Welk paard? Wat is de beste beslissing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:25

Joliinee schreef:
[b]
het zit er bij mij in dat ik 2 paarden gewoonweg NIET kan betalen.. nu dacht ik inderdaad om ze gewoon allebei te nemen, en dan iemand te zoeken die mijn fjord 6/7 wil verzorgen, en daarvoor zijn hooi en voer betaald.. dan heb ik allebei de paarden bij mij zelf staan en knap ik (wat een paar zeiden) de haflinger op, zoek een super baasje en dan heb ik weer een goed geweten! b]

Deze post, in combinatie met de eerder gegeven informatie dat jij onafscheidelijk bent van je fjord, maken dat ik ook even wil reageren.
Ook ik wil je het advies geven om NIET aan het project haflinger te beginnen. Je hebt naar eigen zeggen géén geld en toestemming om er een paard bij te nemen. Zoals eerder gezegd gaat dit dier je gegarandeerd flink geld kosten; te zwaar en -bijna, of al- hoefbevangen? Met wat pech op -speciaal- beslag. Altijd alert moeten blijven dat het niet terugkomt, apart weitje met minder gras, na halve dag weer van de weide afhalen, enz... Behoorlijke exceem.... chronisch.... Allemaal factoren die ervoor zorgen dat het vinden van een koper voor dit dier zelfdzaam wordt. Als je een koper vindt, zal die er echt niet zoveel voor gaan betalen, zeker niet als 15-jarige ruin, dat je uit de kosten komt, en zeker met de huidige markt zal het dier mogelijk lange tijd te koop staan: extra stallings / pensionkosten.
Ook, als je aangeeft tijdgebrek te hebben, door een ander iemand de zorg van je eigen fjord over te laten nemen, geeft al aan dat je het niet moet doen. Een beetje een goede verzorger vinden is best lastig, zeker als diegene er ook voor moet gaan betalen.

Kortom, met een beetje pech kan het "afkopen van je geweten" je al snel enkele duizenden euro's verlies gaan opleveren, voor een dier dat in gezonde conditie (zonder -chronische- ziekten) al minder dan duizend euro zou hebben opgebracht......niet aan beginnen dus.

Wel kun je inderdaad proberen een goed adres voor het dier te vinden, iemand die er wel de ruimte en het geld voor heeft.
Zoals eerder gezegd; je kunt helaas niet alle zielige dieren op deze aarde redden. Is niet leuk, maar wel realistisch. De wereld is hard, wie zacht is wordt geplet. In dit geval vooral financieel, waarvan je aangeeft al niet bijster veel reserves te hebben.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:28

Irma_Maandag schreef:
Joliinee schreef:
[b]
het zit er bij mij in dat ik 2 paarden gewoonweg NIET kan betalen.. nu dacht ik inderdaad om ze gewoon allebei te nemen, en dan iemand te zoeken die mijn fjord 6/7 wil verzorgen, en daarvoor zijn hooi en voer betaald.. dan heb ik allebei de paarden bij mij zelf staan en knap ik (wat een paar zeiden) de haflinger op, zoek een super baasje en dan heb ik weer een goed geweten! b]

Deze post, in combinatie met de eerder gegeven informatie dat jij onafscheidelijk bent van je fjord, maken dat ik ook even wil reageren.
Ook ik wil je het advies geven om NIET aan het project haflinger te beginnen. Je hebt naar eigen zeggen géén geld en toestemming om er een paard bij te nemen. Zoals eerder gezegd gaat dit dier je gegarandeerd flink geld kosten; te zwaar en -bijna, of al- hoefbevangen? Met wat pech op -speciaal- beslag. Altijd alert moeten blijven dat het niet terugkomt, apart weitje met minder gras, na halve dag weer van de weide afhalen, enz... Behoorlijke exceem.... chronisch.... Allemaal factoren die ervoor zorgen dat het vinden van een koper voor dit dier zelfdzaam wordt. Als je een koper vindt, zal die er echt niet zoveel voor gaan betalen, zeker niet als 15-jarige ruin, dat je uit de kosten komt, en zeker met de huidige markt zal het dier mogelijk lange tijd te koop staan: extra stallings / pensionkosten.
Ook, als je aangeeft tijdgebrek te hebben, door een ander iemand de zorg van je eigen fjord over te laten nemen, geeft al aan dat je het niet moet doen. Een beetje een goede verzorger vinden is best lastig, zeker als diegene er ook voor moet gaan betalen.

Kortom, met een beetje pech kan het "afkopen van je geweten" je al snel enkele duizenden euro's verlies gaan opleveren, voor een dier dat in gezonde conditie (zonder -chronische- ziekten) al minder dan duizend euro zou hebben opgebracht......niet aan beginnen dus.

Wel kun je inderdaad proberen een goed adres voor het dier te vinden, iemand die er wel de ruimte en het geld voor heeft.
Zoals eerder gezegd; je kunt helaas niet alle zielige dieren op deze aarde redden. Is niet leuk, maar wel realistisch. De wereld is hard, wie zacht is wordt geplet. In dit geval vooral financieel, waarvan je aangeeft al niet bijster veel reserves te hebben.

ik weet ik ben wispelturig maar ik ben het hier toch ook wel mee eens....
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-09-09 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dubbele quote verwijderd.

belle1

Re: Welk paard? Wat is de beste beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:35

Je moet echt heel goed nadenken over wat je gaat doen.
Want je hebt er niks aan als je straks 2 paarden hebt staan maar het niet meer kan betalen, dan heb je helemaal een probleem.
En hoe hard het nu ook klinkt, er zijn genoeg zielige paarden op de wereld die jij (helaas) niet allemaal kan helpen.
Ik snap je gevoel wel hoor!
Succes met je lastige beslissing.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:09

stalkosten heeft ze sowieso niet.. ;)

het is ook echt niet zo dat ze alle zielige paarden wil helpen ofzo hoor, we zijn er al zoveel tegengekomen.. als ze die allemaal had genomen hadden ze inmiddels 3 maneges vol :')

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:24

Waarom voel je je zo verantwoordelijk voor de haflinger dat je zelfs je beste maatje er misschien voor weg wil doen?

De fjord is jouw verantwoordelijkheid, niet een pony die niet van jou is. Hoe zielig het dier misschien ook is.

Als je iets wil doen zoek dan een verzorger voor de haf of vraag aan de eigenaar of je een koper mag zoeken voor de haflinger terwijl die ondertussen gewoon blijft waar ie is. Of bel de DB.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:42

Waves schreef:
Waarom voel je je zo verantwoordelijk voor de haflinger dat je zelfs je beste maatje er misschien voor weg wil doen?

De fjord is jouw verantwoordelijkheid, niet een pony die niet van jou is. Hoe zielig het dier misschien ook is.

Als je iets wil doen zoek dan een verzorger voor de haf of vraag aan de eigenaar of je een koper mag zoeken voor de haflinger terwijl die ondertussen gewoon blijft waar ie is. Of bel de DB.

volgens mij voelt ze zich verantwoordelijk omdat ze der al paar x is geweest en de eigenaar hem verder aan bijna niemand anders wilt geven,... denk ik hoor en misschien denkt ze diep van binnen de fjord krijgt het zowieso goed... maar de haff...¿¿¿

zit ik een beetje goed of niet? ik kan er natuurlijk ook naast zitten want ik ken verder heel je situatie niet en ik ken joui verder ook niet...

Joliinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:32

@ houfanblack:
ik wist eigenlijk helemaal niet wat ik wilde en wat ik voelde, maar nu jij dit zo schrijft weet ik wel! bedankt zo zit het wel!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:36

marrlinde schreef:
stalkosten heeft ze sowieso niet.. ;)

het is ook echt niet zo dat ze alle zielige paarden wil helpen ofzo hoor, we zijn er al zoveel tegengekomen.. als ze die allemaal had genomen hadden ze inmiddels 3 maneges vol :')

Je hebt altijd stalkosten, ook al heb je ze (net als ik) aan huis staan.
Op dit moment hoef je nog niet veel te voeren, want het gras groeit nog. Alleen....een paard wat hoefbevangengevoelig is, mag je vaak alleen maar oud hooi voeren...dus...dat moet je toch ergens zien te kopen.
En zometeen begint de winter. Ik voer 1 baal per 2 dagen op. Mij kost dat € 1,50 per dag (ligt er aan wat je voor een baal moet betalen). Zijn er toch € 45 per maand.
Stro kost me in de winter zo'n € 20 per maand. Zijn er dus al € 65.
Dan moet de smid komen, kost per maand ca. € 10 (ligt er aan wat je smid zich telt). Zit je al op € 75 per maand.
Ik weet niet hoeveel brok je voert, zou ik niet veel voeren bij een sober ras.
Dus zeg niet dat ze geen stalkosten heeft, die heb je ALTIJD.

Aanvangkosten:
Een GOEDE wormkuur (met name de eerste keer voordat je hem naar je toe haalt) kost toch al gauw € 20-25.
DA laten komen voor de jaarlijkse inenting (als die nog niet gehad heeft); kosten ? € 65 incl. voorrijkosten?
Eczeemdeken kocht ik altijd bij Divoza voor € 70. Moet je dus ook VOOR de komende lente kopen, anders ben je te laat en helpt het bijna niet, want dan schuurt hij zich zijn deken kapot en kun je die meteen repareren of weer een nieuwe kopen. Deken dag en nacht op laten liggen, dan helpt ie het beste. Liefst 2 dekens in een keer kopen, dan heb je er altijd een reserve als de ander in de was zit of gerepareerd moet worden. Maar dan ben je dus meteen € 140 kwijt. O ja, de Pagony eczeemdekens vallen erg klein, dus die moet je een maat groter nemen.

Ik denk zelf dat het erg moeilijk is om een betalende verzorger te vinden. Dan moet ie ook kunnen rijden. Maar als ik zelf moet verzorgen, dan zou ik er niet voor betalen. Dan ga ik net zo lief naar een manege. Daar moet ik ook betalen, maar hoef ik geen stal/wei uit te mesten. Vooral als je alle maandelijkse kosten, zo'n € 75 dus , wilt betaald krijgen. Ik betaal nu € 80 voor een 10 ritten kaart voor mijn dochter. En dan mag ze ook nog een keer een zondag een uurtje gratis vrij rijden. Ik snap wel dat je dan elke dag zou kunnen rijden voor dat geld, maar wie heeft daar nu de tijd voor. Dat zijn er niet zo veel.
Nee, dat geld kun je je naar mijn mening alleen maar vragen als je zelf de verzorging blijft doen en je paard dus echt "verhuurd".
Ik heb mijn pony vroeger voor ƒ 5,00 (jaja, dat is dus € 2,27, maar dat is ook al 20 jaar geleden) per uur/keer verhuurd. Er reed een meisje op in de les. De tijd naar de manege heen en terug telde ik niet. Ze reed maar 1 keer in de week, dus had ik toch ƒ 20 per maand wat ik eraan overhield.
Maar ook aan het verhuren van je paard hangen allerlei risico''s. Want wat als de huurder letsel oploopt door jouw paard? Dan ben jij aansprakelijk. Daar moet je tegenwoordig erg mee uitkijken.

Joliinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 12:22

voor iedereen, laat me het z zeggen: ik ken de pony al zo'n jaar.. goed wat is een jaar? simpel, niet veel! maar in een jaar (denk ik zomaar) kan ik aardig wat weten over die pony enzo.. het geluk voor de pony is, dat hij WEL ALTIJD jaren door is geënt, de hoefsmid heb ik ook al een aantal keren laten komen, heb hem aantal keer ontwormd,.. heb verleden jaar een exceemdeken voor hem aangeschaft(het probleem is dat ze hem nooit op hebben gedaan dus heeft hij ook geen nu gehad) heb hem dus Wel! stalkosten houd ik idd, daar is geen ontkomen aan..

over de keuze van de pony's, mijn ouders vinden het een goed idee als ik mijn fjrdje weg doe en de haf neem.. Omdat, mijn eigen pony'tje (met de de nadruk op TJE) is een kruising tussen een fjordje en een shetje, zijn hobby's zijn zo'n beetje crossen en scheuren, mijn lengte daarintegen is toch een aardig stuk groter.. ik moet daarin ook reeel denken, want ik rijd nog heel weinig met hem en laat hem naast de fiets rennen om zijn energie er tch uit te halen.. ergens vind ik dit ook neerlijk tegen ver hem, want hij verdiend iemand die hem lekker eens meeneemt op een lange buitenrit.. ik heb altijd gezegt, deze pony en noooit meer een andere, en jaa, dan komt de tjd dat je "uit je pony groeit".. de haf zou voor mij wel een geschikte maat zijn. hij is groot en stevig..

alletwee hebben hen voor en nadelen,
wat ik nu graag zou willen weten is,
hoe krijg ik deze 2 pony's ALLEBEI gelukkig..

nogmaals wil ik graag zeggen dat ik echt GEEN penny meisje ben, ik ken deze pony gewon al heel lang, en heb een band met het beestje, zodra ik de wei in kom na 2 weekjes herkent hij me precies en galopeerd op me af..
zo'n pony zie ik liever niet over een tijdje dood..

alsjeblieft mensen die alleen maar gaan zeggen van: doehet niet, ben je gek..reageer dan gewoon niet, alleen mensen met een evt. oplossing!

echt bedankt

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:41

hoi,ik heb gereageerd op je topic,maar nu ik je laatste bericht heb gelezen begrijp ik dat de situatie anders is als dat je in je beginpost schreef.
Alleen jij kan die keuze maken,en je wilt het voor beide pony's goed doen.
Je hebt de ruimte wel ,maar niet het geld voor 2 pony's,is er niemand bij jou in de buurt die jou shetfjord kan leasen/huren/kopen?
Zodat je hem nog wel zou kunnen bezoeken als je dat zou willen.
Ik weet de oplossing niet maar ik wens je veel succes met je keuze,groetjes...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:59

Ja dit veranderd de zaak volledig, je bent te groot voor je pony en wilt toch blijven doorrijden dus heb je een grotere nodig. En als je dan geen 2 kunt betalen is er nog maar 1 oplossing mogelijk, verkopen dus. En ik kan me voorstellen dat als je een grotere min of meer in je schoot geworpen krijgt je die serieus wilt hebben. Ik zou goed om me heen kijken naar een goed adres en dan die kleine verkopen.
Afhankelijk zijn van een verzorger is erg moeilijk omdat je daar nooit 100% van op aan kunt en dus altijd zelf voldoende reserves moet hebben mocht het spaak lopen (en dat gebeurt knap vaak..).

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:00

Hee wat nou wat is nou een jaar?? in een jaar kan je een paard best goed leren kennen!! ik heb nu een half jaar een nieuw paard en ken die ook al door en door....

als jij idd te groot word voor je fjors zou ik hem verkopen ja als de haf groter is...

ik heb vorig jaar ook mijn pony verkocht en vond dat egt kl*te en heb maanden spijt gehad tot dat ik ging kijken bij der en foo's zag, de pony was zeer gelukkig en straalde helemaal... ze herkende me wel en ging me ''alles laten zien '' daar:P ze is nu ruim een jaar weg en het gaat nu nog steeds super en der nieuwe eigenaren zijn ook super blij nog steeds met der!!!

miss is het voor je fjordje idd leuker als iemand op m kan rijden en genieten...;)

heb je miss foto's van je fjord en de haf? ben wel benieuwd geworden:P

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:04

Er zijn zoveel zielige paarden.... die kun je niet allemaal nemen, hoe gemeen het ook klinkt. Je fjordje weg doen is banketstaaf voor hem, en je houdt van hem!
Ik zou dat niet doen.. Als lease pony aanbieden is zoieso slimmer. Kun je ze niet bij je laten staan en zo wat geld verdienen, en dit later ook met deze pony te doen?
Of heb je er echt de ruimte niet voor?
Kun je geen andere verzorger zoeken voor de haflinger? Of de eigenaar helpen ervoor te zorgen, samen...?
Ik zou je fjord zeker niet wegdoen, zo hals overkop.

edit: ik lees nu je bericht dat je te groot bent voor je fjord. Dat veranderd mijn mening volledig, zijn energie er naast de fiets uitrennen is niks voor het paardje. Ik zou zoeken naar een hele goede eigenaar voor je fjordje en hem dan toch verkopen. Het zou heel fijn zijn als hij niet te ver weg komt te staan zodat je af en toe eens kunt gaan kijken.
Verkopen van een vriend is heel, heel moeilijk... maar als je te groot bent kun je niet anders, je kunt met je fjord nog heel blij maken met een andere eigenaar, en daarbij deze eigenaar ook :)
Voor hetzelfde geld komt hij terecht bij een jong kind die er lekker mee gaat rijden en voor de rest veel in de wei zet met leuke vriendjes :D
Laatst bijgewerkt door CCindy op 10-09-09 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:07

CCindy schreef:
Er zijn zoveel zielige paarden.... die kun je niet allemaal nemen, hoe gemeen het ook klinkt. Je fjordje weg doen is banketstaaf voor hem, en je houdt van hem!
Ik zou dat niet doen.. Als lease pony aanbieden is zoieso slimmer. Kun je ze niet bij je laten staan en zo wat geld verdienen, en dit later ook met deze pony te doen?
Of heb je er echt de ruimte niet voor?
Kun je geen andere verzorger zoeken voor de haflinger? Of de eigenaar helpen ervoor te zorgen, samen...?
Ik zou je fjord zeker niet wegdoen, zo hals overkop.

het is niet halsoverkop... heb je de rest van het topic gelezen?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:08

Ik heb mijn bericht even gewijzigd houfanblack.
En nee, had niet het hele topic gelezen ;)

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:34

CCindy schreef:
Ik heb mijn bericht even gewijzigd houfanblack.
En nee, had niet het hele topic gelezen ;)

hihi okee:P

Joliinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:37

@ houfanblack: ik ga kijken of foto's heb ;) en anders vanaaf of morge!
bedankt voor al je reacties! echt leuk

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:19

alstu

koekoeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:00

Ik snap dat je het erg vind alleen.. zoals al ander hebben gezegt .. probeer iemand anders tevinden die hem wil hebben desnoots vraag je aan maneges of ze een leuke haflinger willen..

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:03

maneges? dat is echt geen oplossing voor zo'n paard hoor, vind ik... op manege's wordt er over het algemeen niet zo nauw genomen met problemen, en dus ook niet echt het voer speciaal aangepast ofzo..
nee, ik denk niet dat ie er op een manege gelukkiger op wordt.. :n

Joliinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 17:08

@ koekoeboe: nee hij is zeker niks voor de manege! hij moet liefde tijd en voeldoende beweging hebben en idd wat marrlinde zegt, speciaal voer en alles!

bedankt

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:48

marrlinde schreef:
maneges? dat is echt geen oplossing voor zo'n paard hoor, vind ik... op manege's wordt er over het algemeen niet zo nauw genomen met problemen, en dus ook niet echt het voer speciaal aangepast ofzo..
nee, ik denk niet dat ie er op een manege gelukkiger op wordt.. :n

dat denk ik idd ook niet nee.. denk dat jolinee de beste keuze heeft gemaakt.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:11

ik weet wel zeker dat ze de beste keuze heeft gemaakt ;)
:+: :*