Jaarling kent zijn plek niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:28

Grondwerk in de rijbak met een jaarling en daarbij een instructrice zoeken? Een goede instructrice zal aangeven dat je bij een jaarling geen grondwerk moet toepassen.

Misschien ga ik nu een beetje kort door de bocht maar dit is een basis die je als eigenaar van een jong paard gewoon moet beheersen. Dit is ook de reden waarom niet iedereen een jong paard moet kopen. Je had beter eerst eens bij een opfok kunnen gaan kijken. Een die de paarden ook wel eens uit de groep halen, dan had je kunnen zien dat het allemaal makkelijk lijkt maar behoorlijk moeilijk kan zijn met dat jonge spul.

Mijn advies is, ga naar een goed opfok bedrijf of een stal bij jou in de buurt die ervaring hebben met jonge paarden en de oplossing bied zich vanzelf aan. Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:39

Ik had het niet over les in een rijbak, hoor. En grondwerk is ook een groot woord voor wat TS heel rap moet bijleren als ze de jaarling daar houdt. Je zou het "omgangsles" kunnen noemen, hoe ben je duidelijk naar je paard in wat je wil, hoe geef je grenzen aan, wat zijn je uitdagingen in je eigen persoonlijkheid tegenover die van het paard, etc. Een groot deel van die les heb je de jaarling niet eens bij nodig :D
Bedenk wel dat deze lessen niet voor de jaarling zijn bedoeld, maar voor de eigenaresse, zij moet leren dat je een paard eerst moet bijbrengen wat goede omgangsvormen zijn voordat je ze mag gaan verwachten van een (jong) paard.