wie draait er op voor de kosten?? (kreupel paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FerroSandy

Re: wie draait er op voor de kosten?? (kreupel paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:49

Ik vind het ook voor eigen risico...

Zoiest kan altijd gebeuren en zeker als ze in een kudde staan het blijven dieren.
Mijn paardje is ook opgejaagd paar maanden geleden dwars door de omheining heen het vervolg 30 hechtingen en een week op de kliniek.
Wat had ik moeten doen die eigenaresse aansprakelijk moeten stellen heb me paard er zelf bij gezet.
Dus ja ik vind het altijd moeilijk zoiets maar ben blij dat me paardje er niks aan over heb gehouden dat vond ik het belangrijkste van allemaal.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:50

als je niet wilt dat je paard schrammen op loopt moet je hem niet in een kudde zetten. je neemt een risico als je hem in een kudde zet dat ie kreupel kan raken of verwondingen op loopt.
maar aangezien ik niet denk dat de eigenaar van het gewonde paard het er bij laat zit, zou ik ook even contacten met de verzekering hoe en wat. maar vind het wel belachelijk van de eigenaar van het andere paard dat ze de schade op jou gaat verhalen. als jij zelf het paard nou schade toegebracht zou hebben oke, maar dit... wie zegt dat het andere paard het niet zelf uitgelokt heeft?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:44

Ben benieuwd of TS inmiddels al iets meer weet?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:36

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:40

Bij ons was er ook een merrie in de groep getrapt een flinke wond met 3 hechtingen.
Dat is het risico van in een groep zetten kan gebeuren en idd ze kan niet bewijzen dat jou paard het gedaan heeft.
Vind zeker niet dat jij voor de kosten moet opdraaien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:41

Dat is wel weer een typisch antwoord :=

Apart dat sommige mensen hier iets menen van te vinden, terwijl het in het praktijk gewoon opuit komt wat de wet er van zegt :)

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:54

zo als ik dit zo lees ben ik toch blij, dat we zelf stuk land + stallen huren en geen anderen erbij hebben staan!!

en na mijn mening is paard in de kudde zetten ook eigen risico!
maargoed, succes ermee..

nikitabanana

sorry dubbelpost :o
Laatst bijgewerkt door nikitabanana op 11-09-09 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

De spijker op de kop Sammie, het gaat erom wat de wet ervan vindt en die vindt wat in de door mij aangehaalde link staat. ;)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:08

Het antwoord in de link legt de aansprakelijkheid niet echt bij 1 iemand neer. Dus wordt het nog een beetje gepuzzel.. eigenaar van veroorzaakende paard is in principe aansprakelijk, maar eigenaar van verwonde paard zelf ook, zo als ik het interpeteer, ze wist dat de paarden in een groep stonden. Is het dan deels haar eigen schuld omdat ze er niet voor heeft gekozen haar paard alleen in de wei te zetten? nalatigheid?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:09

Bedoel trouwens de link van Daffie

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:13

Als eerste: ik weet niet wat de wet ervan zegt e.d. onderstaand verhaal is mijn ervaring met een vergelijkbaar geval.

Afgelopen zomer is mijn paard flink toegetakeld in de wei. Twee mensen hebben gezien hoe paard X hem letterlijk in elkaar trapte en ze gelukkig uitelkaar gehaald. De DA is 3x geweest en een week later nog 2x. Gelukkig was er niets ernstigs beschadigd, vooral veel 'blauwe plekken' en pijnlijke spieren.

Ik ben zelf ook van mening dat een paard op het land risico's met zich meebrengt, maar hoge kosten zijn nooit leuk. Toen ik de eigenaresse van paard X op de hoogte bracht van alles heb ik haar dus gewoon gevraagd wat zij ervan vond om de kosten op de verzekering te proberen verhalen (ik ben niet voor ziektekosten paard verzekerd). Zij vond dit een prima idee, dus heb ik op aanraden van mijn rechtsbijstandverzekering haar een brief gestuurd en haar 'aansprakelijk gesteld'. Met deze brief is zij naar haar (WA?) verzekering gegaan, die ons allebei een formulier toegestuurd heeft, waarop we moesten vermelden wat er precies gebeurd was (compleet met tekening) en wat de gevolgen en kosten waren.
Na een paar weken stond het volledige bedrag van mij DA factuur op mijn rekening! Iedereen tevreden!

Kortom: Bel gewoon je verzekering en leg het hele geval uit en kijk wat ze zeggen, (is volgens mij ook al een aantal keer geadviseerd)!!

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:14

Nee hoor, ik vind dat eigen risico, ja paard los in een kudde zetten.
Je weet dat dat kan gebeuren. Wat als de eigenaresse niets had gezien?

Mijn paard is kreupel en uiteindelijk doodgetrapt in de kudde.
In totaal een kudde van ongeveer 8 a 10 paarden. We weten niet wie het was,
wil ik ook niet weten.

Ik heb nooit iemand gervraagd zijn verzekering te benaderen voor mijn da kosten of voor
het geld voor een nieuw paard. Nee eigen risico. Vandaar dat huidige paardlief niet in de kudde staat.
Eigen keus.

P.S.: tenzij jij zlef aangeeft dat je het oke vind je verzekering aan te kaarten, dan is er geen probleem
natuurlijk. Maar je moet mensen niet dwingen en voor het blok zetten vind ik.
Dan had ze haar paard maar moeten verzekeren als ze geen risico op dit soort kosten wil lopen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:21

MizzMontana schreef:
Het antwoord in de link legt de aansprakelijkheid niet echt bij 1 iemand neer. Dus wordt het nog een beetje gepuzzel.. eigenaar van veroorzaakende paard is in principe aansprakelijk, maar eigenaar van verwonde paard zelf ook, zo als ik het interpeteer, ze wist dat de paarden in een groep stonden. Is het dan deels haar eigen schuld omdat ze er niet voor heeft gekozen haar paard alleen in de wei te zetten? nalatigheid?

De link is zeer summier en daar kan je als leek nauwelijks info uit halen.
Ik beveel nogmaals mijn link aan ;) .

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:23

estherpitout schreef:
P.S.: tenzij jij zlef aangeeft dat je het oke vind je verzekering aan te kaarten, dan is er geen probleem
natuurlijk. Maar je moet mensen niet dwingen en voor het blok zetten vind ik.
Dan had ze haar paard maar moeten verzekeren als ze geen risico op dit soort kosten wil lopen

Precies! Bij ons is het ook in goed overleg gegaan. Had de verzekering van de eigenaresse van paard X geen gehoor gegeven, was het gewoon pech voor mij geweest!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:32

LDRD schreef:
De link is zeer summier en daar kan je als leek nauwelijks info uit halen.
Ik beveel nogmaals mijn link aan ;) .

Ik heb het net gelezen, is inderdaad informatiever, maar blijft nog de vraag hoeveel procent dan haar eigen schuld is.
Eigenaresse van het gewonde paard wist natuurlijk dat haar paard niet alleen stond, en wie zegt dat haar paard niet eerst geschopt of gebeten heeft.

hier zal de WA verzekering van TS misschien meer duidelijkheid in kunnen geven, als TS dit tenminste wil, maar informeren kan altijd natuurlijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:46

MizzMontana schreef:
Ik heb het net gelezen, is inderdaad informatiever, maar blijft nog de vraag hoeveel procent dan haar eigen schuld is.

Dat staat eigenlijk ook al in het stuk: dat is zó afhankelijk van de feitelijke situatie dat daar vooraf niet direkt wat over te zeggen valt.

Bovendien wil dat per behandelaar nog wel eens sterk verschillen hoe men er tegenaan kijkt ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:49

ik weet wel dat ik mijn paard nooit in een groep zet(alleen thuis), niet omdat er wat kan gebeuren maar omdat blijkbaar iedereen te beroerd is om netjes zijn verzekering in te schakelen als dat nodig is

net alsof je aansprakelijkheidsverzekering duurder wordt na zoiets, het is geen auto WA

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:53

precies........... ik vind het ook onzin om niet je wa verzekering aan te spreken met dat soort dingen..........

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:00

sterker nog, volgens mij zijn WA verzekeringen voor dit soort situaties. Waar betaal je anders premie voor?

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:02

Ik vind ook dat het het eigen risico is.
Je zet je paard immers vrijwillig bij anderen neer.

Mijn paard was ook altijd de pineut op het land en heb
ook nooit wat kunnen achterhalen. Omdat de dader niet bekend was.
Ook al zou de dader bekend zijn, dan nog is het eigen risico.

Maar met vragen en praten kom je ver.
Maar misschien kom je er onderling wel uit.
Een verzekering is zo gebeld en je hebt er verder geen omkijken naar.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:04

Ik denk dat veel mensen het spook-idee hebben dat dan de premie omhoog gaat. En daarom niet willen "gebruiken".

Ik heb ook net mijn verzekering ingeschakeld, mijn paard heeft de trailer van een vriendin beschadigd. Ze wilden het zelf gaan repareren om kosten te sparen, maar het ziet er daarna lang niet zo mooi uit (dure trailer!) en of het helemaal goed wordt... geen idee. Vind ik dan onzin, ik heb een verzekering voor mijn paard, ik betaal er al jaren aan en paard heeft iemand anders zijn spullen beschadigd. Ben blij dat ik een verzekering heb!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:06

we leven in een "ikke" maatschappij.................. helaas zonder de mogelijheden en de consequenties te overzien

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:09

Dat ik het niet zou doen is een ander verhaal. Ik zou denk ik wel vrijwillig mijn verzekering aan willen stellen, alleen wil ik dan wel echt zeker weten dat mijn paard het heeft gedaan. Maar iemand dwingen en voor het blok zetten vind ik gewoon niet kunnen.

Mijn vriendin haar paard stond met mijn huidige paard en nog 2 andere paarden in een groep. Haar paard is uiteindelijk getrapt of zoiets en moest geopereerd worden omdat er botwoekering ging vormen. Niemand wist zeker welk paard het gedaan had. Zij vroeg mij ook mijn verzekering aan te stellen. Mijn eigen verzekering gebeld maar het ging niet lukken. Mijn vriend zijn verzekering mischien dan maar mijn vriend stemde er niet mee in.
Hij vond, eigen risico en wilde liever niet zijn verzekering aanstellen. Net als destijds bij mijn oude paard het geval was (mijn vriendin en ik stonden toen ook samen op een andere stal in de kudde). Het heeft haar veel geld gekost wat ik poedersuiker vond voor haar, en ze heeft nu dus ook haar paard verzekerd tegen dit soort dingen en niet de kudde meer in, enkel met 1 ander paard naar buiten. Ik heb mijn lesje ook geleerd en zet Fer niet meer in een kudde, en heb ook hem verzekerd tegen schade van buitenaf. Nogmaals, als je vrijwillig je verzekering aansprakelijk stelt en je weet zeker dat jou paard het gedaan heeft vind ik het no problemo. Maar in het verhaal van TS wordt ze min of meer gedwongen. En dat vind ik niet fair.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:12

laat de verzekeringen het uitzoeken onderling :)