Bit opwarmen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Warmen jullie je bit eerst op?

-Ja, ong. een kwartier.
3 (2%)
-Ja, ik wrijf het tussen mijn handen
39 (27%)
-Ja, ik leg het tussen mijn deken
2 (1%)
-Ja, maar niet lang
14 (9%)
-Ja, ik houd het tijdens het opzadelen tussen mijn benen.
2 (1%)
-Nee
81 (57%)

Totaal aantal stemmen: 141

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:21

Het verbaast me dat er zoveel ruiters het bit op de winterdag niet even opwarmen voor ze het in de mond van het paard doen. Zo lekker is het niet zo'n ijskoud stuk metaal in de mond wat het paard ook niet even uit kan spugen (wat wij wel kunnen met een stuk van een ijsje...zoals hier al vergelijkingen werden gedaan).
Even onder de warme kraan en dan af laten koelen en daarna even in je handen opwarmen, kleine moeite, fijner voor het paard. ;)

ZusJacobs

Re: Bit opwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:30

Ik doe et niet in de zomer, in de winter is dat een ander verhaal. Áls ik dan iets doe met een bit hou ik die tussen mijn buik en t-shirt, vest en trui/jas. Voor een paar minuutjes.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:02

ZusJacobs schreef:
Áls ik dan iets doe met een bit hou ik die tussen mijn buik en t-shirt, vest en trui/jas. Voor een paar minuutjes.

Bloot op je buik? :oo

Ik deed het wel altijd in de winter, toen ik nog met bit reed, tussen mijn handen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:09

Alleen in de winter. Ik haal het bit een paar keer over mijn rijbroek heen, door de wrijving is het zo warm.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:27

Ireen_ schreef:
ZusJacobs schreef:
Áls ik dan iets doe met een bit hou ik die tussen mijn buik en t-shirt, vest en trui/jas. Voor een paar minuutjes.

Bloot op je buik? :oo

Ik deed het wel altijd in de winter, toen ik nog met bit reed, tussen mijn handen.

Hihi, ja daar is het lekker warm :+ Niet voor mij, maar gaat het wel het snelst :P

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:25

Ik houd mijn bit, als het heel erg koud is, altijd even onder de hete kraan.
Dan issie lekker warm, als mijn paard het in zijn mond krijgt. Werkt natuurlijk alleen als je het hoofdstel direct gaat gebruiken.

Als ik geen heet water bij de hand heb, dan maak ik het bit wat warmer door het op te warmen tussen mijn handen.
Maar ik duw hem zeker geen ijskoud bit tussen zijn tanden :D

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:04

nadita schreef:
Ik houd mijn bit, als het heel erg koud is, altijd even onder de hete kraan.
Dan issie lekker warm, als mijn paard het in zijn mond krijgt. Werkt natuurlijk alleen als je het hoofdstel direct gaat gebruiken.

Ik doe dat ook, maar koel het daarna zelfs even af ;) Anders is het weer te heet haha.

@ZusJacobs: waauw, wat dapper van je :oo

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:26

CCindy schreef:
Ik doe dat ook, maar koel het daarna zelfs even af ;) Anders is het weer te heet haha.

@ZusJacobs: waauw, wat dapper van je :oo

haha, ik dacht dat wel meer mensen het deden :+ Zo koud is het niet :P Duurt maar heel kort, althans bij mij..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:47

Ik warm het bit nooit op, warm wordt hij toch niet van wrijven of even tussen mijn benen houden en ik krijg het er zelf alleen maar koud van. Op stal is geen warm water of een verwarming waar ik hem even op kan warmen. Ik houd het bit voor zijn mond en laat het paard zelf zijn mond openen en schuif dan voorzichtig het bit erin, ik neem dus aan dat hij het niet heel erg vind anders zou hij zijn mond wel dicht houden denk ik. Ik wacht daarna altijd heel even met de rest van het hoofdstel over zijn hoofd doen, dus als hij het echt heel vervelend zou vinden kan hij zo het bit weer uitspugen. Dat heeft hij nog nooit gedaan trouwens.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:51

Ik hou mijn bit in de winter meestal altijd even onder de warme kraan :D

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:21

Ik heb geen metalen bit.Dat heb ik bewust gedaan om te voorkomen dat mijn paard een koud bit in z`n mond moet hebben.Ik rij altijd met kunststof bitten.Of ik wikkel er latex omheen.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:07

Ook alleen in de winter, effe snel zodat het niet te koud is. Maar als ik het is een keer vergeet hoor ik haar der ook niet over :P

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:42

nee ik doe het niet, heb er nooit over nagedacht eigenlijk!
misschien toch een idee, zeker in de winter..

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:03

Ik doe het in de winter altijd. De zadelkamer is iets verwarmd dus zo heel koud is zijn bit nooit.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:19

Nee, heeft ook niet zoveel nut want in de winter heb ik zelf ook ijskoude handen, ben wat dat betreft ook een koukleum ;).

En dan nog... als ik 's ochtends uit bed ga en ik ga me aankleden dan zijn m'n kleren ook koud, die warmt ook niemand even op :D.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:54

Ik heb zeemleer om mijn bitten dus dat moet ik van te voren zowiezo in het water leggen, dus gebruik ik lauw-warm water daarvoor. IJskoud bit lijkt me absoluut niet fijn.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 02:23

Ja, ik warm mijn bit altijd op onder de warme kraan en voor de mensen die beweren dat dit onzin is: het bit is toch wel degelijk warm en blijft warm. Ik wil niet dat mijn paard een koud stuk ijzer in z'n mond gestopt krijgt. Ik doe het dus niet alleen in de winter, maar ook wel in de zomer.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 03:26

Citaat:
(ik was me quote knop kwijt:P maar tita zei: ijzer geleid geen warmte en houdt geen warmte vast, dus je paard krijg nog steeds een koud bit in.

nou wil ik niet heel vervelend doen maar hoe komt dat bit koud dan. dat bit neemt uiteindelijk de omgevingstemperatuur over. Of na een ik gok minuut of 10-15 rijden de temperatuur in de mond van het paard. Het helpt dus wel degelijk om m op de verwarming te leggen. even natuurkundig. Er word gerekend in W/mK voorbeeld: zilver geleid 417 W/mK (een van de beste geleiders) en asbest 0,09 W/mK (bijna niks dus). Ijzer 79 W/mK zit dus in het midden dus idd het duurt even voor het warm is maar het duurt ook even voor dat de warmte eruit is.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:30

Ik warm het bit altijd op tussen m'n handen als het koud is.
Wel zo lekker voor de pony.