Jong paard 'handelen' of jong paard laten zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:45

loveRoes schreef:
een veulentje bij ons op stal is nu al best oud en laatst zag k de eigenaresse hem een halstertje om doen(dat ging prima) maar toen ze met hem ging lopen stribbelde hij helemaal tegen en kon niet tegen de druk en liet zich een keer op zijn rug vallen..
is dat normaal op het begin?
kunnen jullie anders zeggen hoe je t wel kan doen zodat ik haar een tip kan geven

Dan zal ze wel aan het halstertouw trekken om het veulen mee te laten lopen, dat snappen ze niet. Een veulen leer je meelopen door het (lange) halstertouw ook om het kontje te leggen en daarmee aan de achterkant wat druk naar voren te geven.
Ik vind het het simpelst om het veulen direct, maar wel spelenderwijs, een aantal basisdingen te leren. Dus al snel een halstertje om en samen met Mamma mee van en naar de wei lopen. Zo leren ze heel gemakkelijk om aan een halstertje met je mee te lopen en zijn ze ook nog klein genoeg om "onhandige" ideeën de kop in te drukken. Als je Mams even poetst kun je even een borsteltje langs het veulen halen. Hoeven uitkrabben ook, eerst Mams en dan even een hoefje tillen bij het veulen. Dat is in eerste instantie alleen maar even van de grond op verzoek en dat kun je dan als ze beter balans hebben gaan uitbreiden. Komt de smid voor Mams, dan ook even het veulen erbij hebben en een voetje optillen. Dan is het allemaal heel gewoon en gemakkelijk en daar heb je later veel profijt van.
Als ze dit bij Mams goed hebben geleerd zijn ze het na 2 jaar opfok heus niet vergeten en heb je er een hoop gemak van.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:54

Mijn veulen heeft de eerste 10dgn op een pensionstal gestaan en moest dus vanaf het begin ook mee lopen aan het touw naar de wei en weer terug! Daarna zijn ze het land op gegaan (24/7) en kwam ze nog 'maar' 1x in de week in de hand..in de wei tilde ik dan af en toe even dr voetjes op en verder deed ik er niks mee! Toen ze uiteindelijk naar de nieuwe eigenaar ging liep ze braaf mee aan het touw de trailer in..

Bij mijn volgende veulen zou ik het net zo doen..minimaal 1x in de week in de hand maar zeker niet dagelijks! Laat ze maar lekker lopen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:00

Citaat:
Mijn veulen is nu 6 maanden, loopt keurig mee aan een touwtje (loopt netjes achter me aan en niet door me heen), kan netjes naar de hoefsmid, kan gewassen worden, kan netjes vast staan op poetsplaats en trailer

Dit is wat ik vind dat een veulen moet kunnen en ik vind dat je het per paard moet bekijken of het nodig is om dat wekelijks of maandelijks bij te houden. Er vanuit gaand dat ze in een kudde of opfok staan.

Het ene veulen snapt na 2 keer al precies dat ie aan een touwtje kan blijven staan en de ander gaat na 10 keer nog steeds over de flos. Geen paard is hetzelfde. Kijk naar de individu. Daarom is het ook heel moeilijk om richtlijnen te geven.

Pluttersput

Re: Jong paard 'handelen' of jong paard laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 18:18

@ Waratje: Mijn veulens gooien zich ook op de rug, eerste keer meelopen. Dat is gewoon standaart bij die van mij. Ik ga ook niet met een touwtje achter de kont langs. Ze krijgen zowiezo de eerste dagen een halstertje om en lopen dan langs mams mee. Dan leren ze af en toe al dat druk vooruit betekend. Als ze met een week of 2 zelf en alleen meegaan, dan begint het 'geknok'. Ik trek niets, doe niets. Maar als zij achteruit gaan lopen geef ik niet toe. Vaak blijven ze dan worstelen, en nog vaker gooien ze zich dan op de rug. Dat doen ze één keer, en daarna niet meer. Als ze trouwens naar voren komen gaat dus ook direct de druk van het touw af, binnen 5 minuutjes lopen ze lekker mee :)

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:15

Mijn jaarling is de eerste 2 maanden van d'r jonge leventje dagelijks in de hand geweest,
hooguit een 15-tal minuutjes per dag.
Gewoon overal aanraken, vertrouwen geven, vastbinden, voetjes opnemen, meelopen aan een touw,...
Allemaal 'basiszaken', maar ik pluk er nu zeker en vast de vruchten van!
Ze staat nu fulltime op de wei met andere paarden, mag gek en zot doen zoveel ze wilt,... Maar heeft respect voor mensen! En hoe je het ook draait of keert, vele jonge paarden hebben dat niet...
Ik ben liever rustig bezig met m'n jaarling, lekker tutten, poetsen en wandelen op z'n tijd, dan dat ik ze over een aantal jaar uit de wei moet plukken en helemaal van 0 moet beginnen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:40

Pluttersput schreef:
@ Waratje: Mijn veulens gooien zich ook op de rug, eerste keer meelopen. Dat is gewoon standaart bij die van mij. Ik ga ook niet met een touwtje achter de kont langs. Ze krijgen zowiezo de eerste dagen een halstertje om en lopen dan langs mams mee. Dan leren ze af en toe al dat druk vooruit betekend. Als ze met een week of 2 zelf en alleen meegaan, dan begint het 'geknok'. Ik trek niets, doe niets. Maar als zij achteruit gaan lopen geef ik niet toe. Vaak blijven ze dan worstelen, en nog vaker gooien ze zich dan op de rug. Dat doen ze één keer, en daarna niet meer. Als ze trouwens naar voren komen gaat dus ook direct de druk van het touw af, binnen 5 minuutjes lopen ze lekker mee :)

Die touw-om-de-kont-methode is ook vooral voor veulens die wat later moeten leren mee te lopen. Ik heb het mijn veulens direct geleerd door ze de eerste week al met halster en touwtje naast moeder mee te nemen en inderdaad met die leeftijd leren ze heel snel dat het geen nut heeft om tegen te stribbelen en wel om mee te lopen. Soms helpt het ook om iemand anders aan de achterkant mee te laten lopen voor wat voorwaartse "druk".
Een van die veulens was er eentje die voor alles wat haar niet aanstond op de achterpootjes ging staan, ze heeft heel snel geleerd dat ze dat in haar eigen tijd kon doen, maar NIET aan een touwtje, ze is twee keer tegen de grond geland en toen had ze toch wel door dat het echt niet mocht..... Dit soort dingen regel je toch het gemakkelijkste als het nog van die schriele dingen zijn 8-)

sjaaklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:25

hallo :Y)
Het is lastig,ik heb er niet zo veel verstand van maar ik zou als ik jou was
Een half uurtje gaan poetsen en dan weer terug in de wei zodat hij een beetje went,de volgende dag drie kwartier wandelen of poetsen of met hem spelen zodat hij even niet aan zijn kudde denkt maar aan jou
en heb je een stal over ? > laat heb dan even een uurtje daar staan met eten een bal zodat hij zich niet verveeld en dan weer terug naar de kudde,de volgende dag nog iets je langer en zo opbouwen.
Maar wat heel belangrijk is > eerder langer bij zijn kudde dan je hem nu al weer weg haalt want hij leert ook van de kudde wat hij mag doen en wat niet

ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen *D
p.s. als je met hem gaat wandelen laat de moeder ook mee lopen dan heeft hij en zijn moeder en heeft hij een beetje afleiding

xoxo :P

Pluttersput

Re: Jong paard 'handelen' of jong paard laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 16:01

Ervaring heb ik zelf genoeg hoor, dus dat lukt zo ook wel :) Dit was meer een topic om te kijken wat andere bokkers ervan vonden ;)