Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xmarliez schreef:Ik weet niet of het al gezegd is maar..
Je neemt een lange lijn die haal je achter een paal door of door een ring en het ene uiteinde klip je vast aan het halster en het andere uiteinde hou je in je hand. Telkens als je paard naar achter gaat geef je druk op het touw en bij 1 stap naar voren laat je de druk weg vallen, druk vrij is dus beloning hierbij is timen erg belangrijk. Zo vraag je continu een stapje en leren ze dat druk -> naar voren is. Telkens corrigeren, niet met je stem of teveel druk op het paard maar alleen druk op het touw om een stap naar voren te vragen en bij elke stap druk vrij en naar een aantal keer oefenen ga je meer passen vragen voordat je hem beloont met druk vrij. Als ze dit leren merken ze dat vast staan zo erg nog niet is en voor je het weet staat je paard los aan bij de poetspaal omdat hij geen druk wil dus niet veel zal gaan bewegen.
Paard vriendelijk en het werkt. Als je maar consequent weet te zijn en goed kan timen werk met beloningen dmv druk vrij en laat zien hoe het wél moet dan willen ze wel als jij zelf maar vriendelijk blijft.
Touwen om de nek of allemaal verende dingen helpt voor even maar als ze echt willen gaan ze overal door heen en heb je dadelijk een angstig paard. Nu heb je de 'touwtjes' zelf in handen en werk je op een rustige manier met veel belonen je zult merken dat ze dat sneller accepteren en openstaan om te leren. Zadelen komt dat ook helemaal goed aan de paal maar geef ze het vertrouwen dat ze het goed doen als ze het goed doen dan willen en kunnen ze wel.
Daisy01 schreef:Hallo allemaal!![]()
Ik weet echt niet wat ik hieraan kan doen, ben veel gewend maar dit is drama.
Hier komt het:
Heb nu sinds ongeveer 2 weken een harstikke leuke nieuwe uitdaging.
2 arabiertjes rijden, ben ik natuurlijk harstikke blij mee. Maar een uitdaging is geen uitdaging als je er niks meer voor hoeft te doen.
Dit gaat dus over een Poolse Arabische volbloed merrie, en een Egypthische Arabische volbloed merrie.
Het probleem zit bij de Egypthische, Farah.
Meet Farah:
Deze dame kan (nouja, wilt) dus niet vaststaan.
Ze zijn 2 zomers terug beleerd door Wim Vonck, normaal gesproken doet hij daar ongeveer een week over, maar bij Farah dus zoiezo al 6 weken. Het is dus een pittige, lastige tante. Daarna zijn ze eigenlijk alletwee weer op het land gezet en verder weinig mee gedaan. Maar een paard moet natuurlijk regelmatig bekapt enz worden. Hoefsmid kwam, Farah werd vastgezet en Farah ging totaal door het lint. Ging ook door tot het einde, haar hoofd lag open, eigenarresse was in elkaar getrapt en ga zo maar ff door. Nu ben ik dus met ze bezig en de Poolse, Ksinnia, kan ik prima vastzetten, en ondanks dat ze een beetje bangig is, ook vrijwel alles mee doen. Maar Farah niet. Die is bijna overal bang voor, meelopen aan het touw ed gaat allemaal prima, met poetsen blijft ze ook stilstaan en kan ik gewoon haar hele lichaam poetsen terwijl ik zelf het touw vasthou, maar zodra ik naar de plek loopt waar ze vastgezet moeten worden, en ik doe een poging gaat het weer fout. Nu ben ik zelf dus aan het proberen om haar te poetsen op die plek, zodra ze wegloopt zelf stilblijven staan, een beetje het idee dat ze vaststaat dus. En dan ook pikt ze dat niet van me.
Heeft iemand tips oid hoe ik dit kan verhelpen?
En dan had ik nog een algemene vraag, ik hoor van verschillende personen dat Egypthische arabieren vrij moeilijk van karakter zijn, moeilijk in de omgaan en zulke dingen. Heeft iemand meer ervaring met dit ras? Ik heb altijd met friezen gewerkt en het enige wat ik van de arabier weet is dat ze heel gevoelig zijn. Verder heb ik geen ervaring met dit ras.
Ik hoop op veel reacties!
Alvast bedankt voor het lezen.
Ik ben nu eerst bezig met haar zover te krijgen dat ik haar stil kan laten staan op de plek waar ze vastgezet kunnen worden..
Aangezien je niet alles gelezen heb, ff korte uitleg
Ik ken dit paard nog niet goed, dus ben er niet zo intensief mee aan de gang, wil eerst een vertrouwensband opbouwen. Maar vind het wel een goede tip van je. Ga ik zeker ook proberen! Bedankt
Dit ga ik dus ook proberen, hoor ik meerdere mensen over dat dat een goed idee is.