Stoppen met NH en aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:14

Als ik jouw vraag hier duidelijk heb gelezen, kan ik er alleen maar uit opmaken dat je NH op een verkeerde manier toepast, dus echt wel niet juist.
Jouw paard ziet jou dus niet echt als echte leider, en daar zit dus het grootste probleem.
Bekijk het echt zo , de fout zit niet bij je paard maar bij jou, dus ofwel pas jij je aan en doe je het anders ofwel blijft deze situatie bestaan of ze wordt nog erger.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:02

Hiske4 schreef:
Ik heb volgens mij ook haar mobnr. mocht je het willen.

Bedankt. Heb nu contact gehad met de mail. Heb een intake les aangevraagd. Ben erg benieuwd of het allemaal gaat lukken. Heb er wel zin in iig om aan de slag te gaan. Want is niet leuk om 'stuurloos' rond te dobberen.

KiWiKo

Re: Stoppen met NH en aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:13

NH is behoorlijk aanpakken hoor :) :)

niks zijden handschoentjes :)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:53

criollolover schreef:
oke, ik ben heel benieuwd hoe dit gaat verlopen met je paardje. hou je (mij ) ons op de hoogte??
ik hoop voor je dat het goed is, maar als ik je reactie zo lees over de sprong.....succes! het is een leuk beestje!

De dierenarts is vandaag op stal geweest voor de enting. Heb meteen naar de sprong laten kijken. Er is een compleet kreupelheidsonderzoek gedaan. Helaas loopt ze niet voor 100% goed op dat been. Daar komt dus dat onhandige struikelen af en toe vandaan wat ze in het land had. Volgens de arts probeert ze het geopeerde been te compenseren op de volte en gaat dan of stoppen of hard rennen/ wegspringen e.d. Echt kreupel loopt ze niet alleen met de buigproef vd sprong liep ze de 1e passen niet goed ook al corrigeerde ze snel. De buigproef zelf vond ze ook niet echt leuk toen ze begonnen keek ze ff met haar oren naar achter. De artsen vonden het been ook nog steeds erg dik ook al vond de chirurg dit destijds normaal (net als de botbloeding waar ik destijds erg van schrok na de op toen ik een nacontrole 'eisde'). Nu gaan ze morgen met hem overleggen en dan moet ik eventueel terug voor een scan en/of foto := Niet echt leuk maar ja wil liever weten als er iets in het been niet goed zit dan dat ik volgend jaar ga rijden en het dan mis gaat....

Had net voor as zaterdag grondwerk/houdingsles gepland staan en afgelopen zaterdag ging mijn parelli les ook super goed zal je net zien ;(

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:35

Mijn beesi was eerst ook heel dominant.. Sinds ik met hem op ponykamp (soort instructie-kamp) bij Equixantos (een Freestyle- school) ben geweest is hij een stuk gehoorzamer geworden en bleek dat ik gewoon hem niet laten zien heb wie de baas was.. :n En NH is niks softe handjes, als hij me voorbij wil lopen zonder dat ik dat wil krijgt hij een opdonder. Hij komt zelfs in de wei naar me toe draven en volgt me zonder touw naar de bak. In het begin moest ik uren wachten tot hij kwam en als hij kwam en als hij kwam ging hij met mij aan de wandel. Mischien moet je daar een een Freestyle basistraining gaan volgen. Het is daar heel leerzaam!. Als je meer wil weten moet je me maar even pb'en ;)

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:39

Hoe is het afgelopen, moet je nog terug voor een scan ofzo?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 21:41

Ja volgende week woensdag word ik verwacht voor verder onderzoek op de kliniek. Ben erg benieuwd wat ze nu gaan doen verder. Vorig jaar waren ze zo positief ook na die botbloeding was allemaal niet erg. En nu na een jaar loopt ze gewoon niet goed op dat been en word dat wel degelijk met de sprong in verband gebracht...

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:33

Balen zeg! Dacht je er helemaal vanaf te zijn. Hopelijk komt het allemaal goed.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:41

Wil je haar gaan inrijden? Laat dat alsjeblieft doen door iemand met heel veel ervaring. Ga niet zelf rommelen als je niet weet of je het goed doet. Jij doet alsof het alternatief voor NH is dat je 'door moet pakken', dus hem op zijn donder slaan ofzo? Nee, dat zou ik zeker niet doen. Maar als jij zelf zo vreselijk onzeker bent en niet weet waar je mee bezig bent dan wordt je paard daar ook heel onzeker van en dan ben je gewoon bezig om een jong paard te verpesten. En niet doordat je verkeerde bedoelingen hebt, zeker niet, maar doordat je kennis en ervaring mist. Het gaat niet om de methode die je gebruikt, het gaat om degene die de methode hanteert. Engelse dressuur is niet beter of slechter dan western, of natural horsemanship of wat dan ook. De sleutel is hoe je met een paard omgaat. En bij jouw paardje en jou gaat het mis. Te zacht en onzeker is net zo fout als te ruw en te grof. De bedoeling kan misschien 'beter' zijn, maar het effect is hetzelfde: een paard dat niet goed functioneert en gedragsproblemen ontwikkelt, trauma's oploopt en/of gevaarlijk wordt. En daar is ie echt te groot voor. Dus ik zou je aanraden om in de buurt op zoek te gaan naar iemand waar jij vertrouwen in kunt hebben, die ervaring heeft en waarvan jij denkt dat die je paard netjes op kan leiden. Echt hoor, een klein foutje kan op zo'n jonge leeftijd enorm veel invloed hebben en je paard en jij kunnen er nog jaren last van hebben.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:52

mizzpoez schreef:
Een paard liegt niet, neemt niemand in de maling en ook niet in de zeik, houdt je niet voor de gek en ook niet voor het lapje: een paard denkt zoals een paard dus HIER en NU en kiest altijd de meest voor het paard liggende, in jouw geval dus wegrennen i.p.v. blijven staan. Dus nu de hamvraag: waarom rent ze weg?

Zet je er teveel druk op?
Vervloek je haar in gedachten maar met een big smile aan de buitenkant?
Is er iets naars gebeurd?
Wil je te snel en te veel?

Denk altijd: it takes the time it takes!

Dus als je verder wilt op de NH manier, wat ik begrijp uit je post, dan is de optie 'doorpakken' geen optie. Wat houdt 'doorpakken' bij jou eigenlijk in? Er op los rammen, rondjagen tot ze neervalt? Ik mag hopen van niet want dan is dat beetje band wat je hebt opgebouwd meteen foetsie.

Een paard neemt niemand in de mailing? Leuk al je vragen maar misschien heeft het paard gewoon geen zin! Denkt bekijk jij het ff!
Niet komen? Weglopen in dr sop gaar laten koken, de rest gaan voeren. Laat dr maar eens nadenken. Haal dr waterbak weg. Al moet ze 2 dagen zonder water en voer, komen doet ze vanzelf zodra jij met iets komt dat zij graag wilt! Dan eerst het touwtje aanklikken, mee naar stal nemen eten en drinken geven. Goedzo braaf! Wedden dat ze steeds zal komen? Hier leert ze nl van. Idd niet van meppen, foeteren, jagen etc... Het is hetzelfde principe als in de kudde, pubers die zich niet gedragen worden weggejaagd bij het eten. Pas als ze onderdanig en volgens de regels gedragen mogen ze mee eten.

Paarden zijn slim maar hebben ook hun eigen agenda en staat niet altijd het zelfde gepland als die van de eigenaar.
Niet mutsen, je poot stijf houden ook al denk je ach wat zielig! Het werkt áltijd, bij ieder paard van iedere leeftijd en geslacht.
Bovendien krijgt je paard dan juist een positieve associatie met je, want immers jij geeft iets wat zij graag wil. Maar daar moet ze wel wat voor doen. Iets heel simpels zoals komen als je roept.

Succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 00:36

Ik hou persoonlijk niet zo van het feit dat je het paard de toegang tot water ontzegt. Dat zou ik pas doen als ik 100% zeker weet dat de problemen:

A- Niet door de eigenaar/verzorger zijn veroorzaakt of in stand worden gehouden

B-Dagelijks de mogelijkheid hebt om mindstens 2x per dag voldoende water persoonlijk aan te bieden.

Het ontzeggen van water/aanbieden van water op specifieke momenten zie ik weleens vaker langskomen, en heb het in het verleden ook weleens geadviseerd. Maar dit alleen als echt al het andere niet helpt. En dat betwijfel ik in dit geval. Hier is nog niet alles geprobeerd wat er eventueel aan andere opties mogelijk is. En dan meteen water ontzeggen vind ik een zeer overdreven manier van aanpak, die het probleem van verkeerde omgang niet gaat oplossen.

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:22

@zoetjes
Als je de rest van het topic leest kun je lezen dat het probleem tussen de eigenaar en het paard zit. Dus het paard heeft een reden om niet te komen, dus jouw aanpak lijkt me niet de juiste. Daarmee los je namelijk nog steeds het omgangsprobleem niet op. Ts gaat dat nu wel doen door les te nemen. Uitzonderingen daargelaten is er natuurlijk een reden waarom een paard geen zin heeft. Lijkt mij belangrijker om die reden aan te pakken. (ik ben overigens een stalgenote van TS dus ken de situatie en het probleem wat beter)

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:18

Als een paard niet wil komen is het ALTIJD een probleem tussen eigenaar en paard.
De manier van voer/water ontzeggen is een methode die slechts in weinige gevallen 2 dagen zal kosten.
In de meeste gevallen slechts enkele uren. Het voorkomt hysterische toestanden als vangen, jagen, slaan, vloeken razen en tieren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:22

zoetjes schreef:
Als een paard niet wil komen is het ALTIJD een probleem tussen eigenaar en paard.
De manier van voer/water ontzeggen is een methode die slechts in weinige gevallen 2 dagen zal kosten.
In de meeste gevallen slechts enkele uren. Het voorkomt hysterische toestanden als vangen, jagen, slaan, vloeken razen en tieren.

Als je goed had gelezen had je geweten dat de gemoedstoestand van TS hier een grote factor is, zolang zij die niet onder controle heeft, mag je het paard niet verwijten dat het niet komt. Jouw methode is mogelijk wel geschikt voor stoute paarden, maar niet voor paarden die volstrekt normaal reageren op (te) veel spanning.

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:50

Misschien heb je het paard dan wel gevangen, maar dan moet je nogsteeds het probleem oplossen. Het niet vangen is alleen maar een uiting van het paard. Als je haar wel kan vangen bedenkt ze wel weer wat anders, ze is slim zat in ieder geval. Dan krijg je misschien wel dat ze zich op een hardere manier laat gelden en daar zit je ook niet op te wachten.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 11:53

Helaas geen goed nieuws. Net terug van de kliniek. Zal nooit op haar kunnen rijden |( Been is nog steeds ontstoken van binnen en artrose (zat er blijkbaar een beetje) is verergerd. Ze hebben de foto's genomen na de operatie vergeleken met die van vandaag. Nu dus een paard van net 3 die weideversiering kan blijven maar achteruit zal ze zeker gaan al dan niet op korte termijn. Heel moeilijk dus |( OCD operatie gaat bijna goed en de prognose was jaar geleden ook goed. We horen bij de ongeveer 5% waarbij het mis gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:03

Heel jammer, is ze nog voor de fok te gebruiken? Is een pijnloos bestaan op de wei mogelijk?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:31

Sorry, maar een paard met zulke problemen op de benen zou ik never-nooit-niet voor de fok gebruiken :n :o !

Wat een klöte nieuws Horse.
Niet kunnen rijden is 1 ding, maar niet weten of ze pijnvrij is/blijft het volgende :\ ....
Ik weet niet of je je het kan permiteren om een paard te houden waar je niet op kan rijden, maar als ze pijnvrij is kan je natuurlijk wél andere leuke dingen met d´r doen :) .
Ik heb 3 paarden en met de jongste ben ik zo met 2 jr. met grondwerk en circusoefeningen begonnen. Ze vond (én vind!) dit hardstikke leuk om te doen. (Staan een paar foto´s in m´n profiel). Ik had geen haast met inrijden (ik had immers nog 2 rijpaarden ;) ) en heb haar 4-jarig ingereden.
Ze wordt wel-is-waar regelmatig gereden, maar het meeste werk steek ik met haar toch in het grondwerken/circuskunstjes. Heb toevallig 2 weken geleden weer een 2-daagse clinic met haar gevolgd en we zijn weer een flinke stap verder gekomen.
Als je het leuk vindt, is het misschien een optie om dan op die manier met je paard te werken ;) .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:43

Kleine nuancering voor het fokverhaal: Een dergelijke merrie kan voor embryotransfer worden gebruikt. Atrose kan ook komen door te vroeg te hard te zijn getraind (in dit geval uit te sluiten), OCD hoeft niet altijd erfelijk te zijn.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 01:08

Cassidy schreef:
Kleine nuancering voor het fokverhaal: Een dergelijke merrie kan voor embryotransfer worden gebruikt. Atrose kan ook komen door te vroeg te hard te zijn getraind (in dit geval uit te sluiten), OCD hoeft niet altijd erfelijk te zijn.

Het hoeft nog niet eens wat te maken te hebben met het al of niet hebben van een erfelijke ziekte. Een merrie die een aandoening op de benen heeft, doet het beslist geen goed om op het einde van de dracht extra gewicht mee te slepen.
Wat het embryotransfer-verhaal betreft: als je dit voor jezelf wilt doen, kost je dat een godsvermogen. Dan kan je voor dat geld net zo goed een gezond veulen/jaarling kopen. Buiten de belasting die de dracht voor de benen is, stel je het paard ook nog eens bloot aan de risico´s bij een geboorte.
Als je het voor een "derde" zou doen, is het waarschijnlijk een kwesti van geld (risco´s voor de benen en geboorte blijven natuurlijk hetzelfde), maar ik persoonlijk zou mijn paard niet aan zulke risico´s bloot stellen en al helemaal niet voor een derde ;) .

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 19:06

Nee durf niet te fokken met haar idd ivm gewicht. Verder heeft ze geen papieren enzo en is ze te klein. Ben dan bang dat ze net hard achteruit gaat met veulen er in en dat je dan haar leven moet rekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:39

Een diagnose van een arts is wat het is: een diagnose. Hij heeft geen glazen bol en kan niet in de toekomst kijken. De natuur kan echter veel, meer dan men over het algemeen haar toedicht. Bij ons staan paarden op stal die cystes in botten hebben en/of ook hebben gehad, en deze worden voor de fok gebruikt. Het zijn super moeders, ze hebben als ze drachtig zijn weinig tot geen last ervan. Bij een paard is de cyste in de loop der jaren na operatieve ingreep zo klein geworden dat ze ingereden kon worden. Ze heeft vorig jaar een veulen gekregen en is ook nu weer drachtig. Er lopen paarden rond met compleet afgescheurde pezen die door de artsen op 10% kans werden geschat om te genezen, en waar de artsen zelf versteld van stonden dat het nog goed is gekomen.

Een driejarige dier meteen de stempel te geven van grasmaaier, vind ik een beetje voorbarig. Gun haar tijd om te revalideren.