Arabesk schreef:Een klap verkopen is volkomen nutteloos en werkt contra. Het paard geeft voetje, doet iets wat niet mag en krijgt een lel.
Het paard ziet dit als 'oh als ik mijn voet geef gaan mensen me slaan, dus ik geef geen voet meer'
In 99 van de 100 gevallen schiet je er helemaal níets mee op om een lel te verkopen. Paarden zijn 'lastig' omdat ze angstig zijn of onrustig, er is vaak een hele simpele reden voor een paard gaat nooit expres staan 'zieken'. Een paard straffen voor z'n angst is het slechtste dat je kan doen en is een absolute garantie voor nóg meer problemen bij een volgende keer.
Neemt niet weg dat ik ook weleens tot 20 moet tellen als een paard loopt te emmeren hoor.
Amen!
Dat zegt mijn smid dus ook. Het heeft helemaal geen zin om met zo'n stressknol te werken.
Dan komt hij liever terug en maakt meer tijd vrij. Desnoods een hele dag.
Mijn dames staan inmiddels bij de smid te pitten als ie aan het werk is. En dat is ook wel eens anders geweest.

van de smid.
)
Toen ik een "nieuwe" hoefsmid had ( mijn huidige ) een van de eerste keren dat Olivier vervelend deed mij nog aankeek, en echt keek van " moet ik hem een tik geven of niet? " Ik knikte maar terug, heb hem er na verteld, Zodra ik olivier tussen JOU spijlen zet is het JOU verantwoordelijk heid.
Is nog nooit voorgekomen overigens, maar hij heeft mijn zegen om mijn paard te corrigeren
En al helemaal niet tegen de buik met de vijl.........