Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:10

je hebt wel 100% gelijk hoor HC. Je voelt je zo gevlijd als mensen je nakijken omdat het hele plaatje tot de verbeelding spreekt. in mijn zomerjrukje op blote voetjes en zonder zadel kijkt iedereen van 'oooh, een prinsesje' en vinden ze het bijna magisch dat je er zo op zit, zonder zadel en bit enz. en in mijn gewone vuile broek kom ik dan weer net zeurpieten tegen blijkbaar die het toch maar gevaarlijk vinden wat ik doe :roll:. toeval of niet?

dat is ook een van de redenen dat ik graag barokke spullen en westerngerief zie. mijn paard mag best wat versierd worden vind ik :)

qua eigen stijl denk ik wel dat ik een iets stoerdere look liever heb dan uitgesproken 'prinsessenjurken'. liever een warrior-princes te paard dan een barokke hofdame ofzo :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 15:36

Bandida schreef:
Mijn vriend zet zich wel eens in een Kazachse ceremoniële mantel te paard.
Dat ziet er zo uit (de blauwe):

Sabel muts erbij, pofbroek en ~~}>

Helaas Kynshiri; Hollywood is totaal en hoogst onrealistisch in de war-rior.
Op de mythische amazones van Herodotus na is de enige écht gedocumenteerde vrouwelijke krijger een dame die als huzaar in het leger van Napoleon diende.
Jeanne d´Arc zat wel in een harnas te paard maar was een politiek-religieuze pion en geen krijger.
Voor de rest niets, noppes, nada aan heldhaftig vrouwvolk te paard. Boadicea (Boudicca) stond in een strijdwagen en Lady Godiva had weinig om het lijf ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:20

Huertecilla schreef:
Lady Godiva had weinig om het lijf ;)

de trent van 2010. _O-

die sla ik toch maar over. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:39

Huertecilla schreef:
Voor de rest niets, noppes, nada aan heldhaftig vrouwvolk te paard. Boadicea (Boudicca) stond in een strijdwagen en Lady Godiva had weinig om het lijf ;)

Op de Euraziatische steppen reden wel wat vrouwen rond hoor.. amazones ;-)

Vandaag ook nog :-)
Kleurig, veel zijde, snijwerk in leer enz.. :+:
(Kazachstan) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... hegirl.JPG
(Mongolië) http://img.uoregon.edu/mongolian/compon ... pop_15.jpg

@mariska: ik zou dat wel eens willen testen :P

Al bij al heeft een gewoon zomerkleedje ook wel iets. Als je zo kan rijden kan je in gelijk wat opstappen :D
http://1.bp.blogspot.com/_uC8oxJi7FqE/S ... horse.jpeg

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:06

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 15-04-22 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:43

Japke_Z schreef:
Maar HC, waarom moet een stijl historisch correct zijn?

Dat hoeft niet.

Hier een foto van de offrenda aan de beschermheilige van ons dorp; http://www.mijnalbum.nl/Foto-X48CJNWR.jpg

Is a.s. maandag weer *\o/*

Het is nog wat vaag (gebruikelijk hier) maar wellicht moet ik de stoet begeleiden in de 'stijl' van de hedendaagse bereden staatskrijger :P

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RU6TIVUO.jpg

Nu (andere) Bokt(st)ers in stijl?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:27

Wáááát???????

Meer dan 1000 hits??? geen fotos?? :? |(

Komop dames, jullie hebben vást wel een fraaie kiek of te verwezenlijken idee.

Hier inmiddels dikke pret gehad met maten opnemen voor de kleermaker en de leren jas is besteld *\o/* *\o/*

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:46

Mooi zeg!
en het past ook mooi bij het paardje.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:49

Telt dit ook? :+

Afbeelding

[patroon voor de jurk komt bij naaipatronen.nl vandaan]

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:53

NATUURLIJK telt dat Dapnik!! _/-\o_

Ook nog een stimulans van mij dan:

Eeuwenlang vrijwel ongewijzigd toegepast model chamois rijbroek, compleet met knopensluiting en satijnen bretels.
De manen wapperen over zelfgemaakte pistoolhouder(s). Zit vaker een waterfles dan een pistool dus noem ik mijn waterpistoolhouders ;)

Afbeelding

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:09

Ik las eerder in dit topic iets over Victoriaanse kostuums.
Zelf vind ik kleding uit de Napoleontische en Victoriaanse tijdperken ook erg mooi. Het is wel een beetje een droom van me om eens 1 keertje in zo'n 'riding habit' in dameszadel te rijden. Nu hoort een korset daar echter ook bij en ik weet niet of dat wel zo praktisch is om in te rijden.
Ik ben in het bezit van enkele echte korsetten, dus ik weet hoe het voelt om zoiets te dragen. Je voelt je super elegant en het geeft je een fantastisch silhouet, maar om er ook paard mee te rijden lijkt me erg onhandig. Zeker met dameszadel heb je dan sowieso hulp nodig om op de stappen en het paard moet ook wel erg braaf zijn, want ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren met al die stalen baleinen als je een val maakt!
Tegenwoordig heb je voor in het dameszadel elegante kostuums met een soort van schort-achtige rok, die veel praktischer zijn om in te rijden. Ik geloof dat ik hier ook wel eens patronen voor heb gezien op internet...

De foto's van de TS zijn trouwens prachtig! Echt mooie kostuums met een historisch tintje.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:29

Ik heb jaren op De Hollandsche Manege gewerkt en met veel plezier gereden. Daar is een carrousselgroep waar de dames in dameszadel rijden en de hele carroussel iedere keer, in vol ornaat oefent. De foto geeft helaas geen goed beeld, maar geloof me, het ziet er indrukwekkend uit in die schitterende rijhal:
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:02

mairead schreef:
De foto's van de TS zijn trouwens prachtig! Echt mooie kostuums met een historisch tintje.

Dank je.
Broek en jasje zijn in de basis nauwelijks gewijzigd meer dan 200 jaar, ook nog eens de gouden eeuwen van het paardrijden, voor rijden gebruikt. Functioneel is het zeker.

Op sommige fotos zie je dat ik een leren sellette achter het ene zadel heb en een bonten xairel achter het andere. Dat heeft als functie dat het achterpant van de jas niet op de bezwete rug van het paard ligt.

Ik zoek nog steeds een paar daadwerkelijk functionele rijlaarzen zoals die destijds gebruikt werden. Deze hebben een forse omslag aan de bovenzijde. Die werd in het zadel omhoog geslagen over de knie. Uit het zadel ging de kap onder de knie en bleef de kleding vrij van de modder op de laarzen.
Ik heb deze op mijn verlanglijstje staan. Moeten alleen rubber zolen onder gezet worden.
http://www.thetimeseller.com/images/pro ... 1_2622.jpg
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 11-09-09 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:03

Kun je die laarzen niet laten maken? Of via een toneelgezelschap oid op de kop tikken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:08

PattyOosten schreef:
Kun je die laarzen niet laten maken? Of via een toneelgezelschap oid op de kop tikken?

Heb nét de laarzen van mijn lijst geplaatst ;)

Via Larp of toneel zijn er laarzen genoeg. Deze zijn echter niet solide genoeg. Ik wil er wel mijn ritten mee kunnen maken dus ook goed op kunnen lopen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:11

Ik geniet écht van jou foto's. :j
Het vormt een prachtig geheel.

Ik zit idd regelmatig in jurk op het paard maar alleen voor de foto, heb nog geen geschikte rijkleding die comfortabel is...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:20

Bellatrix schreef:
Ik geniet écht van jou foto's. :j
Het vormt een prachtig geheel.

Ik zit idd regelmatig in jurk op het paard maar alleen voor de foto, heb nog geen geschikte rijkleding die comfortabel is...

Dank je.

Mijn vriendin zegt dat de andalusiche rijkleding voor dames prima rijdt.
Met name de ´rociero´ stijl is echt bedoeld om vies te worden, gewassen te worden. Dat is dan een mooie 1 of 2-delige jurk waarmee je prima in het zadel zit en waar stoere spaanse rijlaarzen onder horen.

Voor frisse avonden is er een jasje bij. Tot en met bontgevoerd.
Dat is hier heel normale kleding.
Ik was dinsdag bij de Carreras de Cintas in Fuente de Piedras. Dat evenement staat op de lijst van cultureel erfgoed en dozijnen dames liepen/reden er zo rond.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:23

Zoek op google naar een foto maar geen succes...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:27

Ooh wauw net een sprookje. Helaas heb ik geen fotos, maar rond de kerst rijd ik met een kertkostuum zo dus ook mijn paard heefd een mooi kerspak aan. Ook vind ik het fantastisch om mijn oude carnevals jurk Barrokke stijl tevoorschijn te toveren en daarme op het paard te klimmen, op mn fries staat dat werkelijk prachtig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:30

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:35

Dat is zeker alleen voor dameszadels geschikt? :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:39

Bellatrix schreef:

Nee.
De vrouwen rijden hier vooral op normale vaquera-zadels en een enkele española.
Mijn vriendin gaat met rok/jurk/broekrok op een vaquera.
Met het gothic rokje stapt ze ook op de McCllelan types en dat is héél sexy :+:
Voor de hoge school ecuyers die we hebben is alleen een echt goede rijbroek een optie.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:40

Ik vind het altijd wel heel stoer als mensen echt "in stijl" te paard gaan. Hoewel ik soms wel een beetje vreemd sta te kijken als een stalgenootje van vroeger in gehele western-showoutfit de bossen introk :=

Wat ik echt heel stoer vind (gaat ook samen met de voorkeur voor het ras vrees ik) is ECHT traditioneel oosters gekostumeerd, die mist hier nog, geloof ik (of ik lees erover heen :o ) met bijpassend tuig voor het paard! Mag dat hier ook O:)

Victoriaanse jurken etc. te paard vind ik ook zeker niet misstaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:44

Hier een link voor de authetieke kleding voor de feria de Sevilla.
http://212.170.236.112/ANavegar9/2008an256_735/

Vrouwen dragen zoals ik al schreef ook het traje corto en daar kan net als een man mee op elk zadel.

De luxere uitvoeringen voor de gegoede klasse zijn er in beige, camel, bruin, zwart, lichtblauw, donkerblauw alles met/zonder krijtstreepje, met/zonder bredere streep.
Dames bolero als jasje, mooie bloem in je haar, elegant hoed en het is heel vrouwelijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:45

Huertecilla schreef:
Bellatrix schreef:

Nee.
De vrouwen rijden hier vooral op normale vaquera-zadels en een enkele española.
Mijn vriendin gaat met rok/jurk/broekrok op een vaquera.
Met het gothic rokje stapt ze ook op de McCllelan types en dat is héél sexy :+:
Voor de hoge school ecuyers die we hebben is alleen een echt goede rijbroek een optie.

Hmm, ok. Bedankt. :)
Ik heb een contactje die allerlei soorten kostuums maakt...zal es vragen of ze dat ook kan maken...