Kan niet vaststaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:40

Mijn merrie 17 halve arabier, kan ik alleen vastbinden aan haar stal ergens anders niet, als ze ergens anders vast hangt en ze heeft door dat ze vasthangt is het paniek tot ze los is. ik laat haar altijd zo staan, ze blijft toch staan.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 08:06

xmarliez schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is maar..
Je neemt een lange lijn die haal je achter een paal door of door een ring en het ene uiteinde klip je vast aan het halster en het andere uiteinde hou je in je hand. Telkens als je paard naar achter gaat geef je druk op het touw en bij 1 stap naar voren laat je de druk weg vallen, druk vrij is dus beloning hierbij is timen erg belangrijk. Zo vraag je continu een stapje en leren ze dat druk -> naar voren is. Telkens corrigeren, niet met je stem of teveel druk op het paard maar alleen druk op het touw om een stap naar voren te vragen en bij elke stap druk vrij en naar een aantal keer oefenen ga je meer passen vragen voordat je hem beloont met druk vrij. Als ze dit leren merken ze dat vast staan zo erg nog niet is en voor je het weet staat je paard los aan bij de poetspaal omdat hij geen druk wil dus niet veel zal gaan bewegen.
Paard vriendelijk en het werkt :) . Als je maar consequent weet te zijn en goed kan timen werk met beloningen dmv druk vrij en laat zien hoe het wél moet dan willen ze wel als jij zelf maar vriendelijk blijft.

Touwen om de nek of allemaal verende dingen helpt voor even maar als ze echt willen gaan ze overal door heen en heb je dadelijk een angstig paard. Nu heb je de 'touwtjes' zelf in handen en werk je op een rustige manier met veel belonen je zult merken dat ze dat sneller accepteren en openstaan om te leren. Zadelen komt dat ook helemaal goed aan de paal maar geef ze het vertrouwen dat ze het goed doen als ze het goed doen dan willen en kunnen ze wel :) .

Bedankt voor de tip!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:20

De meest eenvoudige tips als aanvulling:

-Zet haar aan een heel lang touw vast. Meer bewegingsvrijheid en minder snel een beklemmend gevoel. Mijn paard trok alles kapot aan een te kort touwtje. Touw 10 cm langer was al een wereld van verschil.
- die wurgconstrutie kan ook makkelijker en veiliger: een varkensband. Dat is zo'n halsband. Zet haar dan normaal vast en nog wat langer vast aan die band. Blijft natuurlijk ook tot op zekere hoogte link. Heeft bij mij goed gewerkt en geeft ook meer gevoel van vrijheid.

Gebruik overigens een (redelijk stevig) stukje (echt) touw wat wel knapt, bij dit soort paarden tussen halstertouw en vastzetplek. Een goedkoper alternatief dan steeds nieuwe touwen/ halsters kopen.

Daisy01

Re: Kan niet vaststaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 16:20

Bedankt voor je reactie pol013!

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:09

ik heb dus ook zo'n paard dat niet vast wil staan, we hebben dan ook al alles geprobeerd: touw door een oog halen en zelf vast houden, strotouwtje wat knapt als tie hangt, eigenlijk alles tot nu toe op de rustige manier en veel tijd voor nemen en niks werkt.
nu hebben we pas een koeienhalsband op de kop getikt en hiermee aan een stevig touw vastgezet, heeft ie ook de stang en alles uit de muur getrokken.

Klinkt misschien hard maar we hebben het nu geprobeerd met de halsband en dan aan een boom met een stevig dik touw dat niet zomaar knapt, mes in de buurt voor noodgevallen.
Hij heeft een kwartier geprobeerd te hangen en los te komen maar kwam er achter dat de druk hierdoor niet minder werd, heeft het uiteindelijk dus opgegeven en hebben hem hier uitbundig voor beloond en nu doet ie het niet meer.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 05:00

Niet vast WILLEN staan en niet vast DURVEN staan vind ik dan wel een heel verschil hoor. Als het nou om een Belg ging met een koppige kop (zoals m´n eigen) dan zou ik bovenstaande zeker doen. Maar bij een angstig of onzeker paard toch echt niet. Ik denk dat als je ze dan nog eens wilt vastzetten, ze al beginnen te hyperen als ze het touw zien.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 06:39

Ja dat is moeilijk in te schatten hannah, je hebt er wel gelijk in. Het nadeel is dat ik dit paard helemaal nog niet goed ken. Ik ben hier ook nog niet heel intensief mee bezig, ik wil eerst een vertrouwensband opbouwen. Denk dat dat al een heel stuk scheelt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:05

Ja, ik denk dat dat sowieso heel erg scheelt. En ik denk ook werkelijk dat het heel erg per paard verschilt. Zoals ik al zei, mijn Belgje van 900 kg zou ik rustig een keertje laten hangen, want ik weet dat ze niet ECHT in paniek raakt, zo´n koudbloed gaat doelbewust hangen net zolang tot alles uit de muur schiet of het halster knapt.

Maar heb ook een Arabiertje, en aan dat paard zie je gewoon dat hij het moeilijk vindt, het idee van vast staan. Ik vind toch dat je dat dan anders aan zou moeten pakken, en dat doe ik zelf dus ook.

Maar je hebt best al veel nuttige tips gehad, gaat vast wel lukken! Maar probeer dus ook het paard goed in te schatten.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 07:53

Ja precies dat ga ik ook zeker doen! Komt allemaal goed, geduld is een schone zaak.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:02

Daisy01 schreef:
Hallo allemaal! *D

Ik weet echt niet wat ik hieraan kan doen, ben veel gewend maar dit is drama.
Hier komt het:
Heb nu sinds ongeveer 2 weken een harstikke leuke nieuwe uitdaging.
2 arabiertjes rijden, ben ik natuurlijk harstikke blij mee. Maar een uitdaging is geen uitdaging als je er niks meer voor hoeft te doen.
Dit gaat dus over een Poolse Arabische volbloed merrie, en een Egypthische Arabische volbloed merrie.
Het probleem zit bij de Egypthische, Farah.
Meet Farah:
Afbeelding

Deze dame kan (nouja, wilt) dus niet vaststaan.
Ze zijn 2 zomers terug beleerd door Wim Vonck, normaal gesproken doet hij daar ongeveer een week over, maar bij Farah dus zoiezo al 6 weken. Het is dus een pittige, lastige tante. Daarna zijn ze eigenlijk alletwee weer op het land gezet en verder weinig mee gedaan. Maar een paard moet natuurlijk regelmatig bekapt enz worden. Hoefsmid kwam, Farah werd vastgezet en Farah ging totaal door het lint. Ging ook door tot het einde, haar hoofd lag open, eigenarresse was in elkaar getrapt en ga zo maar ff door. Nu ben ik dus met ze bezig en de Poolse, Ksinnia, kan ik prima vastzetten, en ondanks dat ze een beetje bangig is, ook vrijwel alles mee doen. Maar Farah niet. Die is bijna overal bang voor, meelopen aan het touw ed gaat allemaal prima, met poetsen blijft ze ook stilstaan en kan ik gewoon haar hele lichaam poetsen terwijl ik zelf het touw vasthou, maar zodra ik naar de plek loopt waar ze vastgezet moeten worden, en ik doe een poging gaat het weer fout. Nu ben ik zelf dus aan het proberen om haar te poetsen op die plek, zodra ze wegloopt zelf stilblijven staan, een beetje het idee dat ze vaststaat dus. En dan ook pikt ze dat niet van me.
Heeft iemand tips oid hoe ik dit kan verhelpen?

En dan had ik nog een algemene vraag, ik hoor van verschillende personen dat Egypthische arabieren vrij moeilijk van karakter zijn, moeilijk in de omgaan en zulke dingen. Heeft iemand meer ervaring met dit ras? Ik heb altijd met friezen gewerkt en het enige wat ik van de arabier weet is dat ze heel gevoelig zijn. Verder heb ik geen ervaring met dit ras.
Ik hoop op veel reacties!

Alvast bedankt voor het lezen.

heb ik ook gehad!!

die van mij heeft al halsters en touwen versleten,
ik heb m met men moeder aan de ring gedaan en dan alleen t touwtje door de ring halen, men moeder hielt m vast en ik ging poetsen, en dan gwn stevig vasthouden en net doen ofdatie vast staat, EN halstertouw met veiligheidsclip! en dan zo opbouwen en men moeder ging steeds verder staan , dan 2x door ring halen en dan weggaan, zodatie tog vast maar ook los staat, en die van mij staat nu vast en vind t niet meer eng!

suc6

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:02

Bedankt voor je reactie Laziezo. :D Ik ben nu eerst bezig met haar zover te krijgen dat ik haar stil kan laten staan op de plek waar ze vastgezet kunnen worden..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:15

Ik lees dat je nu eerst gaat beginnen haar te wennen waar ze moet vast komen te staan. Misschien heb je hier iets aan:

Mijn Fries had geen trauma van vaststaan, maar had een ander probleem: hij kende de poetsplaats niet. Was altijd in stal gezadeld. Maar dat wist ik niet. Dus ik hem meteen op poetsplaats aan 2 kanten vastgezet. Hangen, omhoog komen, manman hij flipte helemaal. Meteen losgemaakt en hooi gegeven op die plek (voer = fijn!)

Ik ben toen begonnen met Jippe op de poetsplaats te zetten, 1 tel stil staan, braaf! en eraf. En zo opgebouwd. Toen de hoefsmit kwam na 4 weken kon hij rustig op de poetsplaats staan, maar hij stond niet vast. (Werd wel gek van een hengstige merrie naast hem net uit zicht, maar dat is dus een andere reden)

Langzaam ben ik begonnen met 1 kant vast te zetten en touw eraan te houden. Zodra hij een stap naar voren deed kon ik het halstertouw pakkenm hem tegen houden en weer terug zetten (achteruit). Inmiddels staat hij rustig op de poetsplaats, 2 kanten vast. In 3 maanden tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:18

Ik heb niet alles gelezen, maar paarden accepteren het vaak beter wanneer ze aan twee kanten vaststaan. Dus met twee lijnen aan de zijkant.

Anders de goede oude bezem methode? Zodra ze gaat hangen, hup, bezem erachter? Lijkt me al dat je dit hebt geprobeert, maar toch...

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:31

..Nog niet geprobeerd :P Aangezien je niet alles gelezen heb, ff korte uitleg :P Ik ken dit paard nog niet goed, dus ben er niet zo intensief mee aan de gang, wil eerst een vertrouwensband opbouwen. Maar vind het wel een goede tip van je. Ga ik zeker ook proberen! Bedankt :D

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:33

Dat heb je wel goed opgelost Zilfstar :D Dit ga ik dus ook proberen, hoor ik meerdere mensen over dat dat een goed idee is.

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:07

Als je haar poetst op de poetsplaats niet vastzetten maar probreer het eens met een hooinet. Dan heeft ze iets te knabbelen en zal ze de plek vanzelf als prettig beschouwen. Wij hebben ook een merrie op stal staan 24 jaar oud maar heeft nooit vast kunnen staan, gaat ook net zolang door totdat alles kapot is. Wij hadden ook van alles geprobeerd zelfs met een bezem onder haar kont. maar het is net of alles zwart word voor haar ogen. Wij poetsen haar ook alleen met het touw om de balk heen. Ze blijft ook netjes stilstaan.

Ik wens je heel veel succes.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 21:38

Dankjewel! Dat hooinet is inderdaad een goeie tip!!