Deken ja/nee? Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:22

Pasha ( 30jaartjes oud )
krijgt als ze op stal staat, dus als het weide seizoen is afgelopen een deken op ;)
( 0grams regendeken ) en als het kouder wordt, steeds een iets dikkere deken.

Mijn vraag is, doe je deze winter bij je paard/pony een deken om en wat voor deken?
- Ja, een 100g deken, daarna een 200g, en daarna een 300g. En als het extreem koud is, nog een onderdeken eronder. Maar dat licht allemaal van de temperaturen af ;)
Zo ja, waarom?
- Omdat ze alweer 30jaar is en moeilijk door haar vacht komt. Dus als ze een deken op heeft hoef ze minder wintervacht aan te maken ( of hoe je dat moet zeggen/wilt noemen ) en kost het haar een stuk minder energie, ook met verharen.. ;)

Tiso

Re: Deken ja/nee? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:19

ik denk dat het per paard ook weer verschild of ze deken op moeten of niet.
wel of geen deken het heeft beide nut zolang je het goed gebruikt.
en dat doen ook niet vele mensen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:49

Ik volg dit even want ben ook nog aan t twijfelen...

M´n paard staat sinds augustus in een hit actief stal met schuilmogelijkheid Hier voor stond hij overdag buiten en snachts op stal.

Maar nu denk ik, aan de ene kant dat gedoe met die dekens wisselen enz en straks lekken ze door als die 24/7 met die deken op staat.. Onder z'n eigen vacht heeft ie t tenminste nooit te koud/warm en lekt niet door.

Aan de andere kant, hij heeft op t moment een rugblessure, misschien is t voor z´n rug wat fijner om niet die nattigheid/kou over z'n rug te krijgen. En over een maand of 3 zal ik er weer op kunnen en dan (na opgebouwd te hebben uiteraard) wil ik wel intensief gaan rijden. Wat natuurlijk minder prettig is met een teddybeer want die heeft t snel warm.
En die knol staat dus op zand in de actief stal, als die rolt met z'n natte vacht is die zo smerig, dat zand krijg je er nooit meer uit... Als je dan een zadel op legt schuurt 't...

Dus tjaa ik weet het gewoon niet...
Als ik hem wel een deken op leg, dan denk ik dat ik dit jaar de Bucas Power light koop, en die gewoon heel de winter op laat want die heeft alleen een fleecevoering met een warmte tot 200 gr door de speciale buitenstof laat de deken meer warmte door, of houd meer warmte vast enz.. (wel beginnen met een regendeken 0 gr misschien)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:05

Ik heb een NRPS schimmelruin. Vorig jaar heeft hij een deken op gehad.
Voordeel vond ik dat hij zelf lekker schoon blijft, nadeel is dat hij kale schouders krijgt. (hiervoor had ik zelfs zo'n "bh" gekocht voor m.)
En nog een nadeel is dat hij 2 uur per dag in de paddock gaat met nog 5 anderen en daar zitten slopers bij, waardoor mijn deken dan gesloopt wordt..

Daarom zit ik nu erg in tweestrijd of ik dit jaar nu wel of geen deken bij hem op zal doen.
Wie kan mij de doorslaggevende reden voor wel of geen deken geven>???

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:12

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:13

Mijne krijgt nooit een deken, hij kan er niet tegen..Helaas.
Hij houdt dus zijn dikke vacht.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:16

Ik hoop van harte dat ik dit jaar geen deken op hoef te doen bij mijn merrie. Ze heeft namelijk oop haar heup een soort bacterie zitten onder de huid. Wanneer daar een deken op komt krijgt ze daar kale plekjes en in het ergste geval een ontsteking.
Maar ja een hele dikke vacht is met rijden en zweten ook niet zo bevorderlijk. Ik heb haar dus nu al 's nachts binnen in de hoop dat de vacht dit jaar binnen de perken blijft.....

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:19

Mijn paardje heeft nog nooit een deken op gehad.. hij is sinds dit jaar onder het zadel, en ik heb besloten hem niet onder een deken te doen. Mocht hij zijn warmte niet goed kwijt kunnen tijdens het rijden, dan scheer ik er wel een streep uit.. niet mooi, wel praktisch..

Verder vind ik heel het dekengedoe niet handig, kost klauwen vol geld, ze gaan kapot, liggen scheef, moeten gewisseld worden. En ik vind een poown in en teddyberenvacht echt prachtig..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:20

Mijn vraag is, doe je deze winter bij je paard/pony een deken om en wat voor deken?
Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?

Ik had nooit gedacht dat ik dit nog eens zou zeggen. Maar ja, een van mijn paarden krijgt deze winter voor het eerst een deken op. Ik heb hem sinds hij 1,5 was. Hij was toen sterk vermagerd, wilde niet eten en niet lopen. Hij is nu 6 jaar en tot nu toe is hij elke winter enorm afgevallen. Zo erg dat ik ook elke winter mijn training stil moest leggen en opnieuw oppakken in het voorjaar. Hij heeft ook al 2 keer luizen gehad in die periode. Dat alles ben ik nu inmiddels zat. Hij heeft nu al een 100grams deken om en die kan ik uitbreiden met verschillende onderdekens tot maximaal 500 gram.

Mijn andere paard krijgt geen deken op. Die komt de 11 jaar dat ik hem heb elke winter prima door.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:28

zij schreef:
nee, geen deken voor mijn paard!
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

hier staat o.a.:
Citaat:
Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou kunnen!

Maar wij mensen kunne óók zweten en kunnen daar ziek van worden, dat is dan minstens zo merkwaardig.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:34

ik heb mijn pony standaard onder deken. simpelweg omdat ze dit gewend is en ik vind een paard met een lange vacht echt niet mooi en functioneel. ik reed tot vorige winter altijd wedstrijden met haar. en nou zit ze van zichzelf al kort in het haar maar evengoed zweette ze zich helemaal gek in een binnenbak. had haar dus eigenlijk moeten scheren. nu rijdt ik geen wedstrijden meer maar train haar nog wel. werken en lange vacht gaan bij mij niet samen. en ik heb mijn paard nooit slechter zien worden met een deken op. ze heeft nu inmiddels een 200 grams regendeken om omdat ze de winter door wel de gehele dag buiten loopt. ze heeft op zijn maximum 500 grams op. dit is echt als het vriest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:38

sans6 schreef:
Maar wij mensen kunne óók zweten en kunnen daar ziek van worden, dat is dan minstens zo merkwaardig.

Mensen hebben geen vacht.
Lees de link van Dani62 eens, daar kun je lezen hoe de vacht z'n (prachtige!) werk doet om te voorkomen dat het paard ziek wordt.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:41

dat snap ik, dat wij geen vacht hebben. :Y)

Maar in de link van Zij staat, dat het vreemd is dat wij denken dat paarden ziek kunnen worden van zweet, omdat als ze daar niet tegen konden, ze ook niet gemaakt zouden zijn om te zweten.

Waarop ik reageer dat het dan minstens zo vreemd is dat wij wél ziek er van kunnen worden. Dan zouden wij ook "zo gemaakt moeten zijn" dat we óf er tegen konden, óf niet kónden zweten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:49

Dani62 schreef:
jumpgirl schreef:
Wie kan mij de doorslaggevende reden voor wel of geen deken geven>???

Deze pagina was voor mij ongeveer de reden om te kappen met dekens :) :

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Voor mij ook, echter is het niet allemaal zo zwart wit als ze daar aangeven. Afgelopen weekend was ik met een stalgenootje op bosrit, doen we vaker en onze paarden zijn aan elkaar gewaagd, houden elkaar goed bij. Mijn Fries heeft in de zomer amper haar, en laat nu pas haar vachtje los. Stalgenootje heeft een Belgisch trekpaard, en die heeft nú al een dikke vacht. Met de bosrit, niet een langere dan anders, na een lekker stuk draven liep de Belg letterlijk te druppen van het zweet. Ze was niet moe, maar wel ontzéttend warm. Mijn Fries was wat klammig en na stappen weer meteen helemaal droog.

Daarna een stukje galop, waarbij het leek alsof we de Belg lek geschoten hadden, zo zweette ze en zo warm had ze het, terwijl mijn Fries.. afijn, zie voorgaande.

Mijn Friesje krijgt dus in principe ook geen deken op, maar ik kan me zomaar voorstellen dat het voor het Belgje écht niet leuk is als ze door de warmte haar maatjes niet meer bij kan houden omdat die warmte geen kant meer opkan. Dus die gaat lekker onder een dekentje, om te zorgen dat het rijden ook voor haar leuk blijft. Niks mis mee.

En ja, onze paarden staan béide een half jaar 24/7 buiten, en een half jaar in de nacht op stal.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:05

JoviBan schreef:
sans6 schreef:

Mensen hebben geen vacht.
Lees de link van Dani62 eens, daar kun je lezen hoe de vacht z'n (prachtige!) werk doet om te voorkomen dat het paard ziek wordt.

Jup de vacht funtioneert ook super totdat je gaat rijden ;) En je paard het warm krijgt en te warm krijgt. Dan gaat het zweten, wat op zich helemaal niet erg is, totdat het paard zolang blijft zweten en het warmhouden dat het 3 uur later nog steeds staat te zweten en het warm heeft. En vanwege de toch koudere buitenlucht verkouden wordt of zelfs een keelontsteking oploopt.
Ik vind het prachtig wat de mensen van paardnatuurlijk verkondigen, maar er zijn gevallen waarbij het gewoonweg niet werkt.

Om terug te komen op de vraag van de TS:
Ja er gaan er hier vast en zeker wel dekens op. 1 staat zelfs al onder een winterdeken (150 grams). Die heeft het gewoon nu al koud en dus om te voorkomen dat ze ziek wordt een deken erop. En ook mijn gewezen fokmerrie, die dus nooit gereden wordt zal er straks wel 1 krijgen. Dat is ook een koukleum. En dan kan je wel zeggen, bloot laten en ze moet maar vacht aanmaken. Maar niet elk paard doet dat voldoende. En zij is er dus 1 die niet genoeg vacht aanmaakt. En als je die dan savonds de inloopstal binnen ziet komen, letterlijk trillend op dr benen ga ik niet zeggen van ze mot maar meer vacht aanmaken.
Daarnaast heb ik een 2 jarige, die vorig jaar uit amerika is gekomen. Die heeft erg veel moeite gehad en nog steeds met de omstelling in het weer hier, en ook die zal wrs wel met een deken lopen van de winter.
Daar waar ik kan laat ik ze er wel af, maar er zijn paarden die gewoonweg niet zonder kunnen. En als je gaat rijden, vind ik, verander je het hele verhaal nog een keer. Het is dan ook vanwege de warmteontwikkeling en het niet meer kwijt kunnen van de warmte. Waar mijn oudje erg veel last van had (tot 2 keer toe een keelontsteking) dan moet je toch iets verzinnen waardoor je wel kan rijden.

Een deken kan dan een oplossing zijn. En tegenwoordig zijn er dekens te koop die dusdanig ademend en warmteregulerend zijn dat je niet steeds moet wisselen als het iets warmer of kouder wordt. Ze krijgen hier (diegene die een deken krijgt) een Rambo van Horseware op. En die kan gewoon blijven liggen of het nu +10 of -10 is. Ik controleer elke dag en de temperatuur van het paard is onder die deken gelijk, of het nou wat warmer of koud is.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:11

Kan je in de winter ook je paard een 0 grams regendeken op doen?
Of moet dat dan echt een dikke winterdeken zijn? Heb verder geen probleem met de wintervacht.
Aangezien ik in de winter alleen s'avonds kan rijden is hij in iedergeval schoon en droog onder het zadel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:15

@Gaby dat zou ik niet aanraden. De wintervacht zal nl omhoog gaan staan als het paard het koud krijgt. En een regendeken die dus geen voering of vulling heeft zal die haren plat leggen. Met als gevolg dat je paard het dus koud zal krijgen omdat er geen vulling in je deken zit die die haren kan vervangen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:24

Ik heb 3 pony's waarvan er één 5 één 10 en één 3 jaar is, de eerste 2 worden echt flink intensief getrained van de winteromdat dan echt ons knalseizoen begint, als ik mijn shetten in hun vacht zou laten en ze na de wedstrijd in de vrachwagen zou zetten zouden ze binnen de kortste keren ziek zijn :n nee daar begin ik niet aan. daarbij komt ook nog dat deze 2 zich helemaal gek maken en heel snel zweten.

mijn 3jarige mag nog lekker een jaar baby zijn en dus in haar berenvacht blijven ze zal zo nu en dan in de stapmolen gaan en meer niet, dan vind ik het echt niet nodig om te scheren.

ik vind dat het er echt vanaf hangt hoe intensief je je paard trained en hoe lang hij in zijn haar zit

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:34

rina schreef:
@Gaby dat zou ik niet aanraden. De wintervacht zal nl omhoog gaan staan als het paard het koud krijgt. En een regendeken die dus geen voering of vulling heeft zal die haren plat leggen. Met als gevolg dat je paard het dus koud zal krijgen omdat er geen vulling in je deken zit die die haren kan vervangen.

Zou het wel kunnen als ik wacht tot de wintervacht is aangegroeid? Hij staat nu nog dag en nacht buiten (en dat is natuurlijk gevaarlijk als hij ergens achter blijft hangen) pas vanaf eind november staat hij weer op stal en halve dag buiten dan zou hij ook pas een deken op kunnen. Is het dan wel mogelijk?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 12:35

Ik heb besloten om mijn paarden, degene die ik rij/train, wel een deken op te doen.
Ik wil dat ze van de winter hun warmte nog kwijt kunnen en in mijn ogen gaat dat beter als ze een minder dikke vacht hebben.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:36

Hier gaan al mijn paarden een deken op. Mijn oudste merrie moet véél te veel van haar energie steken in het warm blijven. Mijn grootste merrie wordt veel te snel verkouden, dus die gaat ook een deken op. Mijn haflinger maakt een vacht aan die goed is om heel Rusland te voorzien van warmte ;) Om die in te tomen en omdat ik niet wil scheren gaat zij dus ook een deken op :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:40

Citaat:

Natuurlijk worden wij ziek, wij hebben inderdaad geen vacht :+ Zouden we dat wél hebben, dan zou het vást een heel ander verhaal
zijn! Een paard heeft van begin tot nu nog nooit problemen gehad door zweten omdat de mens het dier toen nog niet 'aan hedt werk
zette'. Nu wij intensief rijden, paard zijkenat en dan hop op stal of in de wei, kan een paard inderdaad kou vatten :) Maar een deken
is in 9 vd 10 gevallen écht niet noodzakelijk :) Gezonde en sterke paarden (ouderepaarden uitgesloten) kunnen prima zonder,

het is maar wat de eigenaar(esse) ermee doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:56

chipieke schreef:
Mijn oudste merrie moet véél te veel van haar energie steken in het warm blijven.

Dan is het dus een kwestie van continue hooi voeren.
Ruwvoer eten en verteren is het paard z'n interne kachel.

chipieke schreef:
Mijn grootste merrie wordt veel te snel verkouden, dus die gaat ook een deken op.

Hoe werkt dit dan volgens jou? Volgens mij wordt verkoudheid veroorzaakt door een virus. Dus hoe houdt een deken zo'n virus tegen?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:00

Verkoudheid wordt inderdaad veroorzaakt door een virus. Maar als je wat zwakker bent ben je vatbaarder voor virussen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:03

Ik heb altijd veel getwijfeld over dekens bij mijn paard, maar heb toch besloten hem op de koudere, nattere dagen een ongevoerde regendeken om te doen. Of ik hem vaker om doe weet ik nog niet, hij heeft een gevoelig velletje en telkens in de nat en kou staan lijkt mij niet prettig, vooral niet als ik wil rijden. Daarbij gaat het net even die teveel aan vacht tegen.