Paard kopen: moeilijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:28

vorame schreef:
Casca schreef:
hoho, deze discussie gaat helemaal de verkeerde kant op.

Het gaat erom waar je het beste een paard kan kopen. Dat iemand een keer een Crack op internet heeft gevonden of een Krak van familie heeft gekocht dat kan. Mijn opmerking was over het algemeen bedoeld dat de paarden op marktplaats/sporthorses (en dan MP nog 10 gradaties erger dan SH) wat mankeren. Dat zijn paarden van particulieren waarbij je eigenlijk weinig zekerheid hebt. Waar de TS dus al verscheidene keren mee te maken heeft gehad.

Daar ben ik het gewoon totaal! niet mee eens.

Als ik mijn paard nu aan een handelaar verkoop is hij ineens beter omdat hij bij Pietje bekend staat?
Ik had mijn paard al 3 keer aan een Pietje bekend kunnen verkopen,maar ik weten waar hij heen gaat.
Die zeggenschap heb ik dan niet meer.

En Pietje bekend vraagt 2000 meer dan ik, die moet er ook nog op verdienen.
mar als een paard zo duur is, dan is het een goeie! (ja daar trappen sommige ook in :D )

Uiteindelijk heeft iedereen een budget voor een paard, toch :D

LouiseB

Re: Paard kopen: moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:31

Het is idd maar net wat je budget is. Wat ik me dan afvraag is of je in een lagere prijsklasse meer kans hebt op een paard met een (kleine) bemerking dan in een hogere prijsklasse? Of maakt dit niet uit?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:31

Laureentje schreef:
Ik heb met mijn merrie veel geluk gehad. Ze is al drie of vier keer klinisch en rontgen goedgekeurd, veulentje gefokt, blijkt het tweede veulen een aangeboren afwijking te hebben in zijn voorbeen. Hoe ga je dat dan verkopen? Hij is onderhand zes jaar en kan alles, doet alles, wil alles. Heeft geen enkele problemen met zijn kleine afwijking, maar de hele wereld heeft er vervolgens wel problemen mee. Ik kan geen goed nieuw baasje voor hem vinden. Jullie kunnen geen paard vinden, ik kan geen baasje vinden.

On topic ik vind het wel heel verstandig om een paard dat je wil kopen ook te laten keuren, het biedt zekerheid en je weet wat je koopt. Als verkopers aangeven dat het niet mag, moet je ook direct weglopen, want dan verbergen ze iets wat niet naar buiten mag komen, goede verkopers hebben hier geen problemen mee. Zij het wel kosten koper. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om de klinische keuring zelf te betalen, maar rontgen dat is voor rekening van de koper, omdat ik mijn paarden met drie jaar zelf al laat keuren.

Maar als hij een afwijking heeft, maar het is geen beperking, en geen verhoogt risico, dan is het toch niet zo erg???
Of is het ook niet te verzekeren, dan is het een ander verhaal.

Maar ik weet genoeg mensen die een paard hebben gekocht die een opmerking hadden op het rapport, maar wel gewoon ggk werden, en ook voor de verzekering goed waren (is soms ook wel belangrijk)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:33

LouiseB schreef:
Het is idd maar net wat je budget is. Wat ik me dan afvraag is of je in een lagere prijsklasse meer kans hebt op een paard met een (kleine) bemerking dan in een hogere prijsklasse? Of maakt dit niet uit?

Ik heb gekeken in heel verschillende bedragen, om het verschil te zien, en wat dat betreft was er geen verschil! 1 van 3000 kan net zo goed 3 OCD´s hebben als 1 van 10.000.

En soms waren ze er al uitgehaald, maar dan hadden ze ze vaak aan 3 of 4 benen.
Het enige verschil was echt de bouw, manier van lopen enz enz

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:35

Aha, bedankt voor de toelichting Smurvaas :) Het is te hopen voor TS dat ze de moed niet opgeeft en snel haar droompaard zal vinden :j

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:36

Ik hoop het ook voor haar!
Hoop het voor iedereen die een paard zoekt!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:39

het is ook een beetje geluk hebben..Ik heb vrijsnel er een gevonden, een waar ik eigenlijk in de eerste instantie niet eens
wilde gaan kijken. Voor een niet te hoog bedrag kunnen kopen, alle keuringen doorstaan. Eerlijk dier, leuke gangen, goede maat. Alleen wel een maaaaaaaaar...Rijtechnisch is er nog hele hoop op te lossen en te verbeteren. En de kleur is apart te noemen, geen gangbare
standaard kleur.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:52

soms loop je er zo tegenaan en soms is het een eindeloze zoektocht........
de laatste is voor mij een zoektocht van meer dan een half jaar geweest.
wel paarden gevonden hoor maar werden toch alsnog afgekeurd,of het was geen paard waar je naar zocht.[karakter e.d]
net toen ik het opgaf werd deze jongen in mijn armen geduwd [letterlijk]
nog steeds geen spijt van....... ;)
niet wanhopen,eens loop je er tegen aan.misschien zelf als je niet eens meer zoekt. :D

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:56

Ik had mijn paard in 1 week gevonden.. :+ ( terwijl ik er eigenlijk niet naar opzoek was ! )
En ik ben altijd heel blij geweest dat ik hem gekocht hebt :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:20

vorame schreef:
smurvaas schreef:
Oh, oke, dat is netjes.

Ik heb in mijn zoek tocht vaak genoeg meegemaakt dat ze niet gekeurd mochten worden, of niet op de foto, of alleen bij de dierenarts van de verkoper, zowel bij handelaren als bij particulieren.

Ja ach, zoals ik al zei, iedereen kan je beduvelen, helaas!!

Maar gelukkig zijn er nog genoeg particulieren en handelaren die dat niet doen.

Met zulke voorwaarden is het direct omdraaien.
Niet mogen keuren staat gelijk aan, er is iets mis.

Onzin,
In bepaalde prijsklassen begin ik niet aan keuren naar mijn idee.
een paard van € 1000 zou ik nooit gaan keuren, maar een risico durven nemen.
En ik heb vaker zo een goed paard/pony gekocht en verkocht.
Maarja de ene heeft meer durf en durft risico's te nemen en de ander niet.
Daarnaast kan je met een goed oog ook al veel zien. ( niet alles logische )
Laatst bijgewerkt door Happinez op 14-08-09 20:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:24

Mijn shetlander had ik zeer snel gevonden, naar mn haflinger ben ik toch wel een tijdje opzoek geweest.. Intotaal een half jaar en dan heb ik nog niet eens keuringen laten doen bij de paarden die ik bezocht heb.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:39

Een kennis van me heeft ruim 9 maanden moeten zoeken, en heel wat ellende meegemaakt.
Zo vond ze best veel paarden leuk, heeft er een stuk of 10 laten keuren, maar ze werden altijd stuk voor stuk afgekeurd of hadden een bemerking... en aangezien die kennis ze voor de sport zocht nam ze dat risico niet.

Nu sinds 3 weken heeft ze eindelijk een paard gevonden dat ook röntgenologisch is goedgekeurd. Dus het is wel mogelijk, maar als je nagaat dat ze er een stuk of 10 heeft laten keuren, allemaal afgekeurd... en dat in de prijsklasse tot 10.000 :=

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:57

Sander_ schreef:
Een kennis van me heeft ruim 9 maanden moeten zoeken, en heel wat ellende meegemaakt.
Zo vond ze best veel paarden leuk, heeft er een stuk of 10 laten keuren, maar ze werden altijd stuk voor stuk afgekeurd of hadden een bemerking... en aangezien die kennis ze voor de sport zocht nam ze dat risico niet.

Nu sinds 3 weken heeft ze eindelijk een paard gevonden dat ook röntgenologisch is goedgekeurd. Dus het is wel mogelijk, maar als je nagaat dat ze er een stuk of 10 heeft laten keuren, allemaal afgekeurd... en dat in de prijsklasse tot 10.000 :=

Dit vind ik ook een ander verhaal.
voor €10.000 zou ik dat risico ook niet durven lopen.
Maar een sportpaard koop je ook niet voor € 1000

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:07

mijn pony is ingeslapen en ik had 2 paardjes gezien die ik erg leuk vond,na veel gesprekken wilde ik gaan kijken werden ze allebei ineens uit de verkoop gehaalt
toen heb ik gereageerd op het paard wat ik nu heb, ben 2 x wezen rijden en toen laten keuren en de dag daarna opgehaald

dat ging 3 weken super en nu tob ik 2 mnd met hem, we weten niet precies wat hij heeft maar iets van een allergie
hij krijgt veel prikkels in zijn neus waardoor hij niet aangeraakt wil worden op de neus, moeilijk met rijden is.
we zijn nu onder behandeling en ik hoop dat ze iets vinden.

dit `gebrek`kan bij mij ontstaan zijn en terugbrengen wil ik toch niet.

helaas heb ik weer pech en weer iets dat erg weinig/nooit voorkomt

je moet tegenwoordig echt mazzel hebben om een goed en gezond paard te kopen en een keuring zegt ook niet alles!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:11

smurvaas schreef:
Uiteindelijk heeft iedereen een budget voor een paard, toch :D

Klopt, maar je kunt dat zelfde paard misschien bij de particulier voor 5000 kopen, maar ja bij de particulier op marktplaats staan allemaal slechte.
De particulier krijgt zijn paard niet verkocht dus verkoopt hem aan Piet Bekend.
Piet Bekend vraagt er vervolgens 7500 voor.

Jij blij want Piet heeft een leuk paard voor 8000.
Jou budget is 7500 en je bent helemaal blij als je er 500 af krijgt gepraat.

Wie zeikt zichzelf dan in de portomonee? :D

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:14

Een gezond paard koop je ook niet voor 1000.
Dan weet je zonder kijken al dat er wat mis is.
Een pony wel.
En klinisch laten keuren is dan ook niet onverstandig.
Als dat niet mag, daag! :)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:02

[/quote]
Klopt, maar je kunt dat zelfde paard misschien bij de particulier voor 5000 kopen, maar ja bij de particulier op marktplaats staan allemaal slechte.

Zoals ik al eerder zei, zo bedoelde ik het niet, dus deze opmerking is niet echt nodig :D

De particulier krijgt zijn paard niet verkocht dus verkoopt hem aan Piet Bekend.
Piet Bekend vraagt er vervolgens 7500 voor.

Jij blij want Piet heeft een leuk paard voor 8000.
Jou budget is 7500 en je bent helemaal blij als je er 500 af krijgt gepraat.

Wie zeikt zichzelf dan in de portomonee? :D[/quote]

Ik niet i.e.g. :+

En aan de andere kant, als iemand daar zijn paard neerzet voor de verkoop, en die krijgt het bedrag wat die ervoor wil hebben, de handelaar heeft er nog wat opgedaan, en de koper is tevreden met het bedrag, dan maakt het toch niet uit???

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:40

Ik vind het prima.
Maar de uitspraak dat op marktplaats geen goede staan klopt dan gewoon niet.
Voor die zogenaamde slechte wordt bij Piet Bekend dan nog meer betaald ook. :)
dat vind ik gewoon komisch, dat mensen zich zo kunnen laten bedotten.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:42

:D

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:48

Dan heb ik nog geluk gehad! Ik heb denk ik nog 3 weken gezocht, 3 paarden bekeken en de 3e was het! Ik was op vrijdag voor het eerst wezen kijken, maandag voor de 2e keer en toen meteen besloten dat ik verliefd was :D Die vrijdag daarop laten keuren en daarna meteen naar mijn huis :)

En nog vond ik dat te langzaam gaan :P
EN moet zeggen, ik ben nog steeds verliefd!