Beloon jij je paard wel voldoende?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beloon jij je paard voldoende?

Nee, ik zou het eigenlijk meer moeten doen
6 (2%)
Ik doe mijn best, maar het kan beter
65 (29%)
Ja, ik beloon mijn paard voldoende
148 (67%)

Totaal aantal stemmen: 219

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:41

Ik beloon vrij veel, denk dat dat ook het beste werkt bij paarden. Samen met een vriendin ben ik nu bezig met een pony inrijden, hierbij belonen we vooral en straffen een stuk minder. Zo krijgt ze mooi vertrouwen met wat ze goed doet, dat ze zelf ook weet dat het goed is! Gewoon rustig belonen natuurlijk. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:44

Ik probeer zo duidelijk en goed-getimed mogelijk te belonen met stem of ontspanning, maar het kan altijd beter.
Belonen werkt vele malen beter, maar een bestraffing onthouden ze langer (mensen trouwens ook) :D
Klopjes en kriebels zijn er voor na het rijden (niet bij alle paarden).
Snoepjes doe ik niet aan, roept m.i. vooral onduidelijkheid en bedelgedrag op.

mensport

Re: Beloon jij je paard wel voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:35

Ik moedig mijn pony vaak aan voor de kar, oortjes gespit en gericht en af en toe zo'n oortje naar mijn kant als ik weer tegen m loopt te babbelen. :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:40

Belonen: ik doe niet anders haha. Mijn paard heb ik nu 4 maanden en we leren elkaar nu pas goed kennen. Hij is echt zijn zekerheid helemaal kwijt geraakt nadat hij verkocht was (van anderhalf tot 6 jaar bij 1 eiegenaar, toen verkocht aan andere mensen en al vrij snel daarna weer verkocht naar mij toe). Hij heeft dus veel bevestiging nodig dat wat hij doet goed is. Ik beloon hem met hoge stem, veel braafjes, veel aaien, lieve woordjes, een kriebeltje hier en daar en bij de echt moelijke dingen met een snoepje (want hij was behoorlijk verwend met snoep en erg opdringerig ermee. Nu niet meer)

Hij raakt altijd wat gespannen als ik iets op zijn rug ga leggen en daar praat ik hem doorheen als het ware en als hij dan stil staat en zijn spanning loslaat beloon ik hem uitbundig en dan dus ook een snoepje.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:45

Ik beloon -als we het goed hebben gedaan- bij elke 'rustpauze' (lees: stap) na een drafje of galop .. Dan kriebel ik even op z'n schoftje of strijk ik zijn hals 'n beetje. Soms kriebel ik ook weleens tussen de oortjes, en babbelen doe ik bijna om de 5 minuten :D hahaha !

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:57

na het rijden krijgt hij altijd standaard een beloning, in ieder geval in de bak lekker kriebelen en aaien over de hals. en als ik afstap een snoepje of een kapje brood. en om te lokken in de wei ook een snoepje. en als hij niet rent ofzo naar de wei altijd ook iets kleins.

ik rijd altijd een uur tot anderhalf met standaard twee beloon pauzes (:
hij moet wel gemotiveerd zijn!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:00

Ik beloon erg veel, veel met de stem maar ook door kriebeltjes op de schoft/hals tijdens het rijden.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:07

Ik praat de hele dag door tegen Sidera, en 7 van de 8 keer is dat positief.
Elke keer bij het voetje geven, aansingelen, hoofdstel indoen etc ook.

Bij longeren ook heel erg veel en tijdens het rijden aai en kriebel ik ook echt vaak.
Bij het rijden zou het nog ietsjes meer mogen, maar belonen doe ik goed.

Ik geef toe dat je veel dingen altijd beter zou kan doen, maar belonen doe ik wel goed.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:02

Ik beloon eigenlijk wel vaak, maar dat komt ook dat nog heel veel nieuw is of net aangeleerd :Y)

LipsLikeSgr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:03

Ik beloon mijn paard altijd als hij iets goed gedaan heeft. Van rij-oefening tot voetje geven. Soms alleen met mijn stem, meestal met mijn stem en een aai, en na het rijden met een lekker worteltje of snoepje.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:51

Ik beloon mijn paard met rijden meestal met mijn stem. als ik lange teugel heb met en klopje op de hals.

Als ik af ben gestapt vind ze het altijd fijn als ze even op haar hoofd word gekriebeld.

na het rijden krijgt ze altijd iets lekkers.

Mijn paard raakte eerst helemaal in paniek als ik haar hoofdstel aan wilde doen,
toen ben ik steeds gaan belonen als ik het hoofdstel in had (ook als ze moeilijk deed)
en nu blijft ze goed stil staan. Met zadel er op leggen beloon ik haar ook als ze stil blijft staan.

(ik zadel haar in de stal op zonder dat ze vast staat dus is de verleiding om e draaien wel groot).

Buiten het rijden doe ik graag met haar knuffelen en kriebelen, dus volgensmij komt ze geen complimentjes te kort.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:54

Ik moet wel :+

Ik heb een haflinger, die leert alleen maar door beloning. Als je boos wordt, dan kapt ze gewoon helemaal met lopen. :D

Mijn KWPN is helemaal gevoelig voor complimenten, maar af en toe moet je haar ook wel eens stevig toespreken, want bij haar is het woord 'braaf' vaak gelijk aan "oke, klaar met werk, ik stop er nu mee".

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:55

Ik beloon mijn paard tijdens het rijden regelmatig met een kriebel of door hem even stil te zetten. Met mijn stem beloon ik hem ook maar ik moet altijd goed oppassen dat ik geen: Goed zoooo! zeg. Dan staat ie nl gelijk stil :D Dus meestal zeg ik iets in het engels :+

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:56

de eerste varag die in mij opkomt bij jouw post ts, is: wat versta jij onder belonen?

imo is belonen ook: druk wegnemen zodra het paard doet wat ik vraag. dit doe ik altijd, dus in dat opzicht beloon ik voldoende. verder kroel ik lekker met haar als ik een vlaag van trots heb omdat ze zo braaf is geweest, maar dat asocieert een paard echt niet met dat wat hij een uur daarvoor gedaan heeft...
braaf en goedzo zeg ik ook vaak, maar volgens mij heeft ze daar echt geen besef van. gelukkig combineer ik dat met het wegnemen van de druk, en dus snapt ze dat het goed is wat ze deed.

_silvie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:03

Ik geef veel beloningen met mijn stem. Maar bijvoorbeeld veel van mij stalgenoten "belonen" hun paard d.m.v. iets lekkers na het rijden. Mijn paardje kan dan niet hebben om iedere dag nog iets lekkers voor hem te maken, en dat vind ik af en toe wel zielig voor hem.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:06

Ik beloon volgens mij voldoende. Als er iets engs is en ze loopt er uiteindelijk braaf langs, als ze tijdens het rijden iets goed heeft gedaan, als ze braaf is geweest met de hoeven uit krabben. Eigelijk altijd wel als ze iets goed heeft gedaan. Meestal geef ik een kriebel of een klopje op haar hals en daarbij gebruik ik ook mijn stem.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:06

Ik denk dat ik het wel redelijk goed doe. Ik beloon hem als hij het goed doet met werken. Ik beloon dan direct volgend op hetgeen wat hij goed doet. Als ik iets nieuws doe dan beloon ik wel iets uitgebreider zodat hij ook snapt dat het goed is. Ook 'straf' ik als hij het niet goed doet. Ik doe dit alleen met mijn stem en eventueel met been of zweepje om het duidelijk te maken. Ook neem ik verder gelijk druk weg als hij het goed doet. Ik kriebel heel vaak even op z'n schoft met rijden. Hij reageerd ook goed op stem en weet heel goed of hij het goed doet of niet. Ook maak ik gebruik van 'negeren' Hij wil wel eens gaan trutten en als ik dan gewoon niet reageer dan is het ook zo over. Maar de beste belonig voor hem is toch wel de bak voer na het werken haha. Al heeft dit niks met directe beloning te maken natuurlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:08

Ik beloon heel veel. Vooral met stem, maar ook kriebels en klopjes.
Inderdaad ook met hoeven uitkrabben, stapje opzij, langs iets engs lopen.
Mijn haflinger wordt snel onzeker in dingen. En als ik weinig tegen hem praat dan versterkt dat. Door veel te praten, af en toe een kriebel of een klopje weet hij dat het goed is en wordt zekerder van zichzelf.
Ik heb het ook wel moeten leren. Want veel dingen zijn zo vanzelfsprekend voor mij, maar voor hem dus niet :D
Met voedsel belonen doe ik overigens bijna nooit. Daar word hij erg happerig van.

Overigens werkt het de andere kant op ook. Ik moet heel duidelijk en consequent zijn in dingen die niet goed zijn. Duidelijkheid is heel belangrijk. Goed = goed = beloning, niet goed = niet goed = is 'straf' (stemverheffing, tik). Hij heeft die duidelijkheid nodig, anders klapt hij weer dicht in die onzekerheid.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:22

Kun je teveel belonen? Ik ben een echte knuffelaar, dus mijn pony wordt ook vertroeteld als ze niks bijzonders heeft gedaan. Als ze wel iets goed heeft gedaan beloon ik haar duidelijker dan normaal. Bij het hoeven uitkrabben krijgt ze na elk opgetilde voetje een aai en zeg ik "Braaf hoor, meis." Dan klop ik zachtjes op de vetjes van haar schouder en zijn we allebei heel tevreden.

Ik rij graag zonder zadel en zit dan de hele weg heerlijk aan mijn pony te friemelen en te aaien en zachtjes op al haar vetjes te kloppen (hals, schouder, billen). Dit vindt ze heerlijk en dan ontspant ze helemaal. Als er dan iets engs voorbij komt blijft ze net zo relaxed doorlopen, dan krijgt ze een extra aai en vertel ik haar even dat ze braaf is.

Snoep krijgt ze eigenlijk bijna nooit, ik heb hele slechte ervaringen met paarden die te regelmatig met snoep werden beloond; in bijna alle gevallen waren deze erg bijterig. Heel af en toe stop ik mijn pony iets lekkers toe, maar nooit met regelmaat zodat ze nooit een bepaalde ervaring gaat verbinden met het krijgen van snoep. Dit kan namelijk erg nare situaties opleveren als ze het snoepje dat ze gewend is op eens een keer niet zou krijgen.

Toch is dit extreme geknuffel wel ergens goed voor, want ik hoef maar heel subtiel te straffen als ze even niet braaf is. Als ik op haar mopper weet ze meteen dat ze iets fout heeft gedaan. Ik vind het zo wel handig, want ik vind het erg akelig om echt ruzie met een paard te moeten maken. Ik kan me wel voorstellen dat het op deze manier moeilijker wordt om iemand anders op haar te laten rijden, omdat diegene misschien niet zo'n troetelaar is als ik. Gelukkig hoeft er in principe niemand anders op, dus ik blijf lekker met m'n meisje tutten en dan zijn we allebei blij.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:18

Ik beloon soms een beetje te veel :o

nikky16april

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:56

ik beloon veel.

en als ik het eventjes vergeet.Heb ik mijn moeder

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:59

Ik beloon vooral met mijn stem en af en toe een kriebel. Duidelijkheid is bij mijn paard heel belangrijk, dus hij rijgt het te horen als íe iets doet wat niet mag en hij krijgt het te horen als 'ie iets goed doet :D

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:05

Ik beloon vooral heel veel met me stem.
Als ik aan het rijden ben dan hoor je eigenlijk de hele tijd goedzooo, super, ja dat, braaf jongen.
En als hij niet zo braaf is doe ik dat ook meestal met me stem.
Snoepjes geef ik eigenlijk niet.
Alleen als ik helemaal klaar ben krijgt hij wat lekkers.
Kriebels krijgt hij wel veel vooral tijdens het rijden en wandelen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:09

Ik beloon ook erg veel!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:13

ik beloon veel.
straffen gebeurd heel weinig,meestal is een wat zwaardere stem al meer dan genoeg.
voordeel is dat als je straft dit ook als een bom inslaat. :D

de dingen die goed gaan laat ik weten door middel van mijn stem en hij is er heel gevoelig voor.
verder een kriebeltje of iets van contact,voerbeloning zit ik ook niet mee mits ze niet te brutaal worden.
lossen van druk [maar dat lijkt me een logies iets]

dit is gewoon mijn manier maar met mijn huidige paard ben ik er nog bewuster mee bezig.
vandaag onder het rijden kwam ik een bekende tegen en stak mijn hand op.
mijn paard kroop in elkaar. :o
ik heb hem nu een half jaar en dat gedrag zijn nu al bijna uitzonderingen.
je leert nog bewuster met je paard om te gaan.
oja,vandaag met rijden heb ik hem even zijn dolle 5 minutjes gegeven,dat is voor hem [op eten na] de grootste beloning die je hem kunt geven. :D