we de dominatieproblemen waarvan Bokt bol staat.

Hmm ben wel geneigd ook zo te denken. Een goede band met je paard zou dan zijn dat je je naar paard's karakter duidelijk gedraagt, helder en consequent bent, en hem in zijn paardzijn respecteert. Ik ben zelf niet van de knuffel-kusjes band. Die voegt alleen iets toe voor jezelf maar paard zegt het naar mijn idee niet veel. Wel een duidelijk patroon. Dat zou dan ook de gehechtheid van een paard aan zijn 'baas' kunnen verklaren. Als de baas er is gaat er het volgende gebeuren:.....
Leiderschap en geen nerveus en onzeker gedrag, daar houdt een paard van. Wij voelen ons bij het ene paard zekerder dan bij het andere, en dat is een goede graadmeter voor de latere 'band', is mijn mening. Kies je een paard uit waar je je onzeker bij voelt dan is de verhouding vanaf het begin af aan al moeilijk te defnieren, het paard voelt je onzekerheid toch wel ook al denk je dat je je zeker gedraagt.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:59

maar paarden hebben binnen de kudde ook een zekere vriendschapsband. De paarden die in de wei staan te draaien als vriendlief weg is, vriendlief is echt niet atijd hoger.
Paarden staan elkaar ook te 'kroelen' en 'delen hun adem'. Dat zijn geen tekenen van rangorde (de hoogste in rang staat ook te kroelen met een lagere en niet allen degene net onder hem).

Voor mij moet je voor je paard een vriend zijn, meer dan een leider. Wat zeg ik, mijn paard mag op buitenritten bijvoorbeeld zelf beslissen hoe hard ze gaat op een pad, dat kan ze namelijk prima zelf inschatten, ik ga over de wegen en de auto's en allemaal mensendingen, gaat zij over paardendingen. Ik hoef niet perse de dominerende leider te zijn, wil graag juist dat mijn paard zichzelf uit en mij als vriend ziet; hoeft ze niet voor de wei door te galopperen om bij mij te komen (maar mag ze wel; scheelt mij lopen) maar ze loopt wel los bij me mee, zonder halster, vanuit de wei en ze mag ook gewoon omdraaien als ze dat wil en dat doet ze ook wel eens.
En ik zeg ook wel eens tegen der dat ik het wat eng vindt als ze zo maniacaal om me heen gaat rennen, wordt ze niet banger van maar rustiger. Maar dat komt misschien doordat we allebei weten hoever we bij de ander kunnen gaan.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:25

KDS schreef:
maar paarden hebben binnen de kudde ook een zekere vriendschapsband. De paarden die in de wei staan te draaien als vriendlief weg is, vriendlief is echt niet atijd hoger.
Paarden staan elkaar ook te 'kroelen' en 'delen hun adem'. Dat zijn geen tekenen van rangorde (de hoogste in rang staat ook te kroelen met een lagere en niet allen degene net onder hem).

Voor mij moet je voor je paard een vriend zijn, meer dan een leider. Wat zeg ik, mijn paard mag op buitenritten bijvoorbeeld zelf beslissen hoe hard ze gaat op een pad, dat kan ze namelijk prima zelf inschatten, ik ga over de wegen en de auto's en allemaal mensendingen, gaat zij over paardendingen. Ik hoef niet perse de dominerende leider te zijn, wil graag juist dat mijn paard zichzelf uit en mij als vriend ziet; hoeft ze niet voor de wei door te galopperen om bij mij te komen (maar mag ze wel; scheelt mij lopen) maar ze loopt wel los bij me mee, zonder halster, vanuit de wei en ze mag ook gewoon omdraaien als ze dat wil en dat doet ze ook wel eens.
En ik zeg ook wel eens tegen der dat ik het wat eng vindt als ze zo maniacaal om me heen gaat rennen, wordt ze niet banger van maar rustiger. Maar dat komt misschien doordat we allebei weten hoever we bij de ander kunnen gaan.

Wij dachten vroeger ook zo maar met schade en schande hebben we geleerd dat zo een relatie onmerkbaar maar geleidelijk verslecht en op een moment krijg je dan de vragen die je hier op Bokt talrijk tegenkomt : "mijn paard luisterd niet meer", "ik heb rijtechnische problemen", enz.
Een paard kon eeuwen lang enkel overleven als het deel uit maakte van een kudde en een kudde kan enkel veiligheid bieden als iedereen samenwerkt onder een leider en dit is nog steeds zo.
Je paard zal jouw leiderschap aanvaarden zolang dat het ondervind dat jouw beslissingen hem veiligheid bieden. Onbewust heb jij je waarschijnlijk als leider geplaats tov hem, dit is goed maar je moet toch opletten dat je deze rangorde niet , ook weer misschien onbewust, laat verwateren, het rond jouw rennen kan al een eerste signaal zijn dat je paard deze rangorde wil aanvechten, denk maar eens goed na.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:51

ik heb zelf met verschillende paarden, voor verschillende periodes met verschillende geschiedenissen dit gedaan, en voor mij werkt het eigenlijk heel goed. Het verslechterd er juist niet door en de momenten dat ik leiderschap opeis omdat ik het meeste verstand heb van deze situatie krijg ik het ook altijd.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor sommige helemaal niet zo goed werkt, het is een bijna filosofisch geheel waar je zelf ook bij moet passen, zo niet dan werkt het zeker niet. Zou het dus ook niet iedereen aanraden. Maar ik vraag wel een wat minder zwart wit beeld van kudde gedrag van paarden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:39

KDS schreef:
.......... Maar ik vraag wel een wat minder zwart wit beeld van kudde gedrag van paarden.

Paarden denken enkel in zwart - wit, zij kennen geen grijs......