Paard wil de trailer niet op... Tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:54

wij hebben bij ons paard met een monty roberts halster gewekrt en een leadrope. hij wou de klep wel op en de trailer wel in maar net die laatste 2 voetjes niet...

we hebben hem geleerd (buiten de trailer om) om een stapje naar voren te zetten als hij word aangetikt op dat been.

oefenen oefenen en oefenen. bij elk stapje naar voren een biksje geven.
het heeft bij die van ons wel geholpen, ik weet niet of dat een oplossing voor jou is....

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:59

Eerst geloofde ik niet dat het zou kunnen werken, maar het is echt zo: een touwhalster.

Druk zetten op de longeerlijn/het halstertouw wanneer het paard blijft staan. Als het vooruit gaat binnen 3 seconden de longeerlijn/touw ontspannen, zodat de druk er af is. Wanneer hij weer blijft staan of naar achteren gaat, weer de druk erop houden.

Werkt bij alle paarden waar ik het tot nu toe bij heb gezien binnen 5 minuten.
Succes!

* Edit; Dit systeem kun je ook toepassen met een zweepje. Blijf kleine tikjes geven ( heel snel achter elkaar ) wanneer hij blijft staan. Als hij achteruit gaat, tik je sneller en iets harder. Als hij vooruit gaat stop je met tikken. Meestal weten ze hierdoor heel snel wat de bedoeling is. Het is eigenlijk fout = druk, goed = druk verminderen of stoppen.
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 16-08-09 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Re: Paard wil de trailer niet op... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:01

Nou, touwhalster moet ik ergens hebben liggen, dus die ga ik proberen. Ik heb het tot nu toe met kaptoom en met gewoon halter geprobeerd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:02

@tessebes: dan moet je alsnog wel aan een gewoon halster vastzetten overigens, dus als je het touwhalster onder een gewoon halster doet kan je dit in de trailer zo aanklikken

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:07

Ja, inderdaad. Dat was ik vergeten aan te geven. Het touwhalster is alleen om te laden. Niét om je paard mee vast te zetten in de trailer!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:12

Bij het laden altijd met je rug naar het paard blijven staan. Jij bent leider en gaat voor. Draai je je om dan is het paard sneller geneigd tot achterwaarts gaan.

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:13

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:16

jahh zo doe ik het ook altijd :P
nee, das niet waar ik heb een beetje een onbenullig mormeltje...
maakt hem niet zozeer uit hoe hij erop of eraf komt, hij doet het gewoon :o

maar goed, mocht hij zich bedenken dan weet ik iig hoe ik hem kan ondersteunen

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:34

bo0tjeee schreef:
Shattered schreef:
Longeerlijn aan het halster klikken, longeerlijn met een slag rond de voorste stang. Bij elke pas voorwaarts belonen met stem en de lijn weer aantrekken. Zo krijg je élk paard de trailer op ..

Dit lijkt me levensgevaarlijk.
Er wordt juist gezegd dat er met druk achter de oren (halster-- trekken) het paard omhoog komt.
Dus zo leg je nog meer druk op het dier.
En dalijk schiet hij weg, slaat hij vast in de lijn, zit hij vast en kan hij niet weg. Of hij rent weg met een longeerlijn erachteraan.

Hoe kom je erop.
Met echt zulke dwang bereik je niets, zeker niet als het paard het al eng vind....

"Er word gezegd" nooit zelf meegemaakt dus?.. Je snapt blijkbaar niet waar ik het over heb. :) Je legt geen druk op het dier, wat je gewoon doet is de lijn zachtjes aantrekken bij elke pas voorwaarts. Dat betekend dus GEEN trekgevecht, je zet GEEN spanning op de lijn. Je wacht gewoon rustig tot het paard weer besluit een pasje naar voren te zetten. Jij zit met wat lekkers in de trailer en lokt hem zo naar voren. Echter kan het paard niet meer terug, want hij trekt dan de lijn strak. Steigeren lukt ook niet, want hij heeft de lijn strak. Wegrennen ook niet, want de lijn is strak. Het trekken negeren, en proberen om iets lekkers voor zijn neus te houden, waardoor hij weer een stapje moet zetten. (maar stopt met trekken) Doordat hij naar voren gaat gaat de spanning van de lijn af, je trekt hem alleen weer zachtjes aan voor het geval dat het paard achteruit wil schieten.

Als het paard eenmaal in de trailer staat krijgt hij een grote bak met voer/wortels of appels. Herhaal dit een paar keer en het paard zal graag de trailer in willen, want er staat lekkers klaar :D.

Ik heb zo al flink wat paarden op de trailer gekregen. :). Leg mij eens uit wat er niet diervriendelijk aan is?
Laatst bijgewerkt door Shattered op 16-08-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:36

Trekken heeft nooit zin tenzij je een koeien lier hebt.........

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:40

Jij moet ook niet trekken. :) Dat zet ik er toch neer? Dit is een handigheidje voor paarden die zichzelf losrukken vlak voordat ze de trailer in moeten. Die proberen even te trekken, doordat jij een halve slag om de stang hebt hoef je maar lichte druk op de lijn uit te oefenen om te voorkomen dat deze losraakt. De meeste paarden zien al snel in dat het geen effect heeft en leren zo het handigheidje op een diervriendelijke manier af. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:47

IK zie daar niks in.............. alleen maar een bak ellende.......

als zo een dier flipt op de laadklep omdat die niet loskomt.......

Naaaa ga dat maar eens goedkrijgen.........

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:48

En als je er bijv. een vriendje van hem al in zet een rustige zal zij er mischien ook wel in willen?

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:13

laura vlasblom!!! echt aanrader heb een demo van haar gezien, ze legt alles erg duidelijk uit, zeer paardvriendelijk en met goede resultaten...
Wat ze bv zei over jonge paarden en trailerladen is dat ze het moeten leren...!!! zowel erop als eraf!!
Begin met 1 voetje op de klep beloon en loop er weer achterwaarts af(je paard moet dus wel achterwaarts kunnen gaan op commando!!) Loop dan weer naar de klep, probeer je paardje weer een stapje verder erop te doen belonen er en weer af...en zo steeds een stukje verder!! Dit hoeft zeker niet oppeen in 1 dag allemaal goed gaan, bouw het rustig op. Elke dag een paar minuten een stapje verder proberen gaan heeft meer resultaat dan je paard op 1 dag te overvragen...trailer opgaan moet leuk zijn!!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:25

Petra Vlasbloem bedoelt mijn voorganger, denk ik.

Zij, of het Balingehof of Annemarie v'd Toorn hebben alledrie goede resultaten. Ik vind Petra's methode erg prettig.

Mijn pony heeft met 2,5 ook hetzelfde proleem gehad, maar dan een tikkie erger. Zo erg dat Petra het een trauma benoemde. Ik ben bij haar op theoriecursus geweest. Erg lerzaam (en nodig, als je wilt dat ze langskomt).
Inmiddels heb ik mijn paardje toch zelf de trailer in gekregen. Dat heeft maandenlang elke dag geduld gekost. We hebben er gewoon een feestje voor haar van gemaakt. Want ze was echt heel erg bang.
Na die maanden van voorbereiden laden zonder tussenschot ed, lukte het om haar rustig de trailer in te krijgen zonder angst of stress. (daarbij ook heel veel grondwerk, en nooit meer dan 3 kwartier achter elkaar laden.

Na die maanden vlgden twee weken van laden met tussenschot. Na een week kon de stang erachter en na anderhalve week kon ook de klep dicht. Na twee weken konden we een klein ritje maken, en daarna (nu) kunnen we overal heen, en komt ze opgewekt te trailer uit en kent ze echt geen angst meer. Ze loopt zelf de trailer in omdat het een fijne plaats is.

Maar, om dat te bereiken heeft me heel veel geduld, moeite, nadenken, tact en timing gekost. EN heel veel vertrouwen. Het mag namelijk NIET mislukken. Want dan leer je haar alleen maar om NIET te laden. En dat is het laatste dat je wilt.
Bij elke bezem die je gebruikt, wordt het moeilijker.
Bij elke ketting idem dito
Bij elke longeerlijn achter haar kont idem dito
Bij elke vorm van geduld kwijtraken idem dito.
Tot je nergens meer bent en haar hebt geleerd dat ze uiteindelijk NOOIT echt te trailer op hoeft.

Wees dus supervoorzichtig met tips, hulp etc. Haal een van bovenstaande drie mensen erbij voor hulp, neem er in elk geval WEKEN de tijd voor. Er zijn in dit geval geen quick fixes. Echt niet. Nergens. Herhaling en geduld en precies de juiste aanpak. Dat gaat lukken. Verdoven, te snel willen, uuuuren oefenen gaat echt tegen je werken. Geef jezelf die weken, liever nog maanden. Haal die hulp. Je kan er aleen maar profijt van hebben, een paardenleven lang.
Of begin er niet aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:02

Shattered schreef:
Jij moet ook niet trekken. :) Dat zet ik er toch neer? Dit is een handigheidje voor paarden die zichzelf losrukken vlak voordat ze de trailer in moeten. Die proberen even te trekken, doordat jij een halve slag om de stang hebt hoef je maar lichte druk op de lijn uit te oefenen om te voorkomen dat deze losraakt. De meeste paarden zien al snel in dat het geen effect heeft en leren zo het handigheidje op een diervriendelijke manier af. :)

De mijne heeft ze de hele voorkant van de trailer ontzet, net voor het halster brak......
Áls 600 kilo gaat hangen gaat je trailer echt wel kapot, is hij echt niet voor gemaakt.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:11

Misschien kun je een vrachtwagen van iemand lenen?
Heb wel eens op de manege gehoort dat een vrouw haar paard op een trailer wou zetten, maar het gewoon echt vertikte wat ze ook deed, brokken geven etc.
En op een vrachtwagen er zo op liep.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:21

Ik wil iig altijd eindigen met dat ze in de trailer staat, daar mag ze dan even wat eten en dan mag ze er weer af. Ik ga niet opgeven als ze er niet ingestaan heeft.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:38

@ Shattered.
Ik heb wel ervaring, het gaat me erom hoe dit paard reageert van TS.
En het lijkt me wel dat er druk staat op de lijn als je deze aan de trailer vastbind.

Vind het gewoon gevaarlijk. Zoals wordt gezegd, als ze gaan hangen ben je ver van huis. Ze trekken de trailer kapot of achter de eigen oren en vinden het dan alleen nog maar enger.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:43

Ik zou nooit gaan liggen wachten of je paard wel of niet de trailer in wil met wat touwtjes of hekjes :roll: . Dat heeft geen enkel nut, je paard maakt er alleen maar een spelletje van. En na 2 uur ben je nog niet klaar...

Gewoon ketting om zijn neus draaien, even flink trekken, en erop lopen. Maar als het echt niet lukt, ga vooral niet vechten. Dan kun je hem beter even wat verdoving geven die je ook bij het scheren ed gebruikt. Dan lopen ze erin als een mak lammetje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:00

Evanescence8 schreef:
Ik zou nooit gaan liggen wachten of je paard wel of niet de trailer in wil met wat touwtjes of hekjes :roll: . Dat heeft geen enkel nut, je paard maakt er alleen maar een spelletje van. En na 2 uur ben je nog niet klaar...

Gewoon ketting om zijn neus draaien, even flink trekken, en erop lopen. Maar als het echt niet lukt, ga vooral niet vechten. Dan kun je hem beter even wat verdoving geven die je ook bij het scheren ed gebruikt. Dan lopen ze erin als een mak lammetje.

1ste werkt niet bij heel veel paarden, als ze gaan hangen hou je niks aan 600 kilo.
2de is onhandig als je naar een wedstrijd of club moet.

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:44

Ik deed het bij die van mij wel altijd met een longeerlijntje... en dan niet heel hard aan die lijn gaan sjorren, dat had geen zin, dan ging ie alleen maar meer naar achteren en was er geen redden meer aan. Gewoon een heel klein beetje druk... op een gegeven moment leek het wel alsof het lichtje ging branden en dan liep ie zo naar binnen. Duurde nooit langer dan een kwartiertje.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:51

Evanescence8 schreef:

Haha grapjas, dan ken je die van mij nog niet! Die gaat helemaal uit zijn plaat op die manier, ook met verdoving.
Geduldig blijven wachten, dan geeft hij het vanzelf een keer op, eerst was het inderdaad 2 uur, nu nog maar 15 min, dus geduld werkt best wel.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:12

Bij mijn paard werkte een manier die ik hier ook al voorbij heb zien komen.
(ik heb eentje die gewoon geen stap verzet, heb alles geprobeerd maar niks met blijvend resultaat)
Ik deed het uiteindelijk als volgt:
Auto met trailer in de wei
heel veel tijd uittrekken (bij voorkeur geen pottenkijkers en goedbedoelde adviezen, ik heb het alleen gedaan)
Niet boos worden.
paard voor de klep longeerlijn aan het halster en dan 1 slag om de voorstang en zelf naast het paard gaan staan. Aanmoedigen om vooruit te stappen. Iets spanning op de lijn. Iedere beweging naar voren belonen met ontspannen van de lijn. Bij eventuele paniek de lijn laten vieren!!!!!!! Anders trek je je trailer aan gort :P Vandaar ook in de wei ;)
vervolgens steeds weer wat spanning op de lijn etc etc. Maar dus nooit willen vasthouden als ze achteruit gaan. Gewoon kalmeren en opnieuw voor de klep zetten. Zo heb ik het probleem zo goed als opgelost nu.
Als ze nu begint te emmeren hoef ik enkel wat druk op het halstertouw te zetten, en ze stapt zo achter me aan.

Ik weet het, het kan bloedlink zijn om de voorstang op deze manier te gebruiken. Ik heb ook altijd gezegd, dat doe ik nooit... Maar bij mijn (koelbloedige!)paard heeft het super gewerkt.
Ik wil niet zeggen dat het bij alle paarden werkt. Maar misschien is het het proberen waard.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:54

Sedatie is al gedaan, werkt niet..