paard bijt en schopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:14

JeroenK schreef:
Ja ik zie absoluut geen reden voor zijn gedrag. Maar het moet toch ergens vandaan komen?

Hij is wel vaker van een jaar land naar stal gegaan, nou toen was er niks aan de hand. En nu ineens is het ene heel probleem. Eerst had ie dit ook helemaal niet op het land. Er konden trouwens geen mensen bij dat land komen en het werd goed in de gaten gehouden dus ik denk niet dat er op het land iets gebeurt is..

kiwiko@

Nee daar heb je wel gelijk in... Maar... er moet toch een reden voor zijn?! Ik doe niets anders met hem dan met de andere paarden, en daar mankeerd helemaal niets aan. (vind het dus een beetje kortzichtig van bokt om meteen te zeggen dat ik geen ervaring heb dan..)

Hij heeft inderdaad niet echt super kwaliteiten.. :P En hij is ruin.. als t nou een merrie met een goed papier was.. maar dat ook niet..

Ja.. t is even wachten of z,n gedrag toevallig helemaal omslaat..

hoelang geleden heb je hem van het land afgehaalt?(of heb ik daar weer overheen gelezen)
Doet hij bij iedereen zo raar?
Even geduld misschien? het ene paard heeft iets langer nodig om te acclimatiseren dan het andere.....ene...ls hij toevallig wel iets goed doet de hemel inprijzen...die link leggen ze heel snel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:14

JeroenK schreef:
gelukkig voor dit paard ben ik z,n eigenaar.. haha en nu krijg ik heel bokt over me heen..

Nee we gaan gewoon proberen wat er nog te proberen valt.. wie weet doet een jaartje land hem nog goed, als er niets anders op zit, en dat ie daarna wat bijgetrokken is.. Hoewel dit paard zal ik in elk geval nooit meer 100 % vertrouwen..

maar wat wil je ermee???

wil je het verkopen........ wil je er wedstrijden mee rijden ............

wat wil je met dit paard die het zo duidelijk uitdraagt dat het niks met het wezen mens heeft.........

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:16

Zo, dus hij meot van hier naar daar gesleept worden?? Nee nee dat lijkt me helemaal niks..

nee...ik bedoel...jij bent toch niet de enige die werkt daar?
heb je geen personeel wat enigzins capabel is?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:17

2 weken is hij nu van het land.
Ja hij doet bij iedereen zo, hoewel.. jonge buurmeisjes niet geprobeerd, maar lijkt me ook niet zon strak plan..
Ja ik wil hem best belonen als hij iets goed doet.. maargoed... dan meot hij wel eerst iets goed doen.. niet bijten bijvoorbeeld.

Kiwkio> ik wilde hem eigenlijk beleren, beetje vertrouwd maken met verkeer,bos, wedstrijden en dan verkopen als recreatie-sport paardje..

Geerke> Iederene van hier heeft al eens bij hem gekeken, geprobeert er iets mee te doen, maar iedereen was er gauw genoeg weg.

HannahFrouk

Re: paard bijt en schopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:20

Is dat ruinen wel helemaal goed gegaan vraag ik me dan toch af. Het klinkt beswel als een testosteron kwestie. Zeker omdat je het probleem eerder niet had.

Als hij het eerst niet deed en nu wel ja, dan zou er een reden moeten zijn. Maar bij mensen zie je dat nu eenmaal ook , dat sommigen flippen en dan een gevaar voor zichzelf en de omgeving worden.

Ik denk dat je dat het beste zelf kunt inschatten of dit een steek-los geval is, of dat er iets achter zit. Vanachter m'n computer kan ik dat natuurlijk ook niet beoordelen.

Maar het klinkt wel knap gevaarlijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:20

Ik ken jeroen en zijn capaciteiten niet, maar als ik zijn instelling lees en over het feit dat het paard de opgebonden staat, kan ik je verzekeren dat dit niet goedkomt.

De enige optie lijkt mij hier om dit paard aan een ander over te laten (heb idd ook veel goeds gehoord van 2moons, petra )
Haal zo iemand erbij en laat die persoon een mening geven.
Een second opinion, zeg maar.(en sta dan open voor die benadering)

Zomaar komt dit niet goed

Eerlijk gezegd zou ik zelf nooit mijn paard naar je toebrengen, jeroen, maar dan ga ik puur af op hetgeen je hier schrijft....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:21

JeroenK schreef:
2 Kiwkio> ik wilde hem eigenlijk beleren, beetje vertrouwd maken met verkeer,bos, wedstrijden en dan verkopen als recreatie-sport paardje..

Geerke> Iederene van hier heeft al eens bij hem gekeken, geprobeert er iets mee te doen, maar iedereen was er gauw genoeg weg.

dus je wil dit onbetrouwbare paard aan een leek verkopen................. recreatie paard is het niet, daar is het karakter te sterk voor......

sorrie, laat het dier gewoon afschieten, is hij beter bij gebaat

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:40

Nee ik zei al dat ik hem niet naar zomaar iemand zou verkopen.. maar dan naar iemand die ik al ken.. lesklant ofzo.. maar hij gaat pas weg al ik vind dat ie goed is in z,n hoofd..

Of t ruinen goed gegaan is, tja geen idee.. zal wel even aan de dierenarts vragen, die is er donderdag weer.

Tja besef wel dat ik alleen dingen hier plaats die niet goed gaan, 19 van de 20 heb ik nooit problemen mee en worden gewoon verkocht als fijne rijpaarden die ook prettig in de omgang zijn.. :)

Denk dat Kiwiko mij wel aardig kent, gezien we ook wat contact hebben gehad via PB

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:48

Als hij de eerste jaren nooit dit gedrag getoond heeft maar dit doet sinds hij weer op stal is, dan begin ik voorzichtig te denken dat er iets in de bovenkamer niet goed is. Daarbij denk ik dan in de richting van een hersentumor.
Verder speel je met je leven met zo'n paard, moet er eerst iemand het ziekenhuis in getrapt worden of erger? Als er binnen niet al te lange tijd geen verbetering is dan is er maar 1 oplossing en dat is de slacht. Dat is natuurlijk het laatste wat een paardeneigenaar wil maar dit dier wordt een gevaar voor de omgeving.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:52

Dat zou ook nog kunnen ja.. dat heb ik wel eens eerder gehoord.. van die tumor.. Nouja ik zal even alles bij langs gaan als de dierenarts hier donderdag is.. kijken wat hij daar over zegt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:53

staat hij de hele dag op stal?
dat is nogal een verschil met op het land....
beetje claustrofobisch misschien?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:00

je hebt pb

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 22:00

Nou eerst stond hij dus niet de hele dag op stal, alleen toen werd ie dus wel erg link met heen en weer brengen dat hij tot vandaag wel de hele dag op stal stond.. ik had niet echt veel andere keuzes.. vandaag heeft ie dus buiten gestaan, maakt voor zijn gedrag tot nu toe niets uit. Hij is nu weer binnen, niet meegenomen aan het halster maar heb hem zelf naar binnen laten lopen..

En dr stonden dus een paar mensen langs de draad om hem zo nodig een beetje aan te sporen naar zijn stal te lopen, maar als ie daar dan langsloop legt ie oren in de nek en kijkt je kwaad aan en loopt dan verder. Netzoals een paard die andere paarden neit mag en als die dan een ander paard passeert en de oren naar achter doet. Precies op zon zelfde manier, alleen dan bij mensen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:13

Is het geen idee om hem een muilkorf om te doen? Het klinkt misschien erg, maar alles beter dan jou vlees tussen zijn tanden...
Ik denk ook dat het verstandig is een dierenarts erbij te laten komen...
Ik vind het wel heel gek dat hij al die jaren braaf is geweest en dat dit gedrag van de laatste 2 weken is!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:36

iets zint hem duidelijk niet,en omdat hij vermoedelijk vrij dominant is uit hij het zo....moeilijk om vanachter een pc hier iets over te zeggen....misschien kun je het eens filmen,dan kun je misschien meer zien?
lichaamstaal/uitdrukking in zijn ogen enzo...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:35

Als dit paard echt zo erg is als je zegt heb je mischien wat aan de topics over Judd, even zoekfunctie gebruiken. Staan in elk geval handige tips in over de omgang met een finaal gestoord paard. Hoewel ik denk dat dit paard nooit betrouwbaar gaat worden en je altijd ogen aan alle kanten van je hoofd en op stokjes moet hebben om er wat mee te kunnen.

Ik ga dan ook met Kim mee dat dit paard wel een echte topper in de dop moet zijn en dus bij een pro terecht moet komen, anders is zo'n paard echt veel te gevaarlijk om te verkopen aan een nietsvermoedende, of zichzelf zwaar overschattende, amateurruiter die een "uitdaging" zoekt. Dan is de slager een stuk eerlijker, en veiliger voor iedereen hemzelf incluis, hoe rot dat ook klinkt.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:40

Mick75 bedoelt dit topic. [VVDD] Onze straatvechter, ons onopgevoede schoffie Judd, deel 2
Met dit paard is het ook slecht afgelopen. Ondanks de vele goede pogingen van iemand die weet waar ze mee bezig is en het er in eerste instantie op leek dat er verbetering in zat, is het fout gegaan en heeft het paard haar partner een ernstige beenbreuk bezorgd, dit paard is daarna ook meteen door naar de slager gegaan.
Wil je wachten tot dit jou ook overkomt? Wees verstandig en breng het paard weg.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:00

Ikima schreef:
Als hij de eerste jaren nooit dit gedrag getoond heeft maar dit doet sinds hij weer op stal is, dan begin ik voorzichtig te denken dat er iets in de bovenkamer niet goed is. Daarbij denk ik dan in de richting van een hersentumor.
Verder speel je met je leven met zo'n paard, moet er eerst iemand het ziekenhuis in getrapt worden of erger? Als er binnen niet al te lange tijd geen verbetering is dan is er maar 1 oplossing en dat is de slacht. Dat is natuurlijk het laatste wat een paardeneigenaar wil maar dit dier wordt een gevaar voor de omgeving.

Dit is ook wat door mijn hoofd gaat...heb het gevoel dat er bij dit paard iets niet goed zit in zijn bovenkamer....
Dit kan je na laten kijken door een DA, maar eigenlijk is er maar 1 weg voor dit soort paarden.....of ga je wachten totdat hij iemand pakt (een kind bv). En ik moest ook aan het Judd verhaal denken...dat is niet positief afgelopen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:08

Ik dacht even tactisch te zijn en de afloop van Judd nog niet te verklappen.. ;)

Maar serieus, ondanks de niet goede afloop staan er in dat topic wel hele goede adviezen van iemand die heel veel ervaring heeft met rotzakken van de ergste soort en jonge paarden in het bijzonder, en wie weet werkt het bij dit paard wel!

Maar zelfs als het werkt zou ik me even goed gaan beraden over wat je met dit paard wil. Is ie goed genoeg voor de (sub)top in een of andere discipline? Of is het gewoon een paard zoals zovelen? Is er een goede kans dat ie op een bij hem passende plek terecht komt of is de kans (te)groot dat ie bij verkoop iemand serieus verwond of zelfs doodt? Of mag ie eventueel de rest van z'n leven grasmaaier zijn bij jullie op stal? Niet de leukste vragen, maar wel belangrijk lijkt mij om te bepalen hoe verder te gaan met dit beest.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:21

@Mick75: dat de TSbij Judd alles heeft gedaan wat in haar macht lag om dit paard een kans te geven (en daarvoor ook al de nodige ervaringen had) staat buiten kijf. Maar zij ging dit paard zeker niet verkopen, ook niet aan bekenden ed...als ik het goed heb onthouden

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:28

Lara_Silver schreef:
bigone schreef:
haal er een expert bij voordat jullie hem helemaal verknallen.

Mijn idee..

Mag ik vragen wat er tot nu toe al met het paard gedaan is? Want zoals ik het lees is het gewoon een kwestie van een groot gebrek aan basisopvoeding. En daarmee 1 van de belangrijkste onderdelen van de basisopvoeding, respect voor de mens als superieur wezen. Jullie staan duidelijk lager in rang dan dit paard. Dat is heel moeilijk om op te lossen, iedere vorm van twijfel/ angst bij jullie voedt dit gedrag. Haal er zoals gezegd wordt door bigone een expert bij want het lijkt me niet dat jullie in staat zijn het zelf op te lossen. Voor je het weet heb je een paard op stal dat zo vals is dat hij goed is voor permanente weidegang de rest van zijn leven of nog erger de slacht.

Wat voor een onzin in je laatste post trouwens. Dus omdat hij niet zo duur was geeft dat jullie het recht om hem te verknallen door gebrek aan opvoeding? Ieder paard heeft recht op opvoeding, opvoeding die hem kansen biedt voor het verdere leven.

Mee eens, als je je paard gaat beleren moet daarvoor toch ook iets met hem gedaan worden ? wat dacht je van wandelen , misschien grondwerk , borstelen en gewoon de basis opvoeding zeg maar! als je een paard een jaarlang op wei laat leerd ie natuurlijks niks van dat alles en ik denk dat je al die problemen dan ook niet had gehad en waar slaat het op iets met de prijs? Naja

xx

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:32

nee...inderdaad...zij heeft het zelf geprobeert en toen het niet lukte is hij naar de slager gegaan....wel zo veilig voor de medemens..

ik vind het toch heel moeiljk oordelen in dit geval hoor,je moet dit toch eerst gezien hebben?
Dit is hetzelfde als een verhaal neerzetten over een een of andere medische aandoening en dat iedereen dan roept...laat maar inslapen ,niets meer aan te doen!

Je hebt toch mensen die veel verstand hebben van het (wan)gedrag van paarden?
En dan bedoel ik mensen die daar hun werk van hebben gemaakt,die in hun werk alleen maar van dit soort gevallen meemaken....
Soort paarden psychiater?

Ik wil niet zeggen dat Jeroen geen ervaring genoeg heeft,absoluut niet....maar in hoeverre kun je ervaring krijgen met dit 'soort' paarden als er 1 op de 20 maar zo is?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:35

geerke schreef:
nee...inderdaad...zij heeft het zelf geprobeert en toen het niet lukte is hij naar de slager gegaan....wel zo veilig voor de medemens..

ik vind het toch heel moeiljk oordelen in dit geval hoor,je moet dit toch eerst gezien hebben?
Dit is hetzelfde als een verhaal neerzetten over een een of andere medische aandoening en dat iedereen dan roept...laat maar inslapen ,niets meer aan te doen!

Je hebt toch mensen die veel verstand hebben van het (wan)gedrag van paarden?
En dan bedoel ik mensen die daar hun werk van hebben gemaakt,die in hun werk alleen maar van dit soort gevallen meemaken....
Soort paarden psychiater?

Ik wil niet zeggen dat Jeroen geen ervaring genoeg heeft,absoluut niet....maar in hoeverre kun je ervaring krijgen met dit 'soort' paarden als er 1 op de 20 maar zo is?

Ja Petra Vlasblom van 2-moons is zo iemand die heel veel weet van het (wan)gedrag van paarden.
En ze zegt ook eerlijk als ze vindt dat er niks mee aan te vangen is. Misschien toch eens een optie
Jeroen? En dat wil niet zeggen dat ik denk dat jij zelf niet voldoende kwaliteiten bezit, maar dit
lijkt me gewoon net even iets anders dan omgaan met paarden met een "normaal" gedrag ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:38

Dit is en prima optie PJ, maar ik zou het paard toch ook op de scan zetten. Dit is te extreem en teveel van een op andere moment zonder dat dit paard echt iets heeft meegemaakt. Better save then sorry

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:41

Daar heb je ook gelijk in OKHannes, je moet natuurlijk ook wel medische
redenen uitsluiten :) Het is ook niet normaal dat een paard van het ene op het
andere moment zulk gedrag vertoond als het dat nooit gedaan heeft. Ik zou idd zelf
wel starten met medisch onderzoek en als daar niks uitkomt dan eventueel Petra of
iemand anders die dit soort werk doet erbij halen.