Aankoop nieuwe pony, de hoeven & het geslacht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:40

De benen zijn te kort vergeleken met zijn romp.
En er is nog iets waar ik niet mijn vinger op kan leggen.
Laat controleren (of kijk zelf) sowieso of hij een verbrede witte lijn heeft (= een teken van hoefbevangenheid).

Als grasmaaier (en niet bevangen) , Doen!! (voor max 175E)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:44

Brainless schreef:
De benen zijn te kort vergeleken met zijn romp.

Vind ik niet hoor, het lijkt mss zo omdat hij een behoorlijke buik heeft en de foto uit een ongelukkige positie genomen is. (foto is van bovenaf waardoor de benen al snel korter lijken)

Maar qua prijs hoeft ie idd niet meer te kosten dan 200,- max. Alleen al vanwege de toestand waarin hij verkeerd zou ik er minder voor geven.

Brainless

Re: Aankoop nieuwe pony, de hoeven & het geslacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:29

@Anneliesdj
Als je ze opmeet, zijn ze echt een stuk te kort.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:57

Mij lijken ook de benen kort en het hoofd wat groot. Of dit door de manier van fotograferen komt of in werkelijkheid ook zo is is moeilijk te zeggen. TS doet er in ieder geval goed aan om daar goed naar te kijken.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 13:17

kamille schreef:
Romyjuh_Xx schreef:
In de famillie heb ik paardenmensen en kennisen van mijn ouders.
Nee, ik heb vrij veel ervaring voor mijn leeftijd.
Mijn 1ste pony heb ik gekregen toen ik 8 was en heb tot nu toe 5 pony's gehad.
Tuurlijk pak ik nog iemand mee die nog meer ervaring heeft.

als je in 6 jaar tijd 5 pony's verslijt vind ik dat niet echt een aanbeveling voor je paardenkennis, en ook niet voor die van je ouders. Bovendien ben je 14. Ik denk niet dat hij meer dan de slachtprijs waard is. Let op dat je geen krakkemikkige pony koopt. En verder, veel plezier met hem.

Wat is dat voor een sullige opmerking. Mijn 1ste pony heb ik 2 maanden gehad, heb hem gratis gekregen maar was ziek.
Vervolgens kocht is suske en die heb ik 4 J gehad en verkocht omdat ik een nieuwe wedstrijdpony kreeg en geen 3 pony's kon houden. Mijn 3de pony was een wedstrijdpony die te klein werd en mijn laatste is Nilan. Avril is verkocht omdat ze te klein was.
8 J: 1ste pony beauty
8-12 J: 2de pony suske
10-14 J: Suske + 3de pony avril
12-Nu: Avril + 4de pony Nilan.

Ik maak een topic aan omwille van de hoeven.

als je in 6 jaar tijd 5 pony's verslijt vind ik dat niet echt een aanbeveling voor je paardenkennis, en ook niet voor die van je ouders. Bovendien ben je 14. Ik denk niet dat hij meer dan de slachtprijs waard is. Let op dat je geen krakkemikkige pony koopt. En verder, veel plezier met hem.[/quote]
Ik ga kijken naar de pony en zal wel zien wat hij waard is. Foto's kun je niet altijd alles correct zeggen.
Over de 5 pony's moet u maar eens goed lezen.. Ik word 15 in December
Ik hoef toch ook geen verantwoording af te leggen?

Kippesoep schreef:
@TS; Volgens mij wil je deze pony heel graag hebben :)

Maar ben daarom juist extra kritisch! Als je m graag wil hebben dan ben je namelijk snel geneigd ergens langs te kijken of direct te geloven wat de eigenaar zegt.

Kijk goed naar je doel > waarom wil je deze pony, wat verwacht je van hem. En voldoet hij daaraan. En is de prijs in verhouding.

Kijk daarnaast bijvoorbeeld ook zelf goed naar de hoeven, geloof niet zomaar dat ze hem alleen te lang gewacht hebben.
Zijn bouw vind ik ook een beetje vreemd en niet typisch welsh, inderdaad zelfs een beetje dwerggroei-achtig. Maar als je hem puur als gezelschapspony en grasmaaier wil gebruiken zal dat misschien geen probleem zijn.
Controleer (of laat conrtroleren) of hij daadwerkelijk 3 jaar is.
En kijk ook of beide testikels zijn ingedaald, als je een klophenstje koopt wordt castreren een namelijk duur grapje.

Áls ik hem zou kopen als gezelschapspony zou ik hem laten castreren, dan heeft de pony meer rust (wordt niet gefrustreerd)
De eigenaar heeft minder last van hengstengedrag en de kans dat het goed gaat met de D-pony wordt vergroot.

Succes met kijken en let goed op ;)

Bedankt voor uw reactie. Ik vind het een mooie pony maar ik weet zelf dat ik goed moet opletten wat ik koop, ik neem ook iemand mee met meer ervaring.

anneliesdj schreef:
Swift schreef:
Ja het deed mij dus ook een beetje aan dwerggroei denken, maar ik heb er verder te weinig verstand van om er echt een onderbouwd oordeel over te geven.

Dwerggroei??
Ik vind hem keurig qua bouw, super leuke pony, lijkt me een leuk dier om mee te gaan mennen!

Die hoeven zou ik idd even overleggen met een goede hoefsmid, ze zijn idd vrij plat en dat kan op hoefbevangenheid duiden. Als ze alleen te lang zouden zijn zou de voorkant niet omhoog wippen, daar zijn ze nog niet lang genoeg voor en de achtervoeten mankeert weinig aan zo te zien.

Je zou hem wss beter kunnen ruinen, dan ben je eventuele narigheden gewoon voor.
Het is wel verstandig om even te testen of hij en jouw paard goed kunnen opschieten door hem even een paar dagen op proef te nemen. Het zou toch zonde zijn dat je hem koopt en na 2 weken blijkt het echt niet goed te komen met jouw paard.

Bedankt voor uw reactie, deze is wel zeer nuttig :)
Ik ga zeker op de hoeven letten. Ik wil nl. geen miserie kopen.
Ook als hij loopt of hij correct loopt

anneliesdj schreef:
Swift schreef:
Ja het deed mij dus ook een beetje aan dwerggroei denken, maar ik heb er verder te weinig verstand van om er echt een onderbouwd oordeel over te geven.

Dwerggroei??
Ik vind hem keurig qua bouw, super leuke pony, lijkt me een leuk dier om mee te gaan mennen!

Die hoeven zou ik idd even overleggen met een goede hoefsmid, ze zijn idd vrij plat en dat kan op hoefbevangenheid duiden. Als ze alleen te lang zouden zijn zou de voorkant niet omhoog wippen, daar zijn ze nog niet lang genoeg voor en de achtervoeten mankeert weinig aan zo te zien.

Je zou hem wss beter kunnen ruinen, dan ben je eventuele narigheden gewoon voor.
Het is wel verstandig om even te testen of hij en jouw paard goed kunnen opschieten door hem even een paar dagen op proef te nemen. Het zou toch zonde zijn dat je hem koopt en na 2 weken blijkt het echt niet goed te komen met jouw paard.

Bedankt voor uw reactie, deze is wel zeer nuttig :)
Ik ga zeker op de hoeven letten. Ik wil nl. geen miserie kopen.
Ook als hij loopt of hij correct loopt

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 13:26

Ik heb voldoende reacties, postieve maar ook negatieve.

Tijdelijk slot. Ik laat jullie zondag iets weten.

Gelieve geen reacties meer te plaatsen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:59

Brainless schreef:
@Anneliesdj
Als je ze opmeet, zijn ze echt een stuk te kort.

_O- En waar baseer je dat op? Puur vanaf een foto?
Bestaat er uberhaupt een 'richtlijn' voor de lengte van paardebenen?
Wat een onzin, de een heeft nu eenmaal langere benen dan de ander, pas als het dier erdoor belemmerd wordt heb je het over té en of dit té is kun je zeker niet van de foto beoordelen.

Ts; laat de pony zowieso even draven op de verharde weg, als hij 'op eieren' loopt is hij zeker hoefbevangen geweest. Maar let wel heel goed op, neem iemand mee die er veel kijk op heeft want het is moeilijk te zien, ze lopen niet duidelijk kreupel.
Mocht dat geen probleem zijn dan zou ik hem voor de zekerheid toch even laten checken door een VA.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:23

@Annelies
Ja, je kunt de voorbenen opmeten en vergelijken met zijn romp.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:39

waarin zou je het nemen? de andere ponys waren toch te klein en dus daarom verkocht en nu koop je er eentje dat ook voor je te klein is? of is het bedoeld voor gezelschap?

Beetje rare bouw heeft deze pony, maar wel een leuke koppie.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 07:29

Ragdollcat schreef:
waarin zou je het nemen? de andere ponys waren toch te klein en dus daarom verkocht en nu koop je er eentje dat ook voor je te klein is? of is het bedoeld voor gezelschap?

Beetje rare bouw heeft deze pony, maar wel een leuke koppie.

Lees het topic voor je reageert ;)
Ik heb mijn pony's verkocht omdat ze idd te klein werden als rijpony en ik mijn pony graag nog een nieuwe start zie maken met een andere ruiter.
Daarbij vond ik het makkelijker om 1 pony goed te rijden ook i.v.m. school.
Deze pony is als gezelschapspony

Gelieve geen reacties meer te plaatsen, ik laat jullie zondag wel wat weten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:47

in een topic mag je altijd reacties plaatsen he ;)

ik wens je veel succes zondag, als je hem koopt volgen er wel foto's he? :)

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 13:32

Marigold schreef:
in een topic mag je altijd reacties plaatsen he ;)

ik wens je veel succes zondag, als je hem koopt volgen er wel foto's he? :)

Tuurlijk mag je reacties plaatsen maar omdat ik genoeg info had.

We hebben de pony gekocht. 10 oktober komt hij naar ons.
Dan volgen er foto's in een ander topic. en word dit gesloten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:47

gefeliciteerd!!!

ben heel benieuwd naar foto's, hopelijk kom ik je volgende topics tegen (want dat is altijd maar weer de vraag, bokt is nogal groot).

veel plezier alvast met de pony!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:14

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:15

Het is inieder geval geen welsh, die hebben zijn nooit bont of appaloosa. Dan is het minstens een kruising en eerlijk gezegd vind ik het niet ens op een welsh lijken. Maar in ieder geval, in het welsh stamboek komt geen bont of appaloosa voor. En inderdaad ff laten nakijken, koop niet de ellende van een ander. Zeg ik uit ervaring :o

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 07:44

mf1979 schreef:
Het is inieder geval geen welsh, die hebben zijn nooit bont of appaloosa. Dan is het minstens een kruising en eerlijk gezegd vind ik het niet ens op een welsh lijken. Maar in ieder geval, in het welsh stamboek komt geen bont of appaloosa voor. En inderdaad ff laten nakijken, koop niet de ellende van een ander. Zeg ik uit ervaring :o

Lees het topic! 1. het is een kruising 2. ik heb hem gekocht 3. ik hoef geen reacties meer wat ik moet doen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:52

In elk gevla veel succes, vind het een leuke en gezellig dier!

Te dik, te groot hoof? is gewoon een kleine pony wat een gezeik.

Smid laat je komen en tja hoefbevangenverleden kan je testen e. Castreren is wss de makkelijkste optie, gezien hij toch geen vol papier heeft en hij als gezelschap moet dienen.

Dus komt vast helemaal goed, dus succes ermee

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:32

@Bulck
Dit is geen gezeik, als het (een vorm van) dwerggroei is, heb je (later) een zeer grote kans op diverse (gewrichts-)problemen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:36

Brainless schreef:
@Bulck
Dit is geen gezeik, als het (een vorm van) dwerggroei is, heb je (later) een zeer grote kans op diverse (gewrichts-)problemen.

Doemdenken kan ook e. Schuim bokt af en dan kom je echt wel ergere verhoudingen tegen en daar rijden ze dan zelf op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:49

@Bulck,
De verhoudingen van deze pony zijn wel wat meer zoek, dan wat binnen de norm valt.
Hij groeit nog, dus worden de benen nog korter in verhouding.

Heeft niks met doemdenken te maken, maar met de realiteit, het is aan TS om daar wat mee te doen of niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:51

ze heeft de pony al gekocht hoor, en volgens mij valt het allemaal behoorlijk mee!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 15:59

Brainless schreef:
@Bulck,
De verhoudingen van deze pony zijn wel wat meer zoek, dan wat binnen de norm valt.
Hij groeit nog, dus worden de benen nog korter in verhouding.

Heeft niks met doemdenken te maken, maar met de realiteit, het is aan TS om daar wat mee te doen of niet.

De pony is volledig in orde verklaard :o

Flippo64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:58

Charaz schreef:
Een welsh? met die bouw en kleur?

zou best kunnen hoor, hij heeft wel een welsh-hoofdje

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:33

Ik ben blij voor je dat hij helemaal gezond is verklaard.
Ik hoop dat je er veel plezier van hebt.
Het belangrijkste blijft dat jij er gelukkig mee bent en dan kunnen andere zeggen wat ze willen, maar is nu niet belangrijk meer.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:37

Romyjuh_Xx schreef:
Een welsh? met die bouw en kleur?

Het is een welsh maar misschien gekruisd?[/quote]

Dan is het dus geen welsh ;-) waarom zou het volgens jou een welsh pony zijn? Je hebt ook gewoon kleine pony's die niet direct tot een stamboek behoren.[/quote]
Nee, echt het is een welch
kweet niet of hij nou papieren had of niet maar het stond er bij en er bestaan ook kleine welches.[/quote]

idd,ik fok zelf welsh mountain pony,s(stokmaat rond 1,20m)
er lijkt idd welsh bloed in te zitten,kan volledig welsh pony zijn maar dan is het in elk geval niet een die erg rastypisch is..
kleur lijkt wel een stekelharige vos te zijn of vosroan kan ook nog...

ik persoonlijk zou een pony met zulke hoeven niet kopen,puur omdat hoeven toch een belangrijk deel van het paard zijn..ze lopen er immers op en als het pijn veroorzaakt of iets dergelijks kunnen ze niet vooruit...