Dubbel Z = geen B meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: Dubbel Z = geen B meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:41

Klopt, 1 klasse lager is B en die mag ze dus niet meer starten, blijft over de L1.

Trouwens wel een heel vreemd standpunt van die poster dat ze gewoon B start omdat ze nog niks van de KNHS heeft gehoord.....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:35

Dat is raar want een meisje wat ik les geef is 1x Z geweest en heeft een paard gekocht wat L2 geklasseerd was en mocht daar dus mee in de L1 beginnen.
Zelfs nagevraagd bij de KNHS.Van pony naar paard = 1 klasse lager dan je verplichte klasse.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:41

Als de dispensatieklasse lager is dan L1, mag dat alleen als je NIET TWEEE!!!!! KEER ZZZZ BENT GEWEEST.

2 KEER Z=GEEN B MEER... ( sorrie, maar misschien helpt het als het wat groter geschreven wordt....)

2 keer Z met winst! voor de duidelijkheid

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:44

amondi schreef:
Als de dispensatieklasse lager is dan L1, mag dat alleen als je NIET TWEEE!!!!! KEER ZZZZ BENT GEWEEST.

2 KEER Z=GEEN B MEER... ( sorrie, maar misschien helpt het als het wat groter geschreven wordt....)

2 keer Z met winst! voor de duidelijkheid

Ha ha als men het nu nog niet snapt !!!!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:56

Trouwens je kunt wel dispensatie aanvragen al hebben ze er daar dan bij het KNHS verschil van mening over hebben wij ervaren.
Iris is dus 3x Z1 + winst geweest, 2x pony 1x paard. Nu wilde ze haar 4 jarige eigenlijk wel B starten niet zo zeer voor zichzelf maar voor het paard. Dus wij dispensatie aangevraagd bij het KNHS.
Via de mail bericht nee het mocht niet vervolgens krijgen we 2 weken later via de post bericht dat ze de dispensatie wel krijgen ??? even gebeld met het KNHS en de brief bleek bindend.
Berichten waren van 2 verschillende personen.........

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:01

Fouten kunnen gemaakt worden, maar hebben ze ook nog uitgelegd waarom je dochter nu opeens wel mocht starten in de B? Of was het puur omdat ze op kantoor die brief hadden verzonden?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:55

De argumenten die ik aanvoerde vond degene die de brief verstuurde dus aanvaardbaar om dispensatie te geven.
Degene van de mail begon een verhaal over de verjarings termijn... Dat die niet voorbij was,en dat klopte maar daarom vroeg ik ook dispensatie aan....
Al met al is ze afgelopen weekend dus L1 gestart (zeer succesvol overigens :D ) omdat we na de mail ons erbij neer hadden gelegd. En ze graag nog een paar keer met hem in het outdoor seizoen wilde starten en toen we de brief kregen zaten de B rubrieken al vol...........

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:13

En sowieso zal B of L1 voor een netjes aangereden paard met dito amazone geen verschil uitmaken!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:26

amondi schreef:
Raggel schreef:
Ik ben 1 x Z met een C-pony en (bijna) Z met een paard. Dan geldt de regel dat je geen B meer mag starten toch gewoon wel?

Dan ben je toch maar 1 keer Z geweest???? Of kan ik niet meer tellen?

Ehm ja maar rustig hoor. Misschien ff beetje beter lezen.
Ik start binnenkort Z met paard (en dan ben ik 2x Z!!!!) en waarschijnlijk in het voorjaar met een jong paard. En mijn vraag doelde op het Z starten met een C-pony, of dat ook telde, omdat enkele hier beweerde van niet. Maar het was met de C inderdaad wel een gewone proef zoals de D's en E's ook moeten rijden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:44

Beter opschrijven is waarschijnlijker....

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:30

Raggel: Mijn eerste keer Z1 met winst was toen ik 12 jaar oud was, en dat is inmiddels 7 jaar geleden. Denk dat die standen inmiddels wel verjaard zijn. Ik kan me er niet zo heel druk over maken.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:39

Nee ok, dan zou het me inderdaad ook niet zo veel uitmaken. Maar omdat ik hier iets opgevangen had dat het voor C-pony's niet gelde, vroeg ik me af of dat echt zo was :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:24

Wanted2003 schreef:
Raggel: Mijn eerste keer Z1 met winst was toen ik 12 jaar oud was, en dat is inmiddels 7 jaar geleden. Denk dat die standen inmiddels wel verjaard zijn. Ik kan me er niet zo heel druk over maken.

Klopt verjaringsregeling bij de dressuur is 3 jaar.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:37

Dus als 1 van die 2 keren Z meer dan 3 jaar geleden is, geldt de regel dat je geen B meer mag starten niet meer?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:07

Ik denk van wel want de 1e x is dus verjaart en ben je volgens de regels maar 1x Z geweest.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:01

En dus mag ik toch gewoon B dressuur :):) Bedankt Pizza!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:24

Waar heb je die regel gevonden van die verjaring? ik kan dat nergens vinden

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:43

Tjsa zoals ik het hier lees, gaat de regel toch niet op.

Citaat:
4. Verjaringsregeling
Indien een ruiter, een paard of een combinatie meer dan 3 jaar (36 maanden) niet
meer is uitgekomen in de hoogste klasse waarin een winstpunt behaald is
, bestaat
de mogelijkheid om schriftelijk dispensatie aan te vragen om lager ingeschaald
te worden dan in de startgerechtigdheidstabel staat vermeld. Voor een dergelijke
dispensatie kan de KNHS een administratieve heffing in rekening brengen.

Dikgedrukte is dus wel van toepassing.

En dan geldt deze regel:

Citaat:
Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z1
was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in
de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2 of Z1
starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van
paarden. Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse
worden gestart.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:51

Okee, verschil zat hem in mogen of moeten!

Want voor ons geldt nl dat mijn dochter helemaal geen B meer wil starten! Oefenen kan op een onderlinge en startgeld wil ze het liefst uitsparen en dus zou een nieuw paard pas mee gaan als ze daar echt een klasse mee kan rijden die iets toevoegt aan de klassering van het betreffende paard.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:52

Ok je moet dus evengoed dispensatie aanvragen.
Met z'n allen komen we er wel uit :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:08

Goed gezien, jouw dochter MAG idd in de B starten, mits ze dit aanvraagt bij de KNHS en iemand die het stiekem doet kan daar dik in de problemen door komen, want ze houden die gegevens veel langer in de boeken dan 3 jaar!

Zelfs als iemand nu nog de resultaten van Amondi zou willen zien dan krijg je ze vanaf dat hij 4 jaar was! En dat is 18 jaar terug.....

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:21

Hoezo zou de B niks toevoegen? Alle ervaring die het dier op doet is alleen maar voordelig. En dan L1 starten, voegt die klasse dan iets toe? L1 is ook nog maar iets meer dan basis.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:58

Wanted2003 schreef:
Hoezo zou de B niks toevoegen? Alle ervaring die het dier op doet is alleen maar voordelig. En dan L1 starten, voegt die klasse dan iets toe? L1 is ook nog maar iets meer dan basis.

Vind ik ook een jong paard moet de kans krijgen om lekker rond te toeren door de baan en kilometers te maken, zonder dat de druk al te hoog is.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:45

Tsja dat is ieder zijn keuze. Ik ben het ook met Pizza64 eens. Maar hier zijn er zelden tot nooit onderlinge wedstrijden, dusja dan moet je wat met je jonkie :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:48

Ach, het verschil tussen B en L1 is niet zo groot. Ik mag ook geen B meer starten en ik vind dat ook helemaal terecht. Je mag van mij veel meer handigheid verwachten dan iemand die voor het eerst wedstrijden in de B gaat starten. Natuurlijk is het best jammer, maar ik vind het ook wel een goede zaak.
Als je het in het L1 niet ziet zitten, dan kan je nog altijd HC starten.

Jouw dochter is ook handig zat om de B over te slaan, Pizza.