steigert en trekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Re: steigert en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:50

ik heb nu een tijdje zitten lezen en wil toch even ook wat kwijt:
al het hierboven genoemde ben ik het mee eens, een goede tik en af en toe een schop (Als het echt gevaarlijk wordt) is echt niet erg. het is echt niet zo dat het paard meteen zn vertrouwen verliest. JIJ bent zijn "kuddeleider" en in de kudde krijgt hij van zn kuddeleider vaak nog een hardere mep dan wat jij uithaalt. Feit blijft dat het wel op het goede moment moet gebeuren en gedoseerd. Paard raakt pas zijn vertrouwen kwijt als de schop ongegrond is.
Wat ik wél mis in alle tips en de beloning als ze het wel goed doen. het hoeft maar even "braaf" zeggen te zijn en je paard weet wanneer hij het wél goed doet. ook dit moet gedoseerd en ook terecht zijn.

Verder vind ik dat je goed het verschil moet weten of het gedrag uit angst voorkomt of niet. Als mijn paard angstig is ga ik heel anders met het gedrag wat mijn paard vertoont om dan als het pure "onwerkwilligheid" is.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 12:57

haar paard reageert niet van de angst,(gwn aan de muur enzo staat die ontspannen en al de rest lukt goed, als ze los in de weide werkt met haar dan gebuurt er niks, maar als ze haar vast houd begint die zo te doen.

bij de mijne was het van angst van mensen daardoor dat ik naar hem toestapte en veel gwn in zn stal stond en na een week nog niet, ging die netjes mee enzo , zn basis deed hij uitstekent.maarja da is nu iets anders dan har paardje

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:44

Laat ik dan ook de beloning even extra aan geven:
Rust. Dus gewoon ontspannen stil staan of lopen. Geen gekke dingen maar gewoon normaal. Dat is al een hele beloning op zich. Laat het diertje lekker aan een doorhangend touwtje staan of mee lopen en het is al behoorlijk tevreden. Als het jezelf een goed gevoel geeft kun je het paard belonen met stem. Maar overdrijf niet. Voel gewoon rust en vrede en handel daar naar. En tuurlijk kun je tussendoor een moment pakken waarop je even lekker gaat kriebelen bij de schoft (of ergens anders). Maar dat is geen standaard reactie op goed gedrag want dat is simpelweg niet consequent toe te passen.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:29

Matsje schreef:
KiWiKo schreef:
nog wat zinnigs te melden?

Ik hou me wel afzijdig uit dit topic, als 40 jarigen zo onvolwassen gaan doen zou ik zeggen: zoek het lekker uit.
Jammer hoor.

Ts wens je vriendin succes, hoop dat ze er uit komt.

Ze is inderdaad wel erg onvolwassen aan het doen. Misschien wat meer 'levens'ervaring dan de meeste bokkers, maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich ook zo kan en mag gedragen met een 'schop'onder de kont geven.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:30

_O- hahahahaha! ow....srry hoor! Het wordt wel heel offtopic zo :P Grappige boktmensjes hier hahaha

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:42

Gelukkig gaat het er op pagina 3 al wat rustiger aan toe.. maar toen ik de 1e pagina las vond ik dat er wel heel heftig gereageerd werd hoor! Jeeemig!! Niet iedereen is capabel op een paard een schop/skup of wat dan ook te geven, en ook niet iedereen kan zich daar in vinden. Er zijn meer wegen naar Rome. Uiteraad vind ik een veulen wat tegen je aan stijgert onnaceptabel, maar ik zou niet gelijk diagnose slaan geven na een paar regels.. toch??

Daarbij is ook ieder veulen anders, de ene is brutaler dan de ander!
Ten eerste zou ik m'n veulen lekker veulen in de wei laten zijn en er niet teveel mee sollen. (is ook ergens een topic over wat je kan doen met een 1,5 jaar oude of ouder/jonger weet even niet waar) Lekker kind laten zijn en laat maar gaan.

Als het echt niet gaat en het veulen wordt gewoon heel vervelend dan zou ik er hulp bij halen. Maar ik ben van mening dat je jonge paardjes gewoon lekker van hun kleuter/peuter-tijd moet laten genieten en er niet teveel mee doen. Dat komt allemaal wel (ook dat vastzetten/halster etc.) als ze in de wei braaf is en goed doet is het toch goed? Een paard kan soms wel zo'n 30 jaar mee dus tijd genoeg!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:43

Matsje schreef:
Ik hou me wel afzijdig uit dit topic, als 40 jarigen zo onvolwassen gaan doen zou ik zeggen: zoek het lekker uit.
Jammer hoor.

IngridB schreef:
Ze is inderdaad wel erg onvolwassen aan het doen. Misschien wat meer 'levens'ervaring dan de meeste bokkers, maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich ook zo kan en mag gedragen met een 'schop'onder de kont geven.

Laten wij dan maar het volwassen voorbeeld geven... :p
We houden er over op, straks krijgen we op ons kop voor te veel offtopic reacties... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:51

Zidore, het is geen klein veulen meer, maar een jaarling. 14 maanden oud.

Ik heb een heel lief 4 jarig paard, ik kan er alles mee en hij laat alles toe en vooral is hij dol op de baas en dat is wederzijds. Toen hij puberde kwam hij ook wel eens omhoog of probeerde weg te breken. 1 keer is dat gelukt, hij brak los en racen dat ie deed, halstertouw op de grond, paard erop staan en bijna over de kop, touw om zijn benen, paard in paniek. Met steigeren sta ik ernaast en ik hoef geen hoef op mijn hoofd of ergens anders, dat is onacceptabel gedrag. Zodra hij omhoog kwam, kreeg ie een mep tegen zijn buik, hij heeft het nooit weer gedaan. Ik heb duidelijk een grens gesteld, dat weet ie. Hoe hard denk je dat de trap van een onwelwillende merrie aankomt?
Waarom komt ie omhoog? Omdat jij het toestaat dat ie dat doet.

Hetzelfde met mensen die rijden op een paard en het constant van die ielige mepjes uitdelen, om de 15 seconden krijgt het paard weer zo'n aai. beter een beste tik, zodat het duidelijk is en de rest van de rit hoef je hem niet meer te plagen. Gewoon in een keer duidelijk zijn en dan is het klaar.
Hoe meer het paard zich bewust van zichzelf wordt en er geen duidelijke grenzen worden aangegeven, hoe dominanter hij wordt en het uittesten gaat fijn verder. Uiteindelijk kan dit behoorlijk gevaarlijk worden, ik hoop dat je dat wel beseft.
Paarden geven elkaar ook meppen van hier tot gunder en vaak wordt daar prima naar geluisterd.
En dit verhaal hierboven wil niet zeggen dat ik mijn paard altijd maar sla, in totaal heb ik hem 3 keer een schop verkocht en ik heb hem sinds hij 5 maanden oud is.
1 voor het steigeren, een voor het breken en drammen en een keer omdat ie met zijn achterpoten achter zijn oren wilde krabben, maar mijn lijf stond bijna in de weg. dat soort dingen doet ie maar als ik er niet naast sta, ik kan het me niet veroorloven om in het ziekenhuis te belanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:54

Volwassen hengsten willen in het dekseizoen nog wel een steigeren om de merries te imponeren. Soms laat men het toe omdat het om die reden is, maar steigert een paard om enig ander reden, dan moet je er wat aan doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:56

IngridB schreef:
Matsje schreef:
Jammer hoor.

heeei, een ding.......... ik heb geen stoute veulens :), jaarlingen, tweejarige of ouderen :) :)

tis een hoop geleuter in de ruimte hiero, terwijl zowel het paard als het leven an sich heel simpel is........... bewaak je grenzen........ klaar :)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:14

KiWiKo schreef:
wat dacht je van een skup onder de kont???? is die kleuter besodemieterd met zn grote bek????????

maargoed die skup moet wel goed getimed zijn en in de juiste verhouding en dat moet zij denk ik nog leren............. want had ze dat geweten, dan had ze dit probleem niet gehad :)

Op de manier hoe jij het hier wegzet, dat is heel raar om het maar even netjes te zeggen.
Je doet net of jij alles beter weet en die vriendin nergens vanaf weet. Zet het een beetje op een
'aardige' manier weg, dan komt het wat fatsoenlijker over. Het is nu net of je dat paard een enorme opdonder moet geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:39

en waarom niet? alsof het paard zo vriendelijk naar haar toe is zeg?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:52

IngridB schreef:
KiWiKo schreef:
wat dacht je van een skup onder de kont???? is die kleuter besodemieterd met zn grote bek????????

maargoed die skup moet wel goed getimed zijn en in de juiste verhouding en dat moet zij denk ik nog leren............. want had ze dat geweten, dan had ze dit probleem niet gehad :)

Op de manier hoe jij het hier wegzet, dat is heel raar om het maar even netjes te zeggen.
Je doet net of jij alles beter weet en die vriendin nergens vanaf weet. Zet het een beetje op een
'aardige' manier weg, dan komt het wat fatsoenlijker over. Het is nu net of je dat paard een enorme opdonder moet geven.

Kunnen we het opvoeden van medebokkers even achterwege laten, dit heeft echt geen zin, is al honderd keer geprobeerd, nog nooit een positieve uitkomst, en leidt altijd uit op vervelende offtopic gesprekken.
Ik bedoel niet dat er nooit van gezegd mag worden als je vind dat iemand volledig uit de bocht vliegt, maar doe het dan als toevoeging in je gewone bericht, zodat de TS ook nog iets aan je heeft.

On topic:
Ik heb ook weleens meegemaakt dat iemand een veulen op heeft gevoed zonder iets meer dan een stemverheffing. Maar dit is vrij zeldzaam omdat het èn een niet zo'n dominant paard moet zijn, èn vanaf het begin een duidelijke baas heeft gehad, die consequent is gebleven en altijd boven het veulen heeft gestaan.

Dit is bij jou vriendin's paard niet het geval. Ze heeft niet zelf al het veulen gehad vanaf het begin, en moet haar leiderschap dus nog "verdienen" bij het paard. Paarden, en vooral jonge paarden zullen mensen uitproberen, het ligt aan de mens hoe snel ze erbij zijn om dit tegen te gaan.
Jou vriendin heeft blijkbaar niet datgene in zich wat ervoor zorgt dat het paard wel beter weet dan haar uit te proberen. Dat is niet erg, er zijn maar weinig mensen die zo goed met paarden zijn dat met lichaamstaal en stem een jong paard goed naar zich kunnen laten luisteren.
Zoals eerder verteld, moet je wat ervaring hebben met paarden om goed te kunnen aflezen of een paard kliert, of reageerd uit angst.
Ikzelf vind het slaan van paarden ook niet echt iets waar ik voorkeur aan geef. Als een paard bij mij iets doet wat ik niet acceptabel vind, lost ik dit het liefst op met een flinke stemverheffing. plotseling en dreigend wil nogal impact hebben.
Als een paard daar gewoon niet door geïntimideerd is, Dan geef ik flinke mep, wel altijd op plekken waar het geen kwaad kan, je slaat een paard bijvoorbeeld absoluut niet in de buurt van zijn oog o.i.d.
En, Ja ik geef een flinke mep, mijn stem moet naar mijn inziens genoeg zijn, zo niet, dan mag een paard dat eens goed weten ook.
Gevolg hiervan is, dat ik mijn (verzorg)paard praktisch NOOIT meer sla, hij luisterd meteen na een stemverheffing, en zelfs dat hoef ik haast niet meer te gebruiken, omdat ik nu gewoon boven hem sta. Als hij klierde, was ik hem altijd de baas, en nu doet hij het niet meer.

Dit was meer mijn uitleg van, is slaan verantwoord of niet. Waarop mijn antwoord dus is, ja, maar met reden. Als jij je paard moet blijven slaan, blijft hij je dus eigenlijk constant uitproberen, dus ligt het aan jou, jij bent hem dan niet de baas.
òf het is een paard met teveel baasjes zoals een manegepaard, die zul je altijd moet blijven corrigeren, maar daar gaat dit topic niet over.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 21:01

heb mn vriendin trg hoord, haar paard steigerd niet naar haar gericht, het is niet echt hoog, 1maal heeft ze het hoog gedaan.maar nadien doet ze het lichtjes van de grond

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:04

Mijn ervaring is dat het praktisch altijd ontstaat uit spanning die het dier niet op een andere manier kan uitten. Zo kan het bijvoorbeeld niet gaan rennen en houd het zich in om op de plek te blijven (dat geef je als begeleider immers aan). Zolang het paard geen gevaarlijke situaties veroorzaakt heb ik geen problemen met een beetje omhoog komen. Hij moet die energie (spanning) immers op een manier kwijt kunnen. Als hij op die manier zijn opgekropte energie kwijt kan raken heb ik dat liever dan een die maar blijft stapelen en op den duur helemaal uit barst.