paard heeft ataxie, maar is bij mij goedgekeurd?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:25

Citaat:
ik vind dat zij dan maar het tegendeel moeten bewijzen en het liefste heb ik dat ze haar meenemen naar de kliniek waar ze toen in onderzocht om het tegendeel te bewijzen

Je kan zoveel vinden! Feit is dat je dit paard al een half jaar rijdt, wedstrijden hebt gestart, Instructie week hebt gelopen en dat je nu van een ander hebt gehoord waarom zij hem weg hebben gedaan en je wilt ervan af.

Tegendeel is dus allang duidelijk, paard mankeert weinig maar is geen sporttopper!
Maar dat hoef je ook niet te verwachten van een paard in een lagere prijsklasse die al 10 jaar is en nog nooit hoger is gestart als de L.

Wat is de werkelijke reden dat je een ander paard wilt? Dat vraag ik me af....

Joltsje

Re: paard heeft ataxie, maar is bij mij goedgekeurd?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:05

Nee, ik ben mijn paard zeker niet zat. Ik heb besloten voor een second opinion te gaan. Is er niets aan de hand, dan ga ik lekker doorrijden en kijken we hoe het gaat. Zoveel sport ambities heb ik niet, maar wil niet dat mijn paard pijn heeft of het niet aan kan. Dat ik erbij gezet heb dat we nog geen resultaat hebben gehad in de wedstrijden is misschien mis geweest. We zijn tenslotte maar 3x gestart waarvan de laatste keer met 179 punten. Dus eigenlijk had ik dat misschien er niet in moeten zetten. Ben super tevreden over mijn paardje. Het verschil tussen de eerste week en nu is gewoon mega groot. De wilskracht van het paardje is gewoon geweldig. Heb nu een paardje die zo fijn te rijden is… dat vind ik niet meer. Maar ze is niet makkelijk te rijden. Je moet wel je koppie er bij houden.

Had ik voor aankoop geweten dat ze ataxie had, had ik haar niet gekocht. Had ik nooit contact gehad met de vorige eigenaar.. had ik het ook nooit geweten. Maar de man zei dat het echt gewoon einde oefening was en er nooit meer iemand op zou kunnen rijden. En dan denk ik wel eens.. wat heb ik mijn paardje aangedaan.

Ik verwijt de dierenarts ook niets, misschien had die dat indd niet kunnen zien. Maar ik wil het gewoon uitgezocht hebben. Zal informeren wat de mogelijkheden zijn. Is ze gezond dan blijft ze sowieso. Is ze wel atactisch. Dan is het afwachten.

HET IS DUS ECHT ZO, ALS ZE NU NIETS MANKEERT HOU IK HAAR.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:11

Ataxi is voor een paard niet pijnlijk!

Als jij gewoon dressuurwedstrijden hebt gereden, heeft ie geen zware ataxi.
Bij zware ataxi zwaaien ze erg uit, lopen ze achter als een vrouw op de catwalk (voet voor voet) en bij de allerzwaarste variant vallen ze regelmatig om als ze draaien .

Ataxi doet geen pijn, maar ataxi is een aandoening waarbij paard verminderde controle heeft over de achterbenen.

Als de eerste dierenarts zware ataxi constateerd, en zegt dat het paard dus niet meer gereden mag worden, is dat niet vanwege eventuele pijn. Maar vanwege het gevaar dat dat met zich meebrengt.
Omdat die paarden bij een missstap, schrik of draai, heel snel omvallen met ruiter er wellicht tussen.

Ik ga er dus vanuit dat die zware ataxi niet meer aan de orde is.
En de lage punten gewoon te wijten zijn aan je eigen rijkunsten.

Heb je al een dierenarts gebeld voor een second opinion?

Overigens vind ik het kwalijker dat de verkopers die dus te horen hebben gekregen dat dier zware ataxi had, dit dier de handel in hebben gegooid. Een dier dat wat mankeerd laat je of herstellen, of je bespaart hem verdere ellende...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:19

Ik zit er ook aan te denken dat de vorige eigenaars de verzekering hebben ingeschakeld.... Alles een beetje zwaar aanzetten( dat doorglijden b.v.) en hups, terug naar het fonds doen en van de uitkering iets anders kopen.

Dus staar je daar niet blind op! Grote kans dat ze weinig met hem konden omdat er weinig rust in het koppie zit!
179 pt is vrijwel een WP, ik zou idd dan niet zeggen dat je er niks mee bereikt hebt... het is natuurlijk niet spectaculair, maar daar heb je dan ook geen paard voor gekocht. Dan had je wel een wereld dressuurpaard kunnen kopen, dan mag je spectaculaire resultaten verwachten.

Ik zou zeker wel de handelaar inlichten dat je een heel vervelend Da rapport hebt gelezen van jouw paard, maar je keurings DA heeft ( net als jijzelf) geen enkele aanwijzing gehad dat er Ataxie in het spel zou zijn.

Restyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:48

Als je je paard hebt laten keuren, vervalt de mogelijkheid ook om de oude eigenaar verantwoordelijk te stellen. Daarom kan je een paard beter of niet of heeeeeel grondig laten keuren.
Dus de enige kans is om de DA aansprakelijk te stellen, maar dan zou je het eerst zeker aan moeten tonen. Dus eerst weer kosten maken.

Overigens hier ook 2 goedkope paarden, met hele goede prestaties, goed papier zegt mij ook niet zoveel, maar de werkwilligheid is veel belangrijker. Die garantie heb je niet met een goed papier.

Restyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:54

Overigens de ataxie, ik zou nu je paard verzekeren als ik jou was voor 3500 euro. Daarna zou ik kijken of hij ataxie heeft, zo niet, dan niet, zo ja, zou ik hem af laten keuren en een nieuw paardje kopen. klinkt een beetje kru misschien, maar op deze manier de enige manier om er financieel niet op achteruit te boeren en ook geen ongelukken met je paard kan krijgen. Verder dan het M1 zou je met dit paard waarschijnlijk niet komen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:00

Jeetje Jol, zie nu je topic :oo
Weet nog dat je Andras verkocht en dit paardje kocht en idd veel mee te reilen en zeilen hebt gehad aan da's/hoefsmeden/osteopaat etc...

Hoop dat alles goedkomt meid... wat een vervelende situatie :(:)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:11

Restyle schreef:
Overigens de ataxie, ik zou nu je paard verzekeren als ik jou was voor 3500 euro. Daarna zou ik kijken of hij ataxie heeft, zo niet, dan niet, zo ja, zou ik hem af laten keuren en een nieuw paardje kopen. klinkt een beetje kru misschien, maar op deze manier de enige manier om er financieel niet op achteruit te boeren en ook geen ongelukken met je paard kan krijgen. Verder dan het M1 zou je met dit paard waarschijnlijk niet komen.

Dit kan dus helemaal niet.... paard heeft al een vermoeden van ataxie! Wil je nu gaan beweren dat je een verzekeringsfraude aanraadt?????

En je rechten vervallen echt niet na een keuring hoor! Zeker niet als een paard of wat dan ook, een gebrek blijkt te vertonen waarop niet gekeurd is!

Restyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:17

amondi schreef:
Restyle schreef:

Dit kan dus helemaal niet.... paard heeft al een vermoeden van ataxie! Wil je nu gaan beweren dat je een verzekeringsfraude aanraadt?????

En je rechten vervallen echt niet na een keuring hoor! Zeker niet als een paard of wat dan ook, een gebrek blijkt te vertonen waarop niet gekeurd is!

Verzekeringsfraude ?? Hij is toch goedgekeurd ?? En bovendien komt er van de verzekering toch een arts.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:32

Nou meid, ik kan je vertellen dat de mensen en de regels van een verzekering maatschappij niet zo naïef zijn als jij denkt!
Je hebt altijd nog een aanvraagformulier waar je op moet vermelden of er zaken spelen of zaken waarvan bekent is dat ze binnenkort kunnen gaan spelen...
En Ataxie of rugproblemen of sowieso een 10 jarig paard dat nu pas wordt aangeboden aan een MIJ....Terwijl TS er al een half jaar intensief mee aan de slag is?

Wat denk je? Zou een maatschappij die accepteren voor een uitgebreide dekking?

En als ze al zou claimen, dan gaat die claim, na enig onderzoek van een inspecteur bij DA's in de omgeving of osteopaten, regelrecht in het fraudeboek... dat is heel fijn als je ooit nog eens een verzekering wil sluiten, binnen 8 jaar!

Restyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:33

amondi schreef:
Nou meid, ik kan je vertellen dat de mensen en de regels van een verzekering maatschappij niet zo naïef zijn als jij denkt!
Je hebt altijd nog een aanvraagformulier waar je op moet vermelden of er zaken spelen of zaken waarvan bekent is dat ze binnenkort kunnen gaan spelen...
En Ataxie of rugproblemen of sowieso een 10 jarig paard dat nu pas wordt aangeboden aan een MIJ....Terwijl TS er al een half jaar intensief mee aan de slag is?

En als ze al zou claimen, dan gaat die claim, na enig onderzoek van een inspecteur bij DA's in de omgeving of osteopaten, regelrecht in het fraudeboek... dat is heel fijn als je ooit nog eens een verzekering wil sluiten, binnen 8 jaar!

Ik zie dit vrij regelmatig gebeuren, dus ja, zo naïef zijn ze ja en ze accepteren je ook gewoon.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:22

Het is toch zo dat je je paard bij een handelaar gekocht hebt? Dan is er in ieder geval sprake van een consumenten verkoop (een koopovereenkomst tussen bedrijf en consument).
Je hebt in ieder geval je onderzoeksplicht voldaan door het paard te laten onderzoeken door de dierenarts.
Wist de handelaar echt niet wat het paard mankeerde? wist hij het wel dan is hij in gebreke gebleven door jou niet op de hoogte te brengen(meldingsplicht).
Is het misschien een verborgen gebrek? (dat kan het ook zijn ook al wist de vorige eigenaar er niets van af)
Is het niet zo dat je binnen een jaar bij een consumenten verkoop nog "garantie" hebt , er is een aantal jaar geleden een wet gekomen/gewijzigdt dat je nu bij een particuliere koopovereenkomst heb je 6 weken de tijd om terug te brengen bij gebreken en bij bedrijven dacht ik een jaar, je moet dan wel zodra je van het gebrek op de hoogte bent de wederpartij ervan op de hoogte brengen. Hoe het exact zit weet ik niet helemaal maar ik ben dan ook geen jurist.

Al met al is dit een moeilijke kwestie en ik zou je aanraden om je rechtsbijstand in te schakelen of om juridisch advies in te winnen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 08:35

gister de da dit probleem voorgelegd. We wachten de huidige blessure af en gaan dan onderzoeken of ze daadwerkelijk ataxie heeft. Heeft ze het niet, dan is er niets aan de hand. Heeft ze het wel, dan is het afwachten.

Liezel1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:47

Restyle schreef:
amondi schreef:

Ik zie dit vrij regelmatig gebeuren, dus ja, zo naïef zijn ze ja en ze accepteren je ook gewoon.

Totdat je gepakt wordt en vervolgens zelfs je eigen inboedel niet meer kan verzekeren....

Restyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:21

Restyle schreef:

Citaat:
Totdat je gepakt wordt en vervolgens zelfs je eigen inboedel niet meer kan verzekeren....

Ja dat is ook zo, ik zou het niet durven, maar toch zie je het vaak gebeuren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 17:12

ik ga dat ook zeker niet doen.
we wachten dus de wond af, dan wordt ze helemaal getest. is ze dan helemaal goed, dan doe ik haar wel in de verzekering (die wond die ze nu heeft heeft me al genoeg gekost)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:37

koper probeert een verborgen gebrek uit te sluiten, later blijkt toch een gebrek aanwezig. Hoeveel tijd zit er tussen beide keuringen? In ieder geval lijdt koper schade. Van belang: wist verkoper af van het verborgen gebrek? Hoeveel tijd ligt er tussen beide keuringen... anders kan men proberen te zeggen dat het gebrek na koop is ontstaan.

Gesteld kan worden dat als ten tijde van de eerste klinische keuring het paard al ataxie had, dan is de dierenarts aansprakelijk, en moet je hem aansprakelijk stellen voor de schade (daar zijn dierenartsen voor verzekerd). Kan ook zijn dat verkoper kennis had van het verborgen gebrek, dan zijn zowel verkoper als dierenarts aansprakelijk. Voor exacte termijnen voor ontbinden van een koopovereenkomst moet je een jurist raadplegen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 10:03

zo is precies hoe ik het zie inderdaad. Zit 3 maand tussen de keuringen. En bij de eerste keuring is ataxie geconstateerd. Heb de dierenarts er op aangesproken en we gaan het uitzoeken

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:25

Joltsje schreef:
zo is precies hoe ik het zie inderdaad. Zit 3 maand tussen de keuringen. En bij de eerste keuring is ataxie geconstateerd. Heb de dierenarts er op aangesproken en we gaan het uitzoeken

Beste strategie is die dierenarts aansprakelijk stellen, juristen van zijn beroeps-aansprakelijkheidsverzekering proberen een en ander door te schuiven naar de vorige eigenaar, als die ontkent dan zit je goed en moet de dierenarts... lees zijn verzekering betalen, bekent de vorige eigenaar dan zit je ook goed dan moet de vorige eigenaar betalen, zo vang je 2 vliegen in één klap...

Succes er mee!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:28

TheMagicLine schreef:
Beste strategie is die dierenarts aansprakelijk stellen, juristen van zijn beroeps-aansprakelijkheidsverzekering proberen een en ander door te schuiven naar de vorige eigenaar, als die ontkent dan zit je goed en moet de dierenarts... lees zijn verzekering betalen, bekent de vorige eigenaar dan zit je ook goed dan moet de vorige eigenaar betalen

Waar moeten ze dan precies voor betalen volgens jou? Het is niet alsof het paard op dit moment een gebrek vertoont, sterker nog, ze heeft bij de TS vanaf het begin goed gelopen en gaat alleen nog maar steeds beter lopen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:40

Nicole288 schreef:
TheMagicLine schreef:
Beste strategie is die dierenarts aansprakelijk stellen, juristen van zijn beroeps-aansprakelijkheidsverzekering proberen een en ander door te schuiven naar de vorige eigenaar, als die ontkent dan zit je goed en moet de dierenarts... lees zijn verzekering betalen, bekent de vorige eigenaar dan zit je ook goed dan moet de vorige eigenaar betalen

Waar moeten ze dan precies voor betalen volgens jou? Het is niet alsof het paard op dit moment een gebrek vertoont, sterker nog, ze heeft bij de TS vanaf het begin goed gelopen en gaat alleen nog maar steeds beter lopen.

Een goede vraag, ataxie is geen geringe aandoening zie: http://www.whoa.nl/ataxie.htm
Een en ander hangt ook deels van het doel af waarvoor het paard is aangeschaft. Indien de ataxie evident is dan is er sprake van een substantieel gebrek met allerlei mogelijke oorzaken. So wie so lijkt mij dat het paard in economische waarde is verminderd na aankoop, blijkens is het paard weliswaar in emotionele waarde gestegen, bovendien gaat het beter lopen. Desondanks is hier sprake van een niet geringe aandoening van zenuwstelsel. En denk ook aan de levensverwachting van dit paard welke mogelijk meer beperkt is als het deze aandoening niet zou hebben.

Mijns inziens is er schade door verminderde (1) economische waarde, mogelijk liggen er ook als gevolg van deze aandoening (2) dierenartskosten in het verschiet, mogelijk verminderde (3) levensverwachting, paard is (4) beperkt belastbaar.

Stel dat verkoper het paard tegen verkoopsom terug wil nemen dan staat huidige eigenaar voor een emotionele keus aangezien er mogelijk hechting is opgetreden.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 18-09-09 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:41

Je hebt het paard nu al een half jaar??? Dan zou ik wel wat haast maken, je kan volgens mij (bij een handelaar) binnen 6 maanden een paard met een verborgen gebrek terug brengen. Maar daar moet je dan wel mee opschieten.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:56

Wat een nare situatie zeg! Maar als koper ben je toch wel goed beschemd lijkt mij!
En wat een gezeik over het aankoopbedrag! Zijn zat paarden die rond de 10.00 kosten en waar wat achter weg komt! Elke euro is sneu geld als je zo bedonderd word! En trouwens je hecht je ook nog eens aan een paard..
En ik denk wel dat ik weet bij wie je het paard gekocht heb (een leer voor de volgende keer, hij heeft alleen maar paarden met een verhaal! anders staan ze daar niet(mijn excuses als ik het fout heb)).
Maar dat doet er verder niet toe!

Ik hoop voor je dat de da waar je het aan hebt voorgelegd je kan vertellen of het daadwerkelijk ataxie is!Zoja als de donder zien dat het paard terug komt!
Het gaat erom dat het VOOR de koop aanwezig moet zijn, en dat is te bewijzen met het raport van Ermelo!
En het aankoop bedrag heeft niets te maken met het wel of niet in je recht staan! Je hebt een paard voor de dress. sprt gekocht! En naar mijn weten kan ataxie met de jaren verergeren!

Wens je toch wel meer geluk met de paardjes!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:24

Ik zou twee foto´s laten maken van de nekwervels, daar zie je vaal eventuele oorzaak wel op.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:32

Excuseme schreef:
Ik zou twee foto´s laten maken van de nekwervels, daar zie je vaal eventuele oorzaak wel op.

Dat een paard met lichte ataxie ggk wordt tijdens een klinische keuring kan best hoor!
Niet ieder paard laat een duidelijk beeld zien en reageert soms net als een gezond paard goed op atactische testen.
Om er zeker van te zijn dat het ataxie is kun je dit laten testen in Moerbeke België (MEPPEN heet dit onderzoek).

Ataxie is zowiezo een zeer grijs gebied, met vele oorzaken, gradaties en vorderingen.
Veel veeartsen plakken snel een label op een paard zonder verder te kijken dat hun neus lang is.
Osteopathie, homeopathie, accupentuur ed kunnen alternatieve geneeswijzen zijn, waarbij de klachten verminderen of zelfs geheel verdwijnen.
Ook kan het zijn dat bij bv botwoekering, het stuk ingekapseld wordt en dus niet verergerd.
Aandoeningen (bv wobbler) zijn ook niet altijd goed zichtbaar op een gewone rontg. foto.
Daarom kun je beter een scintigrafi (Lingenhoeve te Lienden) laten maken dan zie je het op 2 mm nauwkeurig.

Overigens heb ik zelf ervaring met ataxie, ik heb er zelf een!
Deze was als 2 jarige door 2 veeartsen volledig opgegeven (wobbler, 6e en 7e halswervel)
Nu is hij 4 en rijd ik er fijn mee rond en kan hij zelfs de sport in.
Ik ken trouwens ook enkele ataxtische paarden welke het Z dressuur hebben gehaald.
En in de springsport lopen zelfs heel veel atactische paarden internationaal!

Lijkt mij dus geen probleem dat een 10 jarige die L loopt nog een keer de basissport in gaat.
Ik weet verder niet wat het niveau en de ambities van de ruiter zijn, maar vooralsnog lijkt het mij geen probleem tenzij hij niet rad is.

Overigens is het een fabeltje dat atactische paarden pijn hebben ;)