Automaat niet geschikt voor trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:02

AlterEvo schreef:
er komt ook iets van 700 kilo paard in te staan.

Jij hebt beste paarden dan..

Frank

Re: Automaat niet geschikt voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:06

Terugschakelen met een automaat kan makelijk bij de meeste tegenwoordig.
De Sprinter heeft een vijftraps waarvan vier los te kiezen zijn.
Ik kan hem dus steeds een tikkie terug geven, en dan remt hij net als elke handbak gewoon op de motor hoor!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:14

Hier ook iemand die met een automaat voor de trailer rijdt, heb een Mercedes ML430 en het rijdt super. Veel relaxter dan schakelen.
Gelukkig ben je er al achter dat je garage onzin heeft verkondigd.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:22

wij hebben een audi automaat maar je kan ook schakelen.!
ik vind automaat wel makkelijk enige nadeel is op grote weg het steeds terug en opschakelen van 4 naar 5 en terug.... gaat de tank hard leeg door hoog in de touren te gaan rijden daarom rijden wij op grote weg met schakel

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:24

Frank schreef:
AlterEvo schreef:
er komt ook iets van 700 kilo paard in te staan.

Jij hebt beste paarden dan..

Zo heel gek is dat niet hoor, beetje flinke warmbloed zit je daar zo aan.
Stokmaat 1.80 en "solide" van bouw deed 750 kilo op de weegschaal bij de kliniek. Dat is wel iets om rekening mee te houden en kan dus niet zomaar op iedere (teruggekeurde) trailer

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:32

De automaat waar ik het over had, was een oudje hoor, zat nog
geen mogelijkheid bj om zelf te schakelen ;)

Oude Ford Scorpio uit 1990 of zo, 2,9 liter, wel een heerlijke
auto trouwens :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:34

een automaat is niet ideaal om zwaar mee te trekken, als je te zwaar trekt met een automaat, dan gaat de olie in de bak verbranden, waardoor je bak verbrand. ik denk dat dat is wat jou garage misschien bedoelde. het moet kunnen, maar het is niet ideaal. en je hebt dus gewoon kans dat je je bak verbrand,

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:42

Ik heb ook ergens (weet echt niet meer waar) gehoord dat het beter is om een handgeschakelde te kiezen wanneer je zware lasten moet trekken.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met een automaat voor een trailer, maar als ik kans en de keus heb kies ik zeker voor een automaat. Automaat is zo heerlijk rijden.

zinates

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:47

Zolang je de overdrive maar uitzet gaat alles prima

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:49

[quote="blue_kim"]een automaat is niet ideaal om zwaar mee te trekken, als je te zwaar trekt met een automaat, dan gaat de olie in de bak verbranden, waardoor je bak verbrand. ik denk dat dat is wat jou garage misschien bedoelde. het moet kunnen, maar het is niet ideaal. en je hebt dus gewoon kans dat je je bak verbrand,[/quote]

Ik denk dat dit volledig aan de auto ligt ik rij in een Jeep Cherokee limited edition 4x4 een 3.7l v6 automaat die 3000 kilo mag trekken dus het zal zeker niet voor iedere automaat gelden.
Deze auto's zijn niet eens in een schakel versie te krijgen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:52

het gaat meer om te standaart auto's. jou auto is er voor gemaakt om te trekken die kan dus een behoorlijk gewicht trekken, maar zelfs als jij richting de top gaat van wat je kan trekken vind je auto dit echt niet leuk. maar een standaart bmw, mercedes etc die zijn er niet voor gemaakt om een tweepaards trailer met twee knolletjes á 600 kilo te trekken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:53

Met onze Volvo's automaat hebben we dan ook nooit een tweepaards trailer met twee knolletjes á 600 kg getrokken, maar hooguit een 1.5-paards met 1x dat gewicht. Meestal zelfs nog ruim eronder aangezien mijn E-pony maar 450 kg weegt. ;)

Die automaatjes hebben er naar mijn weten nooit onder geleden.

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:36

lisch schreef:
ik vind automaat wel makkelijk enige nadeel is op grote weg het steeds terug en opschakelen van 4 naar 5 en terug.... gaat de tank hard leeg door hoog in de touren te gaan rijden daarom rijden wij op grote weg met schakel

als je zelf kan opschakelen, waarom rij je dan in de 4e ;)
(sorry flauw :P)

blue_kim schreef:
een automaat is niet ideaal om zwaar mee te trekken, als je te zwaar trekt met een automaat, dan gaat de olie in de bak verbranden, waardoor je bak verbrand. ik denk dat dat is wat jou garage misschien bedoelde. het moet kunnen, maar het is niet ideaal. en je hebt dus gewoon kans dat je je bak verbrand,

Bare in mind, dat niet elke auto/automaat alles kan trekken. als hij het niet aan kan, dan is het logisch dat de boel (eerder) kapot gaat
Jarno Hams kan meer op z'n rug dragen dan ik dat kan ;)
ik verwijs je even door naar het andere topic.

blue_kim schreef:
het gaat meer om te standaart auto's. jou auto is er voor gemaakt om te trekken die kan dus een behoorlijk gewicht trekken, maar zelfs als jij richting de top gaat van wat je kan trekken vind je auto dit echt niet leuk. maar een standaart bmw, mercedes etc die zijn er niet voor gemaakt om een tweepaards trailer met twee knolletjes á 600 kilo te trekken.

helemaal juist, sommige mensen staan altijd raar te kijken langs de snelweg met een blik van 'asjemenou' %) als het ze gebeurd. het valt onder misbruik van je auto en dan gebeurd er dat. Best logisch.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:02

Karin schreef:
Met onze Volvo's automaat hebben we dan ook nooit een tweepaards trailer met twee knolletjes á 600 kg getrokken, maar hooguit een 1.5-paards met 1x dat gewicht. Meestal zelfs nog ruim eronder aangezien mijn E-pony maar 450 kg weegt. ;)

Die automaatjes hebben er naar mijn weten nooit onder geleden.

heb je welleens onder de auto gelegen om te kijken of ie er onder leed dan? ik laat het wel uit me hoofd om met een normale personen auto automaat een trailer + paard te vervoeren. kost me veel te veel tijd, moeite en geld als onze benz zn bak aan puin draait.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:05

Mijn vader doet al jaren zelf het onderhoud van alle Volvo's binnen onze familie en hij zweert bij automaten. Dat zou hij vast niet doen als er steeds iets stuk ging door het met trailer rijden. Daar ken ik mijn vader iets te goed voor. Het zal dus allemaal wel meevallen. ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:29

Je kan gerust met een automaat een trailer trekken. Echter wordt het door elke garage aangeraden om tijdens het optrekken vanuit stilstand en bij bergen, zelf te schakelen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:35

Ik had bijna een nissan X-trail automaat gekocht, maar die mogen maar 1350 kg. Dat ging dus mooi niet door. Maar de x-trail is wel een erg fijne auto en opzoek gegaan naar een schakkelbak en gevonden :-) en die mag 2000kg trekken.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:56

Hier ook een automaat (SUV) voor de trailer, werkt prima en ik gebruik vaak de 'versnellingen' om iets meer toeren te maken bij het optrekken eenmaal op gang weer in de D en rijden maar.
De volgende wordt weer een automaat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:45

yarrah schreef:
Ik had bijna een nissan X-trail automaat gekocht, maar die mogen maar 1350 kg. Dat ging dus mooi niet door. Maar de x-trail is wel een erg fijne auto en opzoek gegaan naar een schakkelbak en gevonden :-) en die mag 2000kg trekken.

Oh fijn om te weten dat had m'n schoonmoeder er niet bijverteld toen ze paard met trailer naar de kliniek bracht. Het trekkend gewicht dan, mijn schoonmoeder heeft ook zo;n auto.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:20

Mijn volgende auto wordt zeker weer een automaat.tuurlijk slijt je auto van zware aanhangers maar als je regelmatig onderhoud pleegt denk ik ook dat het allemaal wel mee valt.goede voorbereiding is het halve werk en in dit geval is je voorbereiding het onderhoud.maar dat kan bij elke auto geen kwaad ;)

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:25

Hier ook een automaat voor de trailer.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:00

@alterevo

als je zelf kan opschakelen, waarom rij je dan in de 4e
(sorry flauw )
lezen.!!!!!!!!!

ik reed hiervoor een opel vectra en die had het niet die ging zodra er een zuchtje wind kwam terug naar 4 dus daardoor heel hoog in de touren lopen (draaikolk) was 2.6 v6

nu hebben we audi a6 2.5 tdi die kun je op handaschakelen zetten en ik zei net dat ik dat ook doe dus in zen 5 op de snelle weg
snap je het nu beter.???